Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2008, 15:48   #41
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

en janpieter, die mensen in Benidorm, als ze in contact komen met het bestuur, in welke taal doen die dat?
Oud 23 mei 2008, 16:02   #42
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
Ik ben nederlandstalige belg, maar een onheuse behandeling kan ik wel herkennen.
Ga jij maar rustig een stukje bouwgrond kopen in Waremme, Jodoigne, Komen, Hannut in het Nederlands...neem een verborgen camera mee dan kan iedereen meelachen.

Citaat:
Natuurlijk zoeken die mensen hulp van buitenuit, wat zouden ze anders moeten doen?
Euh...werk gaan zoeken?

Laatst gewijzigd door Fieseler : 23 mei 2008 om 16:03.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 16:42   #43
van exaerde herman
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Welke behandeling, dus?
Wel om er eentje te noemen: de idiotie om telkens wanneer men een document van de overheid in het Frans wil krijgen, men iedere keer opnieuw dat moet aanvragen. Terwijl er zoiets simpel bestaat als databases, waarin men kan zetten: "Document language" = FR.
Duwt men dan op PRINT, dan komt het franstalig document eruit.
Maar nee, liever wat pesten door hen te verplichten om steeds weer een aanvraag te moeten indienen om dat in hun eigen taal te kunnen krijgen...

Maar ja, dat is normaal, he. In vlaanderen telt maar één ding: "Ein Volk, Eine Sprache!"
daar waren de franstaligen toch mee akkoord.ze waren toch content met hun faciliteiten.
Oud 23 mei 2008, 16:51   #44
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Welke behandeling, dus?
Wel om er eentje te noemen: de idiotie om telkens wanneer men een document van de overheid in het Frans wil krijgen, men iedere keer opnieuw dat moet aanvragen. Terwijl er zoiets simpel bestaat als databases, waarin men kan zetten: "Document language" = FR.
Duwt men dan op PRINT, dan komt het franstalig document eruit.
Maar nee, liever wat pesten door hen te verplichten om steeds weer een aanvraag te moeten indienen om dat in hun eigen taal te kunnen krijgen...

Maar ja, dat is normaal, he. In vlaanderen telt maar één ding: "Ein Volk, Eine Sprache!"
Ja Rudy, dat is problemen he.

Het is misschien goed voor de Walen dat ze in u een onvoorwaardelijke spreekbuis hebben gevonden maar voor u persoonlijk moet dat toch behoorlijk frustrerend zijn nee?

Want uiteindelijk vecht u daar een verloren gevecht, uiteindelijk zal Belgie barsten. En wat moet Vlaanderen dan doen met mensen zoals u? De Anti-Vlamingen zeg maar met een dramatische toets. ik weet ook wel dat als de dag komt dat Belgie barst de meeste mensen zoals u gewoon hun kazak draooien en toch Vlamingen worden, en Vlaanderen zal dat dan met de mantel der liefde bedekken en verder gaan.

Maar iets zegt me dat in uw geval het wat te diep zit, wat gaat u doen als Belgie barst?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 16:55   #45
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zoeken die mensen hulp van buitenuit
Omdat ze bij ervaring ondervonden hebben dat noch de Raad van State noch het Grondwettelijk Hof hun agressieve eisen wensen te honoreren.

Heeft u, J-P, trouwens een idee wanneer die arme mensen deze resolutie van de parlementaire assemblée van de Raad van Europa eindelijk gaan respecteren en uitvoeren?:

Citaat:
http://assembly.coe.int/documents/wo...8/edoc8182.htm (rapport- Columberg)

Resolution 1172 (1998): Situation of the French-speaking population living in the Brussels periphery

9. The Assembly recommends that the French-speaking inhabitants of the Brussels periphery, and in particular their political representatives:

i. seek to integrate into the region they live in, that is Flanders, by, for example, trying to learn Dutch or improving Dutch language skills, and taking part in the cultural life of Flanders;

ii. recognise that they live in communes with linguistic facilities situated in a monolingual region, not a bilingual region, and respect the rights of the Dutch-speaking inhabitants;

iii. cease trying to enlarge the linguistic facilities into de facto bilingualism.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 16:58   #46
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

[quote=Fieseler;3445190]
Citaat:

Ga jij maar rustig een stukje bouwgrond kopen in Waremme, Jodoigne, Komen, Hannut in het Nederlands...neem een verborgen camera mee dan kan iedereen meelachen.

