![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#581 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#582 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In de mohammedaanse wereld draait de discussie reeds lang niet meer rond het al dan niet bestaan van een god, noch over het beeld dat men daarvan mag hebben. Ik bewonder EFL's eruditie, en vooral zijn geduld. Hij weet inderdaad hoe nutteloos het is van een discussie te voeren met iemand die vastzit in de leerstellingen van de middeleeuwse kaste der oelema.
![]() |
![]() |
#583 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ooit heb ik een nogal rare definitie gelezen van het begrip bestaan:
Door de toestand "voor" de oerknal te bevragen maak je hem tot voorwerp van onze nieuwsgierigheid. Volgens bovengenoemde definitie "bestaat" die toestand dus inderdaad. Alle andere vragen aangaande de aard van die toestand blijven evenwel buiten ons bereik. Het stellen van die vragen wordt ook niet nagelaten omdat ze taboe zouden zijn, maar in de eerste plaats om hun totale zinloosheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#584 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Interessante literatuur: Michiel LEEZENBERG, Islamitische filosofie. Een Geschiedenis, Amsterdam 2001, ISBN 90-5460-046-2 Henk DRIESSEN (Redactie), In het huis van de islam. Geografie, geschiedenis, geloofsleer, cultuur, economie, politiek, SUN-Kritak, Nijmegen 1997. ISBN 90 6168 606 Het is ook niet "Arabië" dat Griekse literatuur bewaard heeft. Arabieren kenden absoluut geen Grieks en waren in de verste verte niet geïnteresseerd in het Griekse denkwerk. De joden en de christenen waren dat wel, en sommige mohammedanen, maar die werden om hun denken steevast vervolgd, zoals ook Ibn Roesjd.
![]() |
![]() |
#585 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat zou me tenzeerste verwonderen. Averroës vertaalde menig werk van Aristoteles naar het Latijn. Ibn Rushd haalde zich bovendien hierdoor dan ook vaak de woede op de hals van orthodoxe islamitische denkers die, meer dan eens, zijn geschriften beschouwden als het produkt van het denken van een afvallige. Zeker wanneer Averroes stelde dat men tot de waarheid kon komen niet alleen door het geloof maar tevens door de rede. Zulke redeneringen waren vaak typisch voor het Griekse filosofisch denken. Wat voor die tijd een zeer onorthodoxe stelling was voor een islamiet. En voor menig islamiet, de dag van vandaag, nog steeds even onorthodox. Wat u dus hierboven stelt op zijn minst erg voorbarig om niet te zeggen onjuist. Laatst gewijzigd door system : 19 april 2008 om 20:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#586 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#587 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In dit geval moet ik u misschien recht geven. De kennis van Averroes II inzake de Griekse filosofie is mij niet zo bekend. Dit gezegd zijnde, poneert u toch ook vaak dat u weet dat er een God is, zonder dat u dit rationeel kunt onderbouwen. En in die zin wijkt u niet zoveel af van Averroes II die eigenlijk hetzelfde oreert. Op dit punt valt er evenmin er veel 'Grieks causaliteitsdenken' bij u te bespeuren. Laatst gewijzigd door system : 19 april 2008 om 20:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#588 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Begrijpend lezen, jongen!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#589 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Flamenco Loco We kunnen geen enkele uitspraak doen aangaande ruimte en tijd "voor" de oerknal. Citaat:
De tijd stond nog stil of menselijker gezegd: moest nog beginnen.
________________________________________ http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005 Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#590 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#591 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Alles wat jij "weet" is een "geloof" mijn vriend. Wat jij weet = kennis en kennis kan "waar" of "onwaar" zijn afhankelijk van bewijzen die jij voorlegt. De rest van uw bijdrage aan deze topic in dit bericht nr. 3369872 zijn gewoon bewering mijn vriend zonder geen enkel verwijzing naar wat jij stelt. Dank u
![]() |
![]() |
#592 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De zon gaat dus onder in een modderpoel, en de troon van Allah staat boven de wateren???? Dit is dus volgens jou geen "geen geloof, maar wel wetenschap?"
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#593 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Volgens mij is een religie een geloof, credo, wereldbeeld, hoe men dit leven begrijpt en hoe men denkt, hoe men leeft en waarom men op die manier leeft,.. = religie. In sommige religies heb jij "gebeden" bedoeld voor spirituele kant maar dat is gewoon een deel van religie, als die der ni is dan blijft het ook een religie. Islam bijvoorbeeld is "ibadaat" + "muamalaat" = gebeden + behandelingen (hoe jij met jezelf omgaat, hoe jij met de maatschappij omgaat en de verhouding tussen de mens en zijn Schepper. Islam is "aqiedaah" + "shariah" = geloof + wetgeving. ... Dus je hebt gelijk dat het atheisme een religie is.
![]() |
![]() |
#594 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Luister, polytheisten geloven allemaal in één God wanneer het om de schepping gaat dus in een zeker zin zijn ze ook monotheisten over de schepper maar over het aanbidden en godsbeeld beginnen ze in verschillende delen van de natuur te geloven zijnde objecten waarin god is geopenbaard. Je hebt polytheisten zeggen God is in een bepaalde mens geopenbaard dus met een andere woorden god is menselijk geworden en je hebt andere die zeggen wij moeten bepaalde standbeelden maken waarin god zich openbaart en daarom nemen zij standbeelden als goden en andere zeggen god is natuur en polytheisme is zo varierend eigenlijk. Denk 's bijvoobeeld aan Dionysus wat zoon van god betekent die eerst een god van wijn was en dan is die een redder of verlosser geworden .. polytheisme is min of meer te vergelijken met atheisme en dus gewoon hypothesen en dromen en niets anders dan dat.
