Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2008, 01:35   #741
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
@Djimi: en wie zijn dan je leerlingen; zijn dat allochtone jongeren of autochtone Franstalige Brusselaars? Zitten er ook Nederlandstaligen in je klassen?
Grosso modo komt het hier op neer :

'autochtonen' : 10 op de 118 (net geen 10%, dus)

'allochtone' franstalige Brusselaars : ongeveer 70 %

De rest zijn 'nieuwkomers' : de meesten kwamen hier al op vrij jonge leeftijd aan, enkelen zijn hier 'nog maar pas' (d.w.z. dat ze sinds een paar jaar in België verblijven).

Dit schooljaar heb ik slechts 1 leerlinge (van Marokkaanse oorsprong, in België geboren) die lager onderwijs in het Nederlands deed. Een andere leerlinge heeft een Vlaamse moeder en een franstalige vader (met een 'Vlaamse' familienaam).

Nog een andere leerlinge, die pas n�* de Paasvakantie aankwam (ze was buiten gegooid uit haar vorige school) heeft een Vlaamse pa en een Tunesische ma, maar zij zal wellicht ook hier buiten vliegen omdat ze nogal vaak afwezig is, en die afwezigheden niet 'justifiées' zijn.

Ik had ook een leerling met een Vlaamse moeder en een Waalse vader, maar die is het na de Kerstvakantie afgetrapt.

De meeste leerlingen wonen in het Brussels Gewest, enkelen wonen in een faciliteitengemeente, een aantal wonen in een Vlaamse gemeente zonder faciliteiten.

Ik heb ook één leerling die in Wallonië woont (in de buurt van Namen).

Die laatste is trouwens één van de beteren.

Een andere goede leerling kwam een jaar geleden uit Kameroen aanwaaien. Hij kende reeds een klein beetje Duits (dat wordt ginds blijkbaar nog steeds onderwezen), en dat heeft hem natuurlijk wel geholpen het Nederlands verbazend snel onder de knie te krijgen. Die jongen is echt een aanwinst voor ons land. Ik hoop dat hij het heel ver schopt.

Sommige leerlingen hebben de Belgische nationaliteit (nog) niet.

Ik heb een drietal Rwandezen, een Italiaan (eigenlijk een Sard), twee Fransen (één van de twee van Marokkaanse origine) en twee Françaises (alletwee van Marokkaanse afkomst), twee Tunesische meisjes, een meisje uit Madagascar, een Turk, een Iraanse die via Denemarken aankwam, een Moldaviër, een Palestijn, enkele Marokkanen en een Kameroenees (die goeie, dus).

Bij de genaturaliseerden zijn er van Kongolese afkomst, nog wat Rwandezen, nog een aantal Marokkanen, een Roemeense, een Albanees, een Pakistaan, een Armeniër, enkele Syriërs (eigenlijk Assyrische christenen).

Bij de 'allochtonen' (in België geboren) is de grootste groep van Marokkaanse origine (net geen 50%), daarnaast is er ook een groepje van Turkse afkomst, nog een paar meisjes van Kongolese afkomst, dan nog enkele Rwandezen, een paar Algerijnen, Albanezen, een Serviër, een (Joegoslavische) Zigeunerjongen, een Pool, twee Pakistanen, een Armeniër, nog een Tunesische, een Egyptische,

Bij de 'autochtonen' zijn er dit jaar 3 met een 'Vlaamse' familienaam, ééntje met een 'Joodse' familienaam (één van de beste en aangenaamste), één met een 'Spaanse' familienaam (dat is die Waalse jongen), de overige 5 hebben een 'Franse' familienaam.

Ik heb één klas waar niet één 'autochtoon' in zit, in de klas waarvan ik titularis ben zit er één autochtoon (een doodbrave jongen, die zijn uiterste best doet maar helaas niet echt over een talenknobbel beschikt), in twee andere klassen zitten er telkens twee, en de overige 'autochtonen' zitten in de laatste klas.

Van de 118 leerlingen die ik dit jaar Nederlands 'mag' onderwijzen, is ongeveer een kwart matig tot erg geïnteresseerd, ongeveer de helft gelaten tot onverschillig, en één kwart ronduit vijandig.

Nu ik er zo over nadenk: toch wel een boeiende job, eigenlijk

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 16 mei 2008 om 01:37.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 01:35   #742
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Burkide

Citaat:
Jongen, houd op met zeveren. Best wel leuk voor jou dat je belgicist bent, ieder zijn mening. Maar af en toe je ogen openhouden mag ook wel, hoor.
Dat doe ik, zoud gij beter ook doen.

