Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Hoe staat u tegenover het Vlaams Belang en tegenover euthanasie ?
Voor het Vlaams Belang en voor euthanasie 21 29,58%
Voor het Vlaams Belang en tegen euthanasie 11 15,49%
Tegen het Vlaams Belang en voor euthanasie 34 47,89%
Tegen het Vlaams Belang en tegen euthanasie 5 7,04%
Aantal stemmers: 71. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2008, 21:06   #1
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard Voor het Vlaams Belang en voor euthanasie

Niettegenstaande ik er een erezaak van maak om bij de verkiezingen trouw voor het Vlaams Belang te stemmen (omwille van hun standpunten op het vlak van vreemdelingen, veiligheid, en drugs), ben ik tegelijkertijd, weliswaar in weerwil van het programma, een grote voorstander van euthanasie. Als humanist ben ik zelfs voorstander van het volledige zelfbeschikkingsrecht van het individu, bv. door middel van een zelfbevrijdingspil.

Euthanasie en/of een zelfbevrijdingspil geeft aan de mensen die het leven niet meer zien zitten, de kans om zichzelf te verlossen uit hun ellendig, levensonwaardig leven. Ook kan het een (bescheiden of minder bescheiden) bijdrage leveren aan de oplossing van het probleem van de overbevolking. Meer euthanasie zou eveneens de betaalbaarheid van de gezondheidszorg ten goede komen. Een zelfbevrijdingspil zou de verzuring in de maatschappij kunnen terugdringen, omdat verzuurden eerder geneigd zouden zijn een dergelijke pil te slikken. Ook zou een zelfbevrijdingspil kunnen zorgen voor wat meer natuurlijke selectie, en zou het aantal nuttelozen in de maatschappij kunnen dalen. Ik zie dan ook alleen maar voordelen in een soepele wetgeving inzake euthanasie en zelfbeschikkingsrecht.

Hoe staat u tegenover het Vlaams Belang en tegenover euthanasie ?

Laatst gewijzigd door Cynicus : 18 april 2008 om 21:33.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2008, 21:10   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het ethische luik van het VB interesseert mij eigenlijk maar bitter weinig. Ik stem VB omwille van andere redenen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2008, 22:58   #3
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Er zijn enkel opties die ontbreken, ik ben namelijk niet voor en niet tegen het VB.
Oud 18 april 2008, 23:00   #4
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Niettegenstaande ik er een erezaak van maak om bij de verkiezingen trouw voor het Vlaams Belang te stemmen (omwille van hun standpunten op het vlak van vreemdelingen, veiligheid, en drugs), ben ik tegelijkertijd, weliswaar in weerwil van het programma, een grote voorstander van euthanasie. Als humanist ben ik zelfs voorstander van het volledige zelfbeschikkingsrecht van het individu, bv. door middel van een zelfbevrijdingspil.

Euthanasie en/of een zelfbevrijdingspil geeft aan de mensen die het leven niet meer zien zitten, de kans om zichzelf te verlossen uit hun ellendig, levensonwaardig leven. Ook kan het een (bescheiden of minder bescheiden) bijdrage leveren aan de oplossing van het probleem van de overbevolking. Meer euthanasie zou eveneens de betaalbaarheid van de gezondheidszorg ten goede komen. Een zelfbevrijdingspil zou de verzuring in de maatschappij kunnen terugdringen, omdat verzuurden eerder geneigd zouden zijn een dergelijke pil te slikken. Ook zou een zelfbevrijdingspil kunnen zorgen voor wat meer natuurlijke selectie, en zou het aantal nuttelozen in de maatschappij kunnen dalen. Ik zie dan ook alleen maar voordelen in een soepele wetgeving inzake euthanasie en zelfbeschikkingsrecht.

Hoe staat u tegenover het Vlaams Belang en tegenover euthanasie ?
De zelfsbevrijdingspil zal veel leed veroorzaken, geloof mij.
Oud 18 april 2008, 23:52   #5
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voor het Vlaams Belang en eerder tegen euthanasie. Ik zeg wel 'eerder' omdat die discussie minder zwart-wit kan gevoerd worden dan bijvoorbeeld abortus, waar ik toch eerder van mening ben dat er voldoende contraceptiva zijn om ongewenste zwangerschappen te voorkomen en dat onverantwoordelijk gedrag ook gevolgen heeft. Soit.

Euthanasie valt voor mij in twee delen uit elkaar: indien iemand sterft door de pijnstillers die hij of zij in een bepaalde termijn krijgt als pijnverlichter is dat voor mij geen euthanasie. Idem als er een besef is dat behandeling geen zin meer heeft en men de toevoer van levensnoodzakelijke voeding stopzet.

Het tweede deel is het soort 'contracten' vanwaar sprake waar men in bepaalt dat op het ogenblik dat men het moment gekomen is, dat een medicus een einde aan het leven moet stellen. Vooreerst vind ik het wat cru dat men zijn eigen zelfmoord uit handen geeft en een ander verplicht om dat te doen.

Waar ik mij helemaal niet in kan vinden is euthanasie op minderjarigen. We geven ze rechten vanaf 18, ze kunnen sex hebben op 14 maar gaan we ze nu ook al laten beslissen over hun eigen leven?

Ik vrees dat bij heel wat mensen euthanasie voortgroeit uit de idee dat ze van het 'ongemak' afwillen of niemand 'tot last willen zijn'. Af en toe bekruipt mij het gevoel dat door de huidige evolutie van de samenleving alles in functie van 'nut' en 'nuttigheid' komt te staan en ook het leven in die termen wordt benaderd. Is euthanasie dan geen gemakkelijkheidsoplossing?

