Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 april 2008, 20:34   #41
Steinerleraar
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 april 2008
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik heb wat dingen van die Steiner (vroeger al) gelezen en denk sindsdien dat-ie niet echt fris was. Wat doen die scholen met zijn "rassenleer", bijvoorbeeld?
Allez, daar is het weer: Steiners' "rassenleer".
Een thema op zich, niks om zomaar snel snel even af te handelen.

Even heel kort de essentie nu:
Steiner stelde de ontwikkeling van het individu boven alles. Hij stelde zeer uitdrukkelijk dat raciale vooroordelen en discriminerende opvattingen iemand verhinderen om een spirituele ontwikkelingsweg te gaan.
Als je weet dat de antroposofie, zijn levenswerk, een spirituele ontwikkelingsweg wil zijn, dan besef je hoe absurd het is om te stellen dat Steiner racistisch geweest zou zijn.

Daarnaast is het inderdaad zo dat een Nederlandse onderzoekscommissie een rapport van enkele duizenden bladzijden heeft geproduceerd om tot de conclusie te komen dat in zijn uitgegeven werk, zo'n 350 boekwerken, wel 10 zinnen te vinden zijn die men, uit zijn context gerukt, in het kader van de huidige heersende opvattingen als stereotyperend, denigrerend of racistisch zou kunnen opvatten wanneer men ze losstaand zou herhalen.

Waar hebben we het dus over?

Ik ben zelfs ervan overtuigd dat Steiners' filosofie, zoals bvb. weergegeven in 'De filosofie der vrijheid', een noodzakelijke basis vormen om [i]alle[i] vormen van racisme, ook de moderne politiek correcte, te overstijgen.

Voor mij is Steiner de anti-racist avant-la-lettre.

Een humoristisch - voor sommigen wellicht absurde - noot:
Antroposofen 'geloven' in reïncarnatie. Steiner vermeldde dat wie gevoelens van haat tov een bepaald volk koestert, veel kans maakte in zijn volgend leven in dat volk geboren te worden. Niet zo'n aanlokkelijke gedachte voor potentiële antro-racisten zou ik zeggen.
Steinerleraar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 20:49   #42
Steinerleraar
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 april 2008
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ook zijn ze nogal elitair; uiteindelijk betaal je iedere maand schoolgeld om je kinderen daar naartoe te kunnen sturen.
Daardoor zie je amper kinderen van lagere sociale milieu's in de Steinerscholen.
Ja en nee.
Er is op dat vlak een hele evolutie sinds het ontstaan van de Steinerscholen in Vlaanderen. Meer en meer kinderen van 'lagere sociale milieus' vinden hun weg. Maar het zijn zeker geen concentratiescholen.

Bij elk aannamegesprek - en ik voer er elk jaar tientallen - wordt duidelijk gemaakt dat nooit een kind afgeraden wordt om te komen (weigeren kan trouwens sowieso niet) omwille van financiële redenen.
Het gesprek gaat enkel en alleen over het kind en de pedagogische aspecten.

Pas na de inschrijving komt er een gesprek met een financieel verantwoordelijke om te kijken hoeveel men kan bijdragen aan de extra onkosten die de financiering van o.a. een schoolgebouw (dat niet door overheid of katholieke zuil ter beschikking wordt gesteld) met zich meebrengt.
Leraren en directie staan daar volledig buiten.

Er zijn de laatste jaren steeds meer nulbetalers en mensen die zeer weinig bijdragen, wat de school in een moeilijk parket kan brengen wat afbetalingen betreft.
Voor nulbetalers is de Steinerschool zelfs goedkoper dan een reguliere school, omdat er veel minder handboeken aangekocht moeten worden.
Steinerleraar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 20:51   #43
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steinerleraar Bekijk bericht
Allez, daar is het weer: Steiners' "rassenleer".
Een thema op zich, niks om zomaar snel snel even af te handelen.

