Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2008, 19:58   #2661
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Dan ben je in wezen confederalist.
Nee, toch niet. Ik ben voor een modern federalisme zoals in Duitsland of Spanje. Confederaal betekent volgens mij dat er een symbolisch centraal gezag is maar alle echte macht bij de deelstaten ligt, zoals in Joegoslavië.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 20:00   #2662
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Hij zei openlijk wat veel anderen denken. Maar als je zoiets als Vlaming zegt, word je direct een varrader genoemd. Nochtans is die uitbreiding niet noodzakelijk slecht voor de Vlamingen, zeker niet voor de Brusselse Vlamingen.
Op die manier wordt de Vlaamse aanwezigheid in Brussel groter.
Misschien niet, maar het probleem is: zo ga je een signaal geven aan de Franstaligen dat hun personaliteitsbeginsel de standaard is. Er wonen meer Franstaligen in een specifieke gemeente en hop, aanhechting aan Brussel of Wallonië.

De Brussels Vlamingen hebben weinig in de pap te roeren in Brussel, dat is algemeen geweten. Do the math: als er 70% Franstalig en 30% Nederlandstaligen in Brussel bij komen, dan hebben de Nederlandstaligen nog minder in de pap te brokken.

Indien je meer Vlaamse inspraak in Brussel zou willen, moet je gemeentes aanhechten waar het merendeel Vlamingen zijn. Doch, de geschiedenis leert ons dat dit niet altijd goed is aangezien vele Franstaligen toch weigeren Nederlands te praten.

Ik moet voor mijn werk vaak in Brussel klanten bezoeken. Ik kan detweetalige "Franstalige" Brusselaars op mijn 1 hand tellen.
Oud 5 juni 2008, 20:02   #2663
Mr. Orange
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Je kunt FDF verwijten dat ze franskiljons zijn, bourgeois en anti-Vlaams, maar fascisten zijn het niet. VB, Agir en FN zijn de enige fascistische partijen in België.
Een partij die ontstaan is uit protest omdat een bevolkingsgroep meer (of gelijke) rechten verwerft, noem ik niet bepaald koosjer.
Oud 5 juni 2008, 20:16   #2664
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien niet, maar het probleem is: zo ga je een signaal geven aan de Franstaligen dat hun personaliteitsbeginsel de standaard is. Er wonen meer Franstaligen in een specifieke gemeente en hop, aanhechting aan Brussel of Wallonië.

De Brussels Vlamingen hebben weinig in de pap te roeren in Brussel, dat is algemeen geweten. Do the math: als er 70% Franstalig en 30% Nederlandstaligen in Brussel bij komen, dan hebben de Nederlandstaligen nog minder in de pap te brokken.

Indien je meer Vlaamse inspraak in Brussel zou willen, moet je gemeentes aanhechten waar het merendeel Vlamingen zijn. Doch, de geschiedenis leert ons dat dit niet altijd goed is aangezien vele Franstaligen toch weigeren Nederlands te praten.

Ik moet voor mijn werk vaak in Brussel klanten bezoeken. Ik kan detweetalige "Franstalige" Brusselaars op mijn 1 hand tellen.
Wel ik kan U zeggen dat op mijn werk de meeste franstalige Brusselaars tweetalig zijn, en degenen die het niet zijn doen hun best om het te leren, desnoods in een privé-instituut. De Vlamingen in Brussel hebben pariteit.
Do the math: Als er 30% Nederlandstaligen bijkomen, verhoogt dat automatisch de huidige Vlaamse aanwezigheid van 10% in Brussel.
Oud 5 juni 2008, 20:34   #2665
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet enkel FDF'ers zijn daarvoor, ook alle andere franstalige partijen EN veel Vlaamse Brusselaars, zoals SPA'er Smet. Omdat het in het voordeel van Brussel is.
Ik ben ook voor de uitbreiding van Brussel. Maar dan wel een echte uitbreiding van Brussel met de 308 gemeenten van het Vlaams gewest.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 20:39   #2666
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik ben ook voor de uitbreiding van Brussel. Maar dan wel een echte uitbreiding van Brussel met de 308 gemeenten van het Vlaams gewest.
en dan ook nog deze van het Waalse gewest erbij en dan is het land Brussel compleet.
En de naam Brussels is toch al bekender dan Belgium, dus verder geen problemen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 20:43   #2667
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik maak dat onderscheid wel. Overigens ben ik zelf ook voor meer financiële autonomie voor de gewesten. Toch wordt ik verweten FDF'er te zijn en wat nog allemaal niet omdat ik geen separatist ben.
Kortom; jij vindt dat de Vlaamse en Waalse pendelaars die in Brussel komen werken hun belastingen in Brussel moeten betalen. Het eigen Brusselse belang primeert, ten koste van het Vlaamse en Waalse. ( en Wallonië heeft het al zo moeilijk).

