Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2008, 13:53   #341
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat Brussel van jou is niet meer. De cultuur van een gebied wordt gedragen door haar bewoners. Het Vlaamse karakter van Brussel is vertrokken samen met de Vlamingen.
Met andere woorden: zogauw een stad of streek multicultureel is ben je ze kwijt.

Dat belooft voor de toekomst van heel Europa.
Oud 18 mei 2008, 13:54   #342
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Desalniettemin heeft Stab gelijk.
Ook bij jou heeft de jarenlange propaganda dus zijn werk gedaan.
Ik sprak niet over mezelf hoor, Stab heeft idd gelijk.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 13:55   #343
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Juist, maar moet men dat zien en aanvaarden als een voldongen feit?
Ja, of men moet culturele genocide op de franstaligen als een optie zien.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 13:55   #344
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tactisch gezien zou het dus beter zijn dat de Vlamingen en hun 'vertegenwoordigers' zich geen fluit aantrekken van het negatief imago in het buitenland dat we aan Franstalig Belgique te danken is. Andere landen hebben bewezen dat vaste wil en volharding belangrijker zijn dan vervalste imagoproblemen. Bovendien zit Belgique zélf met een onvervalst en levensgroot imagoprobleem.
Vaste wil en volharding is effectief belangrijk. Maar met een positief imago daar kunt U toch ook alleen bij winnen.
Oud 18 mei 2008, 13:56   #345
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, of men moet culturele genocide op de franstaligen als een optie zien.
Vuur moet je met vuur bestrijden
Of hoe zegt men dat?

Laatst gewijzigd door Kazan : 18 mei 2008 om 13:56.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 13:58   #346
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Heel juist.

Vandaar dat het gescheld op 'Walekoppen' mij hier soms ferm m'n keel uitkomt.

Ik ben trouwens op zoek naar een degelijke cursus Algemeen Waals (als dat bestaat).

Kan iemand mij helpen?

Dank bij voorbaat,

djimi
Dan kunnen we dat meteen samen doen

Ik heb contacten met o.m. Li Rantoele, een Waalse taalbeweging die het Algemeen Waals promoot (en redelijk op de meervoud-lijn staat). Gisteren nog een nieuwsbrief ontvangen, er beweegt daar wel een en ander.
Wat de cursus betreft: de zomer komt er aan en dan zal het wat moeilijk worden, maar ik ga proberen met Li Rantoele een deal te sluiten, als ik genoeg Vlamingen vind willen ze wellicht een cursusweekend of zo organiseren in het najaar.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 18 mei 2008 om 13:59.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 14:00   #347
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, of men moet culturele genocide op de Franstalige als een optie zien.
Er zal hoe dan ook een modus vivendi moeten gezocht worden met de Franstalige ik zie geen andere optie.
Oud 18 mei 2008, 14:01   #348
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat Brussel van jou is niet meer. De cultuur van een gebied wordt gedragen door haar bewoners. Het Vlaamse karakter van Brussel is vertrokken samen met de Vlamingen.
Er is nooit een emigratie geweest van Vlamingen uit Brussel. De meeste Brusselse Vlamingen zijn gewoon Frans beginnen spreken uit sociale druk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verfransing_van_Brussel
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 14:02   #349
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met andere woorden: zogauw een stad of streek multicultureel is ben je ze kwijt.
De franstaligen in Brussel gedragen zich nou net niet-multicultureel. De ene cultuur die andere dwingt te assimileren is het tegenovergestelde daarvan. In een multicultuur zou de Vlaamse meerderheid geen minderheid zijn.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 14:03   #350
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dan denk je gegarandeerd verkeerd. Meeste Walen vinden het Nederlands maar "een boerentaal" en hebben een serieuze minachting voor uw taal en uw cultuur. Waarom kiezen de Waalse leerlingen voor het Engels als tweede taal en niet voor het Nederlands? Ik herinner me nog een schooluitstap naar Vlaanderen. De bus die ons naar Vlaanderen leidde, was een Vlaamse bus met dus een Vlaamse chauffeur. Voordat we de bus nemen, zie ik een deel van mijn klas - Walen - met een dragbare hifi-keten en enkele CD's erbij : "On ne va tout de même pas écouter les postes flamands dans le bus!". Een bekrompen mentaliteit, zo was het.

