![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ha! een agnost? ![]()
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ja, ik had er al zo'n vermoeden van. Enkel een gelovige haalt het in zijn of haar hoofd om atheisme als een geloof te beschouwen. Neen, het kenmerkt zich net door het ontbréken van een geloof. De religieuze versie "ik geloof dat goden niet bestaan" versus de atheistische versie "ik geloof niet dat goden bestaan". Die kleine nuancering geeft een hemelsbreed verschil tussen beide stellingen.
Tot nader order is er geen enkele reden om aan te nemen dat goden en godinnen wel degelijk bestaan. Nog veel minder zijn er redenen die wijzen op een bepaalde godheid die zich dagdagelijks met zijn of haar scheppingen bezighoudt of tussenbeide komt na een gebed te hebben aanhoord. Een korte blik op de geschiedenis leert dat er tientallen, zoniet honderden goden en godinnen doorheen de eeuwen zijn verdwenen en/of vervangen geweest door andere. Een mooier bewijs dat goden allerhande een menselijke constructie zijn, is niet voorhanden. Als atheisme niet op rationaliteit is gestoeld, mijn beste, op wat dan wel?
![]() |
#45 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Onzin. Er zijn hoegenaamd géén overeenkomsten. Een stelling die je niet kunt hardmaken. De eerste atheist die zuiver "in naam van het ongeloof" mensen vermoordt moet nog geboren worden.
Citaat:
Citaat:
Vanuit religieus standpunt is het heel gemakkelijk om atheisten als fundamentalisten te beschouwen. Een uiting van afwijzing en intolerantie vanwege het feit dat de wetenschap de (georganiseerde) godsdiensten in het verleden al grote mokerslagen heeft uitgedeeld en dit in de toekomst zal blijven doen. Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 29 april 2008 om 10:26. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De reden waarom ik voornamelijk in de subforums "godsdienst", "integratie" en "maatschappij" verkeer is omdat ik dit een veel boeiender materie vind dan de zoveelste banale discussie over pakweg de splitsing van BHV of het zoveelste "eigen volk eerst" discours. Met het al dan niet religieus zijn van mijn persoon heeft dit geen uitstaans.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 29 april 2008 om 10:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Maar jij slaagt er stelselmatig niet in het onderscheid te maken tussen geloof, godsdienst een religie. Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 29 april 2008 om 11:56. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
En weer staat daar een kanjer van een redeneerfout, je probeert je gelijk te halen door alle vormen van geloof, godsdienst en religie gelijk te stellen met het geloof dat de aarde plat is. Dat is ronduit verwerpelijk. Citaat:
Je stelt alle vormen van geloof, godsdienst en religie met die paar extremisten gelijk om zo je gelijk te halen. Citaat:
Welke mokerslagen? Veel van die "mokerslagen" zijn juist door gelovige mensen uitgedeeld dan toch hoor. Wist je bijvoorbeeld dat de Big Bang theorie door een priester werd voorgesteld? Georges Lemaître was zijn naam. Citaat:
![]() Ik probeer ook mijn wereldbeeld te laten afhangen van feiten en rede, mij zul je nooit het creationisme of platte-aarde-zever horen verkondigen. Maar waar de feiten en de rede ophouden, waar de wetenschap ophoudt, daar begint het geloof. Dat is het verschil tussen het fysische en het metafysische. De wetenschap kan slechts uitspraken doen over het fysische. Over het metafysische kan niemand met zekerheid uitspraken doen. Wijziging: In feite kan hetzelfde ook gezegd worden van mensbeelden en ideologieën. Je kan veel argumenteren over praktische zaken, maar au fond is er geen enkele ideologie die kan beweren op basis van feiten dat ze de enige juiste ideologie is, dat ze de waarheid in pacht heeft. En wat jij hier tentoonstelt is echt beneden alle peil. Je denkt echt in stereotypen, ik had beter van je verwacht. ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 29 april 2008 om 12:24. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar ga gerust je gang om mijn zogenaamd stereotiep beeld wat bij te schaven... Citaat:
![]() |
![]() |
#50 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is héél kort en bondig het verschil. Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 29 april 2008 om 12:20. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 29 april 2008 om 14:44. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#53 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||||
|
![]() Citaat:
De tweede vraag die ik me stel is de obsessie van gelovigen om aan niet-gelovigen te vragen om het niet bestaan van god te bewijzen. Ik zal dit bewijzen zodra jij bewijst dat er geen olifant leeft op Jupiter. De derde vraag is, waarom zou ik, als een atheist, me ook maar het minste moeten aantrekken van een gefantaseerd iets? Het feit dat voor mij god niet bestaat is geen geloof, het is gewoon zo. Citaat:
God is nu eenmaal niets meer of minder dan een menselijke uitvinding, de enige wezens op deze steen die zich met een god bezig houden zijn mensen, en de enige aanwijzingen en suggesties dat er een god zou zijn zit'm in menselijke artifacten. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Amon_Re : 1 mei 2008 om 21:18. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Ik persoonlijk zit hier voor het entertainment gehalte, het is leuk om te zien hoe sommige gelovigen zich in bochten wringen om hun bijgeloof te verdedigen.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Gouverneur
|
![]() Kleine nuancering: Atheïsme is het tegengestelde van het Theïsme (of monotheïsme); een Atheïst gelooft dat God niet bestaat. Het is daarmee niet zozeer het 'ontbreken van geloof', maar eerder 'het ontkennen dat god bestaat' of 'het geloven dat god niet bestaat'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]() Dit lijkt me eerder een filosofie dan een geloof, enfin, het komt neer op semantiek, en da's zowiezo niet constructief.
|
|
![]() |
![]() |