Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 mei 2008, 11:04   #161
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Mag ik eens een politiek incorrecte vraag stellen: gaat het hier om allochtone of autochtone kinderen? Ken iemand datzelfde probleem had in Antwerpen, het ging toen om (kinderen van) 'Nieuwe Belgen'. De instanties zullen wel reageren dat kinderen en jongeren het recht hebben om te 'spelen' en dat je verzuurd bent. In alle geval, allochtoon of autochtoon, van mij krijg je fiat om ze eens een pak voor de broek te geven. Zie alleen niet dat de ouders klacht indienen, want dan ben jij de geweldenaar.
U keurt dus geweld op kinderen goed?
Oud 13 mei 2008, 13:48   #162
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Heb ik dat ooit gezegd? Ik begrijp alleen maar indien mensen tot het uiterste worden gedreven, domme dingen gaan doen. En indien de politie of zo niet ingrijpt, dan is het ergens logisch dat mensen het recht in eigen handen willen nemen. Daarbij, een tik of een pakje slaag kan je moeilijk vergelijken met systematische kindermishandeling. Dat is inderdaad bruut geweld, maar in deze situatie spreken we niet over geweld. Eerder over een radeloze buurman / buurvrouw die dat pakje slaag als een laatste aan te wenden middel zal gebruiken. Een soort van verdedigingsmechanisme ook. Het is niet omdat ik geweld radicaal afkeur, ik mij niet mag verdedigen tegen mensen die mij kwaad willen doen. Daarbij, is een kind een tik geven ook automatisch echt geweld, dat is iets anders dan een kind bont en blauw slagen, hé ! Ik heb zelf in mijn jeugd ook uitzonderlijk een paar tikken gehad, en achteraf gezien maar goed ook, maar ik kan bezwaarlijk stellen dat ik in mijn kindertijd mishandeld ben. Professioneel of als jeugdbegeleider zal ik nooit kinderen met één vinger aanraken (tenzij ze mij slaan of in een wurggreep willen houden of zo: wettige zelfverdediging), maar als ze in mij privé het bloed van onder de nagels pesten, kan de onweerstaanbare drang toeslaan ...
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 14:00   #163
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Anders luisteren die immers niet.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 14:01   #164
Anna List
Banneling

Standaard

en dan hadden we t nog niet over geweld onder kinderen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 17:05   #165
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en dan hadden we t nog niet over geweld onder kinderen.
En ook: een kind dat stenen naar u gooit, u slaat met een stok, of een ijzeren staaf, u steekt met een mes...Of een kind dat andere kinderen zwaar mishandelt, verkracht, kapot maakt...Is dat nog een "kind" ? In de zin dat wij dit begrijpen?! Wat met een kind van 13 of 14, dat een verleden als kind-soldaat achter zich heeft bvb, en deelgenomen heeft aan genocides, alvorens hier opgevangen te worden als politieke vluchteling...
Kinderen moeten beschermd worden, maar er moet ook mogelijkheid zijn om hen onder handen te nemen indien ze misdaden begaan. Vandaag weten die allochtone kinderen zéér goed dat de wet hen vrijwel niks maken kan, en die misbruiken dat gruwelijk. In hun land van oorsprong zouden ze nogal ne gang gaan, denk ik, in het geval van gewelddadigheden, diefstal, drugstrafiek enz enz
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 14:37   #166
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Heb ik dat ooit gezegd? Ik begrijp alleen maar indien mensen tot het uiterste worden gedreven, domme dingen gaan doen. En indien de politie of zo niet ingrijpt, dan is het ergens logisch dat mensen het recht in eigen handen willen nemen. Daarbij, een tik of een pakje slaag kan je moeilijk vergelijken met systematische kindermishandeling. Dat is inderdaad bruut geweld, maar in deze situatie spreken we niet over geweld. Eerder over een radeloze buurman / buurvrouw die dat pakje slaag als een laatste aan te wenden middel zal gebruiken. Een soort van verdedigingsmechanisme ook. Het is niet omdat ik geweld radicaal afkeur, ik mij niet mag verdedigen tegen mensen die mij kwaad willen doen. Daarbij, is een kind een tik geven ook automatisch echt geweld, dat is iets anders dan een kind bont en blauw slagen, hé ! Ik heb zelf in mijn jeugd ook uitzonderlijk een paar tikken gehad, en achteraf gezien maar goed ook, maar ik kan bezwaarlijk stellen dat ik in mijn kindertijd mishandeld ben. Professioneel of als jeugdbegeleider zal ik nooit kinderen met één vinger aanraken (tenzij ze mij slaan of in een wurggreep willen houden of zo: wettige zelfverdediging), maar als ze in mij privé het bloed van onder de nagels pesten, kan de onweerstaanbare drang toeslaan ...
Als iemand mijn kinderen zou slagen, zou ik die sowieso aanklagen. Niemand (zelfs ik niet als ouder) heeft het recht om kinderen te slagen.
Oud 14 mei 2008, 14:38   #167
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
zever. Leer kinderen opvoeden zonder geweld. Gewoon beetje meer tijd in investeren.
Oud 14 mei 2008, 14:39   #168
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
En ook: een kind dat stenen naar u gooit, u slaat met een stok, of een ijzeren staaf, u steekt met een mes...Of een kind dat andere kinderen zwaar mishandelt, verkracht, kapot maakt...Is dat nog een "kind" ? In de zin dat wij dit begrijpen?! Wat met een kind van 13 of 14, dat een verleden als kind-soldaat achter zich heeft bvb, en deelgenomen heeft aan genocides, alvorens hier opgevangen te worden als politieke vluchteling...
Kinderen moeten beschermd worden, maar er moet ook mogelijkheid zijn om hen onder handen te nemen indien ze misdaden begaan. Vandaag weten die allochtone kinderen zéér goed dat de wet hen vrijwel niks maken kan, en die misbruiken dat gruwelijk. In hun land van oorsprong zouden ze nogal ne gang gaan, denk ik, in het geval van gewelddadigheden, diefstal, drugstrafiek enz enz
Die kinderen moeten uiteraard gestraft worden. Uiteraard anders dan volwassenen.
Oud 14 mei 2008, 14:40   #169
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
zever. Leer kinderen opvoeden zonder geweld. Gewoon beetje meer tijd in investeren.
Mensen die zélf slaag kregen en zagen geven als kind hebben een grotere neiging
-ofwel ook te slaan op kinderen en partner
-zich ook te laten mishandelen.
Slaande vaders krijgen dikwijls slaande zonen, geslagen vrouwen krijgen dikwijls geslagen dochters.
Kinderen slaan is een bekentenis van pedagogische onkunde (of domheid)

