Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2008, 12:36   #101
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
de enige reactie
Volgens u moeten de Franstaligen in de Rand Nederlands proberen te leren: grote vreugde in huize Rob Roy voor deze bekering!

Overigens vind ik dat "proberen" wat geringschattend van dhr. Columberg, alsof de Franstaligen intellectueel niet in staat zouden zijn gewoon Nederlands te leren...
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 12:38   #102
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Resolution 1172 (1998): Situation of the French-speaking population living in the Brussels periphery

9. The Assembly recommends that the French-speaking inhabitants of the Brussels periphery, and in particular their political representatives:

i. seek to integrate into the region they live in, that is Flanders, by, for example, trying to learn Dutch or improving Dutch language skills, and taking part in the cultural life of Flanders;

ii. recognise that they live in communes with linguistic facilities situated in a monolingual region, not a bilingual region, and respect the rights of the Dutch-speaking inhabitants;

iii. cease trying to enlarge the linguistic facilities into de facto bilingualism.

Integratie vinden ze belangrijk en dat kan BIJVOORBEELD door te PROBEREN om Nederlands te leren.

De rechten van de Dutch-speaking inhabitants respecteren ze, dus geen probleem

en met het laatste gaan ze niet akkoord.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 13:14   #103
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Integratie vinden ze belangrijk en dat kan BIJVOORBEELD door te PROBEREN om Nederlands te leren.
Blijkbaar niet volgens de Raad van Europa, die eraan toevoegt:

or improving Dutch language skills, and taking part in the cultural life of Flanders"

Citaat:
De rechten van de Dutch-speaking inhabitants respecteren ze, dus geen probleem
Blijkbaar niet genoeg volgens de Raad van Europa, die verder ook aanbeveelt dat ze moeten:

"recognise that they live in communes with linguistic facilities situated in a monolingual region, not a bilingual region"

Citaat:
en met het laatste gaan ze niet akkoord.
Niet akkoord met de Belgische taalwetten, niet akkoord met de Belgische grondwet, niet akkoord met de Raad van State, niet akkoord met het Grondwettelijk Hof, niet akkoord met de resolutie van de Raad van Europa...

Het ziet er naar uit dat de franstalige extremisten in Brussel en de Rand stilaan in overtreding met alle wetten, grondwetten, vonnissen en normen zijn.

Hoe lang valt zo'n buitenwettelijk leven nog vol te houden?
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 14:36   #104
eric v68
Burgemeester

eric v68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Sorry jongens voor jullie harde werk, maar de Raad van Europa is een fantastische instelling, en haar teksten zijn op zich al een duwtje in de rug voor Vlaanderen. Je hoeft ze maar over te nemen en te gebruiken, naar de internationale pers toe, naar buitenlandse politici en partijen enz. enz.

Deze aanbevelingen vind je in het rapport-Columberg, aangenomen door de de Parlementaire Assemblée van de RvE (dus niet de driemansmening van een marginaal subcomiteetje geleid door een Bretoense dorpsburgemeester):

http://assembly.coe.int/documents/wo...8/edoc8182.htm

Hier staat dus letterlijk:
- dat de franstaligen in de Rand zich moeten integreren in Vlaanderen en Nederlands moeten leren;
- dat zij moeten erkennen dat zij niet in een tweetalige regio wonen;
- dat zij moeten stoppen met de faciliteiten te willen uitbreiden tot tweetaligheid.

Het is me een raadsel waarom we deze aanbevelingen niet met veel lawaai wereldkundig maken en hun naleving eisen...
Dank Rob Roy.

dit realiseerde ik mij dus ook in mijn posting #91
Ik kon mij al niet voorstellen dat de RvE termen als fascistisch ging gebruiken.

Het werk dat Debian en Djimi hebben gedaan kan echter wel degelijk gebruikt worden als reactie naar de International Herald Tribune.
In dat artikel wordt namelijk die term wel degelijk gebruikt om het Vlaamse beleid te typeren. De IHT is in deze kwestie dan ook de boosdoener wat mij betreft.

Vandaar ook mijn vraag om eens ff te kijken wat de RvE precies gezegd heeft.
van de IHT weten we het al.
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 15:06   #105
eric v68
Burgemeester

Standaard

Overigens heb ik ondertussen al weer een nieuwe uitglijder gevonden, die een reactie van ons allen rechtvaardigd.

Het gaat om het programma 'De leugen regeert' van de VARA , elke vrijdagavond. een praatprogramma over de journalistiek 'met aandacht voor leugens en halve waarheden'.

In de column van Fransiscus van Jole wordt het 'nieuwe project van Wilders' vergeleken met 'Anschluss en Lebensraum'

http://omroep.vara.nl/De_Leugen_Regeert.961.0.html
In de uitzending van 16 mei begint het stukje vanaf ongeveer 18.35 minuten.

Daarmee wordt alles wat Vlaanderen en Nederland verbindt op de mestvaalt van de geschiedenis gegooid. onacceptabel wat mij betreft.