Even heel kort de essentie nu:
Steiner stelde de ontwikkeling van het individu boven alles. Hij stelde zeer uitdrukkelijk dat raciale vooroordelen en discriminerende opvattingen iemand verhinderen om een spirituele ontwikkelingsweg te gaan.
Als je weet dat de antroposofie, zijn levenswerk, een spirituele ontwikkelingsweg wil zijn, dan besef je hoe absurd het is om te stellen dat Steiner racistisch geweest zou zijn.

Daarnaast is het inderdaad zo dat een Nederlandse onderzoekscommissie een rapport van enkele duizenden bladzijden heeft geproduceerd om tot de conclusie te komen dat in zijn uitgegeven werk, zo'n 350 boekwerken, wel 10 zinnen te vinden zijn die men, uit zijn context gerukt, in het kader van de huidige heersende opvattingen als stereotyperend, denigrerend of racistisch zou kunnen opvatten wanneer men ze losstaand zou herhalen.

Waar hebben we het dus over?

Ik ben zelfs ervan overtuigd dat Steiners' filosofie, zoals bvb. weergegeven in 'De filosofie der vrijheid', een noodzakelijke basis vormen om [i]alle[i] vormen van racisme, ook de moderne politiek correcte, te overstijgen.

Voor mij is Steiner de anti-racist avant-la-lettre.

Een humoristisch - voor sommigen wellicht absurde - noot:
Antroposofen 'geloven' in reïncarnatie. Steiner vermeldde dat wie gevoelens van haat tov een bepaald volk koestert, veel kans maakte in zijn volgend leven in dat volk geboren te worden. Niet zo'n aanlokkelijke gedachte voor potentiële antro-racisten zou ik zeggen.
Evenals met de koran, geef ik er de voorkeur aan de tekst zelf door te nemen en niet iemands "exegese"; de auteur heeft ook vast nooit bedoeld dat "het volk" slechts middels tussenpersonen "geïnformeerd" zou raken.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 20:57   #44
Steinerleraar
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 april 2008
Berichten: 25
Standaard

Wat is trouwens 'elitair'?

Als je bedoelt dat wij voor een vrije schoolkeuze staan: ja.

Ik ben persoonlijk tegen elke vorm van doelgroepenbeleid: het belang van de individuele keuzevrijheid, weet je wel?

We proberen ook geen leerlingen te lokken door onze pedagogie te 'verkopen'. Dat werkt toch alleen maar averechts.
Ik maak steeds duidelijk wat mensen wel kunnen verwachten en wat niet. Wanneer ik merk dat de verwachtingen niet overeenstemmen zal ik wel proberen te ontraden, met wisselend succes.

Het is overigens de gegoede burgerij die net die zoonlief wil sturen die wat minder goed leert dan de andere kinderen, maar wel creatief is, ja hoor!, waar we het meeste problemen mee hebben, niet met de 'lagere sociale klassen'.
Steinerleraar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 21:01   #45
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Ik ben toch niet 100% overtuigd van de grote 'andersheid' van de Steinerscholen in België (enfin, dan zeker het middelbaar). 'k heb zelf geen persoonlijke ervaringen, maar wel een vriend en een ex-leerkracht in mijn nabije omgeving die zeiden allebei dat het concept - waar ze achter staan - zwaar verkracht is door de overheid en de reguleringen allerhanden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 21:06   #46
Steinerleraar
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 april 2008
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Evenals met de koran, geef ik er de voorkeur aan de tekst zelf door te nemen en niet iemands "exegese"; de auteur heeft ook vast nooit bedoeld dat "het volk" slechts middels tussenpersonen "geïnformeerd" zou raken.
U heeft 100% gelijk.

Wat het racismedabat betreft gebeurt dat maar al te weinig.
Als ik eens tijd heb wil ik wel bronnen aanbrengen. Al te vaak worden slechts uit de context gerukte en soms vervalste citaten van het internet geplukt.

Daarnaast zijn er overigens genoeg teksten van Steiner te vinden die voor leken en zelfs vaak 'ingewijden' onbegrijpelijk en bizar overkomen.(mezelf inbegrepen) (vooral neerschriften van voordrachten voor een esoterisch geschoold publiek) Volkomen begrijpelijk als iemand dat als een hoop onzin bestempelt.

