Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2008, 22:13   #3881
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
waarom zou ook dat niet meer zijn dan een fysico-chemisch proces? Neuroscience staat in zijn kinderschoenen, maar de kennis omtrent het geheugenproces neemt elke dag toe
Dat is een fysico-chemisch proces.

Citaat:
zenuwprikkels? Een reactie in de hersenen?
Ik mis je punt denk ik.

Je punt ontgaat me.

Citaat:
stress is een vlag dat vele ladingen dekt. Maar ook hier weer komen signaalmoleculen tussen die de normale ontwikkeling van de foetus (die ook gebaseerd is op het aan- en uitzetten van bepaalde eiwitten, en dus ook afhankelijk zijn van signaalmoleculen) ernstig kunnen verstoren. Maar dat wil nog niet zeggen dat de "geest" van de moeder het DNA van de foetus aanpast
Natuurlijk niet.
Oud 16 mei 2008, 22:18   #3882
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Ik denk dat de anti-evolutionisten gedeeltelijk juist zijn. Blijkbaar is niet de gehele mensheid geevolueerd sinds iemand uit het steentijdperk de goden uitvond.
Je zin raakt wel een teer punt.
Er is geen enkele theorie die de mens harder confronteert met de onverbloemde waarheid omtrent zijn bestaan dan de evolutietheorie.
Oud 16 mei 2008, 22:55   #3883
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Pindar, je hebt hier nog niet op gereageerd. Vergeten?
okke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 01:05   #3884
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
De site ligt al plat, een duidelijk teken me dunkt

En hoe ontstaat dan die intelligentie?
Er is enkel materie en energie, that's all...
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 09:49   #3885
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
LOL ben je echt zo naief????

Wetenschap en religie zijn in hun structuur hetzelfde, vol dogma's die verdedigd moeten worden!
Ze zijn alletwee door dezelfde mensen opgezet.

Evolutionisten die hun mening veranderen? LOL DAT zou wat zijn!

Ze zijn NET ZO BLIND als de aanhangers van religies, en dat zie je niet??

O ok oeps

Pin d"Ar
Ik veronderstel dat je niet beseft dat je jezelf belachelijk maakt met zo'n antwoord?
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 10:47   #3886
Pindar
Banneling

Pindar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Ik veronderstel dat je niet beseft dat je jezelf belachelijk maakt met zo'n antwoord?
Jawel, ik weet dat veel mensen, zonder nadenken en onderzoek, het belachelijk zullen vinden , want dat hebben ze zo geleerd (met , zoals ik zo vaak zeg, dank aan het Tavistock instituut en zijn satelliet organisaties)

Echter, ga het eens onderzoeken.

Ik blijf met dit soort dingen het risico te lopen dat ik mezelf belachelijk maak, maar als ik om die reden stop, komen we niet verder.

Je kent het toch:

Citaat:
All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.

-Arthur Schopenhauer
Zou ik nu stoppen bij de ridiculisatie, zullen we nooit aankomen bij de 3de stap:accepted as being self-evident.

Zo!

Nu weet je waarom ik mezelf belachelijk maak.

Pin d"Ar
Pindar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 14:51   #3887
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is er bij alles en iedereen bewustzijn aanwezig? Wat is bewustzijn volgens jou?
Wat juist stelt er die vraag ?
Het antwoord erop ben je nl zelf. (tad tvam asi)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Je wil graag uitleg over een dijk van een aanname die je zelf doet door "aanhangers" van een theorie die daar hoegenaamd geen uitspraken over doet? En dan ben je verwonderd waarom daar nog geen reactie op gekomen is?

Vooral die alles intrigeert me. Tot op welk niveau? De cel? Het atoom? Nog kleiner?
Tot daar waar het kleinste object niet meer zintuiglijk noch verstandelijk, te onderscheiden valt.

Vragen over het bewustzijn is zoiets als een slang (ouroboros) die in haar eigen staart bijt.
Het is als een tautologie, een gedachte of een daad die steeds op zichzelf terugvalt, daar ze oorzakelijk steeds opnieuw uit haar eigen grond ontstaat.

De vraag zou mi eerder moeten luiden wat het dan in de fond is, dat zichzelf de term bewustzijn aanmeet of er uitspraken of ontkenningen over doet.

