Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 april 2008, 13:03   #181
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Naar mijn bescheiden mening is "de meerderheid" helemaal niet de sterkste.
Hoe bedoel je? Doel je op een fout binnen het democratische principe? Of een fout binnen de (belgische) democratie?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 14 april 2008 om 13:03.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2008, 13:10   #182
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Hoe bedoel je? Doel je op een fout binnen het democratische principe?
Er is niet zoiets als 'democratie'. Er is enkel 'oligarchie'. Dat is de enige naar de realiteit verwijzende staatsstructuur die van toepassing is op - eender welk - tijdvlak. Dat is wat ik bedoelde.

Het is, naar historische processen, enkel een minderheid die heerst --- een minderheid die macht(sstreven) heeft. Verankerd, ten dele, in cliëntelisme et al., maar komende van een minderheid.

In een staat, zonder staat, bezit op meta-niveau slechts een minderheid machtspotentieel.

In concreto is een meerderheid uiteraard de sterkste. Maar een "meerderheid" van wat? Aantal? Duidelijk niet op meta-niveau. Kracht? Daar is al meer voor te vinden. Het verband tussen aantal en kracht is echter niet recht evenredig.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2008, 13:10   #183
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ik vind het eigenlijk merkwaardig dat Hayek 'm daarover niet op andere ideeën heeft gebracht. (De economische theorie, dan). Hayek is zowat dé man van de Austrian business cycle theory en als ik me niet vergis wordt hij zelfs in het voorwoord bedankt voor z'n commentaren. Vreemd.
Misschien was Popper beschaamd om het boek "The Road to Serfdom". Ik zou het alvast zijn, hilarisch slecht werk.

Soit, wat niet zo grappig is, is het stigma dat Popper heeft proberen te kleven op Plato. Gelukkig is dit de laatste jaren opnieuw verdwenen door hernieuwd onderzoek. Zijn beweringen over Hegel hebben nooit enige invloed gehad, gelukkig maar.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 14 april 2008 om 13:12.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2008, 13:36   #184
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Er is niet zoiets als 'democratie'. Er is enkel 'oligarchie'. Dat is de enige naar de realiteit verwijzende staatsstructuur die van toepassing is op - eender welk - tijdvlak. Dat is wat ik bedoelde.

Het is, naar historische processen, enkel een minderheid die heerst --- een minderheid die macht(sstreven) heeft. Verankerd, ten dele, in cliëntelisme et al., maar komende van een minderheid.

In een staat, zonder staat, bezit op meta-niveau slechts een minderheid machtspotentieel.

In concreto is een meerderheid uiteraard de sterkste. Maar een "meerderheid" van wat? Aantal? Duidelijk niet op meta-niveau. Kracht? Daar is al meer voor te vinden. Het verband tussen aantal en kracht is echter niet recht evenredig.
Er is nog steeds een verschil tussen democratisch verkozen oligarchie en oligarchisch verkozen oligarchie.
Een systeem met referenda is uiteraard minder oligarchisch.
leve de manmanman club
Oud 14 april 2008, 15:48   #185
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Misschien was Popper beschaamd om het boek "The Road to Serfdom". Ik zou het alvast zijn, hilarisch slecht werk.
Nochtans was 'jouw' Keynes er fan van. Maar wat ik eigenlijk wou zeggen: ik kan begrijpen dat Hayek en Popper overeenkwamen qua politieke filosofie, Hayek is echter ook de man van Prices And Production en Pure Theory Of Capital, het verwonderde me dat die marxistische economische theorie dan in feite niet besproken wordt. Enfin, ik zou het nog eens moeten herlezen, het is al 'n tijdje geleden dat ik Open Society vasthad.
Oud 14 april 2008, 15:51   #186
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Nochtans was 'jouw' Keynes er fan van. Maar wat ik eigenlijk wou zeggen: ik kan begrijpen dat Hayek en Popper overeenkwamen qua politieke filosofie, Hayek is echter ook de man van Prices And Production en Pure Theory Of Capital, het verwonderde me dat die marxistische economische theorie dan in feite niet besproken wordt. Enfin, ik zou het nog eens moeten herlezen, het is al 'n tijdje geleden dat ik Open Society vasthad.
Er waren er wel meer fan van, maar dat weerhoudt mij niet om zeggen dat het gewoon onversneden onzin is. Idem met Atlas Shrugged, hoewel Hayeks boek zeer vlot geschreven is.