Van zijn geschreven werk en openbare voordrachten zou men in deze tjd echter nog veel kunnen leren.
Steinerleraar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 21:07   #47
Steinerleraar
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 april 2008
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik ben toch niet 100% overtuigd van de grote 'andersheid' van de Steinerscholen in België (enfin, dan zeker het middelbaar). 'k heb zelf geen persoonlijke ervaringen, maar wel een vriend en een ex-leerkracht in mijn nabije omgeving die zeiden allebei dat het concept - waar ze achter staan - zwaar verkracht is door de overheid en de reguleringen allerhanden.
Klopt zeker voor een stuk, voor het middelbaar inderdaad.
Steinerleraar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 21:11   #48
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steinerleraar Bekijk bericht
U heeft 100% gelijk.

Wat het racismedabat betreft gebeurt dat maar al te weinig.
Als ik eens tijd heb wil ik wel bronnen aanbrengen. Al te vaak worden slechts uit de context gerukte en soms vervalste citaten van het internet geplukt.

Daarnaast zijn er overigens genoeg teksten van Steiner te vinden die voor leken en zelfs vaak 'ingewijden' onbegrijpelijk en bizar overkomen.(mezelf inbegrepen) (vooral neerschriften van voordrachten voor een esoterisch geschoold publiek) Volkomen begrijpelijk als iemand dat als een hoop onzin bestempelt.

Van zijn geschreven werk en openbare voordrachten zou men in deze tjd echter nog veel kunnen leren.
Ja, voer voor psychologen.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 21:20   #49
Rob Roy
Minister
 
Rob Roy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Locatie: De Schotse Highlands
Berichten: 3.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik vermoed dat je bluft of wensdroomt.
Jij "vermoedt" veel te veel terwijl je niets weet. Dat maakt je vermoedens irrelevant. Niet gestaafde beschuldingetjes in het rond sturen ("wat doen de Steinerscholen met zijn rassenleer?") kan iedereen. Overtuigend zijn ze niet, maar ze zijn meestal wel nuttig om de blaaskaken te onderscheiden van de eerlijke mensen.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 21:29   #50
Steinerleraar
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 april 2008
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ramon djv Bekijk bericht
In België heb ik weet van een gedane studie waaruit blijkt dat wat het hoger onderwijs betreft steinerschoolleerlingen het moeilijker hebben dan leerlingen uit het traditioneel onderwijs. Hun slaagcijfers in het eerste jaar liggen beduidend lager: slechts 44% van de steinerschoolleerlingen slaagt in het eerste jaar, tegenover 60% van de leerlingen van het traditioneel onderwijs. (Schepers, C. Het verloop van de hogere studies van voormalige leerlingen van de steinerschool - Eindverhandeling, 2002)
Ik heb de studie helaas niet bij de hand, maar meen mij te herinneren dat het ging om het % afgestudeerden dat het eerste schooljaar hoger onderwijs met succes afrondde. Nogal wat afgestudeerden gaan eerst een jaar reizen of op uitwisseling.
Het 'nettoslaagpercentage' lag vergelijkbaar met andere ASO-richtingen, iets onder het midden van de middenmoot.
Maar goed, bronnen controleren dus.

Toch zal ik niet ontkennen dat er een zekere historische problematiek is die hier en daar nog wat nasleept.
Het oorspronkelijke principe was dat alle kinderen (uitgezonderd BO) moesten meekunnen tot de 12de klas. In het buitenland ging dat binnen bepaalde grenzen omdat iedereen toch een overheidsexamen aflegde naar eigen niveau. (In Nederland bv. MAVO, HAVO, VWO)
Vermits scholen in België zelf diploma's uitreiken en Steinerscholen enkel een ASO afdeling hadden, kan dat hier natuurlijk niet. Dat ging wel eens gepaard met "drama's" En soms werden 'randgevallen' die het in de meeste andere ASO's niet zouden halen toch meegenomen, met de voorspelbare consequenties.
Op dat vlak is echter al jaren een behoorlijke paradigmaveschuiving bezig, met af en toe wel nog eens betreurenswaardige 'accidentjes' (waarmee ik niets wil minimaliseren.)

