![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat vind je van wat op deze site staat: http://mens-en-samenleving.infonu.nl...-een-volk.html
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het probleem stelt zich met andere woorden net omdat de democratische overheid zich te weinig bemoeit en teveel aan de kapitalistische markt overlaat. Hoe dan ook, het is hiermee helemaal niet bewezen dat zonder overheid de producten goedkoper zouden zijn. Integendeel zelfs, eigenlijk kan een overheid goedkoper zijn dan een kapitalistisch bedrijf, omdat de factor winst wegvalt, wanneer dat bedrijf op break-even werkt. Voor de rest kunnen de kosten (bvb onderzoek en investeringen) net dezelfde zijn als in een privaat bedrijf, maar de winstmarge die bij de private verkoop mee in de prijs zit valt weg wanneer een overheid een product of dienst verkoopt. Dus is de verkoopsprijs logischerwijze ook lager. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In plaats van stukken tekst in te scannen, zou het je sieren mocht je in je eigen woorden je standpunten formuleren. Waarom zou Pelgrim, of iemand anders, moeten reageren op die stukken tekst?
Ik heb hier nog een resem artikels liggen over het verband tussen cultuur en economische ontwikkeling. Stel je voor dat ik telkens zo'n tekst zou voorleggen en vragen er kritiek op te geven. Je zou nogal peren zien na verloop van tijd. Discussiëer in je eigen woorden.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Binnen Turkije bijvoorbeeld ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#106 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De crux is de vraag naar de definitie van rationeel en irrationeel. Een typisch prisonner-dilemma (Link) zegt inderdaad dat de 'dwingende' (i.e. meest 'rationele' (volgens hun)) strategie kan leiden tot een sub-optimale positie. Anders: doordat beide spelers 'rationeel' zijn, gaat het totaal voor beide irrationeel (minder goed dan had kunnen zijn) zijn. Maar PD's hebben ook maar een beperkt nut, als analyse object. Het grootste 'probleem' is dat het traditionele PD geen rekening houdt met de factor tijd: mensen gaan ook ná deze PD met elkaar in contact komen, waardoor samenwerking wel een véél optimalere gedachte wordt. In ieder geval; mensen mogen zaken vrijwillig afspreken en proberen PD's te vermijden. Daar is geen enkel probleem mee. De vraag is of dat mensen per sé onderworpen moeten worden aan geweld om daaruit te 'ontsnappen'. Me dunkt van niet. In ieder geval: de vraag is of er iets bestaat als een 'irrationaliteit' op het 'collectief' niveau. Voor mij kunnen enkel individuen handelen en zijn 'groepen' niets meer dan individuen die samen een groep vormen. Daarbinnen kunnen er perfect allerlei afspraken op vrijwillige basis zijn, om 'optimale' resultaten te bereiken.
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enfin, een overheid die zich bezig houdt met productie en goederen kopen/verkopen, is logisch-analoog aan Pelgrim die voor hij naar de winkel gaat bepaalt hoeveel hij aan alles gaat geven, zonder enig vorm van flauwbenul hoeveel alle producten feitelijk kosten. Het kan dat Pelgrim er 100% op zit en het kan zijn dat hij er compleet naast zit. Het aantal keren dat hij er naast zit, zal echter groter zijn dan het aantal keren dat hij er helemaal opzit en bij een overheid (die over een net iets groter budget beschikt) zullen deze fouten zich alleen maar multipliceren.
