Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2008, 11:08   #21
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

tegen de tijd dat een roker longkanker heeft heeft ie zowieso zijn eigen behandeling al op voorhand betaald door de gehoffen accijnzen
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 31 mei 2008 om 11:08.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 11:13   #22
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Welke CO2
-taks?
Emissierechten
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 11:16   #23
Gargamel
Banneling

Standaard

Allemaal zever.Dat ze dan eerst maar eens beginnen met de tabakskwekers geen EU geld meer te geven.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 11:18   #24
Gargamel
Banneling

Standaard

Waarom zitten we dan ook opgescheept met duizenden verslaafden aan heroine en andere wiet.Allemaal gratis zorgen op de kosten van de belastingbetaler.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 11:43   #25
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

gewoon legaliseren daarom he en er ook kankertaks op gaan heffen
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 18:42   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Degenen die hier in deze draad van hun lat geven dat we voor alles moeten betalen en blijven betalen, zonder iets terug te krijgen, moet ik wel even wijzen op het volgende:

het was niet de mening van de minister van finansiën die dat ideetje lanseerde, maar wel de uitslag van een enkête bij dames en heren dokteurs.

Daarnaast kan ik me zo inbeelden, dat die mensen dat niet zo letterlijk bedoelen.
Het zou m.i. wel eens kunnen zijn dat die dokteurs een beetje gefrustreerd geraken als ze met veel inzet proberen van mensen te genezen, terwijl die mensen vierkant hun teelballen vegen aan raadgevingen die toch wel maatschappelijk aanvaardbaar zijn, namelijk een beetje rekening houden met wat op die pakjes sigaretten gedrukt is (roken is dodelijk) of met wat goedmenende mensen zeggen over beweging, gewicht, junk-food ....

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 23:57   #27
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Degenen die hier in deze draad van hun lat geven dat we voor alles moeten betalen en blijven betalen, zonder iets terug te krijgen, moet ik wel even wijzen op het volgende:

het was niet de mening van de minister van finansiën die dat ideetje lanseerde, maar wel de uitslag van een enkête bij dames en heren dokteurs.

Daarnaast kan ik me zo inbeelden, dat die mensen dat niet zo letterlijk bedoelen.
Het zou m.i. wel eens kunnen zijn dat die dokteurs een beetje gefrustreerd geraken als ze met veel inzet proberen van mensen te genezen, terwijl die mensen vierkant hun teelballen vegen aan raadgevingen die toch wel maatschappelijk aanvaardbaar zijn, namelijk een beetje rekening houden met wat op die pakjes sigaretten gedrukt is (roken is dodelijk) of met wat goedmenende mensen zeggen over beweging, gewicht, junk-food ....
Ik heb heel wat dokters gekend die zelf rookten.

Laatst gewijzigd door rikbe : 31 mei 2008 om 23:59.
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2008, 12:07   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Ik heb heel wat dokters gekend die zelf rookten.
Ah maar dat is een nieuw gegeven.
Daar hadden wij nog nooit iets van gezien.
Dus veranderen we van gedacht: roken is gezond, het moet aangemoedigd worden, liefst roken bij het eten, bij het maken van kinderen en bij de kinderen zelf.

Ik wacht nu graag op bericht van een dokter die een verpleegster knipt zonder kondoom. Want dan zal ook het aids-probleem opgelost zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2008, 12:47   #29
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ah maar dat is een nieuw gegeven.
Nieuw? Nee, heel oud.

Citaat:
Daar hadden wij nog nooit iets van gezien.
Wij? Wie is 'wij"? Blijkbaar hebben jullie nog niet veel gezien.
Citaat:
Dus veranderen we van gedacht: roken is gezond, het moet aangemoedigd worden, liefst roken bij het eten, bij het maken van kinderen en bij de kinderen zelf.
Tuurlijk roken wij bij de kinderen, zij roken ook bij ons.
Citaat:
Ik wacht nu graag op bericht van een dokter die een verpleegster knipt zonder kondoom. Want dan zal ook het aids-probleem opgelost zijn.
Een kondoom bij knippen? Normale dokters gebruiken handschoenen.
Oud 1 juni 2008, 13:18   #30
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koolvis Bekijk bericht
In het 19 uur journaal op Eén bleek men te pleiten om rokers met longkanker
en drinkers met levercirose te laten opdraaien voor de medische kosten.

Dit lijkt logisch, want eigen schuld.

1) Maar dan ook voor andere ziekten waar men schuldig aan kan zijn? HIV, diabetes door te veel te eten en noem maar op.

2) Als de zieke zelf moet opdraaien voor de kosten dan kan je toch ten minste verwachten dat hij en zijn lotgenoten niet langer accijnzen betalen op drank en rookwaar?!