Laatst gewijzigd door eric v68 : 20 mei 2008 om 15:19.
Oud 20 mei 2008, 16:13   #106
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
Overigens heb ik ondertussen al weer een nieuwe uitglijder gevonden, die een reactie van ons allen rechtvaardigd.

Het gaat om het programma 'De leugen regeert' van de VARA , elke vrijdagavond. een praatprogramma over de journalistiek 'met aandacht voor leugens en halve waarheden'.

In de column van Fransiscus van Jole wordt het 'nieuwe project van Wilders' vergeleken met 'Anschluss en Lebensraum'

Daarmee wordt alles wat Vlaanderen en Nederland verbindt op de mestvaalt van de geschiedenis gegooid. onacceptabel wat mij betreft.
Prutprogramma. De VARA hoeft ook geen goede televisie te maken, subsidie krijgen ze toch wel.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 18:36   #107
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vind het een schandalige vergelijking: Hoewel ik Wilders een malloot vind, pleit hij juist voor een referendum onder de Nederlanders en Vlamingen voor een hereniging en niet voor een bezetting zoals Nazi-Duitsland bij Oostenrijk deed.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 22:21   #108
eric v68
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik vind het een schandalige vergelijking: Hoewel ik Wilders een malloot vind, pleit hij juist voor een referendum onder de Nederlanders en Vlamingen voor een hereniging en niet voor een bezetting zoals Nazi-Duitsland bij Oostenrijk deed.
Ik ben dan ook vast van plan om de VARA een reactie te geven.

als ze balluh hebben, dan doen ze een rectificatie a.s.vrijdag.
zal wel weer niet, maar dan ben ik in ieder geval wat stoom kwijt.

Overigens mag dhr. G. Wilders nog wel ff goed oefenen in zijn argumentatie.
Zoals ie het nu bracht was het tenenkrommend .
Oud 21 mei 2008, 11:38   #109
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben dan ook vast van plan om de VARA een reactie te geven.

als ze balluh hebben, dan doen ze een rectificatie a.s.vrijdag.
zal wel weer niet, maar dan ben ik in ieder geval wat stoom kwijt.

Overigens mag dhr. G. Wilders nog wel ff goed oefenen in zijn argumentatie.
Zoals ie het nu bracht was het tenenkrommend .
Je kan beter het bevoegde Ministerie schrijven over de bederving van het politieke landschap dat de VARA hier veroorzaakt. Ze gebruiken subsidiegelden om foutieve informatie over het land te verbreiden.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 19:39   #110
eric v68
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Je kan beter het bevoegde Ministerie schrijven over de bederving van het politieke landschap dat de VARA hier veroorzaakt. Ze gebruiken subsidiegelden om foutieve informatie over het land te verbreiden.
stukje bij beetje hè ben geen Don Quichotte.

dat er bij de publieke omroep bakken met belastinggeld door wordt gedraaid, dat wordt gebruikt voor valse of tendentieuze informatie is algemeen bekend.
daarom wou NOVA ook geen zelfonderzoek doen of ze wel of niet links waren.
Maar een muur breek je steen voor steen af. Niet in 1 keer.
Oud 21 mei 2008, 19:41   #111
eric v68
Burgemeester

Standaard

Overigens wou ik het email vandaag versturen. Ik kopieer wel naar de Baarle Werkgroep. dus als je nieuwsgierig bent....
Oud 21 mei 2008, 20:32   #112
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overigens wou ik het email vandaag versturen. Ik kopieer wel naar de Baarle Werkgroep. dus als je nieuwsgierig bent....
Welke versie precies? Quote hem eens aub.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 20:37   #113
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Dan verstuur jij het? Geen probleem. Hou mij op de hoogte van de reacties (ook die van de Baarle werkgroep.)

Citaat:

Laatst gewijzigd door DebianFox : 21 mei 2008 om 20:39.
Oud 22 mei 2008, 23:09   #114
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Mag het ook een buitenlandse zijn, of vind je het homohuwelijk OK (en krijg ik dan achteraf geen problemen?)
Voor mij is het homo-huwelijk geen probleem, zolang ik zelf niet moet meedoen.

Uiteraard mag het een buitenlandse zijn, er gaat niks boven een exotische schone zoals die van mij, al geef ik toe dat dat schone 's morgens erg relatief durft zijn, iets waarvan ikzelf geen last heb, ik ben altijd lelijk.

Lien van de Kelder is dus geen optie aangezien zij volgens Azert meeheult met het Frans gespuis. Zou Inge Vervotte misschien orde kunnen brengen in deze chaajos?

Misschien kunnen we infonamiddagen houden waarop we telkens een land uitnodigen.

