Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2008, 12:40   #2081
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat zijn vergezochte hypothesen die ik niet deel. Behalve op dit forum ken ik ook geen enkele links-nationalist. Waarom is er dan geen links-nationalistische partij die het goed doet (zoals bvb. wel in Baskenland)? Ik zie enkel het stemgedrag in Vlaanderen.
Het gaat niet om scherp afgelijnde "linksnationalisten". Het gaat om een heel reservoir van kiezers die zich op één of andere wijze progressief voelen, maar nu gedegouteerd zijn door het gamma aan linkse partijen die stuk voor stuk staan te dringen om goede Belgisch-nationalisten te zijn. Van sociaal-democratisch over Groen tot kleinlinks.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 12:40   #2082
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zullen Vlamingen in Brussel blijven werken, maar minder. Ten eerste wordt meestal voorkeur gegeven aan mensen van hetzelfde land om tal van redenen(zoals in Luxemburg), ten tweede zal de verplichte tweetaligheid wegvallen, wat een sleche zaak is voor Vlamingen en Vlaamse werkgelegenheid.
corrigeer me als ik fout ben, maar zijn het nog altijd niet de bedrijven die beslissen wie ze aannemen? bedrijven die in Vlaanderen een belangrijke afzetmarkt hebben, gaan die niet blijven zoeken naar Nederlandstaligen? en we gaan nog altijd onze talenkennis behouden hoor.

Trouwens, je moet eens in Trier, Duitsland, gaan vragen hoeveel mensen er in Luxemburg werken, je zou nog verschieten.
Oud 23 mei 2008, 12:41   #2083
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Ik denk dat jij de reële mogelijkheid van een verlinksing van de Vlaamse kiezer door meer autonomie liever niet ziet. En eerlijk gezegd zou ik me daar in jouw plaats ook voor afschermen: het zou immers je bijna exclusieve franco-Belgisch nationalisme (lang geleden dat ik jou hier nog een sociaal thema zag aanraken) in gevaar brengen.
Je ziet me geen sociaal thema aanraken omdat je vooral geinteresseerd bent in communautair getinte draden. Ik doe daar liever niet aan mee, deze draad is een uitzondering.
En het is niet dat ik Vlaamse verlinksing liever niet zie, het is dat ik geen Vlaamse verlinksing zie. En het feit dat Vlamingen niet op linkse partijen zouden stemmen omdat Vlaanderen niet onafhankelijk is vind ik eerlijk gezegd nogal vergezocht, of eerder: wishfull thinking.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 12:43   #2084
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je ziet me geen sociaal thema aanraken omdat je vooral geinteresseerd bent in communautair getinte draden. Ik doe daar liever niet aan mee, deze draad is een uitzondering.
En het is niet dat ik Vlaamse verlinksing liever niet zie, het is dat ik geen Vlaamse verlinksing zie. En het feit dat Vlamingen niet op linkse partijen zouden stemmen omdat Vlaanderen niet onafhankelijk is vind ik eerlijk gezegd nogal vergezocht, of eerder: wishfull thinking.
maar dan nog, tomm. de Vlaming gaat ook niet opeens rechtser stemmen in een onafhankelijk Vlaanderen, toch? wat zou dat veranderen?

wat je wel gaat hebben is dat de normale logica, de ene keer wint rechts de andere keer links, zoals overal in Europa wel gaat hebben. nu wordt die balans gestoord door het communautaire.
Oud 23 mei 2008, 12:44   #2085
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
het is dat ik geen Vlaamse verlinksing zie.
Natuurlijk niet. Die komt er niet voordat Vlaanderen voldoende autonomie heeft en enkele honderdduizenden anti-Belgische progressieven (een schatting, toegegeven) weer het gevoel krijgen in een een normaal Europees land te wonen.

