Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Geen loonindexering meer voor hoogstverdieners?
een goed idee 24 34,29%
wat is dat nu voor zever? 34 48,57%
een beter idee is dit (specifieer) 10 14,29%
ik begrijp geen ideeën 2 2,86%
Aantal stemmers: 70. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2008, 16:18   #41
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Inbev is deze week in het nieuws.

Daar zijn tweehonderd familiale aandeelhouders, waarvan 98% van heel zijn leven nog geen klop gedaan heeft.
So, als je geld hebt moet je niets doen als je dat niet wil...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 16:20   #42
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Ja lap, ik me even vergist. 'Inflatie' was inderdaad niet het juiste woord.
Voor de hoge inkomens wegen de stijgende voedsel- en energieprijzen minder door, omdat dat een minder groot deel van hun budget beslaat (zij geven meer uit aan luxe-artikelen, die in prijs gedaald zijn).
Zeker als het om voedselprijzen gaat, want een midden- of hooginkomen eet evenveel als een laaginkomen. Als voor hen een brood €1 duurder wordt, gebeurt dat ook voor de andere. Het zou stom zijn om voor dat duurdere brood, ze allebei procentueel een even grote loonsverhoging te geven zodat, de arme €1 extra krijgt, en de rijke €2.
En de hoge inkomens, die vooral merkproducten kopen, kunnen nog altijd overschakelen op de 'witte producten' e.d. Een laag inkomen, die reeds goedkopere merken moest gebruiken om rond te komen, kan niet op die manier besparen.
Dat is zever:

1° als ik 10000euro per maand verdien, en ik verteer 1000euro, en door de inflatie 1100euro dan is mijn consumptie met 10% gestegen en kan ik ipv 9000euro te sparen nog 8900euro sparen... Dus de inflatie speelt voor iedereen een rol en een hap uit de borrel. Er bestaan geen groepen die meer of minder last hebben van inflatie. Tenzij een studie hier het tegendeel bewijst.

2° als ik 2000euro verdien per maand en anders normaal 2000euro spendeer, kom ik op het einde van de maand bvb bij een inflatie van 10% met 10% minder goederen naar huis. En dus koop ik dan inderdaad ipv 30 potten yoghurt, 27potten yoghurt

Moet ik dan sterven van de honger, duidelijk niet.
Moet ik dan bezuinigen op iets ? Eigenlijk ook niet want ik ben nog altijd te obees
Moet ik dan boos voelen op de wetgever die mijn wedde koppelt aan de gezondheidsindex ? Nee ook niet
Ik kan gewoon maar vies zijn op die onnozel arabier die nu kan feesten met mijn geld, en het zonder moeite uit ons zakken weet tevissen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 16:20   #43
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Die indexatie maakt de kloof tussen arm en rijk juist groter, door de keuze van de producten in de korf. Ze werkt tegenwoordig geen kloof weg, nee,... ze veroorzaakt die kloof.
De indexatie is nooit, herlees: nooit bedoeld als middel om een kloof weg te werken.

Laatst gewijzigd door Sfax : 13 juni 2008 om 16:20.
Oud 13 juni 2008, 16:24   #44
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Ja lap, ik me even vergist. 'Inflatie' was inderdaad niet het juiste woord.
Voor de hoge inkomens wegen de stijgende voedsel- en energieprijzen minder door, omdat dat een minder groot deel van hun budget beslaat (zij geven meer uit aan luxe-artikelen, die in prijs gedaald zijn).
Zeker als het om voedselprijzen gaat, want een midden- of hooginkomen eet evenveel als een laaginkomen. Als voor hen een brood €1 duurder wordt, gebeurt dat ook voor de andere. Het zou stom zijn om voor dat duurdere brood, ze allebei procentueel een even grote loonsverhoging te geven zodat, de arme €1 extra krijgt, en de rijke €2.
En de hoge inkomens, die vooral merkproducten kopen, kunnen nog altijd overschakelen op de 'witte producten' e.d. Een laag inkomen, die reeds goedkopere merken moest gebruiken om rond te komen, kan niet op die manier besparen.
Wel, als dat de bedoeling is, dan geef je beter de bewuste bonnen; dan ben je tenminste zeker dat ze het extra geld dat ze krijgen niet gaan uitgeven aan de verkeerde dingen, waarna ze opnieuw kunnen komen klagen...
Oud 13 juni 2008, 16:26   #45
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Hebt U een vakantiejob?
Die indexaanpassingen zijn er in de eerste plaats voor uitkeringstrekkers. Als je de hoogste uitkeringen dan niet meer indexeert krijgen die na een oneindige reeks indexsprongen toch nog altijd veel meer dan een minimumloon uit arbeid.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 16:27   #46
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Die indexaanpassingen zijn er in de eerste plaats voor uitkeringstrekkers. Als je de hoogste uitkeringen dan niet meer indexeert krijgen die na een oneindige reeks indexsprongen toch nog altijd veel meer dan een minimumloon uit arbeid.
En dan?
Oud 13 juni 2008, 16:30   #47
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexander Br. Bekijk bericht
Het beste is gewoon de dop verlagen naar 500 euro/maand ofzo dat de mensen er niet mee kunnen toekomen en wel werk moeten gaan zoeken.