En ja, beste Pieke, de meeste aanhangers van de evolutietheorie hebben daar ook wel degelijk een dijk van een mening over, nl wat ik eerder stelde:
"...want het onderzoek ervan is gestoeld op de vooraanname van een blind ontstaanstoeval en een materieel beginsel van het leven..."
Hoe blind gelovig of naief kan/mag men in een wetenschappelijke vooraanname zijn ?

En neen, ik sta niet verwonderd over de ondermaat van reacties hierop, niet alleen vanwege de zgn 'onmogelijkheid' en ridiculiteit ervan die sommigen eraan toeschrijven, maar ook vanwege de gerede twijfel van sommige materialisten, over de oorzakelijkheid en het wezen van hun eigen zijn...

Aldus, voor elkeen in het bezit van enig bewustzijn of daaromtrent, in hoeverre en met welke mate van ernst, kan men in zulke intellectuele vooraangenomen dogma blijven geloven, zonder daarmee een dieper weten geweld aan te doen ?
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 14:56   #3888
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_fat_bloke Bekijk bericht
De informatie is nu precies die constellatie en verschuiving van neurotransmitters en het 'aan'- en 'uit'zetten van neuronen. 't Is precies daarop dat het lichaam reageert, er wordt niets door een bepaalde instantie ('ik') 'bekeken' of 'geïnterpreteerd' (cartesiaans theater, dit is uitvoerig besproken door Antonio Damasio). Daarom dat er ook geen informatie (geest) los van een lichaam kan bestaan.
Damasio heeft het over niets anders dan de neurologische reacties van de hersenen en de onderliggende wisselwerking tussen de geheugenervaring en de emoties van een persoon. Zuiver fysiologisch dus.

Maar wat is dan de instant modus, die maakt dat alle inkomende informatie onmiddelijk en precies wordt omgezet, in overeenstemmende fysiek-mentale reacties van het lichaam ?
En wat juist, interpreteert en representeert al die fenomenale input ?

Of noemen we dat voor het intellectuele gemak, maar eveneens een door blind toeval ontstaan en hormonaal gereguleerd gebeuren ?

Trouwens, bewustzijn kan wel heel degelijk buiten een lichaam bestaan hoor:
http://www.medinews.be/full_article/....asp?aid=11930
Om ander bewustzijnsonderzoek er nog eventjes buiten te houden.

Citaat:
Je kunt het een beetje vergelijken met het volgende:
Bestaat de informatie van een oud boek, waarvan er slechts één exemplaar bestaat? Uiteraard, die zit vervat in de lettercombinaties in het boek. Maar wat als de inkt helemaal is vervaagd door de ouderdom of de bladzijden door boekenwormen zijn opgevreten? Bestaat de informatie dan nog?
NB: enige verschil met onze hersenen is dat een boek wel degelijk gelezen moet worden.
De zinnen in dat enige boek, bestonden reeds eerder in het hoofd van de schrijver en waren dus zijn hersenneuronen reeds 'gevormd' door de informatie die hij in dat voordien nog lege boek neerpende.
In die zin kan de elektrische blauwdruk van zijn hersenneuronen, mn de quantumopbouw van de hersenatomen, zorgen voor een onuitwisbare indruk in het quantumvacuum (ether, akasha), om later op te duiken als een zgn 'nieuwe' gedachte, in de informatie opvangende en de door talloze quanta elektrisch gevormde hersenatomen-neuronen van iemand anders.
Telepathie, helderziendheid over de meest uiteenlopende zaken, zijn hiervan de bekendste voorbeelden.

Hersenen kunnen in deze meer beschouwd worden als een instrument, een zender-ontvanger, die meer een als een 'infomatief doorgeefluik' dient met de rest van de omgeving, dan de materialistische visie van een hermetische brandkast waarin alle info verloren gaat, wanneer dat ondersteunende lichaamsframe uiteenvalt door slijtage en roest, in dit geval de 'dood'.

Informatie blijft dus bestaan in de ons omringende en alles doordringende ruimte, ook al is de fysieke 'drager' ervan verdwenen.
Oud 18 mei 2008, 15:02   #3889
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Citaat:
Is er bij alles en iedereen bewustzijn aanwezig? Wat is bewustzijn volgens jou?
Wat juist stelt er die vraag ?
Het antwoord erop ben je nl zelf. (tad tvam asi)
De mens heeft bewustzijn, zegt men. Is redelijk goed begrijpbaar. Dus de vraag 'wat' mijn vraag stelt in plaats van 'wie' mijn vraag stelt, leidt al snel tot mijn bewustzijn.