QED
Oud 23 mei 2008, 12:47   #2086
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet om scherp afgelijnde "linksnationalisten". Het gaat om een heel reservoir van kiezers die zich op één of andere wijze progressief voelen, maar nu gedegouteerd zijn door het gamma aan linkse partijen die stuk voor stuk staan te dringen om goede Belgisch-nationalisten te zijn. Van sociaal-democratisch over Groen tot kleinlinks.
Ik vind SPA-VlPro nochtans behoorlijk Vlaamsgezind. Het was dit kartel overigens die het compromis om BHV te splitsen heeft afgeschoten. Overigens ik ken veel mensen met linkse ingesteldheid, geen enkele daarvan is voor Vlaamse onafhankelijkheid. Ik zie dat reservoir kiezers eerlijk gezegd niet. Wat wel waar is is dat er veel potentieel linkse stemmers op het VB stemmen, maar die liggen evenmin wakker van Vlaamse onafhankelijkheid, en zullen blijven op het VB stemmen zolang er niets gedaan wordt aan het veiligheidsbeleid in de grote steden. (en voor je zegt dat dat de schuld van België, dit is Vlaamse bevoegdheid, en als je het beleid in Antwerpen ziet kom je snel tot de conclusie dat een onafhankelijk Vlaanderen op dat vlak geen verbetering zou zijn).
Oud 23 mei 2008, 12:50   #2087
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wat je wel gaat hebben is dat de normale logica, de ene keer wint rechts de andere keer links, zoals overal in Europa wel gaat hebben. nu wordt die balans gestoord door het communautaire.
Een complex gegeven vlijmscherp samengevat in twee zinnen.

Mooi, V.!
Oud 23 mei 2008, 12:50   #2088
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maar dan nog, tomm. de Vlaming gaat ook niet opeens rechtser stemmen in een onafhankelijk Vlaanderen, toch? wat zou dat veranderen?

Dat geldt net zo goed voor de meeste regio's. Behalve Beieren dan, het lievelingsland van Bart Dewever.
Oud 23 mei 2008, 12:52   #2089
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat geldt net zo goed voor de meeste regio's. Behalve Beieren dan, het lievelingsland van Bart Dewever.
en Vlaanderen, mijn lievelingsregio.
Oud 23 mei 2008, 12:55   #2090
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
corrigeer me als ik fout ben, maar zijn het nog altijd niet de bedrijven die beslissen wie ze aannemen? bedrijven die in Vlaanderen een belangrijke afzetmarkt hebben, gaan die niet blijven zoeken naar Nederlandstaligen? en we gaan nog altijd onze talenkennis behouden hoor.

Trouwens, je moet eens in Trier, Duitsland, gaan vragen hoeveel mensen er in Luxemburg werken, je zou nog verschieten.
Niet alleen in Trier, zo goed als heel de provincie Luxemburg werkt in het groothertogdom. MAAR de Luxemburgers geven altijd voorkeur aan hun eigen mensen, alleen wanneer ze niemand vinden zullen ze een buitenlander aannemen, en dan nog zullen die buitenlanders, enkele uitzonderingen niet te na gesproken, altijd een Luxemburger boven zich moeten dulden.
Brussel heeft echter een groot arbeidspotentieel in Wallonië die dezelfde taal spreken, waarom zouden ze dan nog Vlamingen aannemen, behalve voor functies waarin de kennis van het Nederlands belangrijk is en blijft? (ook niet vergeten dat de Waalse lonen over het algemeen iets lager liggen dzn in Vlaanderen, terwijl de lonen in Luxemburg bijna het dubbele zijn van in België)

Laatst gewijzigd door tomm : 23 mei 2008 om 12:56.
Oud 23 mei 2008, 12:57   #2091
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Dat geldt net zo goed voor de meeste regio's.
Neen, de normale Europese balans wordt juist zo goed als nergens verstoord door de beleidsblokkage die zo typisch is voor België (het "communautaire"), maar wel in Vlaanderen en misschien enkele uitzonderingen als Servië, Baskenland of Schotland.
Oud 23 mei 2008, 12:58   #2092
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet alleen in Trier, zo goed als heel de provincie Luxemburg werkt in het groothertogdom. MAAR de Luxemburgers geven altijd voorkeur aan hun eigen mensen, alleen wanneer ze niemand vinden zullen ze een buitenlander aannemen, en dan nog zullen die buitenlanders, enkele uitzonderingen niet te na gesproken, altijd een Luxemburger boven zich moeten dulden.
Brussel heeft echter een groot arbeidspotentieel in Wallonië die dezelfde taal spreken, waarom zouden ze dan nog Vlamingen aannemen, behalve voor functies waarin de kennis van het Nederlands belangrijk is en blijft?
nog eens, Tomm, het zijn de bedrijven die aanwerven, niet de stad. een bedrijf die moet kiezen tussen iemand die de taal spreekt van zijn belangrijkste afzetmarkt of iemand die die niet spreekt, wat denk jij ervan?