Popper was een centrist, geen voorvechter van het klassiek liberalisme. Het zou mij verwonderen dat hij Hayeks fundamentalisme steunde.
Oud 14 april 2008, 16:20   #187
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het eigenlijk merkwaardig dat Hayek 'm daarover niet op andere ideeën heeft gebracht. (De economische theorie, dan). Hayek is zowat dé man van de Austrian business cycle theory en als ik me niet vergis wordt hij zelfs in het voorwoord bedankt voor z'n commentaren. Vreemd.
Hayek was, naar het schijnt, een zowat 'overbeleefde' kerel, die altijd vriendelijk probeerde te zijn en niet al teveel kritiek probeerde te geven.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2008, 16:51   #188
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kun je dat bewijzen? Of is dat gewoon wishful thinking?
Als mijn veronderstelling niet waar is, waar wacht je dan op? Richt een politieke partij op, met als enig programmapunt "we gaan de staat afschaffen", en zie hoeveel stemmen je behaalt. Als ik het fout heb, dan word jij Percalion de laatste premier van de Belgische natie.

Citaat:
Dat klopt. En als de staat vier wielen en een motor had, dan was het een auto. De waarheid van je conclusie hangt volledig af van je premisse: "als de staat alle burgers beschermt..." - ja, als. Neem eens een willekeurig geschiedenisboek en ga eens na hoe realistisch die veronderstelling is.
We moeten uitgaan van de situatie in het heden, want het is de huidige situatie die je wil inruilen voor een "statenloos systeem".

Ik beweer ook niet dat de staat perfect is, ik beweer enkel dat ze te verkiezen valt boven een toestand van anarchie.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 14 april 2008 om 16:54.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 23:19   #189
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Er waren er wel meer fan van, maar dat weerhoudt mij niet om zeggen dat het gewoon onversneden onzin is. Idem met Atlas Shrugged, hoewel Hayeks boek zeer vlot geschreven is.

Popper was een centrist, geen voorvechter van het klassiek liberalisme. Het zou mij verwonderen dat hij Hayeks fundamentalisme steunde.
Het gaat niet over politieke meningen maar over economische theorieën. Er is een wereld van verschil tussen de Hayek Cycle en de marxistische theorie van de trade cycle. Vooral dat Popper zegt dat hij er niet genoeg van afweet om het echt te kunnen beoordelen maar dat 't er wel op het eerste zicht correct uitziet - dié uitspraak verwondert me. Ik zou toch verwachten dat Popper dan eens wat uitleg vraagt aan Friedrich August "Prices and Production" von Hayek of zo; het verwondert me.

Popper heeft naar 't schijnt trouwens redelijk wat invloed gehad op Hayeks latere werk.
Oud 15 april 2008, 23:21   #190
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Als mijn veronderstelling niet waar is, waar wacht je dan op? Richt een politieke partij op, met als enig programmapunt "we gaan de staat afschaffen", en zie hoeveel stemmen je behaalt. Als ik het fout heb, dan word jij Percalion de laatste premier van de Belgische natie.

We moeten uitgaan van de situatie in het heden, want het is de huidige situatie die je wil inruilen voor een "statenloos systeem".

Ik beweer ook niet dat de staat perfect is, ik beweer enkel dat ze te verkiezen valt boven een toestand van anarchie.
"de situatie in het heden" is anders weldegelijk dat de overgrote meerderheid van de staten hun burgers niét beschermt. Afrika? Delen van Zuid-Amerika? Noord-Korea? China? Myanmar?