Citaat:
Hoeveel FDF-pamfletten en UF-pamfletten heb je al in je handen gehad? Of hoevaak heb je al genoten van de objectieve berichtgeving in de Carrefour? (En dan spreek ik enkel nog over het "officiële" gedeelte, niet over de taal die gewone burgers uitkramen.)
Ik lees dat soort zever niet, net zoals ik die VB-krantjes niet lees. Je weet al op voorhand wat erin zal staan.

Citaat:
Maar a propos, waar blijven je voorbeelden van discriminatie van Franstaligen door de Vlaamse overheid? Er waren er toch velen? Dat is nu al de derde maal dat ik erom vraag.
bvb. die maatregelen die franstaligen het recht op sociale woningen in de rand moeten ontzeggen (het is duidelijk niet de franstalige bourgeoisie die ze hiermee vizeren hé). Of in de kleutertuinen van Liedekerke. In het rapport van de raad van Europa staan nog voorbeelden.

Citaat:
1. De N-VA heeft zich bij mijn weten nooit uitgesproken voor een eentaligheid van Vlaanderen, althans niet in Brussel.
Brussel hoort nog altijd niet bij het Vlaams gewest.

Citaat:
2. Dat van die actie in Wallonië was inderdaad beneden alle peil.
maar niet beneden het NVA-peil, dat is onpeilbaar... (Geert Bourgeois die pleit voor meer Vlaamse en minder belgische ontwikkelingshulp vind ik nog zoiets, op kap van de ontwikkelingshulp hun eigen communautaire oorlogjes verderzetten)

Citaat:
als wallingant moet ik ervan walgen.
?

zijde gij nen Wallon?

Citaat:
Maar ik moet de eerste N-VA'er nog horen verklaren dat de Franse cultuur inferieur is, en horen blabla-en over wereldtalen
Kun je ergens aantonen dat Maingain ooit gezegd heeft dat de Vlaamse cultuur inferieur is? Natuurlijk is het Frans meer een wereldtaal dan het Nederlands, maar inferieur? Dat heb ik hem nog niet horen zeggen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 01:36   #743
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Omdat we niet terugmoeten naar de toestand dat heel Vlaanderen tweetalig was. Als flamingant zou U dat toch moeten onderschrijven.
Taalwetten betekenen niets. Het is de sociale verhouding tussen taalgroepen die in dit kader relevant is. Daarenboven vind ik dat de Vlaamse Beweging het strikte taalcentrisme moet overstijgen.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 01:38   #744
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dat hebben jullie dus al gemeen.
ja ja 't is al goed iedereen die niet voor een onafhankelijk Vlaanderen is is een fascist, Filip Dewinter daarentegen niet, 'k heb het gesnapt....
Oud 16 mei 2008, 01:40   #745
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken er geeneen
Wel, nu ken je er al 3. Die pariteit in de Brusselse regering mag van mij zo snel mogelijk verdwijnen, net zoals het Brussels gewest ook zo snel mogelijk mag verdwijnen. Van een stad een apart gewest maken was een vergissing; Gent vormt ook geen apart gewest.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 01:44   #746
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat doe ik, zoud gij beter ook doen.
Toon dan eens aan waar ik zever.

Citaat:
Ik lees dat soort zever niet, net zoals ik die VB-krantjes niet lees. Je weet al op voorhand wat erin zal staan.
Wat staat er dan wel in volgens jou? Zou het kunnen dat het anti-Nederlandstalige praatjes zijn?

Citaat:
bvb. die maatregelen die franstaligen het recht op sociale woningen in de rand moeten ontzeggen (het is duidelijk niet de franstalige bourgeoisie die ze hiermee vizeren hé). Of in de kleutertuinen van Liedekerke. In het rapport van de raad van Europa staan nog voorbeelden.
1. Die sociale woningen: a) niet gericht tegen de Franstalige bourgeoisie, zoals je al zei, maar aan iedere kandidaat-sociale woning huurder; b) betekent niet dat hen een sociale woning ontzegd wordt omdat ze anderstalig zijn (of zelfs dat ze een examen moeten afleggen) (Ik ben trouwens niet echt voor die maatregel.)
2. Kleutertuinen: werd niet door de Vlaamse overheid beslist; integendeel: het werd erdoor teruggefloten
3. Bedoel je het nieuwste rapport? Ik wist zelfs niet eens dat die al uitgebracht was.

