![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1361 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1362 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1363 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vervang multinationals door gewapende benden.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1364 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1365 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben dan ondertussen wel verhuisd naar een democratische rechtstaat waar een politieapparaat dag en nacht klaar staat om zulke roversbendes op te jagen en liquideren. Ik zal aan u denken... not. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1366 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() libertariërs zijn te gemakkelijk
![]() Ik discussieer liever met BUB'ers, die hebben tenminste nog een beetje nagedacht over wat ze zeggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1367 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Deze draad gaat nogal snel vooruit...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1368 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1369 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() nu valt het dan toch wat stil precies.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1370 |
Minister-President
|
![]() Werd tijd.
![]() |
#1371 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
heb je dat nodig voor je zelfbeeld ofzo? In ieder geval, om het op z'n healy's te zeggen: ge hebt er wer geen snars van begrepen. Hij heeft het nochtans al enkele keren proberen uit te leggen.
![]() |
![]() |
#1372 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Vanwaar die compulsieve neiging van libertaristen om steeds naar elkaar te verwijzen? Het is niet dat wij daardoor meer belang hechten aan jullie woorden of zo, hé.
Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 8 april 2008 om 14:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1373 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bemerk ook de inconsequentie: het libertarisme is weerlegd omdat jij iemand kan neerknallen. De staat is dat niet, terwijl men toch ook mét een staat mensen (onschuldige mensen) kan afknallen, martelen, etc. Neen: de staat wordt gered door het gegeven dat er mensen gestraft kúnnen worden (en dat daardoor mensen afgeschrikt worden van het plegen van misdaden). Nu, je zou denken dat het libertarisme dan ook gered kan worden, indien aangetoond dat er ook daar bestraffingen van dergelijke onrechtvaardigheden kunnen plaatsvinden. Ik en anderen hebben al geprobeerd te schetsen hoe zo'n private bestraffing eruit zou kúnnen zijn, maar daar wordt door jou niet op ingegaan. Jij blijft hameren op: 'ik kan jou neerknallen'. Dat is zeker waar, maar wees dan consequent genoeg om te zeggen dat de staat dat niet kan voorkomen (en dat daar ook een goed argument tegen is). Indien de staat gered kan worden door 'de mogelijkheid tot bestraffing', dan het libertarisme ook. Indien we dan in een worstcasescenario zitten van totale chaos - Hobbesiaanse natuurtoestanten - dan is het vrij simpel: als jij met een 'groter geweer' mij neerknalt, dan kan een familielid van mij met een (desnoods kleiner) ander geweer jou even goed neerknallen. Er gewoon vanuit gaan dat jij alles kan permiteren is dus relatief klein - tenzij je in het voordeel van jezelf vindt om 'on the edge' te leven. Maar ik denk niet dat zo'n worstcasescenario heel realistisch is - mag ik het anders vergelijken met de worstcasescenario van een overheid? - puur door het gegeven dat er wel redelijk wat mensen zijn die intelligent genoeg zijn om de baten te snappen bij wederzijdse samenwerking. Dat er natuurlijke ordediensten en strafrechten nodig (kunnen) zijn, is evident. De vraag is of die betaald moeten worden met geweld. Quod non.
![]() |
![]() |
![]() |
#1374 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#1375 |
Burger
|
![]() Hoe gaat een gemeenschap zonder een 'staat', een 'overheid' of een machtsstructuur vermijden dat iemand anders er 1 opricht? Italie heeft in veel plaasten geen functionerende overheid, maar er is wel een functionerende machtsstructuur dat spoils uitdeelt, en afwijkenden bestraft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1376 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien dat er wel een machtsstructuur ontstaat die héél 'vriendelijk' is voor de bevolking, maar zich wel baseert op geweld om zijn eigen voortbestaan te garanderen. In ieder geval: ik vind uw vraag niets anders dan 'hoe ga je onrecht vermijden, als er geen instituut meer is dat leeft op onrecht om ander onrecht te vermijden'. Wel, als een samenleving sterk genoeg is opdat een overheid daar kan functioneren, lijkt ze mij a fortiori ook sterk genoeg om te zorgen dat er geen overheid hoéft te functioneren.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 9 april 2008 om 11:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1377 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() dat gaat idd waarschijnlijk gebeuren. Als ge een seriemoordenaar alleen laat is de kans ook groot dat hij nog een moord gaat plegen. Zeker? nee. Waarschijnlijk? ja. Moeten we hem daarom alleen laten? NEEN.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1378 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je iemand a priori een seriemoordenaar noemt, is het evident dat je hem niet betrouwt. De vraag is: moet je mensen die géén seriemoordenaar zijn, vrij laten? Wel, natuurlijk.
Als je een samenlevingsmodel a priori slecht noemt, is het nogal wiedus dat je het niet 'vrij' laat. Maar euhm, mensen zo noemen =/= mensen zo zijn. Samenlevingen zo noemen =/= samenlevingen zo zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#1379 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een vraagje voor de niet-libertariërs:
Een man schiet een onschuldige man neer. Is dit onrecht? Zo ja: waarom?
![]() |
![]() |
![]() |
#1380 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() de libertairen begrijpen zichzelf niet eens, tja, dan kan ik daar weinig aan doen eh.
![]() |