Tot slot zou ik maar al te graag hebben dat we voor onze school cijfers zouden verzamelen wat de afstudeerresultaten betreft (5 jaar na afstuderen bij ons dus). Voor zover ik daar zicht op heb zouden velen 'serieus verschieten'.
Iemand zei dat we daar niet mee moeten opscheppen, "als de kinderen maar gelukkig zijn". Dat laatste vind ik erg simplistisch.
En we hoeven niet op te scheppen, maar zouden eindelijk kunnen antwoorden op dat oude vooroordeel.
Steinerleraar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 21:42   #51
Steinerleraar
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 april 2008
Berichten: 25
Standaard

In het eerste jaar hoger onderwijs zullen de slaagpercentages echter niet hoger liggen, of zelfs een beetje lager.

Daar is nog een andere reden voor:
De Steinerpedagogie is ASO in de werkelijke zin van het woord: algemeen vormend op vele gebieden. Leerlingen zitten dus minder voorgesorteerd, hebben dus soms meerdere opties en merken nogal eens dat hun eerste keuze niet overeenkomt met hun voorstellingen. Ze zijn aanvankelijk ook geneigd om dan snel op te geven wanneer de studie hun niet interesseert of motiveert. Teveel gewoon om door enthousiaste leraren 'geëntertaind' te worden en te weinig leren doorbijten door 'saaie' leerstof.
Daardoor soms ook wat arrogant overkomend (soms ook écht) tav docenten: "wij zijn kritisch, wij zijn anders, wij zijn beter" Vind ik persoonlijk nogal pijnlijk. Is wel al veel verbeterd tegenover 15 jaar geleden.
Maar zorgt desgevallend wel voor een deugddoende praktijkschok: effe met de voeten op de grond worden gezet en een toontje lager leren zingen kan geen kwaad.

Een zwak punten van onze 'opleiding': minder geleerd dikke cursussen te blokken. Effe slikken en aanpoten.

Sterk punt: zelfs matig begaafde leerlingen kunnen vaak beter samenvatten, de essentie uit iets halen, een persoonlijke verwerking van leerstof maken.

De tweede keuze is meestal wel de goede, met vaak verrassende resultaten.
Dus als iemand zich geroepen voelt om gegevens te verzamelen omtrent waar onze oud-leerlingen na 5 jaar staan: een mooi onderzoeksdomein!

Laatst gewijzigd door Steinerleraar : 24 april 2008 om 21:43.
Steinerleraar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 21:48   #52
Steinerleraar
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 april 2008
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
De beste evaluatie, én de enige die telt, wordt gemaakt door degene die erin zitten, er de gevolgen van dragen en er voor kiezen: de ouders. En dat zou voor alle scholen moeten gelden.
100% mee eens.

Maar wie toch graag onder de overheidsparaplu zit, wil ik dat gevoel van veiligheid niet ontnemen.

Voor de rest: vrije concurrentie tussen onderwijsaanbieders. Ook als dat betekent dat sommige Steinerscholen de deuren moeten sluiten. Toch vreemd dat op dat vlak concurrentie niet de beste garantie voor kwaliteit zou zijn?
Steinerleraar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 22:04   #53
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Jij "vermoedt" veel te veel terwijl je niets weet. Dat maakt je vermoedens irrelevant. Niet gestaafde beschuldingetjes in het rond sturen ("wat doen de Steinerscholen met zijn rassenleer?") kan iedereen. Overtuigend zijn ze niet, maar ze zijn meestal wel nuttig om de blaaskaken te onderscheiden van de eerlijke mensen.
Ik beschuldig helemaal niets of niemand; vraag me alleen af hoe men in kringen die ik griezelig vind omspringt met het "gedachtengoed" van een profeetachtige waarvan ik denk dat-ie zoals de meesten zulker knettergek was.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 22:12   #54
Rob Roy
Minister
 
Rob Roy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Locatie: De Schotse Highlands
Berichten: 3.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik beschuldig helemaal niets of niemand; vraag me alleen af hoe men in kringen die ik griezelig vind omspringt met het "gedachtengoed" van een profeetachtige waarvan ik denk dat-ie zoals de meesten zulker knettergek was.
De allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie zonder een begin van onderbouwing. Onbruikbaar als mening.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 22:18   #55
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Je bedoelt dat we de schoolmoeheid van de meeste kinderen in het traditioneel onderwijs als pretext moeten gebruiken om alle traditionele scholen te sluiten? Zelf vind ik dat nogal voortvarend. Maar het zou het wel een reden mogen zijn om het traditioneel onderwijs in zijn geheel eens grondig in vraag te stellen, ja.
Spijtig dat je m'n punt negeert...

