Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2008, 14:41   #81
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest
Waarom zou je over alles wat je dagelijks handelen betreft mogen oordelen, behalve over het bestaan van God ?
Dat is niet mijn mening die je daar weergeeft.

Als jij wil oordelen over het bestaan van god zal ik je niet tegenhouden. Ik zou je vragen...'en wat nu'. Het klinkt misschien raar, maar de uitspraak 'God bestaat' of 'god bestaat niet' klinken me hetzelfde in de oren.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2008, 14:53   #82
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Geen enkel rationeel argument. Tegen een 'atheistische' conclusie denk ik er wel een paar te hebben.

Mbt de bestaansvraag van God wordt het moeilijker om over waarschijnlijkheden te spreken. Je voorbeelden missen die extrapoleerbaarheid want we hebben geen houvast in de werkelijkheid om op 'plausabiliteit' te toetsen. Als iemand zegt "ziehier dit podlood. Dit is een bewijs dat God bestaat, want hoe anders is er 'iets' eerder dan 'niets'" ben je uitgepraat. Je kan daar geen empirisme tegenoverstellen, maar het zou toch 'dom' zijn zo'n stelling gewoon als 'zever' af te doen, want je kan evenmin aantonen dat 'empirisme' de enige weg is om tot 'waarheid' te komen. Uiteindelijk blijft m.i. de meest correcte (en voor mij meest natuurlijke) houding de 'niet oordelende' houding te zijn.

...tot zover dan de 'rationele' aanpak.
Lees mijn vraag nog eens na, met de nadruk op "niet agnostisch", want ik vermoed dat je antwoord zichzelf daarom tegenspreekt.
Oud 27 mei 2008, 15:01   #83
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door travis66
Lees mijn vraag nog eens na, met de nadruk op "niet agnostisch", want ik vermoed dat je antwoord zichzelf daarom tegenspreekt.
Je vraagt 'Welk argument (buiten, je bent de enige die dat gelooft) kan jij aangeven om niet agnostisch te zijn hierover?' en ik zeg 'ik kan geen enkel rationeel argument aangeven om niet agnostisch te zijn hierover'. Waar zit de spraakverwarring?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 mei 2008 om 15:02.
Oud 28 mei 2008, 17:44   #84
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Er wordt in deze discussie weeral de fout gemaakt door twee niet te bewijzen hypotheses 'God bestaat' en 'God bestaat niet' op gelijke voet te plaatsen. Dat kan echter niet: de eerste stelling is immers radicaal in tegenstrijd met al onze bestaande wetenschappelijke en empirische kennis; de tweede stelling is volledig conform de huidige kennis, en met alle vooruitgang van onze kennis worden de cosmologische en evolutieleer enkel verder bevestigd.
Het is aan wie 'God bestaat' zegt, wat radicaal in tegenspraak is met onze kennis, om hiervoor het bewijs te leveren. Tot dan categoriseer ik de Bijbel in de categorie 'literaire fictie'.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 17:49   #85
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Er wordt in deze discussie weeral de fout gemaakt door twee niet te bewijzen hypotheses 'God bestaat' en 'God bestaat niet' op gelijke voet te plaatsen. Dat kan echter niet: de eerste stelling is immers radicaal in tegenstrijd met al onze bestaande wetenschappelijke en empirische kennis; de tweede stelling is volledig conform de huidige kennis, en met alle vooruitgang van onze kennis worden de cosmologische en evolutieleer enkel verder bevestigd.
Het is aan wie 'God bestaat' zegt, wat radicaal in tegenspraak is met onze kennis, om hiervoor het bewijs te leveren. Tot dan categoriseer ik de Bijbel in de categorie 'literaire fictie'.
Nee, de Bijbel is geen fictie. Natuurlijk, als je het als religieus boek leest wel, maar het is vooral interessant om het te lezen als historische bron. Er zijn wel degelijk zaken die je kunt plaatsen in de geschiedenis van de antieke oudheid. Tot zover even dit nuttige intermezzo.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 17:55   #86
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je vraagt 'Welk argument (buiten, je bent de enige die dat gelooft) kan jij aangeven om niet agnostisch te zijn hierover?' en ik zeg 'ik kan geen enkel rationeel argument aangeven om niet agnostisch te zijn hierover'. Waar zit de spraakverwarring?
Niet agnostisch zijn hierover = atheistisch zijn hierover (tehzij je gelooft in een weerstation op de bodem van de zee).
Tegen het eerste heb je geen argumenten, tegen het tweede massa's.
Daar zit de tegenspraak.
Oud 28 mei 2008, 17:59   #87
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Nee, de Bijbel is geen fictie. Natuurlijk, als je het als religieus boek leest wel, maar het is vooral interessant om het te lezen als historische bron. Er zijn wel degelijk zaken die je kunt plaatsen in de geschiedenis van de antieke oudheid. Tot zover even dit nuttige intermezzo.
En ook de filosofie die erin naar voor wordt gebracht, ontdaan van alle verwijzingen naar het bovennatuurlijke, is best interessant.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 18:04   #88
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
En ook de filosofie die erin naar voor wordt gebracht, ontdaan van alle verwijzingen naar het bovennatuurlijke, is best interessant.
Dat laat ik in het midden.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 18:10   #89
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Dat laat ik in het midden.
Allez, de Gulden Regel, enzovoort, is toch interessant?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 28 mei 2008 om 18:10.
Oud 28 mei 2008, 18:40   #90
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dan kan ik sneeuwwitje ook aanbevelen.
Geneeskunde: Van vergif ga je dood.
Aardrijkskunde: Zonder kompas loop je verloren.
Er staat iets in over mijnbouw ook dacht ik, best wel interssant.
Oud 28 mei 2008, 18:46   #91
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Dan kan ik sneeuwwitje ook aanbevelen.
Geneeskunde: Van vergif ga je dood.
Aardrijkskunde: Zonder kompas loop je verloren.
Er staat iets in over mijnbouw ook dacht ik, best wel interssant.
Man, man, man...
Oud 28 mei 2008, 18:49   #92
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Man, man, man...
wat? Gij trekt toch ook lessen uit sprookjes, en ik mag niet ofw?
Oud 28 mei 2008, 18:51   #93
Geert C