Mijn vraag ging echter om een toelichting op jouw mededeling dat 'alles' bewustzijn zou hebben. Ik heb een steen nog nooit een vraag horen of zien stellen.

Als bij alles en iedereen bewustzijn aanwezig is, wat is dan bewustzijn volgens jou?
okke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 15:07   #3890
Diego Raga

Standaard

Dit komt dicht in de buurt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Emanationisme
Oud 18 mei 2008, 16:30   #3891
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit komt dicht in de buurt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Emanationisme
Doet me sterk denken aan Plato en Isaac Luria.
Oud 18 mei 2008, 19:19   #3892
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Doet me sterk denken aan Plato en Isaac Luria.
En nog tal van andere vrije geesten, waarvan ik me soms wel eens afvraag hoe hun hard hun schaterlach zouden luiden, mochten ze toen de evolutietheorie onder ogen gekregen hebben...
Oud 18 mei 2008, 19:23   #3893
nun
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En nog tal van andere vrije geesten, waarvan ik me soms wel eens afvraag hoe hun hard hun schaterlach zouden luiden, mochten ze toen de evolutietheorie onder ogen gekregen hebben...
Hun schaterlach zou even luid zijn moest men hun zeggen dat de aarde rond was en sterren brandende gasbollekes zijn.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 20:14   #3894
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Hun schaterlach zou even luid zijn moest men hun zeggen dat de aarde rond was en sterren brandende gasbollekes zijn.
Uw punt ?
Oud 18 mei 2008, 20:16   #3895
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht

jemig war simpel.

Pin d"Ar
Oud 18 mei 2008, 20:54   #3896
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Kijk vier voorbeelden van evolutie:

http://www.isaiah666.com/followme.htm

Treffend!
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 21:28   #3897
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De mens heeft bewustzijn, zegt men. Is redelijk goed begrijpbaar. Dus de vraag 'wat' mijn vraag stelt in plaats van 'wie' mijn vraag stelt, leidt al snel tot mijn bewustzijn.

Mijn vraag ging echter om een toelichting op jouw mededeling dat 'alles' bewustzijn zou hebben. Ik heb een steen nog nooit een vraag horen of zien stellen.

Als bij alles en iedereen bewustzijn aanwezig is, wat is dan bewustzijn volgens jou?
Hangt er vanaf:
- bedoel je biologisch bewustzijn?
- of psychologisch bewustzijn
- of sociologisch bewustzijn
- of genetisch bewustzijn?
Om te helpen: het psychologische is het gemakkelijkste: men is zich bewust van zijn eigen daden.Ik herinner mij b.v. dat ik daarnet 'daden' getypt heb: dat is mijn bewustzijn, maar dat ligt dus in mijn hersencellen, die dat bij houden.
Oud 18 mei 2008, 21:37   #3898
lezer
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Wetenschap en religie zijn in hun structuur hetzelfde, vol dogma's die verdedigd moeten worden!
Echte wetenschap erkent geen dogma's, Pindar, maar er zijn inderdaad vele 'wetenschappers' (op dit forum en elders) die dat wel doen.
lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 21:46   #3899
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Vraag is hoe men bewustzijn definieert.
Als het enkel geheugen is, dan hebben inderdaad dieren en planten ok een bewustzijn. Als een cel (dierlijk of plant) aangevallen wordt door b.v. een bacterie, en die overwint die aanval, dan zal die biochemisch onthouden wat ze gedaan heeft om een volgende aanval te counteren. Het wordt alleen moeilijker als men ook gaat vragen hoe, wanneer en waarom - maar dan nog.
Een olifant weet heel goed waar hij loopt, waarom hij daar (en niet elders) loopt. Men maakt in de biologie toch ook onderscheid tussen 'lagere' en 'hogere' diersoorten, met boven aan (terecht???) de mens (geen enkele soort doodt zijn eigen soort, behalve de mens, als het voor niets nodig is....
Oud 18 mei 2008, 21:47   #3900
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer Bekijk bericht
Echte wetenschap erkent geen dogma's, Pindar, maar er zijn inderdaad vele 'wetenschappers' (op dit forum en elders) die dat wel doen.

In de ideale situatie geef ik je gelijk.

Echter, de huidige officiele wetenschap bestaat bijna alleen maar uit dogma's
"Echte wetenschappers' zoals jij bedoelt zijn eerder uitzondering dan regel

Pin d"Ar
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be