![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Er zijn geen 'natuurlijke' monopolies, enkel de iure monopolies.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Mmm. Een uur en een kwartier met de bus (rijd wel elk half uur). Is ongeveer dubbel zo lang als met de auto. Ongeveer net zo snel als De Lijn in Vlaanderen dus....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Dat hoeft niet persé; er is geen enkele natuurwet die stelt dat alleenbeheerder van het spoorwet het meest winstgevend is, bijvoorbeeld.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
In landen als Zwitserland, Duitsland en Nederland worden heel wat treindiensten door privébedrijven uitgebaat, in opdracht van de overheid. Een beetje zoals De Lijn ook heel wat van zijn busdiensten heeft uitbesteed. In Nederland zijn hierdoor zelfs spoorlijnen van de sluiting gered, omdat er een prive aanbieder was die de lijn voor een lagere vergoeding kon uitbaten als de NS. Op die manier krijg je een vorm van concurrentie die bedrijven dwingt efficiënter te zijn, maar kan je als overheid er toch voor zorgen dat een bepaalde dienst geleverd wordt. Je kan daar zelfs de regionale overheden bij betrekken. In Zwitserland heeft de SBB een contract met de federale overheid over de uitbating van een IC/IR net, (waarbij ze hier overigens geen subsidie voor krijgen). Voor regionale treinen sluiten de kantons contracten af met de SBB over het gewenste dienstverleningsniveau, maar de kantons kunnen ook bij andere spoorwegmaatschappijen aankloppen. Zo heeft het kanton Bern het contract voor de S-Bahn Bern aan de BLS (een "privatbahn") gegeven. In het station van Bern kom je aldus treinen van twee verschillende bedrijven tegen. Je zou op die manier tegemoet kunnen komen aan de Vlaamse wens om meer invloed te hebben op het spoorbeleid. De NMBS wordt hierbij niet gesplitst, maar bepaalde delen van het net kunnen wel onderwerp vormen van een afzonderlijke overeenkomst tussen Vlaanderen en de NMBS. En als de NMBS niet kan leveren wat Vlaanderen wil kan ze altijd ook elders gaan shoppen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Vreemdeling
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 11
|
![]() [quote=Zwitser;3442534]
Citaat:
Hetzelfde geldt voor de telefonie. Er zijn wel veel kleinere bedrijven die concurreren, maar de praktijk toont dat er gewoon twee grote spelers zijn die de markt onder mekaar verdelen. Concurrentie = goedkoper is een grote leugen die de mensen ieder keer willen geloven. Kleine voetnoot: voor basis behoeften moet een mens niet zozeer bereidt zijn om geld neer te tellen. Basisbehoeften zoals vervoer, onderdak, veiligheid zijn basisrechten. Voor luxe producten mag er zoveel concurrentie zijn als mogelijk, en mensen mogen er zoveel mogelijk geld voor neertellen maar niet voor basisproducten aub ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
Wat ik weet is dat na de liberalisering van het busvervoer in het VK er vooral veel meer bussen gaan rijden zijn, en dat de overheid vooral veel minder geld kwijt was aan subsidies. Verder zijn vijf bedrijven in een gebied van 600 km^2 op zich geen probleem. In mijn gemeente (3 km^2) zijn er bijvoorbeeld drie busbedrijven actief. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
Om even terug te keren naar de spoorstaking. Moest de overheid nu eens in haar beheerscontract met de NMBS opnemen dat er per staking (gelijk hoe groot of klein, spontaan of niet) er 1% van de jaarlijkse dotatie af gaat. Wat denk je dat er dan zou gebeuren? Zoals het nu is heeft een staking geen gevolgen voor het personeel, noch voor de directie, en daarom wordt er dus veel gestaakt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als je vindt dat bepaalde goederen een "basisrecht" vormen, dan zou je eigenlijk ook moeten vinden dat de levering van een bepaalde minimum arbeid een basisplicht voor iedereen zou moeten zijn. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
|
![]() Regionalisering: ja, privatisering: neen! Het zou idioot zijn om de spoorwegen eindelijk in Vlaamse handen te krijgen om ze vervolgens te verpanden aan ik weet niet welke geldbeluste bende.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Marino Keulen, Kris Peeters, Bert Ancieux en de zijnen?
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
|
![]() Ik heb heel wat meer respect voor en vertrouwen in Marino Keulen en Kris Peeters dan in de gemiddelde bedrijfsleider.
Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 22 mei 2008 om 17:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
Het zijn ondernemers die jouw voedsel op tafel brengen. Het zijn ondernemers die er voor zorgen dat je kleren aan je lijf hebt. Mischien toch wat meer respect hebben voor die lui. Ik denk dat als alle bedrijfsleiders zouden verdwijnen ze gemist zullen worden, meer dan we ooit onze politici zouden kunnen missen. (Moesten overigens voor politici dezelfde normen gelden als voor bedrijfsleiders dan zaten de meeste ministers nu in de bak voor fraude). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
Hey, als we nu eens werknemers aannemen nationaliseren en iedereen verplichten X procent allochtonen aan te nemen. Enzo.
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
|
![]() [quote=Zwitser;3442526]
Citaat:
Trouwens wat zwitserland betreft wil ik wel graag eens weten hoe die 50 spoorwegbedrijven en een paar honderd busbedrijven (is dat land zo groot als de VS of zo???) concreet die gezamenlijke abonnementen regelen. Naar wie gaat het geld dat voor die abonnementen betaald wordt? En zijn die abonnementen geldig voor al die bedrijven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
|
![]() [quote=Zwitser;3442534]
Citaat:
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
|
![]() Dat kan de staat inderdaad doen, voor zolang het volk dit toestaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() [quote=Pelgrim;3443044]
Citaat:
Na de nationalisering van BR in Groot Brittanië in de jaren 40 heeft men meer dan de helft van het netwerk opgedoekt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
Voor bussen is dat in het VK wel anders. London heeft een tariefgebied, en andere steden ook, maar veel busbedrijven rijden gewoon commercieel, voor eigen rekening, zonder subsidie. En dan moet je inderdaad gewoon telkens bij het opstappen betalen. Een en ander heeft ook met wetgeving te maken. In het VK is het niet mogelijk om zoals in België of Zwitserland zwartrijders zwaar te beboeten, en een identificatieplicht bestaat er ook niet. Dat maakt systemen met vrije toegang en steekproefsgewijze controle niet practisch. Citaat:
Je moet maar deze folder een downloaden, daar staan alle OV bedrijven in Zwitserland op waar je met een netabonnement vrij op kan reizen (of korting hebt). Grote maatschappijen als de SBB of de NMBS hebben vaak geen zin in het uitbaten van kleine regionale verbindingen. In België zijn op die manier veel regionale lijnen verdwenen (meer dan de helft van het spoorwegnet en vrijwel het hele streektramnet). Een klein, plaatselijk verankerd bedrijf ziet dat dan anders. Wat voor een een groot bedrijf een verwaarloosbare nevenactiviteit is, is voor een klein bedrijf de core business. In Zwitserland rijden vrijwel alle spoorlijnen die ooit gebouwd zijn nog steeds... Wat de verdeling van de inkomsten uit kaartjesverkoop en abonnementen betreft is alles eenvoudig. Kaartjes hebben altijd een route. Als ik naar mijn schoonmoeder ga heb ik twee mogelijkheden: Streektram - Trein - Trein - Bus of Trein - Bus -Trein -Bus. In beide gevallen zijn er vier verschillende bedrijven bij betrokken. Ik kan gewoon een doorgaand kaartje kopen, en de afhankelijk van de route die ik kies krijgen de juiste bedrijven hun geld. Voor abonementen en netkaarten geld een ander systeem. Daar wordt de opbrengst in een grote pot gegooid, en die word dan verdeeld op basis van de reizigers statistieken. Elke jaar zo rond october wemelt het van de enqueteurs op trein tram en bus... Overigens moet je in Zwitserland je kaartje niet laten zien als je op een bus stapt. Op stadsbussen is er zelfs helemaal geen kaartverkoop. Dat zorgt er voor dat de stilstanden bij de haltes lekker kort zijn, en de bussen dus heel erg stipt. Vlaanderen geeft veel meer geld uit aan OV dan Engeland. Mogelijks dat De Lijn inderdaad ook wel wat beter presteerd, maar ik vraag me toch af of de veel hogere kostprijs (aan de belastingbetaler) te rechtvaardigen is. Vooral als je ziet dat Zwitserland minder uitgeeft aan OV dan Vlaanderen, en toch beter OV heeft... |
||
![]() |
![]() |