Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2008, 21:08   #261
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Mja ik wil hier niet moeilijk doen,maar heb je Jezus als de Messias geaccepteerd en dat hij je zonden heeft overgenomen en heb je berouw getoond voor je zonden ?
Als Jezus onze zonden heeft overgenomen moeten wij toch geen berouw meer tonen.
Oud 27 mei 2008, 21:21   #262
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is zoals die blondine die aan God vroeg om de lotto te winnen en toen ze na een tijdje nog steeds niet gewonnen had vroeg ze aan God hoe dat kwam en hij zei "je moet natuurlijk wel een ticketje kopen" ... .
Snap ik niet. Waarom moet ze een ticketje kopen?
Oud 27 mei 2008, 21:22   #263
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Als Jezus onze zonden heeft overgenomen moeten wij toch geen berouw meer tonen.
Voil�*, hier vind ik dat Ribke een punt heeft. Jezus heeft helemaal geen zonden overgenomen. Een vermoordde man van 2000 jaar geleden zou alle psychologische problemen hebben opgelost voor iedereen die na hem kwam. Tarara hé.

Wat wèl plausibel is, is dat op zijn minst een deel van de Joodse martelaars, want er waren er een pak, omgekomen zijn door de stommiteiten van de Joden zelf. En d�*t herhaalt zich steeds weer opnieuw. Mensen worden als ze zwak zijn vaker hun eigen grootste vijand. Als je een les wil trekken uit de ervaringen van de Joodse gemeenschap ten tijde van Jezus, dan probeer je mentaal zo sterk mogelijk te staan.
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2008, 22:21   #264
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda Bekijk bericht
God is geen mens, en dan ook niet als mens te begrijpen.
Als gelovigen menselijke trekjes aan hun god toevoegen, doe ik dat ook. Die van Dirk is van het type "might makes right" (zie Kim Jong Il of Saddam Hoessein voor menselijke voorbeelden. Die rege(e)r(d)en hun land met hetzelfde principe)

Ook hilarisch van deze "liefdevolle" god van Dirk ook geen probleem heeft om mensen tot in de eeuwigheid te martelen omdat ze simpelweg nog nooit van een Jezus gehoord hebben

Laatst gewijzigd door Wautd : 27 mei 2008 om 22:22.
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2008, 22:35   #265
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Ook hilarisch van deze "liefdevolle" god van Dirk ook geen probleem heeft om mensen tot in de eeuwigheid te martelen omdat ze simpelweg nog nooit van een Jezus gehoord hebben
Of het verhaal verkeerd begrepen hebben. Onzalig de armen van geest.
Oud 27 mei 2008, 23:32   #266
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Of het verhaal verkeerd begrepen hebben. Onzalig de armen van geest.
waarom denk je dat de geestelijke overheid daar waar het hun gelovigen betreft steeds weer over hun kudde schaapjes hebben...Schapen volgen hun herder nu eenmaal zonder zich ook maar af te vragen of zij zich nog wel op het goede pad bevinden....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 06:29   #267
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
waarom denk je dat de geestelijke overheid daar waar het hun gelovigen betreft steeds weer over hun kudde schaapjes hebben...Schapen volgen hun herder nu eenmaal zonder zich ook maar af te vragen of zij zich nog wel op het goede pad bevinden....
Ja, en het uiteindelijk doel van herders is hun schaapjes slachten en op te eten.
Oud 28 mei 2008, 08:37   #268
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda Bekijk bericht
Voil�*, hier vind ik dat Ribke een punt heeft. Jezus heeft helemaal geen zonden overgenomen. Een vermoordde man van 2000 jaar geleden zou alle psychologische problemen hebben opgelost voor iedereen die na hem kwam. Tarara hé.

Wat wèl plausibel is, is dat op zijn minst een deel van de Joodse martelaars, want er waren er een pak, omgekomen zijn door de stommiteiten van de Joden zelf. En d�*t herhaalt zich steeds weer opnieuw. Mensen worden als ze zwak zijn vaker hun eigen grootste vijand. Als je een les wil trekken uit de ervaringen van de Joodse gemeenschap ten tijde van Jezus, dan probeer je mentaal zo sterk mogelijk te staan.
dat is iets interessant dat je zegt, Linda.
want waartegen kwam Jezus, volgens de geschriften toch, juist tegen op?
tegen de Joodse regels die te streng opgevolgd werden, tegen een letterlijke interpretatie van die regels, zeker met betrekking tot vrouwen (stel u voor, u laten wassen door een prostituée!).

hij kwam op tegen degenen die de regels gebruikten om hun macht te bestendigen, te vergroten zelf. wat uiteindelijk zijn dood is geworden, het waren de Joodse machthebbers, niet het volk, dat hem dood wilden.

