![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#141 |
|
Minister
|
Mmm, het zal wel eerder aan de dame achter (voor) het scherm liggen, of het een tikpoes of een tikgeit is, denk ik.
Je moet maar eens een beetje door de Van Dale gaan bladeren, om je er van te vergewissen dat ik gelijk heb. |
|
|
|
|
|
#142 |
|
Minister-President
|
Ik ook niet. Naar het schijnt zijn er heel wat Te Koop-borden in d'Hoppe te Vloesberg. In Komen-Waasten daarentegen kunt u er enkele opmerken in Houtem en Ten Brielen. Als u de steenweg neemt om van Wervik naar Komen te rijden zult u opmerken dat "À Vendre" veel talrijker is in Wervik dan "Te Koop" in Godshuis, Komens gehucht.
Onlangs werd er op het VRT-nieuws tijd besteed aan een onderzoek van de grootschool te Ottingen-Nieuw-Leuven. In dat onderzoek werd er gezocht naar de leefbaarheid der Vlaamse gemeenten. Hieruit bleek dat Schilde de beste gemeente van Vlaanderen is terwijl Ronse (=Vlaams schiereiland in het Walenland) de slechtste is. Er werd voor dit bericht enkele beelden genomen van de gemeente Ronse waar ik telkens tweetalige opschriften kon opmerken. Het volgende las ik ook op het redetwistaangelegenheid van De Avond (le Soir) "Avec les années, j'ai vu le changement de comportement progressif dans des villes comme Ronse (Renaix) ou Geraardsbergen (Grammont). Le regard est souvent méchant si on parle français entre nous alors qu'on commande en néerlandais." Misschien kan iemand deze ontwikkeling bevestigen. Alvast is hun ingesteldheid t.o.v. het Nederlands nog niet veel veranderend . |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Minister-President
|
Kunt u nog iets meer vertellen over de taaltoestand te Beulen (Bouillon), a.u.b.? Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 4 juni 2008 om 17:11. |
|
|
|
|
|
#144 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#145 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Kapern (Quievrain), woont u daar mss? Lekker tegen Frankrijk! |
|
|
|
|
|
|
#146 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#147 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#148 |
|
Parlementslid
|
|
|
|
|
|
|
#149 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#150 |
|
Minister-President
|
Bastenaakse koeken - Bastnacher Kuchen - Biscuits (de) Bastogne
|
|
|
|
|
|
#151 |
|
Minister-President
|
Oei oei de voortreffelijke Nederlandstalige beschaving wordt in twijfel getrokken, Schande!!!
Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 4 juni 2008 om 17:46. |
|
|
|
|
|
#152 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#153 |
|
Parlementslid
|
Ik dacht al dat ik van een andere planeet kwam. TIKPOES?!?!?!? en TIKKETAKKE?! Dat hebben ze zelf verzonnen daar. En dat fantasties, met al die -ies uitgangen, dat heb ik ook nog nooit gezien. Volgens mij werd ook in nederland gewoon -sch uitgangen gebruikt in die tijd. Maar je hebt er altijd excentriekelingen bij. Zo ben ik nu een boekje uit 1974 aan het lezen waar men spreeks of ''ekskuus''. Ik heb dat altijd als excuus geleerd. En nog meer van dat soort onzinnigheden.
|
|
|
|
|
|
#154 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Wallonië Vlaams, nu |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Parlementslid
|
|
|
|
|
|
|
#156 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#157 |
|
Provinciaal Statenlid
|
gasten, 't was een grapke, ze mogen wallonië hebben als we frans vlaanderen terugkrijgen.
|
|
|
|
|
|
#158 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#159 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Vervolgens rukken we op naar Marseille en laten we de franse vloot zinken, om dan onze rechtmatige positie als maritieme wereldmacht te heroveren. Kijk...met mijn plannen, daar kun je tenminste nog wat mee |
|
|
|
|
|
|
#160 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Vervolgens rukken we op naar Marseille en laten we de franse vloot zinken, om dan onze rechtmatige positie als maritieme wereldmacht te heroveren. Kijk...met mijn plannen, daar kun je tenminste nog wat mee |
|
|
|
|