![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#741 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
'autochtonen' : 10 op de 118 (net geen 10%, dus) 'allochtone' franstalige Brusselaars : ongeveer 70 % De rest zijn 'nieuwkomers' : de meesten kwamen hier al op vrij jonge leeftijd aan, enkelen zijn hier 'nog maar pas' (d.w.z. dat ze sinds een paar jaar in België verblijven). Dit schooljaar heb ik slechts 1 leerlinge (van Marokkaanse oorsprong, in België geboren) die lager onderwijs in het Nederlands deed. Een andere leerlinge heeft een Vlaamse moeder en een franstalige vader (met een 'Vlaamse' familienaam). Nog een andere leerlinge, die pas n�* de Paasvakantie aankwam (ze was buiten gegooid uit haar vorige school) heeft een Vlaamse pa en een Tunesische ma, maar zij zal wellicht ook hier buiten vliegen omdat ze nogal vaak afwezig is, en die afwezigheden niet 'justifiées' zijn. Ik had ook een leerling met een Vlaamse moeder en een Waalse vader, maar die is het na de Kerstvakantie afgetrapt. De meeste leerlingen wonen in het Brussels Gewest, enkelen wonen in een faciliteitengemeente, een aantal wonen in een Vlaamse gemeente zonder faciliteiten. Ik heb ook één leerling die in Wallonië woont (in de buurt van Namen). Die laatste is trouwens één van de beteren. Een andere goede leerling kwam een jaar geleden uit Kameroen aanwaaien. Hij kende reeds een klein beetje Duits (dat wordt ginds blijkbaar nog steeds onderwezen), en dat heeft hem natuurlijk wel geholpen het Nederlands verbazend snel onder de knie te krijgen. Die jongen is echt een aanwinst voor ons land. Ik hoop dat hij het heel ver schopt. Sommige leerlingen hebben de Belgische nationaliteit (nog) niet. Ik heb een drietal Rwandezen, een Italiaan (eigenlijk een Sard), twee Fransen (één van de twee van Marokkaanse origine) en twee Françaises (alletwee van Marokkaanse afkomst), twee Tunesische meisjes, een meisje uit Madagascar, een Turk, een Iraanse die via Denemarken aankwam, een Moldaviër, een Palestijn, enkele Marokkanen en een Kameroenees (die goeie, dus). Bij de genaturaliseerden zijn er van Kongolese afkomst, nog wat Rwandezen, nog een aantal Marokkanen, een Roemeense, een Albanees, een Pakistaan, een Armeniër, enkele Syriërs (eigenlijk Assyrische christenen). Bij de 'allochtonen' (in België geboren) is de grootste groep van Marokkaanse origine (net geen 50%), daarnaast is er ook een groepje van Turkse afkomst, nog een paar meisjes van Kongolese afkomst, dan nog enkele Rwandezen, een paar Algerijnen, Albanezen, een Serviër, een (Joegoslavische) Zigeunerjongen, een Pool, twee Pakistanen, een Armeniër, nog een Tunesische, een Egyptische, Bij de 'autochtonen' zijn er dit jaar 3 met een 'Vlaamse' familienaam, ééntje met een 'Joodse' familienaam (één van de beste en aangenaamste), één met een 'Spaanse' familienaam (dat is die Waalse jongen), de overige 5 hebben een 'Franse' familienaam. Ik heb één klas waar niet één 'autochtoon' in zit, in de klas waarvan ik titularis ben zit er één autochtoon (een doodbrave jongen, die zijn uiterste best doet maar helaas niet echt over een talenknobbel beschikt), in twee andere klassen zitten er telkens twee, en de overige 'autochtonen' zitten in de laatste klas. Van de 118 leerlingen die ik dit jaar Nederlands 'mag' onderwijzen, is ongeveer een kwart matig tot erg geïnteresseerd, ongeveer de helft gelaten tot onverschillig, en één kwart ronduit vijandig. Nu ik er zo over nadenk: toch wel een boeiende job, eigenlijk
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! Laatst gewijzigd door djimi : 16 mei 2008 om 01:37. |
|
|
|
|
|
|
#742 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Burkide
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
zijde gij nen Wallon? Citaat:
|
|||||||
|
|
|
|
|
#743 | |
|
Europees Commissaris
|
Taalwetten betekenen niets. Het is de sociale verhouding tussen taalgroepen die in dit kader relevant is. Daarenboven vind ik dat de Vlaamse Beweging het strikte taalcentrisme moet overstijgen.
|
|
|
|
|
#744 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#745 |
|
Minister-President
|
Wel, nu ken je er al 3. Die pariteit in de Brusselse regering mag van mij zo snel mogelijk verdwijnen, net zoals het Brussels gewest ook zo snel mogelijk mag verdwijnen. Van een stad een apart gewest maken was een vergissing; Gent vormt ook geen apart gewest.
|
|
|
|
|
|
#746 | ||||||
|
Europees Commissaris
|
Toon dan eens aan waar ik zever.
Citaat:
Citaat:
2. Kleutertuinen: werd niet door de Vlaamse overheid beslist; integendeel: het werd erdoor teruggefloten 3. Bedoel je het nieuwste rapport? Ik wist zelfs niet eens dat die al uitgebracht was. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Burkide : 16 mei 2008 om 01:49. |
||||||
|
|
|
|
|
#747 | |
|
Europees Commissaris
|
Neen; wel is iedereen die geen teken van linksheid vertoond en continue de kaart trekt van de leidende klasse in een kapitalistische maatschappij rechts.
|
|
|
|
|
#748 |
|
Minister-President
|
@ Djimi: hartelijk dank voor je interessante bijdrage. Het verbaast me wel dat er zoveel allochtone Franstalige Brusselaars zijn. Op zich moet het wel een interessant zijn om in zo een multiculturele omgeving les te geven; maar ik vraag me toch wel af of dat de kwaliteit van het onderwijs echt ten goede komt.
