Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2008, 09:34   #21
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Het zou me vooral zeer interesseren wat luc154 of ElFlamencoLoco hierover kunnen zeggen wat de Bijbelinterpretatie aangaat.
Waarom stuur je dan geen persoonlijk bericht?
Als je enerzijds enkel interesse toont voor meningen van bepaalde mensen en anderzijds reacties van andersdenkenden afdoet als 'kinderachtig', wat ben jij dan?

Als antwoord op uw vraag:
U beschouwt bepaalde genetische mutaties als 'defecten' en andere als 'positief'.
U bent volgens mij een darwinist zonder het zelf te beseffen...

Uw opmerking dat de genetische defecten voorkomen uit het feit dat iedereen nakomeling is van een inteelt-proces slaat de bal mis; wat met bv. afwijkingen die een genetische oorzaak hebben maar waarvan de chromosomen van de ouders dit defect niet hebben. Een genetische aandoening is maw niet altijd 'erfelijk'; meestal wel maar soms ook niet. Een voorbeeld uit de praktijk: numerieke chromosoomafwijking. Syndroom van Down aka "mongolisme", Syndrioom van Turner, Syndromm van Patau, Syndroom van Edwards.
Het betreffen hier afwijkingen van erfelijk materiaal (een extra chromosoom) en dus een genetische afwijking Maar toch niet overerfbaar;

Laatst gewijzigd door Maes_P : 10 juni 2008 om 09:35.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 09:37   #22
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Luc154 werpte enkele interessante vragen op. Hij stelde - correct - dat de Schepping zoals ze door God gemaakt werd perfect is. Vanwaar kunnen dus de vele genetische defecten van de mens komen? Heeft Jezus zich daar ooit over uitgelaten? Tenslotte werd hij erg vaak met afwijkingen geconfronteerd. Ook al in Jezus' tijd lijkt er soort acceptatie van mensen geboren met een afwijking te zijn geweest. Zeker zullen vele mensen die hij genas een aangeboren hebben gehad. We kennen allemaal de passage uit Matteüs waar enkele mensen opsomt die Gods rijk zullen zien. Daaronder "de armen van geest". Worden hiermee mentaal gehandicapten bedoeld?

Mijn opinie is dat de genetische defecten van de mens voortkomen uit het feit dat alle mensen voortkomen uit de kinderen van Noah. Na de zondvloed waren er alleen maar familieleden van hem over.
Klopt niet, als er alleen familieleden van hem waren zou er niet zo'n genetische variatie zijn. Waar komen verschillende huidskleuren vandaan als er 1)maar enkelingen de voorouders zijn en 2)er geen evolutie bestaat. Evolutie stelt datenkele individuen de voorouders zijn van de mens maar de genetische variatie is een gevolg van de motor achter evolutie: mutatie.

Laatst gewijzigd door Tommm : 10 juni 2008 om 09:39.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 09:56   #23
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Zijn wij incest kinderen?
erger nog! Noah zelf was ook vast al een incest kind want die smerige hoerige dochters van Lot, den braven mensch, hebben hunne pa ook zat gemaakt en hem dan verkracht (bij mij marcheert het wel nooit als ze goe zat zijn, maar bij Lot blijkbaar wel), en zo hebben die ook hun eigen kinderen gemaakt. Beetje zoals Fritzl maar dan andersom natuurlijk.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 10:16   #24
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

De Bijbel leert ons dat de schepping perfect was. 'En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed.' Genesis 1:31

De schepping is echter gevallen omwille van de zonde/ongehoorzaamheid van de mens (Genesis 3). Daarom heeft God het eeuwige leven van de mens afgenomen: 'in het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. ' (Genesis 3:19).

De mens is dus beginnen sterven vanop het moment dat God hem uit Zijn tegenwoordigheid verwijdert heeft. Omdat de genenstruktuur van de mens in het begin bijna perfect was leefden de mensen toen ook langer. Lees Genesis hoofdstuk 5.
'En Adam leefde 930 jaar en hij stierf
En Set leefde 912 jaar en hij stierf
En Enos leefde 905 jaar en hij stierf...'

De mens heeft echter niet alleen een lichaam uit 'het stof der aarde', maar hij heeft ook nog een ziel ('toen formeerde de HERE God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen.' Genesis 2:7).

De mens kwam maar pas tot leven omdat God hem zijn ziel inblies. De mens sterft maar pas wanneer die ziel zijn lichaam verlaat. Dit gebeurd bij de dood van de mens, ziel en lichaam scheiden van elkaar. De ziel gaat dan naar een wachtplaats (Hades of bij God) om daar dan uiteindelijk te wachten tot de dag van het grote oordeel. Elk mens zal dan op die dag voor God moeten staan en verantwoording afleggen van zijn leven die hij op bruikleen gekregen heeft. Eindelijk gerechtigheid.

