Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 april 2008, 00:25   #1361
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Er zegt niemand dat het niet kan gebeuren.
draai rustig verder rond de pot.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 00:25   #1362
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanwaar de gedachte dat er geen collectieve controle (mogelijk) is?
leg me dan eens uit hoe die collectieve controle ontstaat? Concreet eh. Geen moralistisch gepreek over de Ideale Mens.

Citaat:
Wat bedoel jij met 'standen'? En waarom is dat persé negatief?
Standen zijn niet negatief als ik een stand hoger ben dan jij.

Citaat:
Maar welke 'logica'? De logica dat jij mensen kan neerknallen? Dat is waar, hoor. Jij kan iemand neerknallen.
waarmee heel het libertarisme verticaal geklasseerd kan worden.

Citaat:
Vind jij het onrechtvaardig als onschuldige mensen worden neergeknald?
wat ik vond doet niet ter zake. Er zijn genoeg gekken die onschuldigen kunnen neerknallen.
Oud 8 april 2008, 00:25   #1363
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is daar mis mee? Dat is toch geen 'oorlog'?
Vervang multinationals door gewapende benden.

Citaat:
Jij hebt wel wapens, hoor. Jij hebt je vuisten, jij hebt messen, jij hebt toegang tot basebalknuppels, ...
en die flikken in dienst van anderen hebben pistolen, matrakken enzomeer.

Citaat:
Leuk mensbeeld dat jij hebt. 'Iedereen doet alles voor geld'.
jij plaatst daar iedereen en alles. Je doet maar. Om het op z'n Healys te zeggen: ge hebt er weer geen zak van gesnopen.

Citaat:
Misschien dat jij zo functioneert, dat is heel leuk voor jou.
Heb je feitelijk wel vrienden, als alles voor jou rond geld draait?
Om het op z'n Healys te zeggen: ge hebt er weer geen zak van gesnopen.
Oud 8 april 2008, 00:26   #1364
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aan uw eigen gedacht blijven vasthouden, zoals Groentje en de rest, ondanks goede argumenten, vind ik eigenlijk vrij zwak.
grappig, ik dacht nu net hetzelfde over u.
Oud 8 april 2008, 00:26   #1365
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kern van uw filosofie is dus geweld. De kern van de mijne is geweldloos.
Onthou dat eens.
uw kern van filosofie doet in het geheel niets ter zake wanneer iemand u naar drie meter onder de grond verhuist. Al uw moralistisch gepreek ten spijt is er in het geheel niks dat uw libertarische fabeltjesland zal kunnen doen om uw moraal tot de universele moraal van alle mensen te verheffen. Als jij de enige bent die geweldloos is temidden van een tot de tanden toe bewapende roversbende, dan wens ik je veel plezier met het aan den lijve mogen ervaren van puur libertarisme.

Ik ben dan ondertussen wel verhuisd naar een democratische rechtstaat waar een politieapparaat dag en nacht klaar staat om zulke roversbendes op te jagen en liquideren. Ik zal aan u denken... not.
Oud 8 april 2008, 00:27   #1366
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

libertariërs zijn te gemakkelijk
Ik discussieer liever met BUB'ers, die hebben tenminste nog een beetje nagedacht over wat ze zeggen.
Oud 8 april 2008, 07:12   #1367
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Deze draad gaat nogal snel vooruit...
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 08:53   #1368
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Deze draad gaat nogal snel vooruit...
deze draad is gelijk luchtbrood van de bakker hé.
als ge het samenperst tot de essentie hebt ge maar 'n klein bolleke.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 12:49   #1369
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

nu valt het dan toch wat stil precies.
Oud 8 april 2008, 13:11   #1370
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Werd tijd.
Oud 8 april 2008, 14:19   #1371
the_special_one
Provinciaal Statenlid

the_special_one's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
libertariërs zijn te gemakkelijk
Ik discussieer liever met BUB'ers, die hebben tenminste nog een beetje nagedacht over wat ze zeggen.
Moet je dat nu echt telkens erachter kunnn zetten?
heb je dat nodig voor je zelfbeeld ofzo?

