![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|
#3881 | |||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
Je punt ontgaat me. Citaat:
|
|
|
|
|
#3882 | |
|
|
Citaat:
Er is geen enkele theorie die de mens harder confronteert met de onverbloemde waarheid omtrent zijn bestaan dan de evolutietheorie.
|
|
|
|
|
#3884 |
|
Parlementslid
|
|
|
|
|
|
|
#3885 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#3886 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Echter, ga het eens onderzoeken. Ik blijf met dit soort dingen het risico te lopen dat ik mezelf belachelijk maak, maar als ik om die reden stop, komen we niet verder. Je kent het toch: Citaat:
Zo! Nu weet je waarom ik mezelf belachelijk maak. Pin d"Ar |
||
|
|
|
|
|
#3887 | ||
|
|
Citaat:
Het antwoord erop ben je nl zelf. (tad tvam asi) Citaat:
Vragen over het bewustzijn is zoiets als een slang (ouroboros) die in haar eigen staart bijt. Het is als een tautologie, een gedachte of een daad die steeds op zichzelf terugvalt, daar ze oorzakelijk steeds opnieuw uit haar eigen grond ontstaat. De vraag zou mi eerder moeten luiden wat het dan in de fond is, dat zichzelf de term bewustzijn aanmeet of er uitspraken of ontkenningen over doet. En ja, beste Pieke, de meeste aanhangers van de evolutietheorie hebben daar ook wel degelijk een dijk van een mening over, nl wat ik eerder stelde: "...want het onderzoek ervan is gestoeld op de vooraanname van een blind ontstaanstoeval en een materieel beginsel van het leven..." Hoe blind gelovig of naief kan/mag men in een wetenschappelijke vooraanname zijn ? En neen, ik sta niet verwonderd over de ondermaat van reacties hierop, niet alleen vanwege de zgn 'onmogelijkheid' en ridiculiteit ervan die sommigen eraan toeschrijven, maar ook vanwege de gerede twijfel van sommige materialisten, over de oorzakelijkheid en het wezen van hun eigen zijn... Aldus, voor elkeen in het bezit van enig bewustzijn of daaromtrent, in hoeverre en met welke mate van ernst, kan men in zulke intellectuele vooraangenomen dogma blijven geloven, zonder daarmee een dieper weten geweld aan te doen ? |
||
|
|
|
|
|
#3888 | ||
|
|
Citaat:
Maar wat is dan de instant modus, die maakt dat alle inkomende informatie onmiddelijk en precies wordt omgezet, in overeenstemmende fysiek-mentale reacties van het lichaam ? En wat juist, interpreteert en representeert al die fenomenale input ? Of noemen we dat voor het intellectuele gemak, maar eveneens een door blind toeval ontstaan en hormonaal gereguleerd gebeuren ? Trouwens, bewustzijn kan wel heel degelijk buiten een lichaam bestaan hoor: http://www.medinews.be/full_article/....asp?aid=11930 Om ander bewustzijnsonderzoek er nog eventjes buiten te houden. Citaat:
In die zin kan de elektrische blauwdruk van zijn hersenneuronen, mn de quantumopbouw van de hersenatomen, zorgen voor een onuitwisbare indruk in het quantumvacuum (ether, akasha), om later op te duiken als een zgn 'nieuwe' gedachte, in de informatie opvangende en de door talloze quanta elektrisch gevormde hersenatomen-neuronen van iemand anders. Telepathie, helderziendheid over de meest uiteenlopende zaken, zijn hiervan de bekendste voorbeelden. Hersenen kunnen in deze meer beschouwd worden als een instrument, een zender-ontvanger, die meer een als een 'infomatief doorgeefluik' dient met de rest van de omgeving, dan de materialistische visie van een hermetische brandkast waarin alle info verloren gaat, wanneer dat ondersteunende lichaamsframe uiteenvalt door slijtage en roest, in dit geval de 'dood'. Informatie blijft dus bestaan in de ons omringende en alles doordringende ruimte, ook al is de fysieke 'drager' ervan verdwenen. |
||
|
|
|
|
|
#3889 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Mijn vraag ging echter om een toelichting op jouw mededeling dat 'alles' bewustzijn zou hebben. Ik heb een steen nog nooit een vraag horen of zien stellen. Als bij alles en iedereen bewustzijn aanwezig is, wat is dan bewustzijn volgens jou? |
||
|
|
|
|
|
#3890 |
|
|
Dit komt dicht in de buurt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Emanationisme
|
|
|
|
|
|
#3891 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#3892 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#3893 |
|
Gouverneur
|
Hun schaterlach zou even luid zijn moest men hun zeggen dat de aarde rond was en sterren brandende gasbollekes zijn.
|
|
|
|
|
|
#3894 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#3895 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#3896 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#3897 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
- bedoel je biologisch bewustzijn? - of psychologisch bewustzijn - of sociologisch bewustzijn - of genetisch bewustzijn? Om te helpen: het psychologische is het gemakkelijkste: men is zich bewust van zijn eigen daden.Ik herinner mij b.v. dat ik daarnet 'daden' getypt heb: dat is mijn bewustzijn, maar dat ligt dus in mijn hersencellen, die dat bij houden. |
|
|
|
|
|
|
#3898 |
|
Burgemeester
|
|
|
|
|
|
|
#3899 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Als het enkel geheugen is, dan hebben inderdaad dieren en planten ok een bewustzijn. Als een cel (dierlijk of plant) aangevallen wordt door b.v. een bacterie, en die overwint die aanval, dan zal die biochemisch onthouden wat ze gedaan heeft om een volgende aanval te counteren. Het wordt alleen moeilijker als men ook gaat vragen hoe, wanneer en waarom - maar dan nog. Een olifant weet heel goed waar hij loopt, waarom hij daar (en niet elders) loopt. Men maakt in de biologie toch ook onderscheid tussen 'lagere' en 'hogere' diersoorten, met boven aan (terecht???) de mens (geen enkele soort doodt zijn eigen soort, behalve de mens, als het voor niets nodig is.... |
|
|
|
|
|
|
#3900 | |
|
Banneling
|
Citaat:
In de ideale situatie geef ik je gelijk. Echter, de huidige officiele wetenschap bestaat bijna alleen maar uit dogma's "Echte wetenschappers' zoals jij bedoelt zijn eerder uitzondering dan regel Pin d"Ar |
|
|
|
|