"de situatie in het heden" die jij bedoelt, is de situatie van West-Europa en Noord-Amerika sinds 1945. Pogingen om het model te exporteren naar andere delen van de wereld zijn falikant mislukt (Japan is een eenzame uitzondering). Kortom, niets spreekt mij tegen wanneer ik stel dat de vrede in het Westen eerder te wijten is aan ideologische factoren (mensen zijn ervan overtuigd dat moorden not done is) dan aan institutionele factoren ("de staat beschermt haar burgers").
Oud 16 april 2008, 09:33   #191
Steben

Standaard

Citaat:
Kortom, niets spreekt mij tegen wanneer ik stel dat de vrede in het Westen eerder te wijten is aan ideologische factoren (mensen zijn ervan overtuigd dat moorden not done is) dan aan institutionele factoren ("de staat beschermt haar burgers").
Juist, dat volg ik. Maar om diezelfde reden zal libertarisme zelf ook niets veranderen aan politiek-morele situatie in die andere delen.
leve de manmanman club
Oud 16 april 2008, 14:35   #192
Percalion

Standaard

Citaat:
Juist, dat volg ik. Maar om diezelfde reden zal libertarisme zelf ook niets veranderen aan politiek-morele situatie in die andere delen.
Dat zie je verkeerd, denk ik. Het libertarisme is namelijk meer dan "weg met de staat!" roepen. De kern van het libertarisme is niet eens zo'n gigantische haat tegenover de staat; de kern van het libertarisme is dat mensen elkaars vrijheid, leven en eigendom behoren te respecteren. Dat de staat onrechtmatig is, is daar gewoon een gevolg van.

Wat wij doen, is die idee uitdragen - dat mensen elkaars vrijheid, leven en eigendom niet mogen schenden. Het is een ideeënstrijd dus; en dat kan weldegelijk het "klimaat" van de ideeën veranderen. Dat is een langetermijnproject natuurlijk; maar op termijn kan je een volk dat overtuigd is van die waarden niet blijven onderdrukken.
Oud 16 april 2008, 14:39   #193
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

(Maar, voor alle duidelijkheid, de staat haten is écht wel een kei leuk aspect daarvan. Al uw problemen? 1 oorzaak, de staat! )
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 15:24   #194
Steben

Standaard

Citaat:
Dat zie je verkeerd, denk ik. Het libertarisme is namelijk meer dan "weg met de staat!" roepen. De kern van het libertarisme is niet eens zo'n gigantische haat tegenover de staat; de kern van het libertarisme is dat mensen elkaars vrijheid, leven en eigendom behoren te respecteren. Dat de staat onrechtmatig is, is daar gewoon een gevolg van.

Wat wij doen, is die idee uitdragen - dat mensen elkaars vrijheid, leven en eigendom niet mogen schenden. Het is een ideeënstrijd dus; en dat kan weldegelijk het "klimaat" van de ideeën veranderen. Dat is een langetermijnproject natuurlijk; maar op termijn kan je een volk dat overtuigd is van die waarden niet blijven onderdrukken.
Kan je dan toegeven dat het "problematische van de staat" vooral in onze Westerse maatschappij relevant is als prioriteit, terwijl de doelstellingen van respect voor "vrijheid, leven en eigendom" in ontwikkelingslanden beter op andere prioriteiten steunt?
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 16 april 2008 om 15:24.
Oud 18 april 2008, 00:50   #195
Percalion

Standaard

Citaat:
Kan je dan toegeven dat het "problematische van de staat" vooral in onze Westerse maatschappij relevant is als prioriteit, terwijl de doelstellingen van respect voor "vrijheid, leven en eigendom" in ontwikkelingslanden beter op andere prioriteiten steunt?
Ik weet niet of ik die vraag goed begrijp. Kan je dat wat verduidelijken?

Ik denk in het algemeen dat je geen vreedzame samenleving kunt krijgen als mensen er niet van overtuigd zijn dat vrede 'n goeie zaak is, dat mensen rechten hebben die te respecteren vallen enzovoort. Dat geldt zowel voor het Westen als voor andere gebieden op deze aarde. De aanwezigheid van de overheid verandert daar volgens mij niet veel aan. Als je 'n overheid hebt en desastreuze heersende ideeën, dan krijg je rampzalige gevolgen; als nagenoeg alle mensen echter overtuigd zijn dat moorden en stelen echt wel 'not done' is, dan is het niet de overheid die de samenleving leefbaar houdt.
Oud 18 april 2008, 10:00   #196
Steben

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of ik die vraag goed begrijp. Kan je dat wat verduidelijken?
Ik bedoel dat het Westen het dichtst bij de keuze staat tussen staat of niet. De ontwikkelingslanden zijn dar nog niet aan toe. Of met andere woorden: verbetering van alle libertarische idealen zijn in die landen nog niet realiseerbaar zoals in het Westen.