Langs de andere kant: why bother? China kan het ook gene kloot schelen wat de rest denkt. Wij kunnen het China van Europa worden! De Rand is ons Tibet.
Cisalpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 20:40   #115
DebianFox
Minister

Standaard

The Council of Europe accuses Flanders of being fascistic

The Council of Europe is very critical about the decision of the Flemish government not to appoint 3 French-speaking mayors in Kraainem, Linkebeek and Wezembeek. The Flemish government cites as the main reason that they have violated the Belgian linguistic legislation. The election papers had been sent in French by default although Dutch is the language that must be used in all official correspondence with local government unless French-speaking citizens request a French version and by law, Dutch should be the language to be used at city council meetings. Also the latter point was not something the three mayors excelled at.

The investigation of the situation of the mayors led by mr. Guégan, a Frenchman. Since French-speaking Belgian politicians have always been very active in lobbying for their cause, most certainly amongst French politicians. This raises questions about the neutrality of the mindset in which mr. Guégan has formed a view on a complex matter like this.

"Democratically elected mayors must be officially appointed," said Mr Guégan.
But are these mayors really elected democratically? They were elected in an electoral arrondissement (Brussels-Halle-Viloorde) that is unlawful according to the Belgian constitution, a fact that was confirmed by one of the highest legal councils in this land. This electoral arrondissement makes it possible for French-speaking politicians to press-gang votes in the entire Flemish Halle-Vilvoorde region. Besides mayors are elected by the city council and appointed by the government. This criticism is completely wrong and false.

Kraainem, Linkebeek and Wezembeek are Flemish municipalities with special language rights, also known as language facilities for French-speaking citizens. Due to the fact that wealthy French-speaking people from Brussels flee the city, those Flemish villages have become villages with a majority of French-speaking voters. Those people refuse to integrate into the Flemish community, by refusing to learn just a tiny bit of Dutch and by voting for politicians that always want to dig deeper into Flanders to gain territory. All the traditional French-speaking political parties support an enlargement of bilingual Brussels by annexing these Flemish municipalities.

Let's say that a thirst for the territory of other people might suit the word "fascism" a bit more then. From the European Council it might not be obvious to see, but daily their media are full of disrespectful comments about the Flemish culture and language. They'd say that the Flemish people does not have a language at all but just some dialects that cannot compete with the lingua franca that French is supposed to be.

I hope my letter can convince you that there is no problem of French-speaking people being discriminated in Flanders. We want them to integrate into their community as well as we want that for all people that join us. But the image that the EU and its several institutions always show the world about the Flemish people is one of intolerance and hatred. While all we do is defend our own region. We do not even claim one municipality in the Walloon region. We want to have the Flemish laws respected in the Flemish region. We do not impose laws on Walloon ground. Then why are we fascists while we defend and they attack? Why can they claim our villages while we do not do that vice versa?

Citaat:

Laatst gewijzigd door DebianFox : 25 mei 2008 om 20:40.
Oud 25 mei 2008, 22:08   #116
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Is het na de negatieve berichtgevingen over Vlaanderen in de buitenlandse eens geen tijd om zelf iets te doen tegen al deze Franstalige aanvallen? Volgens mij is het tijd om eens een mail te schrijven naar de redactie van diverse buitenlandse kranten. Er moet in ieder geval eens duidelijk uitgelegd worden dat de Franstaligen een ongrondwettelijke kieskring waarin zij privileges genieten weigeren te splitsen, zich weigeren te integreren in Vlaanderen en bovendien een agressieve politiek van annexionisme voeren.

De mail is natuurlijk nog ver van klaar, dit is wat ik voorlopig snel in mekaar heb gebakken. Gebruik deze draad dan ook voor opmerkingen, suggesties en verbeteringen.
Belangrijk punt: burgemeesters worden niet verkozen, enkel de gemeenteraad.
de gemeenteraad draagt een burgemeester voor, dat mag zelfs iemand zijn die niet in de gemeenteraad zit.

Over de acties van de burgemeesters ga je best niet te veel in detail: niet proberen uitleggen wat ze exact gedaan hebben, gewoon stellen dat ze enkele onwettelijke bestuursdaden hebben gesteld, en dat ze hebben aangekondigd dat ze dit zullen blijven doen.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 07:45   #117
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
de gemeenteraad draagt een burgemeester voor, dat mag zelfs iemand zijn die niet in de gemeenteraad zit.

Over de acties van de burgemeesters ga je best niet te veel in detail: niet proberen uitleggen wat ze exact gedaan hebben, gewoon stellen dat ze enkele onwettelijke bestuursdaden hebben gesteld, en dat ze hebben aangekondigd dat ze dit zullen blijven doen.
Zo heeft ieder zijn manier om het einde van Belgie te bewerkstelligen.
De Latino's weten van boycotten en gaan dan naar de Europeese instellingen.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 11:53   #118
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht

Al een tijdje aangepast hoor, zie bovenstaande post.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=115

Citaat:
Oud 28 mei 2008, 06:43   #119
DebianFox
Minister

Standaard

Your message has been sent.

Het is verstuurd naar nytimes[at]nytimesDOTcom en iht[at]ihtDOTcom .

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be