Euh...werk gaan zoeken?
Dit is een bijzonder oneerlijk antwoord, ik heb vrienden wonen in Jodoigne, de helft van de wijk is nederlandstalig, de kinderen gaan met de bus naar school in Hoegaarden.
Dit is nou net het soort van leugens en vooroordelen die door fanatieke flaminganten rondgestrooid wordt.
Leugens en blinde walenhaat niet meer dan dat.
En ik fier als een gieter dat ik nu eens als getuige in de eerste rij zit om dit mee te maken.

Laatst gewijzigd door janPieter : 23 mei 2008 om 17:02.
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 17:06   #47
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janpieter
Maar een waal die een stukske grond wil kopen in zijn eigen land olala dakanie.
Die moet zich integreren en nederlands leren.
Alle buitenlanders die in Vlaanderen willen komen wonen, moeten Nederlands kennen. Walen moeten enkel Nederlands kennen indien ze in Vilvoorde en Zaventem zélf een huis willen bouwen. Walen zijn in dat opzicht bevoordeeld. Vergeet niet dat men in Bevekom dezelfde regeling heeft (maar dan moet men Frans leren uiteraard )

Citaat:
Zijn vliegveld uitbreiden op zijn eigen grondgebied te bierset "damagnie"
Dat mag wel, maar je moet het vliegveld niet zo plaatsen dat het Vlamingen lastigvalt. Men heeft zoveel plaats in Wallonië, en toch plaats men het vliegveld net op die ene plaats waar men Vlamingen kan pesten. Respect?

Citaat:
Dan maar werk zoeken in vlaanderen, sociale woning aanvragen "damagnie"
Je mag altijd werk zoeken in Vlaanderen, maar als je een sociale woning wilt, moet je bereid zijn een gratis cursus Nederlands te volgen. Is dat niet normaal? Nog nooit van integratie gehoord? De Franstalige antidiscriminatie-beweging MRAX looft ons integratiebeleid (metro 14/03/08)

Citaat:
Alle dagen op en af met 75 € tegemoetkoming "damagnie"
Neen dat mag niet, het was immers een belachelijke, nutteloze en discriminerende maatregel. Het is trouwens niet de eerste keer dat men zo'n premie uitprobeert, vorige keer miste ze haar doel. Vind je het ook niet raar dat een Brusselaar die in Zaventem werkt, die premie wel zou krijgen, terwijl een Korterijkzaan die in Brussel werkt, of een Hasselaar die dagelijks de files op de E313 trotseert, die niet zouden krijgen?
Los daarvan viel zo'n premie buiten de bevoegdheid van Minister Milquet, zij mag zo'n premies niet geven.

Citaat:
Burgemeesterke kiezen "damagnie"
Dat mag wel, maar de burgemeester moet wel de Belgische taalwetten naleven. De burgemeester van St.-Genesius-Rode, een Franstalige, is wél benoemd.

Citaat:
Beslissingen nemen inzake een gesplitste bevoegdheid zoals verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid is niet gesplitst

Citaat:
preventie in plaats van flitspalen oeioei "damagnie"
  1. Welke preventie?
  2. Zijn flitspalen dan geen preventie?
  3. Zij mogen kiezen of ze aldaniet een geldverslindend preventiebeleid willen voeren, maar dan wel op hun eigen kosten. Daarom eist men de splitsing van het Boetefonds.