Citaat:
Ik denk in het algemeen dat je geen vreedzame samenleving kunt krijgen als mensen er niet van overtuigd zijn dat vrede 'n goeie zaak is, dat mensen rechten hebben die te respecteren vallen enzovoort. Dat geldt zowel voor het Westen als voor andere gebieden op deze aarde. De aanwezigheid van de overheid verandert daar volgens mij niet veel aan. Als je 'n overheid hebt en desastreuze heersende ideeën, dan krijg je rampzalige gevolgen; als nagenoeg alle mensen echter overtuigd zijn dat moorden en stelen echt wel 'not done' is, dan is het niet de overheid die de samenleving leefbaar houdt.
Uiteraard, het hangt af van de aard van die overheid. Een goede overheid volgt de maatschappij, niet andersom (uitvoerende macht). Van zodra een overheid dingen "uitvindt", is het geen aanvaardbare meer. Kan het zijn dat je zelf stelt dat een overheid altijd uitvindt? Vaak, maar niet altijd. In zwitserland niet. Een minderheid kan daar altijd protesteren.
De bevolking heeft met andere woorden de overheid/staat die ze wil (lees: verdient). Ik denk dat ik dat al eens verduidelijkt heb.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 18 april 2008 om 10:03.
Oud 18 april 2008, 11:55   #197
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De bevolking heeft met andere woorden de overheid/staat die ze wil (lees: verdient).
Dus de joden in nazi-duitsland verdienden het om in concentratiekampen gestopt te worden? Sterk.
Oud 18 april 2008, 13:04   #198
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Dus de joden in nazi-duitsland verdienden het om in concentratiekampen gestopt te worden? Sterk.
Neen, want ze wilden dat niet.
Zucht.
het is nog steeds niet duidelijk dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen rechtstaat en dictatuur. Nazi-Duitsland was een dictatuur die zelfs niet eens met een meerderheid de absolute macht verwierf, maar met geweld tégen de bestaande staatstructuur, niet met de staat.
leve de manmanman club
Oud 18 april 2008, 14:12   #199
Percalion

Standaard

Citaat:
Ik bedoel dat het Westen het dichtst bij de keuze staat tussen staat of niet. De ontwikkelingslanden zijn dar nog niet aan toe. Of met andere woorden: verbetering van alle libertarische idealen zijn in die landen nog niet realiseerbaar zoals in het Westen.
Dat denk ik niet. Het proces om in de derde wereld "democratische rechtsstaten" te vestigen is minstens even moeilijk als de hele ideeënstorm die er nodig zou zijn om mensen zonder overheid te laten samenleven in vrede. Ik denk dat er genoeg "failed states" zijn, en mislukte democratiseringspogingen, die suggereren dat het niet noodzakelijk makkelijker is om "de boze staat" om te bouwen tot "de goede staat", dan het zou zijn om mensen te overtuigen dat ze ook zonder staat en zonder geweld kunnen.

Denk aan Rwanda en de genocide ginder. Hadden we dat kunnen voorkomen door wat te sleutelen aan het institutionele kader van die overheid? Neen. Was er helemaal geen genocide geweest zonder staat? Geen flauw idee; zonder overheid was er misschien ook een massale slachtpartij geweest. Maar je zal me toch moeten gelijkgeven dat zowel een vreedzame Westerse rechtsstaat als een vreedzame, anarcho-kapitalistische samenleving de aanvaarding van een aantal ideeën nodig hebben ("gij zult uw buurman niet zomaar de kop inslaan, zelfs al is het 'n Tutsi"). D�*�*r draait het om.
Oud 18 april 2008, 14:30   #200
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, want ze wilden dat niet.
Zucht.
het is nog steeds niet duidelijk dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen rechtstaat en dictatuur. Nazi-Duitsland was een dictatuur die zelfs niet eens met een meerderheid de absolute macht verwierf, maar met geweld tégen de bestaande staatstructuur, niet met de staat.
Er was wel een meerderheid: de Ermächtigungsgesetz werd doorgevoerd met een twee derde meerderderheid: NSDAP + DNVP + Zentrum.

Maar soit: Vind je bijvoorbeeld dat het amerikaanse volk de regering Bush verdient?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be