![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Een thema op zich, niks om zomaar snel snel even af te handelen. Even heel kort de essentie nu: Steiner stelde de ontwikkeling van het individu boven alles. Hij stelde zeer uitdrukkelijk dat raciale vooroordelen en discriminerende opvattingen iemand verhinderen om een spirituele ontwikkelingsweg te gaan. Als je weet dat de antroposofie, zijn levenswerk, een spirituele ontwikkelingsweg wil zijn, dan besef je hoe absurd het is om te stellen dat Steiner racistisch geweest zou zijn. Daarnaast is het inderdaad zo dat een Nederlandse onderzoekscommissie een rapport van enkele duizenden bladzijden heeft geproduceerd om tot de conclusie te komen dat in zijn uitgegeven werk, zo'n 350 boekwerken, wel 10 zinnen te vinden zijn die men, uit zijn context gerukt, in het kader van de huidige heersende opvattingen als stereotyperend, denigrerend of racistisch zou kunnen opvatten wanneer men ze losstaand zou herhalen. Waar hebben we het dus over? Ik ben zelfs ervan overtuigd dat Steiners' filosofie, zoals bvb. weergegeven in 'De filosofie der vrijheid', een noodzakelijke basis vormen om [i]alle[i] vormen van racisme, ook de moderne politiek correcte, te overstijgen. Voor mij is Steiner de anti-racist avant-la-lettre. Een humoristisch - voor sommigen wellicht absurde - noot: Antroposofen 'geloven' in reïncarnatie. Steiner vermeldde dat wie gevoelens van haat tov een bepaald volk koestert, veel kans maakte in zijn volgend leven in dat volk geboren te worden. Niet zo'n aanlokkelijke gedachte voor potentiële antro-racisten zou ik zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Er is op dat vlak een hele evolutie sinds het ontstaan van de Steinerscholen in Vlaanderen. Meer en meer kinderen van 'lagere sociale milieus' vinden hun weg. Maar het zijn zeker geen concentratiescholen. Bij elk aannamegesprek - en ik voer er elk jaar tientallen - wordt duidelijk gemaakt dat nooit een kind afgeraden wordt om te komen (weigeren kan trouwens sowieso niet) omwille van financiële redenen. Het gesprek gaat enkel en alleen over het kind en de pedagogische aspecten. Pas na de inschrijving komt er een gesprek met een financieel verantwoordelijke om te kijken hoeveel men kan bijdragen aan de extra onkosten die de financiering van o.a. een schoolgebouw (dat niet door overheid of katholieke zuil ter beschikking wordt gesteld) met zich meebrengt. Leraren en directie staan daar volledig buiten. Er zijn de laatste jaren steeds meer nulbetalers en mensen die zeer weinig bijdragen, wat de school in een moeilijk parket kan brengen wat afbetalingen betreft. Voor nulbetalers is de Steinerschool zelfs goedkoper dan een reguliere school, omdat er veel minder handboeken aangekocht moeten worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#44 |
Vreemdeling
|
![]() Wat is trouwens 'elitair'?
Als je bedoelt dat wij voor een vrije schoolkeuze staan: ja. Ik ben persoonlijk tegen elke vorm van doelgroepenbeleid: het belang van de individuele keuzevrijheid, weet je wel? We proberen ook geen leerlingen te lokken door onze pedagogie te 'verkopen'. Dat werkt toch alleen maar averechts. Ik maak steeds duidelijk wat mensen wel kunnen verwachten en wat niet. Wanneer ik merk dat de verwachtingen niet overeenstemmen zal ik wel proberen te ontraden, met wisselend succes. Het is overigens de gegoede burgerij die net die zoonlief wil sturen die wat minder goed leert dan de andere kinderen, maar wel creatief is, ja hoor!, waar we het meeste problemen mee hebben, niet met de 'lagere sociale klassen'. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben toch niet 100% overtuigd van de grote 'andersheid' van de Steinerscholen in België (enfin, dan zeker het middelbaar). 'k heb zelf geen persoonlijke ervaringen, maar wel een vriend en een ex-leerkracht in mijn nabije omgeving die zeiden allebei dat het concept - waar ze achter staan - zwaar verkracht is door de overheid en de reguleringen allerhanden.