Citaat:
Frans sprekende ouders aan de schoolpoort "damagnie"
Ik begrijp niet naar welke maatregel jij nu verwijst.
Het jij trouwens nog nooit van Komen gehoord?

Citaat:
Frans sprekende jobstudenten aan de kust "damagnie"
Dat mag wel, maar valt het niet te begrijpen dat werkgevers in Vlaanderen liefst Nederlandstalige werknemers/jobstudenten aannemen? Hoe moet een Vlaming aan de kust anders zijn bestelling doen?

Citaat:
en zo kan ik nog uren doorgaan , ja zeg ,plak ze dan gelijk een kenteken op.

Ik ben nederlandstalige belg, maar een onheuse behandeling kan ik wel herkennen.
Natuurlijk zoeken die mensen hulp van buitenuit, wat zouden ze anders moeten doen?
Ik herken ook een onheuse behandeling, en ik heb ze in Vlaanderen nog niet gezien. In Brussel en Wallonië daarentegen...
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 17:11   #48
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dit is een bijzonder oneerlijk antwoord, ik heb vrienden wonen in Jodoigne, de helft van de wijk is nederlandstalig, de kinderen gaan met de bus naar school in Hoegaarden.
Dit is nou net het soort van leugens en vooroordelen die door fanatieke flaminganten rondgestrooid wordt.
En ik fier als een gieter dat ik nu eens als getuige in de eerste rij zit om dit mee te maken.
Maar ze kennen wel Frans.

Laatst gewijzigd door Kazan : 23 mei 2008 om 17:15.
Oud 23 mei 2008, 17:12   #49
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Dat mag wel, maar valt het niet te begrijpen dat werkgevers in Vlaanderen liefst Nederlandstalige werknemers/jobstudenten aannemen? Hoe moet een Vlaming aan de kust anders zijn bestelling doen?
Op zijn Jan-Pieters: in het Belgisch. Graag Frans dus, ook voor klanten aan de Vlaamse kust.
Oud 23 mei 2008, 17:12   #50
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
En ze eisen geen faciliteiten en geen Anschluss bij het Vlaams Gewest.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 23 mei 2008 om 17:13.
Oud 23 mei 2008, 17:13   #51
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en janpieter, die mensen in Benidorm, als ze in contact komen met het bestuur, in welke taal doen die dat?
Als ze geen spaans kunnen en slim zijn proberen ze het eens in het frans of in het duits.
Ik zag een documentaire op de Duitse ZDF over de hospitalen en de rustoorden en de afdelingen palliatieve zorgen van de spaanse kust.
Het zit vol met oude van dagen die hun laatste dagen daar doorbrengen en geen woord spaans kunnen.
Voor de europese pensioenskassen en de mutualiteiten en de spaanse overheid geen probleem.
Er waren zelfs scandinaven in het rustoord.

Taalproblemen zijn niet onoverkomelijk en worden soms "cool" opgelost.
Enkel bij ons niet.
Ik zal U nog meer zeggen wegens personeelsproblemen zijn veel verpleegsters in buitenlandse hospitalen van Afrikaans of Oostblok origine en spreken zij amper of niet de taal van het land waar ze werken.
Onvoorstelbaar niet?
Als je dat vergelijkt met het geleuter dat een fanatieke flamingant afgeeft als hij ergens een vlaams woordje tegenkomt in een Brussels hospitaal.
Oud 23 mei 2008, 17:15   #52
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Als ze geen spaans kunnen en slim zijn proberen ze het eens in het frans of in het duits.
Ik zag een documentaire op de Duitse ZDF over de hospitalen en de rustoorden en de afdelingen palliatieve zorgen van de spaanse kust.
Het zit vol met oude van dagen die hun laatste dagen daar doorbrengen en geen woord spaans kunnen.
Voor de europese pensioenskassen en de mutualiteiten en de spaanse overheid geen probleem.