Citaat:
Brussel hoort nog altijd niet bij het Vlaams gewest.
Dat zal ik niet betwisten. Wat het Vlaams Gewest hiermee te maken heeft, weet ik niet aangezien de N-VA bij mijn weten nog steeds officieel voor een samengaan is van Brussel en de rest van Vlaanderen.

Citaat:
?

zijde gij nen Wallon?
Neen, ik woon in Vlaanderen en ben dus Vlaming (al heb ik wel Waalse "roots", maar roots kunnen me zelden iets schelen). Maar ik ben wel internationalist. Dit houdt in dat, als ik de bevrijding van "mijn" volk van het kapitalistische juk wens, ik dat ook van ieder volk wens. Anders gesteld: als links-flamingant ben ik per definitie links-wallingant (en links-emsaver, abertzale, etc...).

Citaat:
Kun je ergens aantonen dat Maingain ooit gezegd heeft dat de Vlaamse cultuur inferieur is? Natuurlijk is het Frans meer een wereldtaal dan het Nederlands, maar inferieur? Dat heb ik hem nog niet horen zeggen.
De meeste Belangers zijn ook slim genoeg om niet openlijk te zeggen dat Marokkaanse Vlamingen inferieur en per definitie crimineel zijn. De meesten insinueren het ook enkel (zeker dat laatste).
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 16 mei 2008 om 01:49.
Oud 16 mei 2008, 01:45   #747
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ja ja 't is al goed iedereen die niet voor een onafhankelijk Vlaanderen is is een fascist, Filip Dewinter daarentegen niet, 'k heb het gesnapt....
Neen; wel is iedereen die geen teken van linksheid vertoond en continue de kaart trekt van de leidende klasse in een kapitalistische maatschappij rechts.
Oud 16 mei 2008, 01:51   #748
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

@ Djimi: hartelijk dank voor je interessante bijdrage. Het verbaast me wel dat er zoveel allochtone Franstalige Brusselaars zijn. Op zich moet het wel een interessant zijn om in zo een multiculturele omgeving les te geven; maar ik vraag me toch wel af of dat de kwaliteit van het onderwijs echt ten goede komt.

Amper 10% van je leerlingen zijn autochtone Franstalige Brusselaars; waar volgen de meeste autochtone Franstalige Brusselaars les? Is dat in het Franstalig onderwijs of het Nederlandstalig onderwijs?

Ik vermoed ook wel dat er in een school in Molenbeek meer allochtone jongeren zitten dan in een school in Oudergem.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 01:51   #749
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Burkide

Citaat:
Een Vlaming woont in Vlaanderen; een Waal in Wallonië.
En een Brusselaar in Brussel

Citaat:
En beide leven in de Belgische staat, een instrument ter promotie van de belangen van de Belgische bourgeoisie - zo weet wel, die groep wier argumenten jij stelselmatig aanhaalt.
Volgens mij zijn vooral het VEV en consoorten promotoren van de belangen van de bourgeoisie, de vakbonden daarentegen blijven op Belgisch vlak georganiseerd.

Citaat:
1. Ik ben voorstander van het SFL-standpunt inzake Brussel, en ben dus niet principieel tegen een uitbreiding van de tweetaligheid, wat inderdaad een betere bescherming biedt. De Franstalige politici hebben dat helaas zelf politiek onmogelijk gemaakt door de creatie van een onzinnig gewest te eisen, en door hun stelselmatige Anschlusseisen (en die dateren al van lang voor Peeters, hoor) hebben zij hetzelfde gedaan met een ruimere interpretatie van de faciliteiten.
Ik vind het Brusselse gewest niet onzinnig. Overigens moest Vlaanderen volledig tweetalig worden zou het niet enkel meer gaan om de uitbreiding van een stad, maar zouden franstaligen in Oostende, Gent, Antwerpen, etc. hun eigen taal kunnen gebruiken. Ik vind dat niet nodig vermits ze daar slechts een kleine minderheid vormen. Ook zou het Vlaamse niveau dan tweetalig moeten worden, en dan zie ik eerlijk gezegd de enige meerwaarde die Vlaanderen biedt ten opzichte van België (namelijk geen gesukkel meer met 2 talen op officieel niveau) verdwijnen.