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Wat het racismedabat betreft gebeurt dat maar al te weinig. Als ik eens tijd heb wil ik wel bronnen aanbrengen. Al te vaak worden slechts uit de context gerukte en soms vervalste citaten van het internet geplukt. Daarnaast zijn er overigens genoeg teksten van Steiner te vinden die voor leken en zelfs vaak 'ingewijden' onbegrijpelijk en bizar overkomen.(mezelf inbegrepen) (vooral neerschriften van voordrachten voor een esoterisch geschoold publiek) Volkomen begrijpelijk als iemand dat als een hoop onzin bestempelt. Van zijn geschreven werk en openbare voordrachten zou men in deze tjd echter nog veel kunnen leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#49 |
Minister
|
![]() Jij "vermoedt" veel te veel terwijl je niets weet. Dat maakt je vermoedens irrelevant. Niet gestaafde beschuldingetjes in het rond sturen ("wat doen de Steinerscholen met zijn rassenleer?") kan iedereen. Overtuigend zijn ze niet, maar ze zijn meestal wel nuttig om de blaaskaken te onderscheiden van de eerlijke mensen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Het 'nettoslaagpercentage' lag vergelijkbaar met andere ASO-richtingen, iets onder het midden van de middenmoot. Maar goed, bronnen controleren dus. Toch zal ik niet ontkennen dat er een zekere historische problematiek is die hier en daar nog wat nasleept. Het oorspronkelijke principe was dat alle kinderen (uitgezonderd BO) moesten meekunnen tot de 12de klas. In het buitenland ging dat binnen bepaalde grenzen omdat iedereen toch een overheidsexamen aflegde naar eigen niveau. (In Nederland bv. MAVO, HAVO, VWO) Vermits scholen in België zelf diploma's uitreiken en Steinerscholen enkel een ASO afdeling hadden, kan dat hier natuurlijk niet. Dat ging wel eens gepaard met "drama's" En soms werden 'randgevallen' die het in de meeste andere ASO's niet zouden halen toch meegenomen, met de voorspelbare consequenties. Op dat vlak is echter al jaren een behoorlijke paradigmaveschuiving bezig, met af en toe wel nog eens betreurenswaardige 'accidentjes' (waarmee ik niets wil minimaliseren.) Tot slot zou ik maar al te graag hebben dat we voor onze school cijfers zouden verzamelen wat de afstudeerresultaten betreft (5 jaar na afstuderen bij ons dus). Voor zover ik daar zicht op heb zouden velen 'serieus verschieten'. Iemand zei dat we daar niet mee moeten opscheppen, "als de kinderen maar gelukkig zijn". Dat laatste vind ik erg simplistisch. En we hoeven niet op te scheppen, maar zouden eindelijk kunnen antwoorden op dat oude vooroordeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Vreemdeling
|
![]() In het eerste jaar hoger onderwijs zullen de slaagpercentages echter niet hoger liggen, of zelfs een beetje lager.