Enkel bij ons niet.
Ik zal U nog meer zeggen wegens personeelsproblemen zijn veel verpleegsters in buitenlandse hospitalen van Afrikaans of Oostblok origine en spreken zij amper of niet de taal van het land waar ze werken.
Onvoorstelbaar niet?
Als je dat vergelijkt met het geleuter dat een fanatieke flamingant afgeeft als hij ergens een vlaams woordje tegenkomt in een Brussels hospitaal.
Hey, Jan-Pieter, wanneer gaan die verdrukte Franstaligen eindelijk deze resolutie van de parlementaire assemblée van de Raad van Europa respecteren en uitvoeren?:

Citaat:
http://assembly.coe.int/documents/wo...8/edoc8182.htm (rapport- Columberg)

Resolution 1172 (1998): Situation of the French-speaking population living in the Brussels periphery

9. The Assembly recommends that the French-speaking inhabitants of the Brussels periphery, and in particular their political representatives:

i. seek to integrate into the region they live in, that is Flanders, by, for example, trying to learn Dutch or improving Dutch language skills, and taking part in the cultural life of Flanders;

ii. recognise that they live in communes with linguistic facilities situated in a monolingual region, not a bilingual region, and respect the rights of the Dutch-speaking inhabitants;

iii. cease trying to enlarge the linguistic facilities into de facto bilingualism.
Oud 23 mei 2008, 17:15   #53
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[quote=janPieter;3445333]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht

.
Welnu mijn beste, ik ga je nog wat informatie meegeven die je aan jouw virenden in Geldenaken kan toetsen...één derde van de inwoners van Borgworm zijn ethnische Vlamingen...denk jij dat die tegen Guy Coëme in het Nederlands kunnen praten? Denk jij dat die in het Nederlands een bouwgrond kunnen kopen? Denk jij dat die in de GB nederlands kunnen spreken tegen de kassierster? Wat verder in Landen is 10% ethnisch franstalig...denk jij dat die in het nederlands tegen de kassierster van de GB spreken? denk jij dat die in het nederlands hun bouwgrond kopen? denk jij dat die in het nederlands tegen de Landense leerkrachten spreken?

Ik ga mij eens laten verleiden tot een typisch vlaams brabantse vloek...
Mijn kl*ten ja...

Citaat:
En ik fier als een gieter dat ik nu eens als getuige in de eerste rij zit om dit mee te maken
Ikzelf zit al mijn ganse leven op de eerste rij mijn beste...en ik zeg je...mijn vrienden in Waremme, Jodoigne, Ans, Pousset, Liège en Pellaine zijn zelfs geen Vlamingen, het zijn rasechte Walen en ze spreken in Vlaanderen geen gemaledijd woord Nederlands...omdat ze het niet kunnen...
Én mijn partner is waalse..dus kom mij niet af met uw haatgelul hé...

Laatst gewijzigd door Fieseler : 23 mei 2008 om 17:17.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 17:16   #54
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

[quote=Kazan;3445369]
Citaat:

Misschien wel, misschien niet, het is in ieder geval niet verplicht!
Hun kinderen zijn in ieder geval eentalig nederlands.(eerste en derde studiejaar)
Als je bouwgrond of een huis koopt moet je alleen geld hebben.
Huidskleur of taal spelen daar geen rol!
Oud 23 mei 2008, 17:22   #55
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien moeten de Vlamingen maar naar een Spaans ziekenhuis ipv een Brussels, want in Brussel kunnen ze niet in hun eigen taal terecht.

Citaat:
Enkel bij ons niet.
Onvoorstelbaar niet?
Als die buitenlandse ziekenhuizen in de Schelde springen, moeten wij dat dan ook doen?