Standaard

Citaat:
wat? Gij trekt toch ook lessen uit sprookjes, en ik mag niet ofw?
Ik zeg juist, laat datgene wat in uw ogen sprookjes zijn weg en bekijk de filosofie die dan naar boven komt.
Oud 28 mei 2008, 18:52   #94
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zeg juist, laat datgene wat in uw ogen sprookjes zijn weg en bekijk de filosofie die dan naar boven komt.
Dat doe ik toch, en dan krijg ik een man man man
Oud 28 mei 2008, 18:54   #95
Geert C

Standaard

Citaat:
Dat doe ik toch, en dan krijg ik een man man man
Als je het al in het belachelijke moet trekken om te proberen uw gelijk te halen... zegt vooral veel over uw kennis van de bijbel.
Oud 28 mei 2008, 19:05   #96
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als je het al in het belachelijke moet trekken om te proberen uw gelijk te halen... zegt vooral veel over uw kennis van de bijbel.
Ik doe nochtans net hetzelfde als jij, al ik belachelijk ben, dan ben jij dat ook. Uw conclusie, niet de mijne.
Oud 28 mei 2008, 19:19   #97
Queensburry
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De Gulden Regel gaat het Oude Testament vooraf, en komt in alle culturen voor.
Het vergelijken van moraliteit wereldwijd toont opvallende overeenkomsten die cultuur en religie overstijgen. Dawkins gaat zelfs zover dat hij moraliteit een 'genetisch menselijke aanleg' noemt, en dus niet een culturele.

Maar de Bijbel is een heel slechte bron voor moreel handelen. Het Oude Testament spant natuurlijk de kroon, en is nog gewelddadiger dan de Koran.
Wie dat niet gelooft, moet het boek maar eens lezen, het bloed druipt eraf! Genocide (van 'vreemde' volkeren), infanticide (plagen van Egypte), kindermoord, kortom, het kan niet op.
Neen, de Bijbel is heeft uiteraard een historische en vooral culturele waarde, maar zwijg me over moraal. Die halen we elders.

Hier een 'grappig' fragment over het gedrag van Lot, een van God's deugdzame favorieten, die dus een moreel voorbeeld voor ons zou moeten zijn. Het zegt veel over de plaats van de vrouw:

Genesis 19
4-5 Na het eten, toen iedereen zich klaarmaakte voor de nacht, omsingelden de mannen van Sodom (oud en jong) het huis en schreeuwden naar Lot: "Laat je gasten eens naar buiten komen, dan kunnen wij ze verkrachten!"
6 Lot kwam naar buiten en sloot de deur achter zich.
7"Toe, beste vrienden", drong hij aan, "dat kunnen jullie me niet aandoen.
8Ik heb twee dochters, die nog maagd zijn, die kunnen jullie wel krijgen. Daar mag je mee doen wat je wilt. Maar laat die mannen met rust, want als gasten staan zij onder mijn bescherming."
Oud 28 mei 2008, 19:24   #98
Queensburry
Gouverneur

Standaard

P.S.: De Gulden Regel gold volgens Lot dus blijkbaar niet voor zijn eigen dochters...

En als ik een hele dag de tijd had, kunnen er zo tientalle voorbeelden aangehaald worden.
Zelfs de 'Tien Geboden', gaan in ondergeschikte orde over vanzelfsprekendheden zoals niet doden en stelen, maar in hoofdorde over het aanbidden van de éne ware God.
Oud 28 mei 2008, 23:09   #99
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door travis66
Niet agnostisch zijn hierover = atheistisch zijn hierover
Maar ik wil zeggen dat ik agnostich ben hierover.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door queensburry
De bestaansvraag van 'God' staat los van de bijbel mijns inziens.

Empirisch is er geen enkel bewijs dat buitenaards leven bestaat voor zover ik weet, maar toch wordt er daarom niet vanuit gegaan dat buitenaards leven niet bestaat. Als je zegt dat het niet bestaat, 'bewijs' het dan of anders zeg beter 'ik weet het niet'. Idem met God.

Daarnaast is het empirisme beperkt zoals ik eerder al probeerde aan te tonen, zeker mbt deze 'bestaansvraag'.
Oud 29 mei 2008, 04:25   #100
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar ik wil zeggen dat ik agnostich ben hierover.
Dus je wil zeggen dat je gelooft dat de kans dat er een weerstation bestaat op de bodem van de oceaan, even groot is als dat het niet bestaat?
Zelfs al ik zeg dat ik het ter plekke heb uitgevonden?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be