Daar is nog een andere reden voor: De Steinerpedagogie is ASO in de werkelijke zin van het woord: algemeen vormend op vele gebieden. Leerlingen zitten dus minder voorgesorteerd, hebben dus soms meerdere opties en merken nogal eens dat hun eerste keuze niet overeenkomt met hun voorstellingen. Ze zijn aanvankelijk ook geneigd om dan snel op te geven wanneer de studie hun niet interesseert of motiveert. Teveel gewoon om door enthousiaste leraren 'geëntertaind' te worden en te weinig leren doorbijten door 'saaie' leerstof. Daardoor soms ook wat arrogant overkomend (soms ook écht) tav docenten: "wij zijn kritisch, wij zijn anders, wij zijn beter" Vind ik persoonlijk nogal pijnlijk. Is wel al veel verbeterd tegenover 15 jaar geleden. Maar zorgt desgevallend wel voor een deugddoende praktijkschok: effe met de voeten op de grond worden gezet en een toontje lager leren zingen kan geen kwaad. Een zwak punten van onze 'opleiding': minder geleerd dikke cursussen te blokken. Effe slikken en aanpoten. Sterk punt: zelfs matig begaafde leerlingen kunnen vaak beter samenvatten, de essentie uit iets halen, een persoonlijke verwerking van leerstof maken. De tweede keuze is meestal wel de goede, met vaak verrassende resultaten. Dus als iemand zich geroepen voelt om gegevens te verzamelen omtrent waar onze oud-leerlingen na 5 jaar staan: een mooi onderzoeksdomein! Laatst gewijzigd door Steinerleraar : 24 april 2008 om 21:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar wie toch graag onder de overheidsparaplu zit, wil ik dat gevoel van veiligheid niet ontnemen. Voor de rest: vrije concurrentie tussen onderwijsaanbieders. Ook als dat betekent dat sommige Steinerscholen de deuren moeten sluiten. Toch vreemd dat op dat vlak concurrentie niet de beste garantie voor kwaliteit zou zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#54 |
Minister
|
![]() De allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie zonder een begin van onderbouwing. Onbruikbaar als mening.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
Er bestaat twijfel over Steinerscholen, twijfel die ongegrond is (volgens jou), moeten we dan niet het voorzorgprincipe toepassen dat jij verkondigde met betrekking tot holebi-ouderschap? (Ik doe voor alle duidelijkheid geen uitspraak over Steinerscholen.)
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 24 april 2008 om 22:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister
|
![]() Je vergist je: ik ben er juist zeer scherp op ingegaan.
Citaat:
Het overheidsonderwijs (katholiek + gemeenschaps) is als de dood voor echte vrije concurrentie. Net als de vakbonden hebben ze de pot de facto onder hen verdeeld. Laatst gewijzigd door Rob Roy : 24 april 2008 om 22:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() Een Oude Griek zou hebben gezegd: "Wij weten niets zeker en zelfs dit niet".
![]() |
#58 | |||||||||||||||||||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ook wat dat rapport betreft kan ik je niet bijtreden. Ik heb het gelezen en het beslaat een 700-tal bladzijden. Er wordt ook vandaag nog sterk aan de neutraliteit van de onderzoekscommissie getwijfeld; die bestond namelijk uitsluitend uit antroposofen. Citaat:
Citaat:
Nu vraag ik me soms af of die 30% die de oudergroep zou moeten bijdragen niet zou kunnen worden bespaard als steinerscholen hun scholen een ietsje minder prestigieus zouden bouwen? Citaat:
Citaat:
En natuurlijk hebben steinerscholen minder problemen met die uit de lagere sociale klasse. Die zijn er in verhouding tot de gegoede burgerij bijna niet in steinerscholen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hun slaagcijfers in het eerste jaar liggen beduidend lager: slechts 44% van de steinerschoolleerlingen slaagt in het eerste jaar, tegenover 60% van de leerlingen van het traditioneel onderwijs (Degenen die op reis waren zijn niet meegeteld, omdat ze aan geen hogeschool waren ingeschreven en dus ook niets af te ronden hadden) Citaat:
Want ik heb geen gegevens gekregen, noch een positief antwoord op mijn voorstel om schoolverlaters in kaart te brengen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Ramon djv : 24 april 2008 om 23:07. |
|||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister
|
![]() In de marge van deze discussie (de Belgische heeft de antroposofie immers ook op de lijst van "sekten " gezet):
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |||
Lokaal Raadslid
|
![]() Rob Roy
Citaat:
Maar voor alle duidelijkheid: er is geen officiële sektelijst, maar wel een lijst van 189 groeperingen die als sektarisch zouden kunnen worden bestempeld. Wbsite SAS Citaat:
website IACSSO Citaat:
Laatst gewijzigd door Ramon djv : 25 april 2008 om 07:52. |
|||
![]() |
![]() |