Er bestaat twijfel over Steinerscholen, twijfel die ongegrond is (volgens jou), moeten we dan niet het voorzorgprincipe toepassen dat jij verkondigde met betrekking tot holebi-ouderschap? (Ik doe voor alle duidelijkheid geen uitspraak over Steinerscholen.)
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 24 april 2008 om 22:19.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 22:24   #56
Rob Roy
Minister
 
Rob Roy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Locatie: De Schotse Highlands
Berichten: 3.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Spijtig dat je m'n punt negeert...
Je vergist je: ik ben er juist zeer scherp op ingegaan.

Citaat:
Er bestaat twijfel over Steinerscholen, twijfel die ongegrond is (volgens jou), moeten we dan niet het voorzorgprincipe toepassen dat jij verkondigde met betrekking tot holebi-ouderschap? (Ik doe voor alle duidelijkheid geen uitspraak over Steinerscholen.)
We "moeten" helemaal niets. Onderwijs is iets dat de ouders toekomt. Het is al erg genoeg dat de staat ons onderwijsgeld steelt om ons dan met ons eigen geld te komen vertellen hoe onze kinderen moeten onderwezen worden.

Het overheidsonderwijs (katholiek + gemeenschaps) is als de dood voor echte vrije concurrentie. Net als de vakbonden hebben ze de pot de facto onder hen verdeeld.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 24 april 2008 om 22:24.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 22:27   #57
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
De allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie zonder een begin van onderbouwing. Onbruikbaar als mening.
Een Oude Griek zou hebben gezegd: "Wij weten niets zeker en zelfs dit niet".
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 22:49   #58
Ramon djv
Lokaal Raadslid
 
Ramon djv's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2008
Locatie: Leuven
Berichten: 305
Standaard

Citaat:
Ik ben leraar op een Vlaamse Steinerschool, niet op de Leuvense, waar de topicstarter een probleem schijnt te hebben.
Ik heb daar momenteel hoegenaamd geen probleem.

Citaat:
Ik kom hier niet om u proberen te overtuigen van uw ongelijk of u te bevestigen in uw gelijk.
Dat zal uit uw bijdragen blijken. Ik stel vast dat u twee dagen na mij op het forum van Politics.be bent geregistreerd en u uitgeeft voor steinerleraar. Misschien heeft u een missie?

Citaat:
Steiners' woord is absoluut geen dogma
Het woord op zich niet.

Citaat:
Ik wil proberen een genuanceerd beeld van binnenuit te geven. Dat pretendeert niet objectief te zijn, dat is uit de aard der zaak immers onmogelijk. Wiens mening al vast staat zal ik niet bereiken en dat is mijn bedoeling ook niet
Is de aard van een zaak niet objectief?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ramon djv

Vraag is wanneer in België zal worden vastgesteld of steinerscholen wel de kwaliteit realiseren die ze claimen. Probleem is natuurlijk dat Belgische steinerscholen 'afwijkende' eindtermen hebben met een daaraan gekoppeld leerplan dat voor onderwijsinspecteurs onbekend terrein is. Verslagen van doorgelichte steinerscholen die ik heb gelezen zijn doorgaans beschrijvingen, zelden analyses van de werking van die scholen. (laat staan van het resultaat van die werking)

Mijn ervaringen met onderwijsinspectie zijn anders.
Kijk, mijn ervaringen met onderwijsinspectie zijn wss ook anders. Daarom heb ik het het liefst over de resultaten van het werk dat die mensen doen. Wat trouwens dicht bij het opzet van dit topic ‘Wie evalueert steinerscholen’ komt.