Laatst gewijzigd door stropdrager : 5 juni 2008 om 20:56.
Oud 5 juni 2008, 20:49   #2668
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je kunt FDF verwijten dat ze franskiljons zijn, bourgeois en anti-Vlaams, maar fascisten zijn het niet. VB, Agir en FN zijn de enige fascistische partijen in België.
Oud 5 juni 2008, 20:54   #2669
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wel ik kan U zeggen dat op mijn werk de meeste franstalige Brusselaars tweetalig zijn, en degenen die het niet zijn doen hun best om het te leren, desnoods in een privé-instituut. De Vlamingen in Brussel hebben pariteit.
Do the math: Als er 30% Nederlandstaligen bijkomen, verhoogt dat automatisch de huidige Vlaamse aanwezigheid van 10% in Brussel.
Het is niet omdat de Nederlandstaligen over een paar ministerposten beschikken in de Brusselse regering (2 ministers en 1 staatssecretaris) dat ze daarom ook veel te zeggen zouden hebben in de Brusselse instellingen.
Oud 5 juni 2008, 21:00   #2670
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kortom; jij vindt dat de Vlaamse en Waalse pendelaars die in Brussel komen werken hun belastingen in Brussel moeten betalen. Het eigen Brusselse belang primeert, ten koste van het Vlaamse en Waalse. ( en Wallonië heeft het al zo moeilijk).
Absoluut. En dan moet er geen transfer naar Brussel meer gebeuren, en hebben de regio's troeven in handen om een eigen fiscaal beleid uit te stippelen. Wallonië kan volgens mij blijven genieten van federale steun, maar dan op een meer doorzichtige manier dan nu.
Oud 5 juni 2008, 21:01   #2671
Mr. Orange
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Die 30% Nederlandstaligen sloegen op één enkele gemeente. Ik moest me wat beter uitgedrukt hebben.

Mag ik u vragen wat voor werk u doet?
Oud 5 juni 2008, 21:13   #2672
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de Waalse gemeenten. U bent dus een unitarist?
Oud 5 juni 2008, 21:15   #2673
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die 30% Nederlandstaligen sloegen op één enkele gemeente. Ik moest me wat beter uitgedrukt hebben.

Mag ik u vragen wat voor werk u doet?
Nee, dat is privé. Maar het is een gewone job bij een groot staatsbedrijf.
Oud 5 juni 2008, 21:33   #2674
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wallonië kan volgens mij blijven genieten van federale steun, maar dan op een meer doorzichtige manier dan nu.

Profiteren is dan ook het enigste waar ze echt goed in zijn.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 21:34   #2675
Mr. Orange
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Nee, dat is privé. Maar het is een gewone job bij een groot staatsbedrijf.
Geen probleem, ik respecteer uw privésfeer.

Wel daar zit hem juist het verschil. De klanten die ik bezoek zijn over het algemeen KMO's.
Oud 5 juni 2008, 23:11   #2676
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen probleem, ik respecteer uw privésfeer.

Wel daar zit hem juist het verschil. De klanten die ik bezoek zijn over het algemeen KMO's.
De meeste KMO's in Brussel worden gerund door mensen van buitenlandse origine, klopt dat?
Oud 5 juni 2008, 23:12   #2677
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Profiteren is dan ook het enigste waar ze echt goed in zijn.
Is zulk racistisch gezwets eigenlijk wel toegestaan op dit forum?
Oud 5 juni 2008, 23:28   #2678
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach, als azert, everytime en U en nog anderen hier die het francofoon standpunt verdedigen racistisch mogen zwetsen op dit forum mijn beste, waarom wij dan niet...
Of is het weer naar goede francofone gewoonte dat jullie je alles mogen permitteren wat jullie commentaar betreft ,en wij onze woorden eerst op een goudschaaltje dienen af te wegen alvorens ze hier te plaatsen om toch maar niet die teergevoelige francofone zieltjes van de FDF'erkes te beschadigen met onze vlaamse praat....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 00:22   #2679
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik weet het wel man....de waarheid komt soms hard aan.

Als er één grote leidraad is die we steeds mogen horen is het wel: '' aan de transfers - ons geld geven - mag niet geraakt worden''.
Leer eens op eigen benen te staan inplaats van steeds te profiteren van de Vlamingen!!!

Vlaanderen betaalt zich blauw aan Wallonié en wat krijgen ze.....stank voor dank.
Bijna dagelijks lezen we hoe geld in Waalse politici hun zakken, meestal rood gespuis, verdwijnt en dan zouden wij nog niets mogen zeggen?:
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 00:31   #2680
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ach, als azert, everytime en U en nog anderen hier die het francofoon standpunt verdedigen racistisch mogen zwetsen op dit forum mijn beste, waarom wij dan niet...
Of is het weer naar goede francofone gewoonte dat jullie je alles mogen permitteren wat jullie commentaar betreft ,en wij onze woorden eerst op een goudschaaltje dienen af te wegen alvorens ze hier te plaatsen om toch maar niet die teergevoelige francofone zieltjes van de FDF'erkes te beschadigen met onze vlaamse praat....
Toon aan waar ik mij racistisch uitgelaten heb of trek uw woorden in!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be