Ik heb al Franstalige liedjes op Vlaamse radio's gehoord. Je zal daarentegen nooit Franstalige radios's vinden die Vlaamse liedjes draaien............. Geen minachting, zei u?
Je bent een brusselaar, in mijn ogen dus haast bij voorbaat een bijzonder onbetrouwbare bron als het over Walloniê gaat.
Oud 18 mei 2008, 14:04   #351
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Opvallend hoe rabiate francofonen en Bruselaars als azert en Everytime zich hier weren als een duivel in een wijwatervat tegen de idee van direct contact tussen Vlamingen en Walen, niet? Ze halen alles uit de kast om ervoor te zorgen dat we elkaar blijven haten.
Zo vallen ze stilaan door de mand hoor. Wat wel bewijst dat we op de goede weg zijn. De ironie van België: échte samenwerking tussen Vlamingen en Walen betekent haast per definitie het einde van deze staat.
Oud 18 mei 2008, 14:08   #352
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vaste wil en volharding is effectief belangrijk. Maar met een positief imago daar kunt U toch ook alleen bij winnen.
Inderdaad, maar ik ben het niet met u eens dat niet over streven naar onafhankelijkheid gesproken kan worden. Er kan overal over gesproken worden maar je moet wel nadenken over hoe je dat doet.

Tot nu toe winnen de Franstaligen steeds op punten omdat de Vlaamse PR niet goed is. Dat moet je niet laten voortduren want je hebt er last van. Nu weer met Europa dat zich bemoeit met de drie burgemeesters. Het is niet ''sexy'' om het land te moeten zijn dat democratisch gekozen burgemeesters niet benoemt. Maar een land dat zegt: Wij benoemen geen burgemeesters die juist in een gevoelig deel van het land zich weigeren zich aan de wet te houden'' klinkt al een stuk begrijpelijker, vooral als je op licht humoristische toon kunt duidelijk maken dat de Franstalige argumenten belachelijk zijn.

En jullie hebben de mensen heus wel die dit kunnen. Ik heb bijvoorbeeld mevrouw Brepoels op de Nederlandse radio gehoord die in tien minuten het hele Vlaamse standpunt goed en sympathiek kon uitleggen. Ook Dedecker komt helder over. Geef die mensen meer ruimte en creëer ''internationale momenten'' waarin er over gesproken kan worden. Het liefst op evenementen met een positieve uitstraling.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 14:09   #353
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijft het feit dat er hier voluit wordt toegegeven dat Vlaanderen zijn positief imago kwijtspeelt door de welbewuste tactieken in het buitenland van Franstalig Belgique. Dit met als enige doel verder op Vlaanderen te kunnen blijven teren. Intussen is Franstalig Belgique wel zélf verantwoordelijk voor het eigen slechte Belgische imago.

Goed om te onthouden voor als de Vlaams-nationalisten weer verweten wordt de hoofdschuldigen te zijn.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 18 mei 2008 om 14:10.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 14:14   #354
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Inderdaad, maar ik ben het niet met u eens dat niet over streven naar onafhankelijkheid gesproken kan worden. Er kan overal over gesproken worden maar je moet wel nadenken over hoe je dat doet.

Tot nu toe winnen de Franstaligen steeds op punten omdat de Vlaamse PR niet goed is. Dat moet je niet laten voortduren want je hebt er last van. Nu weer met Europa dat zich bemoeit met de drie burgemeesters. Het is niet ''sexy'' om het land te moeten zijn dat democratisch gekozen burgemeesters niet benoemt. Maar een land dat zegt: Wij benoemen geen burgemeesters die juist in een gevoelig deel van het land zich weigeren zich aan de wet te houden'' klinkt al een stuk begrijpelijker, vooral als je op licht humoristische toon kunt duidelijk maken dat de Franstalige argumenten belachelijk zijn.

En jullie hebben de mensen heus wel die dit kunnen. Ik heb bijvoorbeeld mevrouw Brepoels op de Nederlandse radio gehoord die in tien minuten het hele Vlaamse standpunt goed en sympathiek kon uitleggen. Ook Dedecker komt helder over. Geef die mensen meer ruimte en creëer ''internationale momenten'' waarin er over gesproken kan worden. Het liefst op evenementen met een positieve uitstraling.
Jammer genoeg krijgen uitgerekend die mensen geen ruimte....omd�*t ze streven naar onafhankelijheid en het (té) sympathiek kunnen uitleggen.
Oud 18 mei 2008, 14:22   #355
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijft het feit dat er hier voluit wordt toegegeven dat Vlaanderen zijn positief imago kwijtspeelt door de welbewuste tactieken in het buitenland van Franstalig Belgique. Dit met als enige doel verder op Vlaanderen te kunnen blijven teren. Intussen is Franstalig Belgique wel zélf verantwoordelijk voor het eigen slechte Belgische imago.