Citaat:
Steiner stelde de ontwikkeling van het individu boven alles.
Dat is volgens mij ook gebleken uit zijn werkzaamheid

Citaat:
Hij stelde zeer uitdrukkelijk dat raciale vooroordelen en discriminerende opvattingen iemand verhinderen om een spirituele ontwikkelingsweg te gaan.
Een stelling die hij zelf dan weer niet consequent naar de praktijk doortrok.

Citaat:
Als je weet dat de antroposofie, zijn levenswerk, een spirituele ontwikkelingsweg wil zijn, dan besef je hoe absurd het is om te stellen dat Steiner racistisch geweest zou zijn.
Wat is de relevantie tussen het eerste en het tweede? Kunnen racisten geen spirituele ontwikkelingsweg ‘plaveien’?

Citaat:
Daarnaast is het inderdaad zo dat een Nederlandse onderzoekscommissie een rapport van enkele duizenden bladzijden heeft geproduceerd om tot de conclusie te komen dat in zijn uitgegeven werk, zo'n 350 boekwerken, wel 10 zinnen te vinden zijn die men, uit zijn context gerukt, in het kader van de huidige heersende opvattingen als stereotyperend, denigrerend of racistisch zou kunnen opvatten wanneer men ze losstaand zou herhalen.
Dit klopt niet helemaal. Het ging voornamelijk om 16 uitspraken die niet uit de context hoefden te worden gerukt om discriminerend te zijn. Bijkomstig waren er nog een aantal teksten die, wanneer ze uit de context zouden worden gerukt, als discriminerend konden worden opgevat.
Ook wat dat rapport betreft kan ik je niet bijtreden. Ik heb het gelezen en het beslaat een 700-tal bladzijden. Er wordt ook vandaag nog sterk aan de neutraliteit van de onderzoekscommissie getwijfeld; die bestond namelijk uitsluitend uit antroposofen.

Citaat:
Bij elk aannamegesprek - en ik voer er elk jaar tientallen - wordt duidelijk gemaakt dat nooit een kind afgeraden wordt om te komen (weigeren kan trouwens sowieso niet) omwille van financiële redenen.
Het gesprek gaat enkel en alleen over het kind en de pedagogische aspecten.
Dat is natuurlijk je eigen ervaring. Men zou een bevraging kunnen doen bij ouders om te weten te komen of dit een algemene tendens is.

Citaat:
Pas na de inschrijving komt er een gesprek met een financieel verantwoordelijke om te kijken hoeveel men kan bijdragen aan de extra onkosten die de financiering van o.a. een schoolgebouw (dat niet door overheid of katholieke zuil ter beschikking wordt gesteld) met zich meebrengt.
Dit vind ik een zeer lastig stuk, want ik werk aan een publicatie over de steinerscholen en door hier dieper op in te gaan verklap ik een deel van het verhaal al. Maar toch dit: Met die extra onkosten bedoel je dan de 30% van de totale aankoopsom van het schoolgebouw die de school zelf moet betalen.
Nu vraag ik me soms af of die 30% die de oudergroep zou moeten bijdragen niet zou kunnen worden bespaard als steinerscholen hun scholen een ietsje minder prestigieus zouden bouwen?

Citaat:
We proberen ook geen leerlingen te lokken door onze pedagogie te 'verkopen'. Dat werkt toch alleen maar averechts.
Dat eerste klopt niet, maar wil ik nu niet becommentariëren. En goed dat je ziet dat het inderdaad averechts werkt. Het blijkt onproductief, vooral voor de kinderen.

Citaat:
Het is overigens de gegoede burgerij die net die zoonlief wil sturen die wat minder goed leert dan de andere kinderen, maar wel creatief is, ja hoor!, waar we het meeste problemen mee hebben, niet met de 'lagere sociale klassen'.
Toch wordt zoonlief die wat minder goed leert aangenomen.
En natuurlijk hebben steinerscholen minder problemen met die uit de lagere sociale klasse. Die zijn er in verhouding tot de gegoede burgerij bijna niet in steinerscholen.