Ik denk dat een vrij oude roker al veel dagen medische kosten betaald heeft door middel van de accijzen die hij betaald heeft voor zijn genot.

O.K. accijzen zijn geen verzekering, maar het levert de staat toch wel leuk wat €uro's op
nietwaar?
Een denkoefening.

PS ik rook en drink met mate: tot 3 bieren per dag en 3 tot 6 sigaretten per dag.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Er zit één punt in die discussie

Het budget van de tax op de sigaretten alcohol, en zelfs tax op suiker zou eigenlijk in de gezondheidszorg budget moeten zitten.
Dat budget voor gezondheidszorg zou dan minder ten laste van de arbeid moeten fungeren en dus de sociale zekerheid zou goedkoper moeten worden voor de werknemers.
Jullie vergeten het belangrijkste punt: tgv de verminderde levensverwachting van tabak-en acoholverslaafden realizeert de regering een belangrijkere besparing in de pensioensector dan de hogere verzorgingskosten. Tabak en alcoholconsumptie zou dus aangemoedigd moten worden in functie vh begrotingsevenwicht binnen een aantal jaren .
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2008, 13:44   #31
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Jullie vergeten het belangrijkste punt: tgv de verminderde levensverwachting van tabak-en acoholverslaafden realizeert de regering een belangrijkere besparing in de pensioensector dan de hogere verzorgingskosten. Tabak en alcoholconsumptie zou dus aangemoedigd moten worden in functie vh begrotingsevenwicht binnen een aantal jaren .
Well no shit, Sherlock!
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 1 juni 2008 om 13:44.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2008, 15:25   #32
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:

Dat is niet logisch zolang ik zoveel voor de sociale zekerheid betaal. Een heel gevaarlijk idee ook, want snel zal men voor elke ziekte wel een soort "eigen schuld" vinden.

* Stoflong? Had je maar niet daar moeten gaan werken.
* Hartaanval? Had je maar zo hard niet moeten werken of zo vet eten.
* Burn-out? Had je maar beter met je relatie werk-geestelijke gezondheid moeten omgaan.
* Arm gebroken? Wie gaat er nu ook fietsen op zo'n helling?
* Terminale kanker? Had je maar vroeger naar de dokter moeten gaan toen je die serie kleine kwaaltjes begon te merken.

We zijn aan het sterven van zodra we geboren worden, dus dat is geen legitieme reden om mensen uit te sluiten van verzorging. Zeker niet als ze er hun hele leven via de soc. zekerheid voor hebben betaald.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2008, 15:31   #33
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Well no shit, Sherlock!
Een Amerikaans tabaksgigant lijkt een studie met die conclusie (qua tabak uiteraard) te hebben aangeboden aan de Tsjechische regering.
Oud 1 juni 2008, 15:34   #34
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) Maar dan ook voor andere ziekten waar men schuldig aan kan zijn? HIV, diabetes door te veel te eten en noem maar op.

2) Als de zieke zelf moet opdraaien voor de kosten dan kan je toch ten minste verwachten dat hij en zijn lotgenoten niet langer accijnzen betalen op drank en rookwaar?!

Ik denk dat een vrij oude roker al veel dagen medische kosten betaald heeft door middel van de accijzen die hij betaald heeft voor zijn genot.

O.K. accijzen zijn geen verzekering, maar het levert de staat toch wel leuk wat €uro's op
nietwaar?
Een denkoefening.

PS ik rook en drink met mate: tot 3 bieren per dag en 3 tot 6 sigaretten per dag.
3 pinten per dag kan je niet echt met mate noemen.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2008, 15:53   #35
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Dat is niet logisch zolang ik zoveel voor de sociale zekerheid betaal. Een heel gevaarlijk idee ook, want snel zal men voor elke ziekte wel een soort "eigen schuld" vinden.

* Burn-out? Had je maar beter met je relatie werk-geestelijke gezondheid moeten omgaan.
* Terminale kanker? Had je maar vroeger naar de dokter moeten gaan toen je die serie kleine kwaaltjes begon te merken.

We zijn aan het sterven van zodra we geboren worden, dus dat is geen legitieme reden om mensen uit te sluiten van verzorging. Zeker niet als ze er hun hele leven via de soc. zekerheid voor hebben betaald.
* autoaccident? had niet zo stom moeten zijn om per auto te rijden.
* verbrand in de 3de graad? had niet zo stom moeten zijn om het fritvet te laten vlam vatten.
* gebroken rug? had niet zo stom moeten zijn op een ladder te klimmen.
Oud 1 juni 2008, 16:21   #36
Tavek
Banneling

Standaard

Ik hoop gewoon dat ze niet rokers en niet drinkers, dus mensen die gezond proberen te leven en gewoon pech hebben gehad, voorrang geven bij transplantaties.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2008, 16:37   #37
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik hoop gewoon dat ze niet rokers en niet drinkers, dus mensen die gezond proberen te leven en gewoon pech hebben gehad, voorrang geven bij transplantaties.
Hebben die dat nodig?
Oud 1 juni 2008, 16:38   #38
Piefke
Vreemdeling

Standaard

Ik zat even op een 'eigen' idee, maar werd verwezen naar hier:
Zie hier mijn reactie:

Rokers en drinkers betalen zelf hun eigen onheil en ziektekosten - akkoord of niet ?