Citaat:
2. De omzendbrief-Peeters mag ook niet overroepen worden. Er is niets veranderd aan het gegeven dat burgers in hun communicatie met de lokale overheid het Frans kunnen gebruiken naar hartelust.
Ze moeten elk franstalig document wel opnieuw aanvragen, samen met nog andere onzinnige pesterijen.

Citaat:
3. De facto is het nog steeds beter gesteld met de faciliteiten langs Vlaamse kant dan langs Waalse kant. Helaas, en dat zeg ik als "wallofieltje".
Dat zou ik durven betwijfelen.

Citaat:
Dat betekent nog niet dat de faciliteiten er nageleegd worden. Bordjes zeggen niets.
In het station van Moeskroen wordt alles netjes tweetalig omgeroepen. Voor de rest ken ik de situatie niet echt.

Citaat:
Tiens, ik heb hier nog maar zelden fascistische leuzen gezien. Af en toe wat anti-Vlaamse racistische, en af en toe doorstreept een TAKker eens een Franstalig opschrift door (wie is daarmee eigenlijk begonnen? TAK of de Luiksgezinden in Voeren?), maar fascistische?
Anderstalige opschriften vernielen vind ik anders behoorlijk aggressief en het doet denken aan bepaalde periodes.

Citaat:
Dan ken je er nu alvast één.
Je lijkt mij niet zo representatief eerlijk gezegd...
Oud 16 mei 2008, 01:55   #750
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij zijn vooral het VEV en consoorten promotoren van de belangen van de bourgeoisie
*uch*

http://www.vbo-feb.be/
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 01:55   #751
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Burkide heeft daar al op geantwoord. Voor de rest weinig verschil met de situatie zoals in Vlaanderen. behalve dan dat Finnen veel breeddenkender en toleranter zijn voor minderheden dan de Vlaamse politieke elite.
Bovendien leert de Zweedstalige minderheid in Finland zonder morren de taal van de meerderheid, een taal die op internationaal vlak nog véél minder voorstelt dan Nederlands, een taal die voor Indogermanen zoals de Zweden veel moeilijker is dan het Nederlands dat is voor franstaligen (zowel Nederlands als Frans zijn allebei Indogermaanse talen en zitten dus op gelijkaardige wijze in elkaar). Bovendien is er bij mijn weten niet één 'zweedstalige' partij die eist dat het Zweedse taalgebied wordt uitgebreid ten koste van het Finse taalgebied, de Grondwet aan z'n laars lapt, de Finse meerderheid wil blijven uitmelken en tegelijkertijd uitscheldt voor 'fascisten', 'racisten', 'imperialisten', ...

Met zo'n welwillende minderheid hou je heel graag rekening. Zo'n welwillende minderheid leg je met plezier in de watten.

Ik kijk hoopvol uit naar een gelijkaardige welwillendheid bij 'onze' franstalige minderheid (en vooral bij haar politieke vertegenwoordiging) !

Ik vrees dat je een slecht voorbeeld hebt gekozen, beste tomm.

Oud 16 mei 2008, 01:57   #752
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Neen; wel is iedereen die geen teken van linksheid vertoond en continue de kaart trekt van de leidende klasse in een kapitalistische maatschappij rechts.
Ik trek niet de kaart van de leidende klasse. Wat of wie is trouwens de leidende klasse in België? Het VB en andere flamingante partijen worden volledig gedirigeerd door het groot-kapitaal. (VB zelfs vrij rechtstreeks)
Ook aan Belgische kant heb je grootkapitaal. de arbeiders moeten zich in deze kunstmatige twist niet laten meeslepen maar samenspannen over de taalgrens heen. dat hebben de vakbonden goed begrepen.
Oud 16 mei 2008, 01:58   #753
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je lijkt mij niet zo representatief eerlijk gezegd...
Of anders gezegd: hij past niet binnen jouw clichébeeld van...

...den flamigant!!
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 02:02   #754
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik ben totaal ongeschikt voor nationalisme, maar toch laat het onderwerp BHV mij niet Siberisch koud. Ik begreep er eerst ook niet zoveel van, maar daar kon wat aan gedaan worden: ik heb een paar uur (niet eens een halve dag) doorgebracht met wat lezen.

En plots begreep ik al heel wat meer. 'De Grondwet', zegt u dat iets? 'Democratie', zegt u dat iets? 'De Raad van State', zegt u dat iets?

Als weldenkend burger wil ik dergelijke zaken toch wel ernstig nemen, ernstiger in elk geval dan een klein groepje 'klootzakken van politici' zoals u die noemt.