Laatst gewijzigd door luc154 : 10 juni 2008 om 10:17.
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 10:18   #25
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
De Bijbel leert ons dat de schepping perfect was. 'En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed.' Genesis 1:31

De schepping is echter gevallen omwille van de zonde/ongehoorzaamheid van de mens (Genesis 3). Daarom heeft God het eeuwige leven van de mens afgenomen: 'in het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. ' (Genesis 3:19).

De mens is dus beginnen sterven vanop het moment dat God hem uit Zijn tegenwoordigheid verwijdert heeft. Omdat de genenstruktuur van de mens in het begin bijna perfect was leefden de mensen toen ook langer. Lees Genesis hoofdstuk 5.

De mens heeft echter niet alleen een lichaam uit 'het stof der aarde', maar hij heeft ook nog een ziel ('toen formeerde de HERE God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen.' Genesis 2:7).

De mens kwam maar pas tot leven omdat God hem zijn ziel inblies. De mens sterft maar pas wanneer die ziel zijn lichaam verlaat. Dit gebeurd bij de dood van de mens, ziel en lichaam scheiden van elkaar. De ziel gaat dan naar een wachtplaats (Hades of bij God) om daar dan uiteindelijk te wachten tot de dag van het grote oordeel. Elk mens zal dan op die dag voor God moeten staan en verantwoording afleggen van zijn leven die hij op bruikleen gekregen heeft. Eindelijk gerechtigheid.
Ah, zo kan ik het ook. Als iets alleen verklaard kan worden door evolutie komt dat door onze zonden.
Rare jongens, die gelovigen.
Word wakker, Luc, het verstand kan maar één meester dienen, de rede of de waanzin.

Laatst gewijzigd door Tommm : 10 juni 2008 om 10:19.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 10:24   #26
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat is er 'perfect' aan breuklijnen. Wat is daar 'zeer goed' aan?
Dat vragen ze zich in China namelijk al een paar weken af.
Waarom heeft God breuklijnen gemaakt?

Citaat:
Waarom hebben bv. paarden dan geen eeuwig leven?

Citaat:
Bijna perfect?
Ik dacht dat je daarnet zei dat ze perfect was?

Citaat:
Opnieuw; een paard is geen levend wezen, want ze hebben geen ziel, want God heeft nooit geen asem geblazen in een Paard.
Kwallen vallen zelfs helemaal uit de boot: die hebben geen neus...

Citaat:
Allemaal goed en wel; maar wat heeft dit te maken met het mechanisme van genetische afwijkingen?
Of ben je gewoon lucraak aan het preken?
Oud 10 juni 2008, 10:25   #27
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Ah, zo kan ik het ook. Als iets alleen verklaard kan worden door evolutie komt dat door onze zonden.
Rare jongens, die gelovigen.
Word wakker, Luc, het verstand kan maar één meester dienen, de rede of de waanzin.
Als het verstand niet geleid wordt door God zal het verstand inderdaad geleid worden door de mens. Dat was nu net de oorzaak van de eerste zonde waardoor het menselijke verstand verduisterd werd. Lees 2 Korintiërs 4:4: 'De gedachten van de ongelovige zijn verblindt...waardoor ze het licht niet kunnen zien.'
Oud 10 juni 2008, 10:34   #28
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
'De gedachten van de ongelovige zijn verblindt...waardoor ze het licht niet kunnen zien.'
"In die tijd zag hij dat het licht in de koude krochten van het ouderlijk huis was binnengevallen. En hij zag dat het goed was."
Bambix 14:4

http://www.bloglog.ro/koelkast-f_0/b...vi_iapIQIiJ4c0
Oud 10 juni 2008, 10:34   #29
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
Wat is er 'perfect' aan breuklijnen. Wat is daar 'zeer goed' aan?
Dat vragen ze zich in China namelijk al een paar weken af.
Waarom heeft God breuklijnen gemaakt?
Vóór de zondeval was alles perfect. Geen breuklijnen, geen doorns en distels, geen dood, geen ziekte....
Citaat:

Waarom hebben bv. paarden dan geen eeuwig leven?
Omdat God besloten heeft de dieren niet het eeuwige leven te geven. In Genesis 2:19: 'En de HERE God formeerde uit de aardbodem al het gedierte des velds en al het gevogelte des hemels.'

Hier zie je dat God NIET de levensadem in de dieren blaast, dus niet naar Zijn gelijkennis. Paarden hebben geen geest om God te aanbidden, mensen wel.
Citaat:

Bijna perfect?
Ik dacht dat je daarnet zei dat ze perfect was?
De mens was perfect toen God hem geschapen had. Na de eerste zonde is de mens beginnen vervallen, degenereren.
Citaat:

Opnieuw; een paard is geen levend wezen, want ze hebben geen ziel, want God heeft nooit geen asem geblazen in een Paard.
Correctie: paarden hebben geen geest, noch geweten, maar wel een ziel.
Citaat:

Kwallen vallen zelfs helemaal uit de boot: die hebben geen neus...