Goed om te onthouden voor als de Vlaams-nationalisten weer verweten wordt de hoofdschuldigen te zijn.
De vraag die ik mij eerlijk gezegd stel, is in welke Vlaanderen een imago heeft naar het buitenland? Op economisch gebied kan ik dat nog verstaan (investeerders, grote bedrijven, Europese instellingen etc), maar de gewone man in de straat trekt zich daar denk ik niet veel van aan. Destijds was ook het schandaal met Jorg Haider, en riep een toenmalige minister de boycot tegen vakanties in Oostenrijk op. Geen ziel die er zich iets van aantrok.

Ik heb enkele buitenlands forums en kenissen naar hun mening gevraagd omtrent België en Vlaanderen, over het algemeen was de reactie: We weten er het fijne niet van, maar zolang jullie niet stoppen met uitstekende chocolade en bieren te blijven maken, maakt het ons allemaal niet uit wat er bij jullie gebeurd.

Let op ik spreek heel de historie omtrent het zwart maken van Vlaanderen niet goed hoor, verre van. Mijn vraag was eerder, who actually cares in het buitenland. De meeste hebben genoeg kopzorgen in hun eigen land. En geef toe, onze politieke situatie weegt qua spektakelwaarde niet zo heel erg door tov de huidige rampen in het Oosten.
Oud 18 mei 2008, 14:30   #356
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De franstaligen in Brussel gedragen zich nou net niet-multicultureel. De ene cultuur die andere dwingt te assimileren is het tegenovergestelde daarvan. In een multicultuur zou de Vlaamse meerderheid geen minderheid zijn.
De franstalige in Brussel zijn nou net wel multicultureel. Van alle franstaligen in Brussel is er slechts 30 proc autochtoon. De rest zijn een allegaartje van alle volkeren en culturen der aarde die soms nu frans als eerste taal hebben, maar vaak niet. Ze spreken eerst turks, arabisch, berbers, georgisch, libanees, chinees, engels, duits, armeens enz
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 14:39   #357
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:

Men zou de tijd moeten nemen om de geschiedenis van België vanaf 1830 tot nu te kunnen brengen aan het buitenland, dan denk ik dat ze een andere kijk op deze zaak gaan krijgen. Geen eenvoudige opgave want mensen nemen geen tijd meer. Misschien als binnenkort alles komt vast te lopen en men in het buitenland vragen begint te stellen hoe verder, ze wel tijd willen vrij maken en er aandacht is.
Oud 18 mei 2008, 15:42   #358
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

''We willen BHV splitsen omdat de huidige kieskring discriminerend is en niet in overeenstemming met de rest van het land, zo vindt ook de onafhankelijke rechter. Waarom de Franstaligen dit met alle macht willen tegenhouden is ons een raadsel.''
Dit snappen ze ook in Timboektoe.
Toch niet want meteen zal een Franstalige een ander beeld schetsen en zal den Tim zijn boek helemaal toe doe en zeggen: zoek het zelf maar uit.
Of de Franstalige versie geloven want de kans dat hij FR verstaat is groter dan de kans op Nederlands.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 15:45   #359
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wat dat laatste betreft, denk ik nog steeds dat het geval is. Het is geen probleem voor Kate Ryan om success in Vlaanderen met Franstalige liedjes te hebben maar het is te veel gevraagd opdat Franstalige radios Vlaamse liedjes draaien. Regionalisatie heeft trouwens niets te maken : het was al zo toen België nog "unitair" was.
Er zijn ook zoveel liedjes in het Frans en daarbij nog wat Engels en de dag is gauw gevuld.

Vlaaamse zenders draaien niet de hele dag Nederlandstalige liedjes want er zijn er gewoon niet genoeg om de dag mee te vullen. Allee toch als ge wat kwaliteit zoekt hé.

Laatst gewijzigd door azert : 18 mei 2008 om 15:46.
Oud 18 mei 2008, 15:50   #360
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Zo vallen ze stilaan door de mand hoor. Wat wel bewijst dat we op de goede weg zijn. De ironie van België: échte samenwerking tussen Vlamingen en Walen betekent haast per definitie het einde van deze staat.
er zijn er hier op het forum die echt denken dat hun mening van belang is op het politiek toneel.
Second life is het echte leven niet hé.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be