maar wat zien we nu? aanhangers van de Heilige Boeken, Joden, Christenen en Moslims, maken dezelfde fouten als de Joden 2000 jaar geleden. ze nemen hun boeken als DE waarheid aan en willen de regels letterlijk volgen.

staat ergens in een overleving dat een vrouw niet onzedelijk mag gekleed worden? er wordt dan maar geïnterpreteerd dat die vrouw volledig moet bedekt worden, of op z'n minst haar haren. om maar een voorbeeld te geven hé.

ik denk dat Jezus tegen hoofddoeken zou geweest zijn.
Oud 28 mei 2008, 13:12   #269
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee hoor, God is een "goede" God, een God van liefde, genade en gratie. Maar je moet het wel willen aannemen natuurlijk.

Het is zoals die blondine die aan God vroeg om de lotto te winnen en toen ze na een tijdje nog steeds niet gewonnen had vroeg ze aan God hoe dat kwam en hij zei "je moet natuurlijk wel een ticketje kopen" ... .

God wil niet dat er ook maar 1 iemand naar de hel gaat ,maar het is uiteindelijk onze keuze en als wij zijn aanbod niet willen accepteren dan is dat onze keuze. Zijn aanbod is nochtans heel erg genereus. Hij biedt ons eeuwig leven aan met hem en het is gratis, we moeten alleen eerst even contact opnemen met Jezus ...... . Maar als we dat niet doen of we willen het niet doen tja dan zegt God ok geen probleem ik ga u niet dwingen om bij mij te komen, maar dan heb ik geen andere keuze dan u naar de hel te sturen.
Een goede God geeft niet aan sommige ticketjes weg, en verstopt de tocketjes voor anderen. Zo een God is wellekeurig. Een 'goede' God straft mensen niet tot in de eeuwigheid met de meest erge straffen, omdat ze geen lottoticketje kopen...
Oud 28 mei 2008, 13:15   #270
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat we als christen onze job niet doen als we de mensen niet vertellen over de waarheid en over wat er gaat gebeuren nadat ze sterven. Maar het is niet aan mij om u te dwingen om zich te bekeren. Als christen moet ik wel het woord van God verspreiden. Maar uiteindelijk is het uw keuze.
Uit liefde voor onze naasten moeten we hen erop wijzen dat ze verkeerd bezig zijn. De hel is te vreselijk en te eeuwig om ook maar 1 persoon in de waan te laten dat die plaats of niet bestaat of dat je sowieso wel naar de hemel gaat.

Dus nee vrijzinnigheid brengt je niet naar de hemel. Je kan niet je eigen godsdienst kiezen en sowieso verwachten dat je naar de hemel gaat. God heeft ons een boek gegeven nl de bijbel en daar staat in hoe je naar de hemel kan en daar staan ook zijn regels en wetten in wat mag en wat niet mag. Ter info al zijn regels en wetten zijn voor onze bestwil gemaakt en niet om ons te pesten.

Ik weet dat men tegenwoordig het steeds over "tolerantie" en "verdraagzaamheid" heeft maar dan moet u me maar eerst eens uitleggen wat u daarmee exact bedoelt. Dit zijn jammer genoeg dubieuze begrippen en veelal blijkt al snel dat deze mensen die er de mond vol van hebben helemaal niet tolerant of verdraagzaam zijn.

Het doel van christus was om het contact met God te herstellen en om God kenbaar te maken aan ons.
Zoveel Goden worden op deze wereld vereert, en toch gelooft u enkel in die christelijke God. Die is ontstaan binnen een bepaalde tijd en binnen een bepaalde joodse cultuur. Gingen de mensen voor de komst van Jezus allemaal naar de hel? Zij kenden toch de leer van christus niet? Gaan gelovigen in een andere God ook naar de hel?
Oud 28 mei 2008, 13:18   #271
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je zegt hier een aantal dingen die niet kloppen of die men je heeft proberen wijs maken en die niet kloppen.

Er is een verschil tussen katholiek en christen. Ik ben een christen en geen katholiek.
Wat bedoel je precies met "denkkaders" ?

Tja ik weet niet wat je bedoelt met fundamentalistische katholieken dus kan daar weinig over zeggen.

Je moet idd niet gedoopt zijn om naar de hemel te gaan. Het doopsel is enkel symbolisch maar heeft verder geen waarde. Dit is jammer genoeg 1 van de fouten binnen het katholieke geloof samen met een reeks andere dingen zoals het celibaat, de onfeilbaarheid van de paus, de maria verering en dergelijke .. .

Waarom men joden wil uitsluiten van de hemel snap ik ook niet goed ... . Dat is onbijbels ! Iedereen die Jezus accepteert als de Messias en die oprecht berouw toont voor zijn zonden gaat naar de hemel. Maar normaal gezien zou er wel wat moeten veranderen aan uw leven nadat je dit hebt gedaan anders moet je je bekering in vraag durven stellen. Maar er zijn vandaag messiaanse joden en ik denk dat deze wel degelijk naar de hemel gaan. Natuurlijk uiteindelijk is het iets tussen u en God en enkel God kent uw hart en weet wat je echt denkt. Het is niet omdat je naar een kerk gaat en dergelijke dat je naar de hemel gaat.

Er is geen enkele reden om de stelling dat Jezus de enige weg is te vervangen door iets anders. Dan zou je nl onbijbels bezig zijn. Wat ik er wel wil aan toevoegen is dat als iemand u een doctrine in de naam van het christendom wil opdringen dat je best eerst eens vraagt waar dat ergens in de bijbel staat en dat je ook zelf de bijbel leest en bestudeert. Want als ik sommige katholieken bezig hoor dan vraag ik me af of ze wel ooit de bijbel hebben gelezen (een echte bijbel ).
Als de bijbel op zoveel manieren valt te interpreteren hoe kan het dan een heilig boek zijn? Of zijn de woorden van God dan zo slecht neergeschreven dat zelfs een stationromannetje het beter zou doen?
Oud 28 mei 2008, 13:19   #272
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
God vergeeft al onze zonden als we dat willen ... lees maar eens goed wat ik daar zei in dat bericht dat je citeerde. Maar je moet het natuurlijk wel willen ... .

Trouwens hier op aarde krijgen misdadigers ook levenslang en in sommige landen zelfs de doodstraf niet vanwege al hun "goede" daden maar vanwege hun slechte daad/daden. Zo is het ook met God alleen is levenslang bij hem voor eeuwig en eeuwig.
Ben jij dus al een voorstander van de doodstraf geworden?
Oud 28 mei 2008, 13:23   #273
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Dus uw god is een sadist in plaats van "liefde, genade en gratie". Iemand die voor de liefde staat, martelt niet. Iemand die genade en gratie zou verlenen gaat niet iemand straffen tot in de eeuwigheid.

De mens is tenminste rechtvaardiger; zwaardere straffen voor zwaardere misdrijven.
Uw god straft iemand als Gandhi (een vredevol persoon met ander geloof) even erg als Mao (een massamoordenaar met een ander geloof), terwijl een massamoordenaar die toevallig christen is automatisch naar de hemel gaat
Ja, stel u voor dan worden er mischien ook wel een paar van die schijnheilige, duivelse VBaanhangers binnengesmokkeld, die daar tegen alle nieuwekomers in de hemel schreeuwen: aanpassen of oprotten!
Oud 28 mei 2008, 13:27   #274
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Het leven na de dood leidt bij mijn weten de aandacht iets teveel af van het leven voor de dood...
Oud 28 mei 2008, 13:31   #275
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Als de bijbel op zoveel manieren valt te interpreteren hoe kan het dan een heilig boek zijn? Of zijn de woorden van God dan zo slecht neergeschreven dat zelfs een stationromannetje het beter zou doen?
Niet voor niets spreekt men van "het evangelie volgens ...".
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 28 mei 2008 om 13:32.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 14:01   #276
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Het leven na de dood leidt bij mijn weten de aandacht iets teveel af van het leven voor de dood...

Dat het juist het gevaar als je enkel in absoluten denkt van de eeuwige hemel/hel waarbij het echte leven maar minderwaardig is. Dan wordt misdaad en moord plots heel gemakkelijk te verantwoorden wanneer je overtuigt bent dat je hierdoor de hemel kunt verdienen

Laatst gewijzigd door Wautd : 28 mei 2008 om 14:01.
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 20:56   #277
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Deze hel heeft tenminste betrekking op het leven hier en nu ...

Laten we die als eerste maar eens bekritiseren...

Mischien moeten we er eerst maar eens naar streven een hemel hier te creeeren
zodat we diegene na de dood niet meer echt nodig hebben...
Oud 28 mei 2008, 21:11   #278
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Bestaat de hel nu eigenlijk echt?

Wel voor ieder die het lef heeft om deze film uit te kijken:

De ervaring van Bill Wiese 23 minuten in de hel.(helemaal onderaan)
http://www.biddenhelpt.net/index.php?file=downloads

Je kunt de film rechtstreeks bekijken op de site , maar beter is hem de downloaden en te bekijken met je mediaplayer.

Helemaal uitkijken, en dan.... doe er mee wat je wil, maar denk eerst goed na.

Weet dat mensen door de eeuwen heen zo'n ervaringen gehad hebben.
Man man wat een zever allemaal die film!

Wie gelooft zo'n goedkope zever nu nog anno 2008.

Maar Hel-vagevuur-hemel bestaan ja!!

Hier op deze aardkloot heb je ze alle drie!

Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 28 mei 2008 om 21:19.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 23:39   #279
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat is iets interessant dat je zegt, Linda.
want waartegen kwam Jezus, volgens de geschriften toch, juist tegen op?
tegen de Joodse regels die te streng opgevolgd werden, tegen een letterlijke interpretatie van die regels, zeker met betrekking tot vrouwen (stel u voor, u laten wassen door een prostituée!).

hij kwam op tegen degenen die de regels gebruikten om hun macht te bestendigen, te vergroten zelf. wat uiteindelijk zijn dood is geworden, het waren de Joodse machthebbers, niet het volk, dat hem dood wilden.

maar wat zien we nu? aanhangers van de Heilige Boeken, Joden, Christenen en Moslims, maken dezelfde fouten als de Joden 2000 jaar geleden. ze nemen hun boeken als DE waarheid aan en willen de regels letterlijk volgen.

staat ergens in een overleving dat een vrouw niet onzedelijk mag gekleed worden? er wordt dan maar geïnterpreteerd dat die vrouw volledig moet bedekt worden, of op z'n minst haar haren. om maar een voorbeeld te geven hé.

ik denk dat Jezus tegen hoofddoeken zou geweest zijn.
Dit is wat ik nog moest zoeken, denk ik. Effe kijken ...

Het klopt dat de figuur Jezus zoals die beschreven werd, zich afzette tegen doorgeschoten, en oneigenlijk gebruik van de Joodse religieuze regels. Maar dat was een bestaande strekking binnen de Joodse gemeenschap, en het hele spectrum van persoonlijkheidsvarianten op het menselijke is altijd binnen de Joodse gemeenschap aanwezig geweest. Ik zou niet durven zweren wat zijn dood is geweest. Hij is door de Romeinen terechtgesteld, en volgens mij gaan ze dat niet gedaan hebben omdat hij zo'n goede collaborateur was.

Er zijn onder de aanhangers van de boeken heilige boeken mensen die niet al te veel begrijpen van wat daarin staat, en er soms het tegenovergestelde mee doen van wat de wijzen die de betrokken teksten lieten noteren, ermee tot doel hadden. Dat is onvermijdelijk, dat is menselijk. Iedere groep heeft alle soorten mensen in zijn gelederen in ongeveer dezelfde verhoudingen.
De drie boeken vertellen hetzelfde verhaal maar soms met andere woorden. Het christendom vertelt in feite hetzelfde verhaal, maar ik heb er zelf lang, jaren, moeten naar zoeken om het te kunnen vastknopen aan de twee andere. Het Jodendom en de islam zijn bijna identiek, maar het christendom heeft enkele geloofspunten die oppervlakkig gezien voor problemen kunnen zorgen, en dat is ook gebeurd. Maar er is wel degelijk een mogelijkheid om het ook vast te knopen aan het convergentiepunt van het Jodendom en de Islam.

Er is bestaat geen full proof formule om aan onze menselijkheid te ontsnappen. De heilige boeken mogen dan de best mogelijke formule bieden, er bestaat geen goed idee wat niet kan worden omgesmeed tot een wapen. En er zijn evenveel versies van de Islam als er Moslims zijn, evenveel versies van het Jodendom als er Joden zijn, evenveel versies van het Christendom als er Christenen zijn, etc... Bovendien evolueert in ieder mensenleven de kijk die we op het leven hebben, en dus ook de Islam in het leven van een Moslim, het Jodendom in het leven van een Jood, het Christendom in het leven van een Christen. Waar ik vandaag van overtuigd ben, zal ik morgen misschien niet meer van overtuigd zijn. Idem voor jou, en voor ieder ander mens wat denkt, en groeit.

Het gebruik een hoofddoek te dragen door vrouwen dateert van voor de mensen begonnen zijn met hun verhalen te bewaren, en op te schrijven. We kunnen dus niet echt weten hoe die gewoonte tot stand is gekomen. Maar als we effe kijken naar de mensen van vandaag. Vanavond in 'Thuis' was Marianne in Oman met een grote hoed op haar hoofd. Bescherming voor de zon kan een motief zijn om een hoofddoek te gaan dragen, kan zelfs een motief zijn om een niqaab te dragen. Bescherming tegen dat zand dat in je haar vliegt ook, kan ook een motief zijn om zo'n gebruik te ontwikkelen.

Ik denk niet dat Jezus, als die bestaan heeft zoals beschreven, tegen de hoofddoek zou zijn, maar voor het respecteren van de vrouw, voor het respecteren van haar keuzes, maar ook voor de bescherming van vrouwen. In ontwrichte samenlevingen is er meer nood aan structuur voor vrouwen dan in onze goed gestructureerde samenleving.
Oud 29 mei 2008, 10:31   #280
Linda
Banneling

Standaard

Is de hel uitgemolken?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be