Amper 10% van je leerlingen zijn autochtone Franstalige Brusselaars; waar volgen de meeste autochtone Franstalige Brusselaars les? Is dat in het Franstalig onderwijs of het Nederlandstalig onderwijs? Ik vermoed ook wel dat er in een school in Molenbeek meer allochtone jongeren zitten dan in een school in Oudergem. |
|
|
|
|
|
#749 | ||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Burkide
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
|
|
|
|
|
#750 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://www.vbo-feb.be/
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
|
|
|
|
|
#751 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Met zo'n welwillende minderheid hou je heel graag rekening. Zo'n welwillende minderheid leg je met plezier in de watten. Ik kijk hoopvol uit naar een gelijkaardige welwillendheid bij 'onze' franstalige minderheid (en vooral bij haar politieke vertegenwoordiging) ! Ik vrees dat je een slecht voorbeeld hebt gekozen, beste tomm.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! |
|
|
|
|
|
|
#752 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ook aan Belgische kant heb je grootkapitaal. de arbeiders moeten zich in deze kunstmatige twist niet laten meeslepen maar samenspannen over de taalgrens heen. dat hebben de vakbonden goed begrepen. |
|
|
|
|
|
|
#753 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Of anders gezegd: hij past niet binnen jouw clichébeeld van...
...den flamigant!! ![]()
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
|
|
|
|
#754 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! |
|
|
|
|
|
|
#755 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#756 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
BHV is slechts in strijd met de grondwet sinds Verhofstadt de arrondissementen provinciaal maakte. Toen werd er ook geopteerd om BHV te splitsen, maar wie lag er dwars? Spirit, for God's sake!
|
|
|
|
|
|
#757 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#758 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#759 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een aantal autochtone franstaligen sturen hun kinderen naar het Nederlandstalig onderwijs (ook daar zijn er echter 'concentratiescholen'). De weinige autochtonen bij ons op school zijn ofwel kinderen van leerkrachten (allez, er is toch één leraar die zijn twee zonen hier heeft ingeschreven, de overige collega's vallen wellicht nog liever dood dan dat te gaan doen!), ofwel kinderen van super-idealisten, ofwel kinderen van doodarme autochtonen die vlakbij wonen (dat scheelt alvast een pak in de transportkosten). Uiteraard heeft het grote aantal 'allochtonen' bij ons ook wel te maken met de ligging. De school ligt namelijk in een zone waar nog nauwelijks 'autochtonen' wonen. In andere zones van het Hoofdstedelijk Gewest zal dat inderdaad wel anders zijn. De kwaliteit van het onderwijs heeft alleszins te lijden onder die 'multi-etniciteit', vooral dan omdat er in elk jaar (van het 1e t/m het 6e jaar) leerlingen zitten die zelfs het Frans met moeite machtig zijn (o.a. omdat ze pas heel onlangs in België aankwamen). Een ander probleem is de houding van een aantal islamitische leerlingen, die een vrouwelijke leerkracht slechts met heel veel moeite als 'autoriteit' kunnen accepteren (diegenen die echt grof worden, worden gelukkig zonder pardon buiten geflikkerd). Ik heb al dingen gehoord (met eigen oren!!) of gezien die mijn bloed bijna deden overkoken. Als ik zo'n vrouwelijke leerkracht zou zijn, zou ik het wellicht geen jaar volhouden. Ofwel zou ik instorten, ofwel doorslaan (en dan vielen er gegarandeerd klappen). Anderzijds moet ik wèl signaleren dat een aantal van mijn beste leerlingen (meisjes èn jongens) ook islamitisch zijn. Volgens mij hangt er heel veel af van de ouders, en wat die van hun geloof maken. Ook 'autochtonen' kunnen echter echte pestkoppen zijn. Het plaatje is in elk geval niet simplistisch zwart/wit. Maar één ding staat volgens mij wel vast: de allochtone gemeenschap in Brussel zou het allereerste doelpubliek moeten worden van die Vlamingen die het Brusselse Gewest in het Vlaamse Gewest willen zien opgaan. 'Les Belges' hebben namelijk geen al te goede reputatie. 'Les Flamands' ook niet, maar de slechte reputatie van die laatsten is gebaseerd op vooroordelen en perceptie, terwijl de slechte reputatie van 'les Belges' in de eerste plaats gebaseerd is op ervaringen (het racisme onder de autochtone franstalige bevolking is niet alléén tegen de Vlamingen gericht, hoor.) De haatcampagne die tegen 'les Flamands' wordt gevoerd, is volgens mij niets anders dan een poging een bliksemafleider te vinden voor het ongenoegen en de frustratie die bij de allochtonen wel degelijk realiteit zijn.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! Laatst gewijzigd door djimi : 16 mei 2008 om 02:29. |
|
|
|
|
|
|
#760 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik ben voor een hereniging van de Nederlanden, en tegelijkertijd een linkiewinkie geitenwollensokken pamperflikker! Filip Dewinter heb ik nooit kunnen pruimen, en ik zie dat niet onmiddellijk veranderen. Maar moet ik mijn eigen visie dan gewoon overboord gooien omdat Filip Dewinter het over een paar zaken misschien wel met mij eens zou kunnen worden/zijn? Zou dat niet pas ècht een knieval zijn voor dat sujet?
|
|
|
|