In ieder geval, om het op z'n healy's te zeggen: ge hebt er wer geen snars van begrepen. Hij heeft het nochtans al enkele keren proberen uit te leggen.
Oud 8 april 2008, 14:56   #1372
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_special_one Bekijk bericht

In ieder geval, om het op z'n healy's te zeggen: ge hebt er wer geen snars van begrepen. Hij heeft het nochtans al enkele keren proberen uit te leggen.
Vanwaar die compulsieve neiging van libertaristen om steeds naar elkaar te verwijzen? Het is niet dat wij daardoor meer belang hechten aan jullie woorden of zo, hé.

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 8 april 2008 om 14:56.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 08:17   #1373
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
uw kern van filosofie doet in het geheel niets ter zake wanneer iemand u naar drie meter onder de grond verhuist. Al uw moralistisch gepreek ten spijt is er in het geheel niks dat uw libertarische fabeltjesland zal kunnen doen om uw moraal tot de universele moraal van alle mensen te verheffen. Als jij de enige bent die geweldloos is temidden van een tot de tanden toe bewapende roversbende, dan wens ik je veel plezier met het aan den lijve mogen ervaren van puur libertarisme.

Ik ben dan ondertussen wel verhuisd naar een democratische rechtstaat waar een politieapparaat dag en nacht klaar staat om zulke roversbendes op te jagen en liquideren. Ik zal aan u denken... not.
Zolang het genoeg is om te stellen dat andere mensen kúnnen neerknallen, genoeg is om geen liberaal te zijn, zal je er inderdaad niets van snappen.

Bemerk ook de inconsequentie: het libertarisme is weerlegd omdat jij iemand kan neerknallen. De staat is dat niet, terwijl men toch ook mét een staat mensen (onschuldige mensen) kan afknallen, martelen, etc.

Neen: de staat wordt gered door het gegeven dat er mensen gestraft kúnnen worden (en dat daardoor mensen afgeschrikt worden van het plegen van misdaden).

Nu, je zou denken dat het libertarisme dan ook gered kan worden, indien aangetoond dat er ook daar bestraffingen van dergelijke onrechtvaardigheden kunnen plaatsvinden. Ik en anderen hebben al geprobeerd te schetsen hoe zo'n private bestraffing eruit zou kúnnen zijn, maar daar wordt door jou niet op ingegaan. Jij blijft hameren op: 'ik kan jou neerknallen'. Dat is zeker waar, maar wees dan consequent genoeg om te zeggen dat de staat dat niet kan voorkomen (en dat daar ook een goed argument tegen is).

Indien de staat gered kan worden door 'de mogelijkheid tot bestraffing', dan het libertarisme ook.

Indien we dan in een worstcasescenario zitten van totale chaos - Hobbesiaanse natuurtoestanten - dan is het vrij simpel: als jij met een 'groter geweer' mij neerknalt, dan kan een familielid van mij met een (desnoods kleiner) ander geweer jou even goed neerknallen. Er gewoon vanuit gaan dat jij alles kan permiteren is dus relatief klein - tenzij je in het voordeel van jezelf vindt om 'on the edge' te leven.

Maar ik denk niet dat zo'n worstcasescenario heel realistisch is - mag ik het anders vergelijken met de worstcasescenario van een overheid? - puur door het gegeven dat er wel redelijk wat mensen zijn die intelligent genoeg zijn om de baten te snappen bij wederzijdse samenwerking. Dat er natuurlijke ordediensten en strafrechten nodig (kunnen) zijn, is evident. De vraag is of die betaald moeten worden met geweld. Quod non.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 08:41   #1374
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Zolang het genoeg is om te stellen dat andere mensen kúnnen neerknallen, genoeg is om geen liberaal te zijn, zal je er inderdaad niets van snappen.

Bemerk ook de inconsequentie: het libertarisme is weerlegd omdat jij iemand kan neerknallen. De staat is dat niet, terwijl men toch ook mét een staat mensen (onschuldige mensen) kan afknallen, martelen, etc.

Neen: de staat wordt gered door het gegeven dat er mensen gestraft kúnnen worden (en dat daardoor mensen afgeschrikt worden van het plegen van misdaden).

Nu, je zou denken dat het libertarisme dan ook gered kan worden, indien aangetoond dat er ook daar bestraffingen van dergelijke onrechtvaardigheden kunnen plaatsvinden. Ik en anderen hebben al geprobeerd te schetsen hoe zo'n private bestraffing eruit zou kúnnen zijn, maar daar wordt door jou niet op ingegaan. Jij blijft hameren op: 'ik kan jou neerknallen'. Dat is zeker waar, maar wees dan consequent genoeg om te zeggen dat de staat dat niet kan voorkomen (en dat daar ook een goed argument tegen is).

