![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#721 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Nee. Je moet begrijpen dat ik een totale leek ben op gebied van economie. Daarom dat ik bij u te rade ga. Corrigeer mij aub.
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 11 juni 2008 om 18:43. |
|
|
|
|
|
#722 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Enfin.
Ge zegt 'stel dat ik een onproductieve taak verricht en daarvoor 100 krijg'. De meest bekende 'niet productieve taak waar je toch geld voor krijgt' is diefstal. Als ik u beroof van 100 euro, ben ik 100 euro rijker en 'k heb niéts productief gedaan (integendeel). Als ik nu naar de winkel ga en een dvd speler koop, heb ik mss 'een' dvd speler gekocht, maar gij hebt 100 euro minder kunnen uitgeven. Het gene wat ik koop, kunde gij niet kopen. Zero-sum game, dus. Valsmunterij is een andere zaak: dan ontneem je ook waarde van anderen, zonder zelf waarde te creëren. (Geldcreatie door een centrale bank is niets anders dan wettelijke valsmunterij.)
|
|
|
|
|
#723 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#724 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Maar dus: stel dat morgen alle Belgische ministers, gouverneurs, burgemeesters, ... zeggen ik heb er geen zin meer in. De staat heeft geen nut. We stoppen ermee. België libertarisch.
Wat zal er dan gebeuren volgens de libertaristen met het libertarisch land?
|
|
|
|
#725 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wel. Het netto-effect tov mij die het wel steelt of niet steelt, is misschien gelijk (we nemen even een abstractie van het feit dat uw toenemend onveiligheidsgevoel ook een negatief effect is), maar het feit dat ik in plaats van u te bestelen welvaart had kunnen creëren (oppurtuniteitskost), betekent dat er minder welvaart is dan er had kunnen zijn.
|
|
|
|
|
#726 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Vergelijk het zo: als de helft van de bevolking systematisch de andere helft besteelt of de gehele bevolking gaat vrijwillig met elkaar om om welvaart te vergaren.
In welke samenleving zal er meer welvaart zijn, al de andere omstandigheden gelijk blijvend?
|
|
|
|
|
#727 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dan hebben wij eindelijk ons doel bereikt.
|
|
|
|
|
#728 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Daarna komen de VN-troepen. Echter: in pure Rwanda stijl is de Belgische bevolking al herleidt naar een goede 2 miljoen. De komende 25 jaar zal er echter nog een burgeroorlog tekeer gaan. Op de duur wordt die oorlog zo gevaarlijk, dat heel Europa troepen naar hier stuurt.
Over 50 jaar is 'Belg' zoiets dat je in een museum ziet. Een nucleare ramp is er niets tegen.
|
|
|
|
|
#729 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#730 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Jij vindt 'een liedje zingen' minder belangrijk dan die 100 euro, i.e. jij wilt een liedje zingen als je daar 100 euro voor krijgt. Voor u is het dus: 100 euro > liedje zingen. Ik vind een liedje horen belangrijker dan die 100 euro, i.e. ik wil 100 euro geven als ik een liedje hoor. Voor mij is het dus: liedje horen > 100 euro. We zijn er dus beide beter van geworden: positive sum game.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 11 juni 2008 om 19:19. |
||
|
|
|
|
|
#731 |
|
Burgemeester
|
|
|
|
|
|
|
#732 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
'Dwang' is niet erg, hé. Als mijn vriendin zegt: gij doet de afwas of vanavond geen seks, is dat ook dwang! Maar daar is toch geen probleem mee?
|
|
|
|
|
#733 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Uitlachen = uitleggen
Ja, als het over Praetorian gaat, komt Freud al eens langs.
|
|
|
|
|
#734 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door jules : 11 juni 2008 om 19:36. |
|
|
|
|
|
|
#735 |
|
Burgemeester
|
|
|
|
|
|
|
#736 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Onaanvaardbare interventie om die kinderen toch in te enten: niet persé. Kinderen zijn geen bezit van hun ouders, i.e. ouders hebben niet het absolute recht om daarover te beslissen. Verder lijkt het me compleet legitiem om iemand die willens en wetens anderen besmet een moordenaar is. Iemand die 'ongewild' iemand anders besmet, is (voor mij althans) analoog aan dood door schuldverzuim, wat mijn inziens ook strafbaar behoort te zijn.
|
|
|
|
|
#737 | |||
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#738 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Het probleem van legitimiteit heb je altijd. Dat nemen als aspect uitsluitend tegen het libertarisme is compleet onzinnig. Citaat:
Kinderen kunnen ontnomen worden bij hun ouders, als die ouders daar 'te slecht' voor zorgen - waarbij 'te slecht' natuurlijk een subjectieve notie is, die zich altijd stelt, ook bij een overheid.
|
|
|
|
|
#739 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik vraag me eigenlijk af wat andere libertariërs over denken. Casca? Bill?
|
|
|
|
|
#740 | |||
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Je blaast dus warm en koud tegelijk ... Citaat:
Citaat: