Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wat denkt u?
Nultolerantie 17 32,69%
Limiet 0,5 promille (zoals nu) 20 38,46%
Geen limiet (iedereen is voor zichzelf verantwoordelijk) 7 13,46%
Andere 8 15,38%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2008, 23:31   #101
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Een zatlap mag achter het stuur legaal rijden omdat hij nog steeds geen schade berokkend heeft? Vertel dat maar aan eens de vele families van slachtoffers van dronken lijden.

Ik wil niet de garantie hebben als ik me op straat begeef dat wie me pijn doet gestraft zal worden, ik wil de garantie hebben dat men alles doet om te verhinderen dat mij pijn zal gedaan worden.

Dan kun je beter binnen blijven. Ook nuchtere chauffeurs kunnen iemand raken, fietsers kunnen tegen u rijden, voetgangers kunnen tegen u lopen, iedereen is een potentiële overvaller, sommige borduren zijn te hoog, er kan een kastanje op uw kop vallen...
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 23:35   #102
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

gelijk het nu is, ist goed. 0.5 promille dus

Je moet gewoonweg niet drinken als je gaat rijden. Die 0.5 is er gewoon (althans bij mij toch) om te voorkomen dat je smiddags bij je eten een glas wijn drinkt, en 1.5 uur later de auto gebruikt, dat er dan nog een restantje alcohol in je bloed zit.

Gewoon houden zo..
Oud 23 april 2008, 23:36   #103
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Dan kun je beter binnen blijven. Ook nuchtere chauffeurs kunnen iemand raken, fietsers kunnen tegen u rijden, voetgangers kunnen tegen u lopen, iedereen is een potentiële overvaller, sommige borduren zijn te hoog, er kan een kastanje op uw kop vallen...
Tuurlijk, maar je moet het risico toch niet verhogen door te drinken voor je in je auto stapt?

Ga toch gewoon met de fiets naar cafe, of als het te koud, stel een BOB aan...
Desnoods neem je een taxi of ga je te voet.
Oud 24 april 2008, 07:02   #104
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat iemand die echt dronken is inderdaad zijn recht op auto rijden op dat moment moet ontnomen worden. De vraag is alleen, wanneer is iemand echt dronken. Voor de ene is dit misschien bij 0.5, bij de andere kan het zijn dat hij nog helemaal niet dronken is bij 0.8. (zie post 50).Wettelijk is het ook verboden te rijden als een van uw ledematen in de plaaster zitten, dus ook vb een vinger. Ben je dan daardoor niet meer bekwaam te rijden?

Laatst gewijzigd door Garry : 24 april 2008 om 07:05.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 08:34   #105
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

je moet dat allemaal in een ruimere context zien: iedereen die deelneemt in het verkeer moet zijn verantwoordelijkheid opnemen om het zo veilig mogelijk te houden voor iedereen: dwz je houdt je aan de verkeersregels, aan snelheidslimieten, doet geen domme manoeuvres, ... en voor mij hoort daar ook bij dat je niet drinkt als je rijdt.
Oud 24 april 2008, 09:34   #106
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Tuurlijk, maar je moet het risico toch niet verhogen door te drinken voor je in je auto stapt?

Ga toch gewoon met de fiets naar cafe, of als het te koud, stel een BOB aan...
Desnoods neem je een taxi of ga je te voet.
Dronken fietsen is ook verboden eh

Maar tot daar aan toe. Wat met met mensen die smorgens slaapdronken naar hun werk gaan? Ze kunnen er ook niet echt aan doen, maar gaan toch ook de baan op? Voor de rest ben ik van overtuiging dat ge met 0.5 promille nog kunt rijden zoals 0.0, alleen moet je van uzelf beseffen dat ge een beetje gedronken hebt.
Oud 24 april 2008, 09:36   #107
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ik denk dat iemand die echt dronken is inderdaad zijn recht op auto rijden op dat moment moet ontnomen worden. De vraag is alleen, wanneer is iemand echt dronken. Voor de ene is dit misschien bij 0.5, bij de andere kan het zijn dat hij nog helemaal niet dronken is bij 0.8. (zie post 50).Wettelijk is het ook verboden te rijden als een van uw ledematen in de plaaster zitten, dus ook vb een vinger. Ben je dan daardoor niet meer bekwaam te rijden?
Inderdaad, zoiets moet ge voelen of het gaat of niet eh, en wederom, uw gezond verstand gebruiken en niet denken van "ach, het zal wel lukken"
Oud 24 april 2008, 15:42   #108
Duvelke

Standaard

Citaat:
Dronken fietsen is ook verboden eh

Maar tot daar aan toe. Wat met met mensen die smorgens slaapdronken naar hun werk gaan? Ze kunnen er ook niet echt aan doen, maar gaan toch ook de baan op? Voor de rest ben ik van overtuiging dat ge met 0.5 promille nog kunt rijden zoals 0.0, alleen moet je van uzelf beseffen dat ge een beetje gedronken hebt.
ah, kzegget, daar dient die 0.5 voor. Zo is er altijd een kleine speling, moest er nog een beetje alcohol in je bloed zitten van voor het eten of van vorige nacht.

Met de fiets mag je normaal gezien idd ook niet dronken zijn. Doch als je gewoon fiets, gaan ze je niet laten blazen hoor. Als je echt strontzat bent, dat je zelfs niet meer kan fietsen , neem je idd best een taxi of laat je je naar huis voeren door iemand (die nuchter is natuurlijk )
Oud 24 april 2008, 15:44   #109
Duvelke

Standaard

Citaat:
Inderdaad, zoiets moet ge voelen of het gaat of niet eh, en wederom, uw gezond verstand gebruiken en niet denken van "ach, het zal wel lukken"
ja, maar als je alcohol hebt gedronken, is je gezond verstand beneveld. Soweiso, zelfs al drink je maar 4 pintjes ofzo. (= teveel). Tuurlijk voel je je nog zeer goed en alert, maar toch is je concentratie en reactievermogen minder. Dat is al meermaals wetenschappelijk bewezen hoor.
Oud 24 april 2008, 16:11   #110
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Als überliberaal vind ik dat we geen limiet mogen stellen en de Staat moeten afschaffen. Wie een ongeluk veroorzaakt wordt dan gelyncht door omstaanders. Het lijk wordt vervolgens verwijderd door commerciële crematiefirmas die weer gulden zaken doen.

Everybody happy. Zo moet dat werken. Lang leve het zatte liberalisme!

Laatst gewijzigd door C2C : 24 april 2008 om 16:12.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 16:29   #111
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
ah, kzegget, daar dient die 0.5 voor. Zo is er altijd een kleine speling, moest er nog een beetje alcohol in je bloed zitten van voor het eten of van vorige nacht.

Met de fiets mag je normaal gezien idd ook niet dronken zijn. Doch als je gewoon fiets, gaan ze je niet laten blazen hoor. Als je echt strontzat bent, dat je zelfs niet meer kan fietsen , neem je idd best een taxi of laat je je naar huis voeren door iemand (die nuchter is natuurlijk )
Nee. Reeds sinds verscheidene jaren moeten ook (brom)fietsers in wegcontrole-fuiken onverbiddelijk pijpje-blazen; zelf al in 2000 op de brommer meegemaakt. Van voetgangers weet ik het nog niet.
Oud 24 april 2008, 16:30   #112
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Nee. Reeds sinds verscheidene jaren moeten ook (brom)fietsers in wegcontrole-fuiken onverbiddelijk pijpje-blazen; zelf al in 2000 op de brommer meegemaakt. Van voetgangers weet ik het nog niet.
In nederland misschien
Oud 24 april 2008, 17:02   #113
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

de 0.5 promille vind ik nochthans duidelijk genoeg, je drinkt maximaal een glas en heb je meer gedronken heb je de zaak aan uw rekker. Dus meer of minder moet dat niet zijn. Stel nu nog een klein beetje verstrengen naar 0.4 vind ik zeker aanvaardbaar.
0.2 is nogal heel laag, wat ik mij daarbij moet voorstellen is dat je bvb maximum een half glas drinkt ?? Wetende dat 1promille vroeger 2 glazen was, is 0.5 1.5 glazen, en 0.333 zou 1 glas zijn... Dus 0.5 moet eigenlijk maar 1 glas voorstellen.

Van mij mag de alcoholtester in de auto voor de start zelfs standaard gemonteerd worden, dan slapen we na een gastronomisch menu eventjes uit.

En van mij mag zelfs elk bedrijf eisen dat zijn werknemers nuchter toekomen op het werk, en dus mag de baas elke dag zijn werknemers doen blazen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 18:51   #114
the_special_one
Provinciaal Statenlid

the_special_one's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechtvaardigheid Bekijk bericht
Een zatlap vormt vaak wel een probleem voor de vrijheid van anderen: de vrijheid om geen nachtlawaai te moeten meemaken, de vrijheid om een rustig gesprek te kunnen voeren, de vrijheid om geen slachtoffer te zijn van agressie die zo vaak voorkomt door zatterikken, de vrijheid om niet geconfronteerd te worden met zatlappen die achter het stuur kruipen, de vrijheid om 's morgens door een uitgangsbuurt te kunnen lopen zonder urine te ruiken, ...

Nog voorbeelden van hoe mijn vrijheid belemmerd wordt?
Dat zijn geen vrijheden die belemmerd worden.
Het verkeer in het algemeen zou dan al meteen je "vrijheid" om een rustig gesprek te voeren belemmeren.
Oud 24 april 2008, 18:51   #115
the_special_one
Provinciaal Statenlid

the_special_one's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
waar zijn de libertariërs?
geen wetten, geen regels, geen limieten. Zou een consequente houding zijn, niet?
Ik ben er al hoor
Oud 24 april 2008, 18:57   #116
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Ik vind de wetgeving zoals het nu is prima maar in plaats van duizend flitspalen te zetten ( = natuurlijk makkelijk verdiend geld voor de staat) zou men beter wat meer investeren in alcohol controles.
En dit ook doen op de gekende vluchtwegen en niet enkel op de grote wegen.

Een 0 tolerantie heeft in mijn ogen niet veel zin en hiermee plaag je enkel de mensen die eventueel een glaasje wijn bij hun eten drinken of zo.
De echte dronkaards vegen hun lap aan 0,5 en zullen dit ook doen aan 0 dus heeft volgens mij geen zin om een nultolerantie in te voeren.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 21:26   #117
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo zie ik het ook, en je rijgedrag aanpassen. Mogelijk dat je een iets tragere reactie hebt, dan moet je je daar ook van bewust zijn en zelf je snelheid aan de toestand aanpassen zodoende dat je iets vertraagde reactievermogen compenseert. En zat is zat. Ik zeg altijd, laat mensen drinken die kunnen drinken en daar bedoel ik niet mee, die veel kunnen drinken maar die van zich zelf weten wanneer ze moeten stoppen en datook tijdig doen en dan is er niets aan de hand wanneer je bij een buitenhuis dineetje enkele glazen op hebt.

Laatst gewijzigd door Garry : 24 april 2008 om 21:27.
Oud 24 april 2008, 21:34   #118
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Mensen die zeggen dat het moet 0.5 of zelfs minder moet zijn zijn mensen die, ofwel zelf nooit drinken of mensen die weten dat ze zich zelf niet genoeg in de hand hebben.

Laatst gewijzigd door Garry : 24 april 2008 om 21:35.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be