En tja, ik vrees ook dat er door een wetswijziging sneller druk zal gezet worden op ouderen om over te gaan tot euthanasie. Het is niet nieuws: in 'Het ultieme transfer' van Hugo De Ridder sprak men al over euthanasie na een bepaalde leeftijd alsof het over een soort afgedankte machines ging.

De dood mag geen taboe zijn. Hetzelfde geldt voor lijden. Het zijn elementen in een mensenleven. Of is het toeval dat om op de wereld te komen iemand - afhankelijk van de duur - pijn lijdt? Goed, je hebt epidurale en zo...

Dus: ben ik er tégen? Niet in het geheel van de betekenis van euthanasie (of de zachte dood) maar wel tegen een systeem waarbij het een soort droog contract wordt waarbij de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van een beslissing die men neemt over het einde van het eigen leven bij iemand anders. En zeker tegen een systeem waarbij het duidelijk is dat de omgeving druk kan zetten om tot die beslissing te komen.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 00:55   #6
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het ethische luik van het VB interesseert mij eigenlijk maar bitter weinig. Ik stem VB omwille van andere redenen.
²
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 01:31   #7
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Euthanasie plegen op het Vlaams Blok? Geen kwestie van: dat moeten maar zelf doen!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 02:27   #8
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Inderdaad bij mij is dat ook zo.
Denk niet dat het ethische zwaar doorweegt als stemkeuze bij velen.
ik ben voor abortus en euthanasie, idem met softdrugs, holebihuwelijken maakt me niet uit maar mag gerust verboden worden want ben er toch geen
Het vreemdelingenthema en de Vlaamse onafhankelijkheid daarentegen is nr 1
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 16:45   #9
Pavolini
Banneling

Standaard

Ik was vroeger VB'er en tegen euthanasie, nu ben ik geen VB'er meer en pro euthanasie. Ook pro abortus overigens *knip*

Laatst gewijzigd door Diatonos : 22 april 2008 om 09:06.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 21:01   #10
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
En wat met ongewenste Vlaamse zwangerschappen?
FOKKEN IS DOKKEN !!!
Wat een geweldig citaat.
Niet-westerse mensen, laten we niet zo eufemistisch doen, immigranten hebben meestal wel een grotere 'nest' kinderen dan de gemiddelde Vlaamse Vlaming. Maar als we abortus verbieden dan doen ze het zelf, zonder doctor.
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 21:32   #11
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Tegen het Vlaams Belang en tegen euthanasie.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 21:39   #12
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
FOKKEN IS DOKKEN !!!
Wat een geweldig citaat.
Niet-westerse mensen, laten we niet zo eufemistisch doen, immigranten hebben meestal wel een grotere 'nest' kinderen dan de gemiddelde Vlaamse Vlaming. Maar als we abortus verbieden dan doen ze het zelf, zonder doctor.
Uw openingszin lijkt zo uit het bordeel geplukt!
Is er trouwens een overtreffende trap van 'Vlaamse Vlaming'?

Weer teveel gezopen na het zangfeest zo te lezen...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 03:57   #13
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Ik was vroeger VB'er en tegen euthanasie, nu ben ik geen VB'er meer en pro euthanasie. Ook pro abortus overigens *knip*.
abortus kan je niet dwingen of opleggen
De keuze blijft bij de mensen. Dat bedoelen we ook als we voor abortus zijn.

Laatst gewijzigd door Diatonos : 22 april 2008 om 09:06.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 07:07   #14
Pavolini
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
En wat met ongewenste Vlaamse zwangerschappen?
Het principe is dan geen abortus, tenzij het leven van de moeder in gevaar is of het kind in kwestie ernstige gezondheidsproblemen of lichamelijke afwijkingen zou hebben.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 12:43   #15
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
abortus kan je niet dwingen of opleggen
De keuze blijft bij de mensen. Dat bedoelen we ook als we voor abortus zijn.
De Amerikaanse democraat Dennis Kucinich (één van de meer linksen binnen de Democrats maar wel erg katholiek) zegt van zichzelf dat hij tegen abortus is, maar wil de vrouwen het beslissingrecht niet afnemen. Volgens hem is het niet de staat, maar de moeder, die uiteindelijk moet beslissen of abortus kan. Maar toch wil hij op andere manieren abortus ontmoedigen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 12:56   #16
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik was vroeger VB'er en tegen euthanasie, nu ben ik geen VB'er meer en pro euthanasie. Ook pro abortus overigens *knip*.
U beseft toch dat zoiets een misdaad tegen de menselijkheid zou zijn?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Diatonos : 22 april 2008 om 09:08.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 13:03   #17
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
U beseft toch dat zoiets een misdaad tegen de menselijkheid zou zijn?
Ach Geert,

Sommige zijn hier het stadium van de schaamte al lang voorbij...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 15:58   #18
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Absolute tegenstander van het blok en absolute voorstander van euthanasie.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 16:00   #19
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom ben je weggegaan bij het VB.
Je past er duidelijk nog perfect in.
Je kan nu toch niet meer ontkennen dat je een racist bent.

Laatst gewijzigd door Diatonos : 22 april 2008 om 09:08.
Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 17:08   #20
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het principe is dan geen abortus, tenzij het leven van de moeder in gevaar is of het kind in kwestie ernstige gezondheidsproblemen of lichamelijke afwijkingen zou hebben.
Mooi zo.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be