Allemaal goed en wel; maar wat heeft dit te maken met het mechanisme van genetische afwijkingen?
Of ben je gewoon lucraak aan het preken?
Niet preken, maar waarschuwen, dat is trouwens onze taak. Welke mensen zouden wij zijn als wij deze heerlijke waarheid enkel en alleen voor ons zouden houden en de mens aan zijn eigen lot zouden overlaten?
Denk je dat wij plezier hebben in het zien verloren gaan van mensen?
Oud 10 juni 2008, 10:55   #30
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Niet preken, maar waarschuwen, dat is trouwens onze taak. Welke mensen zouden wij zijn als wij deze heerlijke waarheid enkel en alleen voor ons zouden houden en de mens aan zijn eigen lot zouden overlaten?
Tja, hoe meer zotten hoe meer vreugd.
Oud 10 juni 2008, 11:16   #31
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Vóór de zondeval was alles perfect. Geen breuklijnen, geen doorns en distels, geen dood, geen ziekte....
Wat is er verkeerd aan distels?

Citaat:
Omdat God besloten heeft de dieren niet het eeuwige leven te geven. In Genesis 2:19: 'En de HERE God formeerde uit de aardbodem al het gedierte des velds en al het gevogelte des hemels.'
Daar staat niet dat ze geen eeuwig leven hebben; enkel dat ze uit de aardbodem komen. Geef eens het juiste vers, Luc.

Citaat:
Hier zie je dat God NIET de levensadem in de dieren blaast, dus niet naar Zijn gelijkennis. Paarden hebben geen geest om God te aanbidden, mensen wel.
Ik heb blijkbaar ook geen geest om god te aanbidden. Ben ik dan niet gemaakt naar Gods gelijkenis?
En jij wel?

Citaat:
De mens was perfect toen God hem geschapen had. Na de eerste zonde is de mens beginnen vervallen, degenereren.
Hoe kan een perfecte mens een zonde begaan: er moet dus toch al een 'aanleg' tot zonde zijn geweest; een verborgen trekje.
Dus was de schepping niet perfect?

Citaat:
Niet preken, maar waarschuwen, dat is trouwens onze taak.
Citaat:
Welke mensen zouden wij zijn als wij deze heerlijke waarheid enkel en alleen voor ons zouden houden en de mens aan zijn eigen lot zouden overlaten?
Niet fundamentalistische christenen?
Oud 10 juni 2008, 11:24   #32
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Wat is er verkeerd aan distels?

Daar staat niet dat ze geen eeuwig leven hebben; enkel dat ze uit de aardbodem komen. Geef eens het juiste vers, Luc.

Ik heb blijkbaar ook geen geest om god te aanbidden. Ben ik dan niet gemaakt naar Gods gelijkenis?
En jij wel?

Hoe kan een perfecte mens een zonde begaan: er moet dus toch al een 'aanleg' tot zonde zijn geweest; een verborgen trekje.
Dus was de schepping niet perfect?

Niet fundamentalistische christenen?
Lees eerst een paar keer de Bijbel en je zult zien dat je dan niet altijd aan anderen uw vragen moet stellen.
Oud 10 juni 2008, 11:29   #33
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Lees eerst een paar keer de Bijbel en je zult zien dat je dan niet altijd aan anderen uw vragen moet stellen.
Ik heb een wetenschappelijke opleiding genoten;
ik ben kritisch en vragen stellen is mijn hobby.
Tijdens mijn opleiding kreeg ik antwoorden omdat de mensen die moesten antwoorden een logisch en gestructureerd theoretisch kader hadden waaruit ze konden putten om mijn vragen te beantwoorden.

En nu mag je 2 keer raden waarom je ofwel geen antwoord weet op mijn vragen, ofwel jezelf begint tegen te spreken (zoals met "de ouderdom van het heelal discussie")
Oud 10 juni 2008, 11:34   #34
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik lees de bijbel en ik stel vast dat Jezus bijvoorbeeld zelf zegt in Lucas dat hij geen God is.

Lucas 18, 18-19:
[18] "Een aanzienlijk man stelde Hem deze vraag: ‘Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwig leven?’ [19] Jezus zei tegen hem: ‘Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed, alleen God. [20] "

Jezus zegt hier duidelijk dat hij niet God is.

Ik heb nog altijd geen antwoord hierop gekregen noch van van u, noch van uw anders zo 'bijbelvaste' vrienden.

