![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#221 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#222 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik ben aan het lezen gegaan over libertarisme. 'k Heb absoluut nog niet alles gelezen wat ik opgeslagen heb, maar toch al een aantal vragen. Maar eerst de bronnen: www.libertarisme.nl en een verslag over een gesprek met Frank Van Dun: http://inflandersfields.eu/2007/12/h...k-van-dun.html
Eerste vraag: Er wordt sterk de nadruk gelegd op natuurlijke rechten (versus artificiële rechten). Welke zijn die natuurlijke rechten en wie bepaalt die? Aanvullend: er wordt ook sterk de nadruk gelegd op privébezit. Is privébezit dan een natuurlijk recht? Tweede vraag: Blijkbaar wordt een overheid wel als een speler beschouwd. Wie vormt die overheid? Welke beslissingsbevoegdheid heeft die dan? Derde vraag: hoe lost libertarisme het gevangenendilemma in grote groepen op? Een regulerende instantie? Wie bepaalt dat? Hoe? (eigenlijk cfr. overheid) En een bemerking: Sommige stukken lijken me wat populistisch. Een voorbeeld: "Democratie is twee wolven en een schaap die erover stemmen wat ze zullen gaan eten. Veel mensen vinden dat wetten gerespecteerd moeten worden omdat ze gemaakt worden via een democratische procedure. Als er democratisch een wet wordt gemaakt dat alle vrouwen door mannen geslagen mogen worden, is dit dan een wet die gerespecteerd dient te worden?"
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. Laatst gewijzigd door Txiki : 9 juni 2008 om 21:15. |
|
|
|
|
|
#223 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
jaja, ik denk mee - samen met u - in zuivere cash. Zo hoort het als ge libertarisch redeneert. En waarom is dit onrealistisch, kan je dat aantonen.
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 9 juni 2008 om 21:14. |
|
|
|
|
|
#224 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#225 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In een 'moderne' samenleving als de onze betekent dat je contractuele vrijheid hebt om te werken voor iemand bij een contract waar je vrijwillig mee akkoord ging. Wie die bepaalt? 'Niemand' - de ratio, als je dat belieft. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wie dat bepaalt: wie wilt? Citaat:
|
|
|
|
|
#226 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Enfin; 'zuiver water' komt, net zoals 'goederen die je zou komen met die minimum-uitkering' niet uit de lucht gevallen. Als iemand een 'recht' zou hebben op zuiver water of een minimum-uitkering, betekent dat eenvoudig weg dat hij de arbeid van iemand anders mag afdwingen. Dat heet slavernij. Ik ben daar tegen.
|
|
|
|
|
#227 | |
|
|
Citaat:
Verder is het een totale karikatuur. Een arme die recht heeft op water onderwerpt de Belgische bevolking dus aan "slavernij". Ge weet niet over wat ge het hebt man. |
|
|
|
|
|
|
#228 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Overigens Ambiorix, het mag misschien een wonder heten maar gij hebt 'eigenlijk' geen idee wat mijn persoonlijke waarden zijn. Dat kan u overigens ook geen barst schelen. Het enige wat jij wilt is mensen onderwerpen aan uw staatje om alles af te dwingen. Dat je daarmee de samenleving verarmt - en raad eens wie daar het eerste slachtoffer van is? - kan u geen bal schelen. Ge 'denkt' dat ge sociaal zijt, maar ge wilt alleen maar mensen onderwerpen. Het kan u geen bal schelen wat andere mensen vinden. Als gij maar 'sociaal' zijt door te ijveren dat iedereen in een gigantische pot geld steekt die dan 'sociaal' wordt herverdeeld. Zolang dat dat 'uw' beeld is, heb je niet veel recht om mij om maar het even wat te dissen, feitelijk. Het is overigens niet die arme die de Belgische bevolking onderwerpt. Het zijde gij en iedereen die denkt zoals u die een pistool pakt en wijst: en nu zult gij water geven aan de negertjes. Waarmee ge compleet negeert dat zo'n verplichte systemen altijd gepaard gaan met verspilling, corruptie, zakkenvullerij, etc. Wel; dan heb ik het inderdaad eerder voor vrijwillige systemen. Alleen zij die erom geven, blijven over. De gene die het enkel voor het geld doen, die worden eruit geweerd. En dat vind ik positief, ja. Denk eens over iets na, vooraleer ge iets gaat veroordelen. Of is dat te moeilijk voor je?