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 mei 2008 om 14:46.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 14:48   #170
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Mensen die zélf slaag kregen en zagen geven als kind hebben een grotere neiging
-ofwel ook te slaan op kinderen en partner
-zich ook te laten mishandelen.
Slaande vaders krijgen dikwijls slaande zonen, geslagen vrouwen krijgen dikwijls geslagen dochters.
Kinderen slaan is een bekentenis van pedagogische onkunde (of domheid)
Knuffelde uw pa ook allochtonen ? Om te zien of uw theorie klopt ? Want het komt ook veel voor dat kinderen net het tegenovergestelde doen van hun ouders...
Oud 14 mei 2008, 14:50   #171
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Knuffelde uw pa ook allochtonen ? Om te zien of uw theorie klopt ? Want het komt ook veel voor dat kinderen net het tegenovergestelde doen van hun ouders...
Ik zag of hoorde thuis nooit racisme.
Oud 14 mei 2008, 14:52   #172
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik zag of hoorde thuis nooit racisme.
en zo hoort het ook vind ik.
Oud 14 mei 2008, 14:53   #173
Duvelke

Standaard

Citaat:
u heeft blijkbaar een probleem met mensen die GEEN problemen hebben met allochtonen. Ik vind dat u dikwijls op mensen zoals filsoof kapt. Waarom vraag ik mij af?
Oud 14 mei 2008, 14:55   #174
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Luisterde jij niet zonder dat je klop kreeg?

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 mei 2008 om 14:56.
Oud 14 mei 2008, 15:44   #175
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Van alle suggesties die hier te lezen vallen, lijkt mij het voorstel van Anna List (en dat van Polly Correct) het beste: contact leggen & die kinderen leren kennen (tegelijk leren die ook jou kennen).

Het is natuurlijk wel een andere situatie, maar bij ons op school pas ik een gelijkaardige strategie toe.

Ik ben een van de weinige leraars die

- vaak mee toezicht houdt op de speelplaats (ik maak dan van de gelegenheid gebruik om met leerlingen te praten)

- zich na beëindiging van de dagtaak niet zo snel mogelijk en langs de achterkant van het gebouw (de uitgang van de parkeergarage) wegrept. Ik verlaat de school samen met de leerlingen, en blijf vaak nog een tijdlang op straat met hen babbelen. Ook heb ik al leerlingen die iets op straat verloren waren mee helpen zoeken.

Ik weet ondertussen dat ik door de meeste leerlingen echt wel gerespecteerd word (al moet ik ze nu nog zover krijgen dat ze zich ook voor het vak 'Nederlands' wat meer inspannen), en gemakkelijker iets van hen verkrijg dan collega's die de leerlingen alléén in het klaslokaal zien, en voor de rest een erg minachtende/autoritaire/agressieve houding aannemen.

Veel 'pestgedrag' valt te verklaren als een 'schreeuw om aandacht'. Geef die aandacht, en het pestgedrag verdwijnt.

Spijtig genoeg zijn er ook uitzonderingen. Met de 'die-hards' valt helaas nog weinig aan te vangen. Daar zijn andere maatregelen nodig. In dergelijke gevallen moet de straf voldoende 'hard' zijn (maar ook hier is 'geweld' meestal af te raden).