Laatst gewijzigd door system : 10 juni 2008 om 11:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 11:43   #35
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik heb een wetenschappelijke opleiding genoten;
ik ben kritisch en vragen stellen is mijn hobby.
Tijdens mijn opleiding kreeg ik antwoorden omdat de mensen die moesten antwoorden een logisch en gestructureerd theoretisch kader hadden waaruit ze konden putten om mijn vragen te beantwoorden.

En nu mag je 2 keer raden waarom je ofwel geen antwoord weet op mijn vragen, ofwel jezelf begint tegen te spreken (zoals met "de ouderdom van het heelal discussie")
Daarom moet je eerst naar God komen 'in geloof'.
Zolang je nog op uw eigen inzichten steunt vertrouw je Hem niet en kan Hij uw ogen niet openen.
Oud 10 juni 2008, 11:46   #36
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik lees de bijbel en ik stel vast dat Jezus bijvoorbeeld zelf zegt in Lucas dat hij geen God is.

Lucas 18, 18-19:
[18] "Een aanzienlijk man stelde Hem deze vraag: ‘Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwig leven?’ [19] Jezus zei tegen hem: ‘Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed, alleen God. [20] "

Jezus zegt hier duidelijk dat hij niet God is.

Ik heb nog altijd geen antwoord hierop gekregen noch van van u, noch van uw anders zo bijbelvaste vrienden.
Jezus zegt niet dat Hij God niet is. Hij zegt dat alleen God goed is. Hij zegt niet dat Hijzelf (Jezus) NIET goed is. Hij wilde een punt duidelijk maken aan deze rijke jongeman. Hij wilde deze man doen inzien dat ook hijzelf, die zo rijk was, niet goed is. Dat hij ook de wetten van God overtreden heeft. Had hij dat gezien dan ging hij gered worden.

Maar hij ging weg van Jezus met een driest hart omdat hij onderworpen was en een slaaf was van zijn eigen geld.
Oud 10 juni 2008, 11:49   #37
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Daarom moet je eerst naar God komen 'in geloof'.
Zolang je nog op uw eigen inzichten steunt vertrouw je Hem niet en kan Hij uw ogen niet openen.
Mijn inzichten?

Dat zijn niet mijn inzichten.
Dat zijn wetenschappelijk onderbouwde conclusies.
Die kun je bewijzen of ontkrachten.
Oud 10 juni 2008, 11:57   #38
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jezus zegt niet dat Hij God niet is. Hij zegt dat alleen God goed is. Hij zegt niet dat Hijzelf (Jezus) NIET goed is. Hij wilde een punt duidelijk maken aan deze rijke jongeman. Hij wilde deze man doen inzien dat ook hijzelf, die zo rijk was, niet goed is. Dat hij ook de wetten van God overtreden heeft. Had hij dat gezien dan ging hij gered worden.

Maar hij ging weg van Jezus met een driest hart omdat hij onderworpen was en een slaaf was van zijn eigen geld.
Hij zegt: "Waarom noemt gij me goed. Ge moogt alleen God goed noemen (en mij dus niet)". D�*t zegt hij.
Oud 10 juni 2008, 11:59   #39
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hij zegt: "Waarom noemt gij me goed. Ge moogt alleen God goed noemen (en mij dus niet)". D�*t zegt hij.
Wat jij hier tussen haakjes zegt, zegt Jezus niet.
Hij probeerde alleen maar iets duidelijk te maken aan deze rijke jongeling.

Lees eens Johannes 20:28
Wat zegt Thomas tegen Jezus als hij Hem terugziet na Zijn dood aan het kruis?

Laatst gewijzigd door luc154 : 10 juni 2008 om 12:00.
Oud 10 juni 2008, 12:19   #40
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat jij hier tussen haakjes zegt, zegt Jezus niet.
Hij probeerde alleen maar iets duidelijk te maken aan deze rijke jongeling.

Lees eens Johannes 20:28
Wat zegt Thomas tegen Jezus als hij Hem terugziet na Zijn dood aan het kruis?
We kunnen mekaar met teksten om de oren blijven slaan. Een tweede tekst dan die in de feiten bewijst dat Jezus niet God is.

In Marcus 13:32 staat:
"Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen."

De Zoon van God is toch Jezus. En volgens het dogma: godgelijk. En hier bekent Jezus dat hij niks afweet van de Oordeelsdag. Dus hij beschikt niet over dezelfde kennis die God heeft, dus Jezus is niet God.

Overigens uit uw tekst kan men nergens afleiden dat Jezus God is. Thomas zegt in een uitroep: 'mijn heer en mijn God'. Of Johannes zegt dit. Maar Jezus zegt dat zelf nooit. Integendeel zelfs. Hij zegt zelfs: ge moogt me niet goed noemen want enkel God is goed.

Laatst gewijzigd door system : 10 juni 2008 om 12:26.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be