en mocht de Franstaligen opeens wel Nederlands, Engels en Duits beginnen te leren, dan zouden er minder Nederlandstaligen in Brussel kunnen gaan werken, dat is waar. maar hun onderwijs is er op dit moment echt niet op afgesteld.
Oud 23 mei 2008, 13:03   #2093
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, de normale Europese balans wordt juist zo goed als nergens verstoord door de beleidsblokkage die zo typisch is voor België (het "communautaire"), maar wel in Vlaanderen en misschien enkele uitzonderingen als Servië, Baskenland of Schotland.
Wat typisch is aan België is dat de politici daar meer wakker van liggen dan de bevolking, het "communautaire" leeft minder dan in Baskenland of de Balkan. Overigens heb je ook in Duitsland en Italië heel grote regionale verschillen die dikwijls het beleid blokkeren, toch zie je ook daar de afwisseling tussen links en rechts, net zoals in Spanje, waar het communautaire wel een heel grote rol speelt.
Oud 23 mei 2008, 13:08   #2094
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nog eens, Tomm, het zijn de bedrijven die aanwerven, niet de stad. een bedrijf die moet kiezen tussen iemand die de taal spreekt van zijn belangrijkste afzetmarkt of iemand die die niet spreekt, wat denk jij ervan?

en mocht de Franstaligen opeens wel Nederlands, Engels en Duits beginnen te leren, dan zouden er minder Nederlandstaligen in Brussel kunnen gaan werken, dat is waar. maar hun onderwijs is er op dit moment echt niet op afgesteld.
In Luxemburg wordt nochtans altijd voorkeur gegeven aan Luxemburgers en buitenlanders zullen nooit hetzelfde statuut krijgen, officieel mag dat niet van de eU, maar da's de realiteit. Niet voor elke job is taalvaardigheid vereist, maar perfecte kennis van de taal van het land is een vereiste voor elke job, behalve misschien poetsvrouw of zo. De kennis van het Frans in Vlaanderen boert achteruit, zelfs mensen als Degucht spreken schabouwelijk Frans. Leterme spreekt goed Frans, maar de helft van z'n familie is franstalig. (de grensregio in West-Vlaanderen (Menen, etc.) is nog zo'n regio waar het onderscheid tussen nederlands- en franstaligen niet altijd zo duidelijk is)
Oud 23 mei 2008, 13:11   #2095
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Luxemburg wordt nochtans altijd voorkeur gegeven aan Luxemburgers en buitenlanders zullen nooit hetzelfde statuut krijgen, officieel mag dat niet van de eU, maar da's de realiteit. Niet voor elke job is taalvaardigheid vereist, maar perfecte kennis van de taal van het land is een vereiste voor elke job, behalve misschien poetsvrouw of zo. De kennis van het Frans in Vlaanderen boert achteruit, zelfs mensen als Degucht spreken schabouwelijk Frans. Leterme spreekt goed Frans, maar de helft van z'n familie is franstalig. (de grensregio in West-Vlaanderen (Menen, etc.) is nog zo'n regio waar het onderscheid tussen nederlands- en franstaligen niet altijd zo duidelijk is)
de mensen die in Brussel gaan werken, die spreken snel goed genoeg Frans hoor. maar vooral en dus belangrijker: ze spreken beter Engels dan de Brusselaars zelf.