Citaat:
Al te vaak worden slechts uit de context gerukte en soms vervalste citaten van het internet geplukt.
Uitgezonderd de enkele boeken die hij zelf geschreven heeft, is het zogenaamde ouevre van Steiner niet meer dan een verzameling door leerlingen gestenografeerde voordrachten die nadien in verslagvorm zijn opgeschreven en in enkele gevallen door Steiner doorgenomen.

Citaat:
Daarnaast zijn er overigens genoeg teksten van Steiner te vinden die voor leken en zelfs vaak 'ingewijden' onbegrijpelijk en bizar overkomen.(mezelf inbegrepen) (vooral neerschriften van voordrachten voor een esoterisch geschoold publiek) Volkomen begrijpelijk als iemand dat als een hoop onzin bestempelt.
Citaat:
Van zijn geschreven werk en openbare voordrachten zou men in deze tjd echter nog veel kunnen leren
Momenteel leren onderzoekers ook heel veel van de teksten voor ‘ingewijden’, al komt het niet altijd Rudolf Steiner ten goede.

Citaat:
Ik heb de studie helaas niet bij de hand, maar meen mij te herinneren dat het ging om het % afgestudeerden dat het eerste schooljaar hoger onderwijs met succes afrondde. Nogal wat afgestudeerden gaan eerst een jaar reizen of op uitwisseling.
Je volgt niet zo goed. Het ging over degenen die het eerste jaar met succes hadden afgerond, los van het feit dat ze zijn afgestudeerd.

Hun slaagcijfers in het eerste jaar liggen beduidend lager: slechts 44% van de steinerschoolleerlingen slaagt in het eerste jaar, tegenover 60% van de leerlingen van het traditioneel onderwijs

(Degenen die op reis waren zijn niet meegeteld, omdat ze aan geen hogeschool waren ingeschreven en dus ook niets af te ronden hadden)

Citaat:
Tot slot zou ik maar al te graag hebben dat we voor onze school cijfers zouden verzamelen wat de afstudeerresultaten betreft (5 jaar na afstuderen bij ons dus). Voor zover ik daar zicht op heb zouden velen 'serieus verschieten'.
Iemand zei dat we daar niet mee moeten opscheppen, "als de kinderen maar gelukkig zijn". Dat laatste vind ik erg simplistisch.
En we hoeven niet op te scheppen, maar zouden eindelijk kunnen antwoorden op dat oude vooroordeel.
Als je een antwoord op dit ‘vooroordeel’ wil, is dat heel eenvoudig te achterhalen aan de hand van wat er van oud-leerlingen van steinerscholen is terechtgekomen. Vraag de Federatie van Steinerscholen naar gegevens over leerlingen en begin eraan: ik zal je helpen.

Want ik heb geen gegevens gekregen, noch een positief antwoord op mijn voorstel om schoolverlaters in kaart te brengen.

Citaat:
De Steinerpedagogie is ASO in de werkelijke zin van het woord: algemeen vormend op vele gebieden. Leerlingen zitten dus minder voorgesorteerd, hebben dus soms meerdere opties en merken nogal eens dat hun eerste keuze niet overeenkomt met hun voorstellingen. Ze zijn aanvankelijk ook geneigd om dan snel op te geven wanneer de studie hun niet interesseert of motiveert. Teveel gewoon om door enthousiaste leraren 'geëntertaind' te worden en te weinig leren doorbijten door 'saaie' leerstof.
Daardoor soms ook wat arrogant overkomend (soms ook écht) tav docenten: "wij zijn kritisch, wij zijn anders, wij zijn beter" Vind ik persoonlijk nogal pijnlijk. Is wel al veel verbeterd tegenover 15 jaar geleden.
Maar zorgt desgevallend wel voor een deugddoende praktijkschok: effe met de voeten op de grond worden gezet en een toontje lager leren zingen kan geen kwaad.

Een zwak punten van onze 'opleiding': minder geleerd dikke cursussen te blokken. Effe slikken en aanpoten.