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 14 mei 2008 om 15:47.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 15:49   #176
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
u heeft blijkbaar een probleem met mensen die GEEN problemen hebben met allochtonen. Ik vind dat u dikwijls op mensen zoals filsoof kapt. Waarom vraag ik mij af?
U vergist zich. Filosoof kapt op mensen die zich durven beklagen over misdadige allochtonen. Die scheit hij uit voor "racist". De rollen niet omdraaien, hé...
En ik "kap" enkel op mensen die mij niet eerlijk voorkomen, die bewust de waarheid verstoppen, feiten verdraaien en/of goedpraten, volgens mij oneerlijk zijn...Als u filosoof bij deze categorie rekent zijn dat uw zaken, en u hebt dat gezegd.
Oud 14 mei 2008, 15:52   #177
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Van alle suggesties die hier te lezen vallen, lijkt mij het voorstel van Anna List (en dat van Polly Correct) het beste: contact leggen & die kinderen leren kennen (tegelijk leren die ook jou kennen).

Het is natuurlijk wel een andere situatie, maar bij ons op school pas ik een gelijkaardige strategie toe.

Ik ben een van de weinige leraars die

- vaak mee toezicht houdt op de speelplaats (ik maak dan van de gelegenheid gebruik om met leerlingen te praten)

- zich na beëindiging van de dagtaak niet zo snel mogelijk en langs de achterkant van het gebouw (de uitgang van de parkeergarage) wegrept. Ik verlaat de school samen met de leerlingen, en blijf vaak nog een tijdlang op straat met hen babbelen. Ook heb ik al leerlingen die iets op straat verloren waren mee helpen zoeken.

Ik weet ondertussen dat ik door de meeste leerlingen echt wel gerespecteerd word (al moet ik ze nu nog zover krijgen dat ze zich ook voor het vak 'Nederlands' wat meer inspannen), en gemakkelijker iets van hen verkrijg dan collega's die de leerlingen alléén in het klaslokaal zien, en voor de rest een erg minachtende/autoritaire/agressieve houding aannemen.

Veel 'pestgedrag' valt te verklaren als een 'schreeuw om aandacht'. Geef die aandacht, en het pestgedrag verdwijnt.

Spijtig genoeg zijn er ook uitzonderingen. Met de 'die-hards' valt helaas nog weinig aan te vangen. Daar zijn andere maatregelen nodig. In dergelijke gevallen moet de straf voldoende 'hard' zijn (maar ook hier is 'geweld' meestal af te raden).

U lijkt me wel een goedmenende leraar. Maar die "meestal" intrigeert mij ? ...Betekent dat dat u "soms" toch wel geweld gebruikt ?
Oud 14 mei 2008, 16:01   #178
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[/b]

1. U lijkt me wel een goedmenende leraar.

2. Maar die "meestal" intrigeert mij ? ...Betekent dat dat u "soms" toch wel geweld gebruikt ?
1. Ik probeer gewoon mijn job au sérieux te nemen, niet meer en niet minder.

2. Neen, ik bedoelde enkel dat sommige 'pestkoppen' al te ver heen zijn voor een 'zachte' aanpak. Zelf heb ik slechts enkele keren 'geweld' (en dan was het telkens zelfverdediging) moeten toepassen toen ik met 'krapuul' te maken kreeg, en toen was ik nog geen leraar. Bovendien was dat 'geweld' nu ook weer niet erg spectaculair, hoor, maar gelukkig wel vrij effectief.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 16:12   #179
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuyschthaemert Bekijk bericht
Kijk eens in de spiegel en vraag jezelf af wat jij zou doen als je helemaal moegetergd bent. Angstig en laf wegkruipen en hopen dat het overgaat (hetgeen uiteraard niet zal gebeuren), of opkomen voor jezelf, have en goed en een eind maken aan dat soort straatterreur?
Even serieus blijven, hé! Er is hier geen terreur, gewoon snotapen die plagen en kattekwaad uithalen en twee honden die schijnbaar te aggressief zijn niet en of maar half gehoorzamen. Indien Boa morgen die honden beveelt overdag in een achterkamer te blijven is heel 't plezier eraf voor die mannekes. Als ze een week op het raam tikken zonder dat er reactie komt stoppen ze.
Oud 15 mei 2008, 16:14   #180
Duvelke

Standaard

Citaat:
U vergist zich. Filosoof kapt op mensen die zich durven beklagen over misdadige allochtonen. Die scheit hij uit voor "racist". De rollen niet omdraaien, hé...
En ik "kap" enkel op mensen die mij niet eerlijk voorkomen, die bewust de waarheid verstoppen, feiten verdraaien en/of goedpraten, volgens mij oneerlijk zijn...Als u filosoof bij deze categorie rekent zijn dat uw zaken, en u hebt dat gezegd.
u zegt dat hij racisten uitscheidt? Daar ben ik niet mee eens. Af en toe een steekje geven? ja dat wel.
Wat is er trouwens mis dat hij het opneemt voor de allochtonen? Is dat verkeerd? Moet iedereen dezelfde mening hebben? Waar dient dit forum dan voor?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be