Citaat:
Hier klopt iets niet hoor
Oud 23 mei 2008, 17:26   #56
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Misschien wel, misschien niet, het is in ieder geval niet verplicht!
Hun kinderen zijn in ieder geval eentalig nederlands.(eerste en derde studiejaar)
Het is de facto verplicht. De Nederlandstaligen kunnen daar het plaatselijke bestuur niet contacteren in het Nederlands.
Ze hoeven het ook niet te verplichten. De Vlamingen houden zich aan een ongeschreven regel. Als je in een ander taalgebied gaat wonen, leer je de taal.
Je mag ook niet vergeten dat Nederlandstaligen daar een historische minderheid zijn, in tegenstelling tot de geïmmigreerde Franstaligen in de rand.

Citaat:
Als je bouwgrond of een huis koopt moet je alleen geld hebben.
Huidskleur of taal spelen daar geen rol!
In Bevekom wel.
Oud 23 mei 2008, 17:43   #57
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Het is de facto verplicht. De Nederlandstaligen kunnen daar het plaatselijke bestuur niet contacteren in het Nederlands.

.
Plaatselijk bestuur in mijn nederlandstalig dorp van 1998 tot heden

Aanmelden in de nieuwe gemeente: formuliertje invullen, geen woord gezegd.
Vier jaar later geboorte van mijn dochter: formuliertje invullen, proficiat gekregen.
Zes jaar later identiteitskaart gewisseld: aan de lopende band, betalen en de volgende.
Drie kontakten in 10 jaar tijd, daarvoor moet je toch geen gedaantewisseling of taalbrainwash ondergaan.
De stomme van portici kan dat.
De enige vlaamse woordjes die je moet kennen is "trekken en duwen" op de deur anders kom je er niet in of niet meer uit.

Laatst gewijzigd door janPieter : 23 mei 2008 om 17:45.
Oud 23 mei 2008, 17:45   #58
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ja Rudy, dat is problemen he.

Het is misschien goed voor de Walen dat ze in u een onvoorwaardelijke spreekbuis hebben gevonden maar voor u persoonlijk moet dat toch behoorlijk frustrerend zijn nee?

Want uiteindelijk vecht u daar een verloren gevecht, uiteindelijk zal Belgie barsten. En wat moet Vlaanderen dan doen met mensen zoals u? De Anti-Vlamingen zeg maar met een dramatische toets. ik weet ook wel dat als de dag komt dat Belgie barst de meeste mensen zoals u gewoon hun kazak draooien en toch Vlamingen worden, en Vlaanderen zal dat dan met de mantel der liefde bedekken en verder gaan.

Maar iets zegt me dat in uw geval het wat te diep zit, wat gaat u doen als Belgie barst?
Ik kan niet ontkennen dat ik het erg spijtig vind om in een landsgedeelte te wonen dat liever zijn onafhankelijkheid wil omwille van het geld en uit frustratie vanwege het feit dat hun politieke leiders de bevolking constant heeft voorgelogen om toch maar hun verkregen macht te behouden.

Bij mij zit het inderdaad dieper. Ik weiger pertinent om mij 'vlaming' te noemen omdat het vlaanderen is dat weigert naar oplossingen te zoeken voor zaken die nochtans vrij makkelijk op te lossen zijn.

Als België barst, wat nog niet voor direct zal zijn maar soit, dan resten er mij twee opties:

1) Als het op een democratische en geweldloze manier gebeurt: verhuizen.

2) Als het op een ondemocratische en gewelddadige manier gebeurt: vechten.

Zo simpel is het.

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 18:05   #59
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
1) Als het op een democratische en geweldloze manier gebeurt: verhuizen.
ongeloofwaardig.
U vergeet de 3de optie, uw kazak draaien.
Enfin, dat zal de 1ste optie zijn
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 18:07   #60
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
ongeloofwaardig.
U vergeet de 3de optie, uw kazak draaien.
Enfin, dat zal de 1ste optie zijn
Hopelijk zal het de eerste optie zijn, maar aan het fanatisme van de vlaamse retoriek te zien zou optie 2 even waarschijnlijk kunnen zijn.
De optie "kazak draaien" is niet mijn stijl, nooit geweest trouwens.

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be