Laatst gewijzigd door Averroes : 20 april 2008 om 11:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#595 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#596 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Deze topic is beperkt tot het onderwerp over ontstaan van de materie, het bestaan van het leven, het universum en de mens. Modderpoel, Allah, troon, water, .. zijn andere onderwerpen.
![]() |
![]() |
#597 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Beste mensen,
wuahahahaha ![]() ![]() Ja, jullie mogen het hier discussieren natuurlijk. Atheisme is niet alleen een religie maar ook een geloof: - Deze complexe systemen in het heelal komen van zichzelf en gwoon toevallige evoluties = dit is een niet te bewijzen geloof en ook niet realistisch. Niks in de realitiet niks niks niks .. en theoritisch kan men alles beweren maar "ontwerp" is een bewijs voor een "ontwerper".
Laatst gewijzigd door Averroes : 20 april 2008 om 11:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#598 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In zijn diepste wezen zal God Zich dan ook openbaren, als de mens maar ver genoeg naar binnen zou kunnen kijken als naar de buitenkant van de schepping. Al wat jij dus doet (als deeltje van de universele godsdroom"), is dromen over Hem, terwijl je Hem Zelf bent, evenals de andere 'dromers' vanuit de enige bron putten die er is. Verstandelijk kan je dus nooit zekerheid hebben of je nu droomt of niet, alleen een intuitieve diepteschouwing kan je hiervan overtuigen. Hoog tijd dus dat moslims eens wat minder letterlijk leren lezen en doen alsof zij de godskennis in pacht hebben tov andere 'dromers'. Uw droom is dus niet minder dan een immens zelfbedrog van het zuiverste water, al zijn moslims nu ook niet de direct enige groep gelovigen die zich in dezelfde intellectuele modder hebben vastgereden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#599 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Ik gebruik deze argumenten als bewijs voor het bestaan van de Schepper waarin ik geloof: 1) Onmogelijkheid van eeuwig opeenvolgen van de oorzaken: Wij zien allemaal de verandering en evolutie in de materie, dus er is sprake van oorzaken die veroorzaakt zijn maar als de eerste oorzaak niet bestaat dan is het logisch dat er niets veroorzaakt zou worden in de materie .. !!! met andere woorden je zegt de oorzaken lopen naar achter infinitief zonder begin = onmogelijk2) Iets uit niets ontstaan zonder iets als oorzaak : Dit is ook zeker en vast duidelijk wat het betekent en het is zo logisch dat het geen uitleg nodig heeft.3) Eeuwig herhaling van de oorzaak en gevolg = onmogelijk: Gevoolg kan niet zonder oorzaak. Als voorbeeld neem ik "kip" en "ei", en dan zeg jij "ei" komt van "kip" en "kip" van "ei" en ga zo verder dat het eeuwig blijft herhalen.. en er nooit uit kunt komen4) Ontwerp (evolutie brengt een systeem en systeem is een set van elementen (bijv. natuurlijke wetten en geen chaos ![]() Het heelal is niet choas en wanorde maar perfectie en organisme. Er was ooit een conferentie over kosmos geweest om te praten over een mogelijkheid om de opbouw van het universum volledig te kunnen begrijpen , hierop reageerde een Oostenrijkse wetenschapper met een negatie ingevuld met twijfels en arzeling wat een aanleiding was tot een reactie van Albert Einstein die zeer bekend staat als God does not play dice with the universe om een boodschap te verkondigen dat het universum geen choas is!! Citaat:
![]() Nee vriend .. kijk .. hier in deze topic bedoel ik met "god" of "allah" of "schepper" iemand of iets die anders is dan de materie want materie verandert en dit wijst erop dat het veroorzaakt is. Met god bedoel ik de Eerste Oorzaak Zonder Begin, die Eeuwig bestaat. Uw vraag klopt dus niet want ik zeg niet dat de eerste oorzaak zonder begin en die eeuwig bestaat uit iets is gekomen (onstaan of veroorzaakt). Citaat:
Neee nee ik zeg nergens dat het één keer is gebeurd, maar het is constant aan het gebeuren als gevolg van het begin, daaraan koppel ik mijn overtuiging van de eerste oorzaak MOET bestaat = er is geen tweede mogelijkheid. Wij hebben altijd 3 toestanden: 1- Mogelijk 2- Onmogelijk 3- Noodzakelijk.
Laatst gewijzigd door Averroes : 20 april 2008 om 11:55. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#600 |
Banneling
|
![]() Dus u gelooft dat er een God bestaat, maar u weet niet echt zeker of hij er is, of dat hij bestaat. Niet erg consistent allemaal. Dat is het minst wat men hierover kan zeggen. Volgens mij begrijpt u het zelf allemaal niet goed meer.
Laatst gewijzigd door system : 20 april 2008 om 12:00. |
![]() |
![]() |