Een vraagje: vindt u nu echt dat die mannen van het FDF zo verstandig bezig zijn? Zonder hùn gestook en getreiter en arrogantie - ik probeer beleefd te blijven - was BHV nooit, maar dan ook echt nooit, het 'symbooldossier' geworden dat het nu is.

Anderzijds wil ik wel toegeven dat de demonisering van 'de Walen' mij ook tegen de borst stuit, en ik zou het een zeer goede zaak vinden mochten de Vlaamse politieke partijen/politici wat meer initiatieven nemen om aan de andere kant van de taalgrens bondgenoten te zoeken in de strijd tegen dat akelige clubje landverraders van het FDF. Er zijn er genoeg te vinden. Nu ze nog aanspreken, en dan zien we wel verder.

Vriendelijke groeten,

djimi
Trouwens, tomm, hier heb je nog niet op gereageerd. Mag ik vragen waarom?

Oud 16 mei 2008, 02:02   #755
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bovendien leert de Zweedstalige minderheid in Finland zonder morren de taal van de meerderheid, een taal die op internationaal vlak nog véél minder voorstelt dan Nederlands, een taal die voor Indogermanen zoals de Zweden veel moeilijker is dan het Nederlands dat is voor franstaligen (zowel Nederlands als Frans zijn allebei Indogermaanse talen en zitten dus op gelijkaardige wijze in elkaar). Bovendien is er bij mijn weten niet één 'zweedstalige' partij die eist dat het Zweedse taalgebied wordt uitgebreid ten koste van het Finse taalgebied, de Grondwet aan z'n laars lapt, de Finse meerderheid wil blijven uitmelken en tegelijkertijd uitscheldt voor 'fascisten', 'racisten', 'imperialisten', ...

Met zo'n welwillende minderheid hou je heel graag rekening. Zo'n welwillende minderheid leg je met plezier in de watten.

Ik kijk hoopvol uit naar een gelijkaardige welwillendheid bij 'onze' franstalige minderheid (en vooral bij haar politieke vertegenwoordiging) !

Ik vrees dat je een slecht voorbeeld hebt gekozen, beste tomm.
Natuurlijk zijn ze welwillend want ze hebben alles gekregen wat ze verlangden, zelfs eigen bestuur voor bepaalde hoofdzakelijk Zweede regio's, en volledige tweetaligheid in gebieden waar ze een minderheid vormen. Finnen leren Zweeds, en Zweden leren Fins, in goede verstandhouding. Het gevolg van de erg tolerante minderhedenpolitiek van Finland. Waar Vlaanderen nog heel veel van kan leren. Nog nooit heeft Finland een negatief rapport gekregen van de raad van Europa. Franstalige welwillendheid creëer je niet door onnozele pesterijen als "rondzendbrief Peeters" of het weigeren te benoemen van burgemeesters... nochtans tonen franstaligen nu reeds enige welwillendheid, zo sturen talloze franstaligen hun kinderen naar nederlandstalige scholen. De welwillendheid langs Vlaamse kant blijft eerder beperkt.
Oud 16 mei 2008, 02:05   #756
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens, tomm, hier heb je nog niet op gereageerd. Mag ik vragen waarom?
BHV is slechts in strijd met de grondwet sinds Verhofstadt de arrondissementen provinciaal maakte. Toen werd er ook geopteerd om BHV te splitsen, maar wie lag er dwars? Spirit, for God's sake!
Oud 16 mei 2008, 02:07   #757
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Of anders gezegd: hij past niet binnen jouw clichébeeld van...

...den flamigant!!
wel de bekende flaminganten bart De Wever, Filipke en de rest NVA'ers, blokkers en Eric Van Rompuys doen toch serieus hun best om dat clichébeeld te bevestigen.
Oud 16 mei 2008, 02:09   #758
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, nu ken je er al 3. Die pariteit in de Brusselse regering mag van mij zo snel mogelijk verdwijnen, net zoals het Brussels gewest ook zo snel mogelijk mag verdwijnen. Van een stad een apart gewest maken was een vergissing; Gent vormt ook geen apart gewest.
Gent is dan ook niet grotendeels franstalig.
Oud 16 mei 2008, 02:24   #759
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@ Djimi: hartelijk dank voor je interessante bijdrage. Het verbaast me wel dat er zoveel allochtone Franstalige Brusselaars zijn. Op zich moet het wel een interessant zijn om in zo een multiculturele omgeving les te geven; maar ik vraag me toch wel af of dat de kwaliteit van het onderwijs echt ten goede komt.