Onlangs was er weer een of andere medische kwibus of einzelgänger, die kwam verklaren dat rokers en drinkers zelf maar moeten opdraaien voor de door hen gemaakte kosten inzake gezondheidszorg en dat deze kosten niet meer zouden mogen gedekt worden door het algemeen betaald ziekenfonds. Tien, vijftien jaar geleden had hij al eens een voorganger…

Wars van het al dan niet gezond zijn van het feit op zich, vind ik persoonlijk zijn uitspraak vrij gevaarlijk en eenzijdig. Terwijl rokers en drinkers massaal belastingen betalen door de aankoop van hun product en zo het sociaal bestel mee subsidiëren, minder lang leven, minder van het sociaal gezondheidssysteem profiteren of toch alleszins korter in termijn, gaat die gast ze uitsluiten. Als we een dergelijke egoïstische piste willen bewandelen, zoals voorgesteld door deze medicus, mag ik dan de accijnzen op alcohol en tabak reserveren voor rokers of drinkers ? Of is dat te veel gevraagd ? Waarom laat de staat dan nog een dergelijke productie toe en incasseert ze sowieso nog accijnzen op dergelijke producten ? We betalen al meer dan voldoende met dergelijke producten voor de gezondheidszorg. Of is Imbev met Jean-Luc Dehaene als bekend figuur op kop of de Franse wijnindustrie te machtig ???

Kijk, als de man zin heeft om op een dergelijke egoïstische manier verder te willen denken, dan heb ik nog enkele laconieke voorstellen voor hem:

Stop elke tussenkomst voor diabetici, die het zelf door overgewicht hebben gezocht.
Stop elke interventie bij bevallingen, want noch hij, noch ik hebben er ons plezier aan gehad, en uiteindelijk is dat de verantwoordelijk van twee mensen en moet de maatschappij er niet voor op draaien, aansluitend hierop ook de kinderbijslag, de kinderopvang etc…
Stop interventie bij jeugdige weekend ongevallen. Hebben ze het ook niet zelf gezocht door hun soms roekeloze houding?
Stop de sociale hulp aan drugsverslaafden. Het is hun eigen tekortkoming.

Er zijn nog onderwerpen te bedenken, maar ik denk dat ik met deze al voldoende argumenten heb aangehaald en voldoende heb aangetoond hoe je de kat tegen de haren in kunt strijken.

Moeten we nog verder gaan met uitsluitingen ? Ik vrees van niet. Als we verder gaan, weten we wel waar we aan beginnen, maar zullen we zeker niet meer weten waar we zullen eindigen, want elk individu heeft wel zijn op- en aanmerkingen.

Maar als een dergelijk medici wel een spreekbuis in de media krijgt, dan voel ik me terecht dat ik daar publiek mag op reageren. Een medicus heeft nu eenmaal de eed van Socrates afgelegd bij het aanvaarden of het beëindigen van zijn studie. Als hij er niet mee akkoord was, had hij die eed niet moeten afleggen en had hij zijn praktijk niet moeten uitvoeren. Eerst geld incasseren en daarna kritiek leveren…, het is al te gemakkelijk. Bij de eed van Socrates bestaat er geen onderscheid tussen een mens, die door omstandigheden gewond of ziek is geraakt of het zelf heeft gezocht. Een medicus moet te allen tijde neutraal blijven.

Vergeet deze einzelgänger dat soms ? Aan jullie het woord…
Piefke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2008, 16:42   #39
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Hebben die dat nodig?
Ja, er bestaan levercirrhoses die niet door drank of voeding ontstaan, zoals de primaire biliaire cirrhose:
http://www.nhsdirect.nhs.uk/articles...?articleId=581

(ik vind niet direct een NL-talige link)

Laatst gewijzigd door filosoof : 1 juni 2008 om 16:48.
Oud 1 juni 2008, 16:59   #40
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht

A road to privatisering van de gezondheidszorg is zo'n idee. De legitimiteit van de sociale zekerheid gaat compleet wegvallen als mensen lange tijd voor een systeem moeten betalen waar, als het puntje bij paaltje komt, ze niets van terug krijgen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be