Mag ik je er trouwens aan herinneren dat veel bedrijven in de rand van Brussel zich gevestigd hebben? Zaventem bv, is Vlaanderen, je hebt daar niet alleen de luchthaven maar een imposant industrieterrein. Denk jij echt dat die bedrijven zich in het reeds overbebouwde Brussel gaan vestigen, eens Vlaanderen onafhankelijk zou zijn?
Oud 23 mei 2008, 13:44   #2096
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er wonen 30% Russen in Kasakhstan, hele streken zijn zuiver Russisch. Toch hebben zij nog nooit gedreigd met separatisme of aansluiting bij Rusland, en idetificeren ze zich met Kasakhstan. Hoe komt dat? Omdat Kasakhstan het Russisch een officiële taal heeft gemaakt naast het Kazachs. Verdraagzaamheid voor minderheden wordt altijd beloond. Moest vlaanderen z'n minderheid in de rand gelijke taalrechten toegestaan hebben dan was er waarschijnlijk ook geen roep voor aansluiting bij Brussel. Vlamingen in Brussel hebben gelijke rechten, en daarom dat veel Vlaamse Brusselaars dat kant van brussel kiezen als er conflicten zijn met Vlaanderen, EN voor meer bevoegdheden voor het gewest.
tja, maar andere landen die zich afwenden van rusland, met een kleine russische minderheid worden met oorlog en grondgebiedsschendingen bedreigd.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 17:14   #2097
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
De meeste VB'ers behoren niet tot de kapitaalkrachtigste Belgen...
Oh er zullen wel genoeg kapitaalkrachtige Flaminganten zijn.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 02:19   #2098
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
tja, maar andere landen die zich afwenden van rusland, met een kleine russische minderheid worden met oorlog en grondgebiedsschendingen bedreigd.
Dat is de prijs die ze betalen voor het discrimineren en niet respecteren van Russische minderheden, en voor hun onvriendelijke houding in het algemeen. Zoiets is nooit gebeurd in Kazachstan en zal ook nooit gebeuren, het conflict in Moldavië zal wel bijgelegd worden nu de Moldaviërs ingezien hebben dat ze de autonomie, taal en cultuur van de Russen moeten respecteren. Oekraïne kan het zich niet veroorloven een erg vijandige koers te varen met een bevolking waarvan meer dan 40% op een pro-Russische partij stemt en een economie die grotendeels afhankelijk van Rusland is. Niemand wil burgeroorlog.
GeorgiË zit wel op confrontatiekoers en zal dat geweten hebben, Zuid-Ossetië en AbchaziË zullen nooit nog een deel van GeorgiË zijn, en Georgië is een onstabiel derde wereldland.
Oud 24 mei 2008, 02:34   #2099
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de mensen die in Brussel gaan werken, die spreken snel goed genoeg Frans hoor. maar vooral en dus belangrijker: ze spreken beter Engels dan de Brusselaars zelf.

Mag ik je er trouwens aan herinneren dat veel bedrijven in de rand van Brussel zich gevestigd hebben? Zaventem bv, is Vlaanderen, je hebt daar niet alleen de luchthaven maar een imposant industrieterrein. Denk jij echt dat die bedrijven zich in het reeds overbebouwde Brussel gaan vestigen, eens Vlaanderen onafhankelijk zou zijn?
Die bedrijven zullen het moeilijk krijgen als er een internationale grens loopt door hun industrieterreinen. Ik vermoed ook wel dat sommige zullen verhuizen, andere niet, afhankelijk van de sector, belastingsstelsels, internationale regelingen tussen Vlaanderen en België, waar het hoofdkwartier zich bevindt, etc. maar het is zeker niet uitgesloten dat een groot deel daarvan zal verhuizen naar Wallonië, zeker als die regio met lagere lonen en dezelfde wetgeving en financieel beleid als Brussel kan uitpakken. in WalloniË is ook meer plaats en je ziet nu al bedrijven naar Rixensart of Waterloo "delokaliseren". De luchthaven van Charleroi boomt en in Mons komt een heus technologiepark met onder andere microsoft en google. Veel plaats, dicht bij Brussel, dezelfde taal, goedkoper en een groot reservoir aan goed opgeleide arbeidskrachten.

Laatst gewijzigd door tomm : 24 mei 2008 om 02:36.
Oud 24 mei 2008, 10:35   #2100
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die bedrijven zullen het moeilijk krijgen als er een internationale grens loopt door hun industrieterreinen. Ik vermoed ook wel dat sommige zullen verhuizen, andere niet, afhankelijk van de sector, belastingsstelsels, internationale regelingen tussen Vlaanderen en België, waar het hoofdkwartier zich bevindt, etc. maar het is zeker niet uitgesloten dat een groot deel daarvan zal verhuizen naar Wallonië, zeker als die regio met lagere lonen en dezelfde wetgeving en financieel beleid als Brussel kan uitpakken. in WalloniË is ook meer plaats en je ziet nu al bedrijven naar Rixensart of Waterloo "delokaliseren". De luchthaven van Charleroi boomt en in Mons komt een heus technologiepark met onder andere microsoft en google. Veel plaats, dicht bij Brussel, dezelfde taal, goedkoper en een groot reservoir aan goed opgeleide arbeidskrachten.
Je heeft toe dat meer autonomie vooral voor Wallonië een goede zaak zou kunnen zijn .

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be