Amper 10% van je leerlingen zijn autochtone Franstalige Brusselaars; waar volgen de meeste autochtone Franstalige Brusselaars les? Is dat in het Franstalig onderwijs of het Nederlandstalig onderwijs?

Ik vermoed ook wel dat er in een school in Molenbeek meer allochtone jongeren zitten dan in een school in Oudergem.
Autochtone Franstalige Brusselaars gaan indien mogelijk naar scholen waar 'allochtonen' in de minderheid of zelfs gewoon afwezig zijn (vaak 'vrij' onderwijs, of anders 'privé'). Ook de 'Europese' school heeft vrij veel succes.

Een aantal autochtone franstaligen sturen hun kinderen naar het Nederlandstalig onderwijs (ook daar zijn er echter 'concentratiescholen').

De weinige autochtonen bij ons op school zijn ofwel kinderen van leerkrachten (allez, er is toch één leraar die zijn twee zonen hier heeft ingeschreven, de overige collega's vallen wellicht nog liever dood dan dat te gaan doen!), ofwel kinderen van super-idealisten, ofwel kinderen van doodarme autochtonen die vlakbij wonen (dat scheelt alvast een pak in de transportkosten).

Uiteraard heeft het grote aantal 'allochtonen' bij ons ook wel te maken met de ligging. De school ligt namelijk in een zone waar nog nauwelijks 'autochtonen' wonen.

In andere zones van het Hoofdstedelijk Gewest zal dat inderdaad wel anders zijn.

De kwaliteit van het onderwijs heeft alleszins te lijden onder die 'multi-etniciteit', vooral dan omdat er in elk jaar (van het 1e t/m het 6e jaar) leerlingen zitten die zelfs het Frans met moeite machtig zijn (o.a. omdat ze pas heel onlangs in België aankwamen).

Een ander probleem is de houding van een aantal islamitische leerlingen, die een vrouwelijke leerkracht slechts met heel veel moeite als 'autoriteit' kunnen accepteren (diegenen die echt grof worden, worden gelukkig zonder pardon buiten geflikkerd).

Ik heb al dingen gehoord (met eigen oren!!) of gezien die mijn bloed bijna deden overkoken. Als ik zo'n vrouwelijke leerkracht zou zijn, zou ik het wellicht geen jaar volhouden.
Ofwel zou ik instorten, ofwel doorslaan (en dan vielen er gegarandeerd klappen).

Anderzijds moet ik wèl signaleren dat een aantal van mijn beste leerlingen (meisjes èn jongens) ook islamitisch zijn. Volgens mij hangt er heel veel af van de ouders, en wat die van hun geloof maken.

Ook 'autochtonen' kunnen echter echte pestkoppen zijn.

Het plaatje is in elk geval niet simplistisch zwart/wit.

Maar één ding staat volgens mij wel vast: de allochtone gemeenschap in Brussel zou het allereerste doelpubliek moeten worden van die Vlamingen die het Brusselse Gewest in het Vlaamse Gewest willen zien opgaan.

'Les Belges' hebben namelijk geen al te goede reputatie. 'Les Flamands' ook niet, maar de slechte reputatie van die laatsten is gebaseerd op vooroordelen en perceptie, terwijl de slechte reputatie van 'les Belges' in de eerste plaats gebaseerd is op ervaringen (het racisme onder de autochtone franstalige bevolking is niet alléén tegen de Vlamingen gericht, hoor.)

De haatcampagne die tegen 'les Flamands' wordt gevoerd, is volgens mij niets anders dan een poging een bliksemafleider te vinden voor het ongenoegen en de frustratie die bij de allochtonen wel degelijk realiteit zijn.

Laatst gewijzigd door djimi : 16 mei 2008 om 02:29.
Oud 16 mei 2008, 02:35   #760
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben alvast niet voor een onafhankelijk Vlaanderen, en ik ben géén fascist.

Ik ben voor een hereniging van de Nederlanden, en tegelijkertijd een linkiewinkie geitenwollensokken pamperflikker!

Filip Dewinter heb ik nooit kunnen pruimen, en ik zie dat niet onmiddellijk veranderen.

Maar moet ik mijn eigen visie dan gewoon overboord gooien omdat Filip Dewinter het over een paar zaken misschien wel met mij eens zou kunnen worden/zijn? Zou dat niet pas ècht een knieval zijn voor dat sujet?

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be