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is net wat ik zeg: het houdt vast aan het kapitalisme. Dat is net het probleem. Het kapitalisme verstoort de efficiënte werking van de democratische overheid. Minder kapitalisme, meer democratie graag. Citaat:
Moeilijk eh. Waarom zou een overheid niet kunnen wat een paar aandeelhouders wel zouden kunnen? Citaat:
Trouwens, een concurrerend bedrijf is niet onder constante druk om zo efficiënt mogelijk met hulpbronnen om te springen. Indien dat wel het geval was zouden er nu geen milieuproblemen zijn. Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan natuurlijk ook kapitaal zélf maken, dat is zeker waar en dat kan zelfs aan marktprijzen. Maar dan 'mag' er geen subsidies (i.e. belastingen) naar deze onderneming vloeien en mag het geen wettelijk bepaald monopolie zijn... Ergo: hetis feitelijk een gewoon vrije markt bedrijf, 'toevallig' gerund door de overheid. Dan kan het perfect middelen alloceren zoals een vrije markt bedrijf omdat het een de facto vrije markt bedrijf is. Indien er middelen naartoe vloeien, genomen door coërcion, werkt het niet meer als een 'vrije markt', natuurlijk en krijg je een verstoring van de marktprijzen - en dus van de waardebepalingen door mensen van producten. Dan bepaalt de producent - en niet de consument - wat goed is voor de consument. Lijkt me geen wenselijke wereld. Verklaar jamais, of is dat weer zo'n libertair dogma dat we moeten aannemen, net zoals de fabel van het non-agressieprincipe? Dat kan Mises beter dan ik: http://www.mises.org/econcalc.asp Zie, prijzen hebben een essentieële functie. Prijzen (als in: wat mensen vrijwillig voor een product betalen) hebben de functie dat ondernemers daaraan kunnen meten hoeveel middelen ze kunnen (of behoren) te alloceren om die behoefte te vervullen (zonder verlies te maken). Je zou ferrari's aan 5 euro kunnen verkopen, daar kan een overheid zelfs voor zorgen. Maar je gaat daar geen winst op maken, vermits de grondstoffen als geheel meer kosten dan 5 euro. Daaraan meet je dan ook een verkeerde investering; als de prijs voor een product lager ligt dan de productiekost, dan is dat een product dat verkeerd geproduceerd is - je kan er immers niet meer waarde 'insteken' (door de subjectieve beoordeling van de koper) dan dat je er 'uit' hebt gehaald. Je hebt dus grondstoffen, basicly, verspilt. Enfin; ik zou het fijn vinden als je eens een boek over de liberale economie gaat lezen. Kwestie dat je verstaat wat en waarom we zeggen wat we zeggen.
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zijn er, volgens u, economische wetten of niet?
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | ||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Kijk: waarom zou je vraag en aanbod willen ontkoppelen? Het is toch van belang dat mensen weten hoeveel iets kost en hun consumptiegedrag daaraan aanpassen? Dat is spaarzaam zijn... Citaat:
Allez, het is toch logisch. Een bedrijf wil zoveel mogelijk verdienen. Ze kan de prijs van haar goederen verhogen, maar indien ze concurrenten heeft die aan dezelfde prijs al zijn aan het concurreren is dat geen goed idee. De enige andere optie die dat bedrijf dan heeft is haar kosten gaan verlagen, op die manier kan het toch nog winst maken, misschien kan het door kostenverlaging zelfs haar prijs verlagen om zo meer te verdienen (door meer te gaan verkopen), wat dan een extra reden is voor de concurrentie om hetzelfde te doen, etc. Dat is wat je niet schijnt te willen snappen is dat het het winststreven is dat dus op de langere termijn essentieel is om de kosten te laten dalen en, in een systeem van concurrentie, de prijzen ook. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ga mijn stuk nog eens hernemen en hoop dat je er deze keer wel op ingaat: "Het kan wat je zegt, een overheid die efficiënt(er) produceert, maar historisch gezien lijkt mij dat iets te zijn dat, conform de theoretische principes, zelden voorkomt, en ik denk dat jij een van degenen bent die als eerst op de barricaden zou staan moesten er hervormingen aan het staatsapparaat gebeuren om goederen en diensten goedkoper aan te bieden."
Laatst gewijzigd door Casca : 22 april 2008 om 10:49. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het PD is een goeie referentie. Belangrijker vind ik dat je tenminste je uitgangspunt duidelijk meegeeft. Ik ben het daar niet mee eens. Voor mij is het geheel meer dan de som van de delen. Op de vraag of er irrationaliteit bestaat op het collectieve niveau kom ik later terug. Daarvoor heb ik nu geen tijd. Wordt vervolgd! groeten
|
![]() |
![]() |