Indien de staat gered kan worden door 'de mogelijkheid tot bestraffing', dan het libertarisme ook.

Indien we dan in een worstcasescenario zitten van totale chaos - Hobbesiaanse natuurtoestanten - dan is het vrij simpel: als jij met een 'groter geweer' mij neerknalt, dan kan een familielid van mij met een (desnoods kleiner) ander geweer jou even goed neerknallen. Er gewoon vanuit gaan dat jij alles kan permiteren is dus relatief klein - tenzij je in het voordeel van jezelf vindt om 'on the edge' te leven.

Maar ik denk niet dat zo'n worstcasescenario heel realistisch is - mag ik het anders vergelijken met de worstcasescenario van een overheid? - puur door het gegeven dat er wel redelijk wat mensen zijn die intelligent genoeg zijn om de baten te snappen bij wederzijdse samenwerking. Dat er natuurlijke ordediensten en strafrechten nodig (kunnen) zijn, is evident. De vraag is of die betaald moeten worden met geweld. Quod non.
Oud 9 april 2008, 10:32   #1375
stapas
Burger

Standaard

Hoe gaat een gemeenschap zonder een 'staat', een 'overheid' of een machtsstructuur vermijden dat iemand anders er 1 opricht? Italie heeft in veel plaasten geen functionerende overheid, maar er is wel een functionerende machtsstructuur dat spoils uitdeelt, en afwijkenden bestraft.
stapas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 11:17   #1376
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stapas Bekijk bericht
Hoe gaat een gemeenschap zonder een 'staat', een 'overheid' of een machtsstructuur vermijden dat iemand anders er 1 opricht? Italie heeft in veel plaasten geen functionerende overheid, maar er is wel een functionerende machtsstructuur dat spoils uitdeelt, en afwijkenden bestraft.
Vooraleer ik die vraag beantwoord: ga je er dan al mee akkoord dat zo'n machtsstructuur (die leeft op geweld, of het nu een 'overheid' is of 'de mafia') onrechtvaardig is? Immers, hoe relevant is zo'n vraag als jij het perfect oké vindt dat een instelling, die zich baseert op geweld, zoals een overheid zich installeert? Dat kan immers ook slecht uitvallen: mafia, mugabe, hitler, stalin, robbespierre, myanmar, ... Maar als je het principe niet verwerpt, wat kan jij daartegen hebben?

Misschien dat er wel een machtsstructuur ontstaat die héél 'vriendelijk' is voor de bevolking, maar zich wel baseert op geweld om zijn eigen voortbestaan te garanderen.

In ieder geval: ik vind uw vraag niets anders dan 'hoe ga je onrecht vermijden, als er geen instituut meer is dat leeft op onrecht om ander onrecht te vermijden'. Wel, als een samenleving sterk genoeg is opdat een overheid daar kan functioneren, lijkt ze mij a fortiori ook sterk genoeg om te zorgen dat er geen overheid hoéft te functioneren.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 9 april 2008 om 11:17.
Oud 9 april 2008, 11:46   #1377
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Tof he, even bepalen wat absoluut zeker de realiteit is zonder ruimte te laten om dat te betwisten. Neenee, punt! Dat gaat zeker gebeuren!
dat gaat idd waarschijnlijk gebeuren. Als ge een seriemoordenaar alleen laat is de kans ook groot dat hij nog een moord gaat plegen. Zeker? nee. Waarschijnlijk? ja. Moeten we hem daarom alleen laten? NEEN.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 11:51   #1378
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als je iemand a priori een seriemoordenaar noemt, is het evident dat je hem niet betrouwt. De vraag is: moet je mensen die géén seriemoordenaar zijn, vrij laten? Wel, natuurlijk.

Als je een samenlevingsmodel a priori slecht noemt, is het nogal wiedus dat je het niet 'vrij' laat. Maar euhm, mensen zo noemen =/= mensen zo zijn. Samenlevingen zo noemen =/= samenlevingen zo zijn.
Oud 9 april 2008, 11:52   #1379
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een vraagje voor de niet-libertariërs:

Een man schiet een onschuldige man neer. Is dit onrecht? Zo ja: waarom?
Oud 9 april 2008, 14:53   #1380
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

de libertairen begrijpen zichzelf niet eens, tja, dan kan ik daar weinig aan doen eh.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be