Sterk punt: zelfs matig begaafde leerlingen kunnen vaak beter samenvatten, de essentie uit iets halen, een persoonlijke verwerking van leerstof maken.
Zou men dit vrijblijvende willekeur mogen noemen?

Citaat:
Voor de rest: vrije concurrentie tussen onderwijsaanbieders. Ook als dat betekent dat sommige Steinerscholen de deuren moeten sluiten. Toch vreemd dat op dat vlak concurrentie niet de beste garantie voor kwaliteit zou zijn?
Hier haal ik een oude post van me op.

Citaat:
Als het echt private scholen zouden zijn, waren er misschien minder problemen, want dan hadden ze de plicht om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen om de geldschieters (ouders van de lln) niet weg te jagen.
Doordat de meeste methodescholen door de staat worden gesubsidieerd kunnen degene die kwalitatief slecht onderwijs aanbieden gewoon blijven aanmodderen.

Laatst gewijzigd door Ramon djv : 24 april 2008 om 23:07.
Ramon djv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 07:19   #59
Rob Roy
Minister
 
Rob Roy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Locatie: De Schotse Highlands
Berichten: 3.417
Standaard

In de marge van deze discussie (de Belgische heeft de antroposofie immers ook op de lijst van "sekten " gezet):

Citaat:
DM, 2008-04-25

Belgische staat veroordeeld wegens fout advies sekten

Omdat het de bevolking 'eenzijdig' en 'onnauwkeurig' informeerde over vzw Sahaja Yoga heeft de Brusselse correctionele rechtbank het Informatie- en Adviescentrum inzake Schadelijke Sektarische Organisaties (IACSSO) veroordeeld tot een schadevergoeding van 1.500 euro en een rechtzetting. Volgens het vonnis wekte het informatiecentrum, dat onder de hoede staat van de federale overheidsdienst Justitie, met haar advies over de meditatiebeweging de indruk dat die zich zou inlaten met schadelijke en strafbare praktijken.
"Hierdoor loopt de vzw het risico gebrandmerkt te staan als een gevaarlijke sektarische organisatie", aldus de rechter. Het vonnis maakt onrechtstreeks duidelijk dat het IACSSO niet langer mag suggereren dat een spirituele vereniging gevaarlijk zou zijn zonder dat het daarvoor over de nodige bewijzen beschikt.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 07:50   #60
Ramon djv
Lokaal Raadslid
 
Ramon djv's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2008
Locatie: Leuven
Berichten: 305
Standaard

Rob Roy
Citaat:
In de marge van deze discussie (de Belgische heeft de antroposofie immers ook op de lijst van "sekten " gezet):
Dit wijkt wel vrij ver af van de evaluatie van steinerscholen..

Maar voor alle duidelijkheid: er is geen officiële sektelijst, maar wel een lijst van 189 groeperingen die als sektarisch zouden kunnen worden bestempeld.

Wbsite SAS
Citaat:
De zogenaamde "sektelijst" uit het parlementaire onderzoeksrapport van meer dan 10 jaar geleden heeft, volledig ten onrechte, heel wat ophef gemaakt. Zoals vermeld in het desbetreffende rapport werd door de gepubliceerde lijst van 189 bewegingen geenszins uitspraken gedaan omtrent de schadelijkheid van deze bewegingen. Door menig persoon werd dit wel gedaan. (website SAS)
In de wetgeving wordt een schadelijke sektarische organisatie als volgt omschreven :

website IACSSO
Citaat:
"Elke groepering met een levensbeschouwelijk of godsdienstig doel, of die zich als dusdanig voordoet en die zich in haar organisatie of praktijken, overgeeft aan schadelijke onwettige activiteiten, het individu of de samenleving schaadt of de menselijke waardigheid aantast".
(website IACSSO)
De link naar steinerscholen kan eventueel worden gelegd door te onderzoeken of deze definitie op die scholen van toepassing is. In een bekend antroposofisch tijdschrift wordt een voorbeeld gegeven van het sektarische in een steinerschool. (Driegonaal, Vrije Scholen op de tweesprong, december 2007)

Laatst gewijzigd door Ramon djv : 25 april 2008 om 07:52.
Ramon djv is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be