|
|
|
|
|
#229 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je stelt "wie wil" bepaalt. Geraak je dan niet verstrengeld in de eeuwige discussie over prioriteiten? Kan het contingente opgeheven worden (cfr. discussie tussen Habermas en Luhmann)? Op zich is de commentaar van, bv. Van Dun, op de werking van de democratie zoals dat vandaag opgevat wordt, geen exclusief iets van libertarisme. Ook bv. Wilfried Dewachter schreef in dezelfde zin over het "Belgische federalisme" (als je "afscheidscollege wilfried dewachter" intikt op Google, krijg je als eerste resultaat dat document).
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|||
|
|
|
|
|
#230 |
|
|
fijn voor u, maar ge zijt enorm naïef. Een systeem dat vertrouwt op vrijwilligheid wérkt niet want dan hebt ge consensus nodig. Een machtsvacuüm blijft geen vacuüm, dat beseft ge toch.
|
|
|
|
|
|
#231 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Legitimiteit komt de facto neer op 'wat de mensen willen aanvaarden'. En ik verkies dan een systeem waarbij de checks en balances onafhankelijk van elkaar bestaan, in plaats van 1 'soevereine' overheid die 'zichzelf' gaat controleren. Een discussie over prioriteiten lijkt me ook altijd aanwezig; maar dat heeft een overheid toch x aantal keer meer? 'Waar gaan we nú geld aangeven? Onderwijs? Gezondheidszorg? Veiligheid?' De keuze herleiden naar het individu, lijkt me daarin dus net iets geschikter. Ik weet dat Habermas met veel mensen in discussie is getreden, maar deze discussie ken ik niet. Citaat:
|
|
|
|
|
#232 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat 'werkt' niet? Citaat:
Overigens; een 'consensus' in een samenleving is iets evident. Dat hebde vandaag ook... Consensus ontstaat 'vanzelf'. Citaat:
|
|
|
|
|
#233 |
|
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
Dingen waar mensen vrijwillig lid van worden en dus niet in geboren worden. Het zijn organisaties waarmee je overeenkomt en je dus in blijft engageren. Wat als iemand niet meer akkoord is met de libertarische maatschappij, hoe stapt die daar uit?
|
|
|
#234 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Uit een samenleving in de brede zin van het woord stappen gaat niet. Je kan proberen je af te zonderen, maar dat is ook maar een second hand oplossing, hé. Ik hou in ieder geval niemand tegen om met zijn 100den samen een gemeenschapke op te richten waar 'hun' eigen regels gelden.
|
|
|
|
|
#235 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
In het libertarisme, wat heb je daar?
|
|
|
|
#236 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Et alors? Citaat:
|
|
|
|
|
#237 | |||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#238 |
|
|
Goed, wat hebben we dus geleerd.
* Veiligheid moet worden gegarandeerd door privé-bedrijven. Er is echter geen overkoepeld orgaan dat ervoor zal zorgen dat die bedrijven zich als milities zullen gaan gedragen. Buiten andere bedrijven die zich dan maar op zullen werpen als de tegenpolen, wat mijn inziens de beginfase van een burgeroorlog inluidt. * Er is geen garantie dat de libertarische samenleving langer dan een dag overleeft. * Er is geen garantie dat er geen misdaden tegen de mensheid worden gepleegd. Het komt mij,en waarschijnlijk ben ik niet de enige, over alsof het libertarisme een ideologie, kuch kuch, is van mensen die gewoon egocentrisch met rust willen worden gelaten. En om zeker te zijn dat zij met rust worden gelaten, moet heel de maatschappij ineens libertarisch worden. Dit is geen egoïsme, maar extreem egocentrisme.
|
|
|
#239 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
|
#240 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Helemaal! Edit: waarom trouwens stoppen bij 'extreem egocentrisme'? Het is superduperextreem egoïstisch kei hard extremistisch egocentrisme! Doe het dan ineens goed, hé!
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 9 juni 2008 om 22:13. |
||
|
|
|