Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2008, 11:27   #101
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Misschien nog wel een exponent van de Franstalige cultuur: het stripverhaal. Er zijn uitzonderingen, maar doorgaans zie je wel een duidelijk stijlverschil tussen Franstalige en Vlaamse strips. Ik kan me voorstellen dat sommige kranten die Franstalige strips niet meer zouden overnemen, of zelfs dat sommige uitgeverijen bepaalde reeksen niet meer zouden vertalen.

Nogmaals, dit is uiteraard geen reden om het uiteenvallen van België tegen te houden. Mocht het echter zover komen, hoop ik wel dat er voldoende kanalen open blijven om van de cultuur van onze buurregio's te genieten (en niet alleen online!).

Heb ik me nu twee dagen zitten pijnigen om iets te verzinnen over de Franstalige cultuur en ik geraak niet verder dan Machiavel en Robbedoes

Laatst gewijzigd door Johan217 : 27 mei 2008 om 11:29.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2008, 11:46   #102
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Heb ik me nu twee dagen zitten pijnigen om iets te verzinnen over de Franstalige cultuur en ik geraak niet verder dan Machiavel en Robbedoes
Mag ik daarbij nog eens opmerken dat Robbedoes gecreëerd is door een Fransman en z'n status als Waalse cultuur tamelijk ambigu is (al is het inderdaad duidelijk wel Franstalige cultuur)? De Cauvinstrips,... lijken me dan "veiligere" voorbeelden van populaire Waalse cultuur in Vlaanderen.

(Ik schreef eerst ook Kuifje, maar Hergé was natuurlijk een Vlaming (Brusselaar).)
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 27 mei 2008 om 11:59.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2008, 11:50   #103
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Gisteren zat ik te wachten bij de kapper en bij gebrek aan beter, begon ik zowaar in de Story te lezen.
Bij een interview aan Yves Leterme vroeg men of hij niet liever Wallonië zou in ruilen voor Nederland.
"Nee, want dan houden we maar 1 cultuur over en de 2 culturen zijn wat ons land zo boeiend maakt."
Dat is iets dat je wel vaker hoort. "We moeten samenblijven voor meer cultuur!"

Nu vraag ik mij af: Waar is ze, de Waalse cultuur? De cultuur die ons land zo rijk maakt? Ik zie ze niet.
En zou ze verdwijnen bij een splitsing?
Dus Nederland en Vlaanderen hebben dezelfde cultuur, maar moeten juist vanwege dat gegeven gescheiden blijven? Leterme zou dus als Nederlandse premier ons bij Duitsland aanhechten, kennelijk.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2008, 12:10   #104
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Mag ik daarbij nog eens opmerken dat Robbedoes gecreëerd is door een Fransman en z'n status als Waalse cultuur tamelijk ambigu is (al is het inderdaad duidelijk wel Franstalige cultuur)? De Cauvinstrips,... lijken me dan "veiligere" voorbeelden van populaire Waalse cultuur in Vlaanderen.
Daar was ik al bang voor
Oud 27 mei 2008, 15:08   #105
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
De Walen zijn trots op Frankrijk "La Grande Patrie" en zien dat als hun vaderland.
Ah? Da's dan nieuw... Cultureel zijn er zeker (veel) verwantschappen (de "Francophonie" is een begrip voor de Franstaligen, en geeft hen een gevoel van samenhorigheid), maar dit vertaald zich zeker niet naar identiteit toe.
Het is niet omdat de Walen gemakkelijk naar de Franse Tv-zenders kijken (en dus de "Franse cultuur, politiek en anderen" goed kennen), dat ze zich Frans voelen, hoor.

Over die tv-zenders: om eenvoudig te blijven: Vlamingen kunnen op hun gemakske naar het Rad van Fortuin op een Vlaamse zender kijken, Walen moeten hiervoor naar een Franse zender kijken.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be