Economisch moet je er dan wel bijnemen dat de bescherming van alle werknemers afgeschaft wordt zodat een werkloze, die daartoe bereid is, jouw werk kan doen aan pakweg 700 euro per maand als hij kan aantonen dat hij beter is dan jij in je werk. Nou dat is wat niemand wil.
Een minimum aan werkloosheidsuitkering verhindert deflatie op loongebied.

Een economie kan bovendien moeilijk leven met een gebrek aan werkloosheid, omdat zulks looninflatie veroorzaakt en eenieders activa in waarde verminderen.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 16:31   #48
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Vraag is dan waar hij de grens trekt tussen "hoogstverdieners" en anderen: Zijn twee-inkomensgezinnen "hoogstverdieners", of bedoelt hij ministers en managers? Of het hoogste deciel? Aangegeven of reële inkomens?
Dan zijn enkel afgestudeerde loontrekkenden de peer. Demagogische praat.
Zei hij niets over indexering van belastingschalen? Spijtig.
Ja waar zit de grens ?

IK verdien 100.000euro met werken
Ik verdien 100.000euro met werken inclusief risicovergoeding van mijn zelfstandig beheerde zaak
Ik verdien 100.000euro met werken en interestinkomsten en beurswinst
Ik verdien 100.000euro met werken en huizen verhuren
Ik verdien 100.000euro man en vrouw met werken inclusief bedrijfswagen en met huurinkomst en interestinkomsten...

Stel dat je 100.000 euro 10% indexeert
dan verdien ik als zelfstandige en werkgever automatisch 20-30% minder
dan verdien ik als belegger minder omdat mijn beurswinsten hier dramatisch weer crashen
dan kan ik misschien weer mijn huis wat duurder verhuren, tenzij ze wel aan de slaindex hangen...
en dan komt mijn auto ook niet 10% duurder binnen,
en blijven mijn interesten ook wat ze zijn...

Ik vind het allemaal zo lineair niet
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 16:31   #49
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Wel, als dat de bedoeling is, dan geef je beter de bewuste bonnen; dan ben je tenminste zeker dat ze het extra geld dat ze krijgen niet gaan uitgeven aan de verkeerde dingen, waarna ze opnieuw kunnen komen klagen...
Er wordt pas geklaagd als de overbetaalden merken wat het maximumpensioen is. De minimumtrekkers hebben nooit meer gehad: hun maag is kleiner.
Oud 13 juni 2008, 16:36   #50
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Er wordt pas geklaagd als de overbetaalden merken wat het maximumpensioen is. De minimumtrekkers hebben nooit meer gehad: hun maag is kleiner.
De overbetaalden, zoals jij ze zo vooringenomen noemt, zijn vaak niet zo stom om enkel op een wettelijk pensioen te wachten... Gezien de return die je hier krijgt in België, in vergelijking met wat je ervoor moet afdragen, heb je er alle baat bij om bijdragen hier in België te reduceren tot 0, en het gewonnen geld zelf te investeren in degelijke pensioensfondsen...
Oud 13 juni 2008, 16:39   #51
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
En als je 70uur werkt mag je toch wel 10000euro verdienen ? Dat had ik toch begrepen.
Wie werkt in godsnaam 70 uur? En als er zo van die zotten zijn wat heb je dan aan een loon van 10000 euro of 5000 euro of 50 miljoen euro want dan heb je toch geen tijd om van je leven en je geld te genieten.

24h X 7 dagen = 168h - 70h (werkweek) = 98h - 42h (6h slaap X 7) = 56h - 14h (elke dag spendeer je gemiddeld 2h aan eten) = 42h - 7h (elke dag moet men zich toch wassen en verzorgen) = 35h - 7h (elke dag 1h om van en naar het werk te gaan) = 28h - 7h ( elke dag 1h voor televisie kijken) = 21h /7 = 3h per dag om 322 euro op te doen (10000/31)
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 16:40   #52
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En dan?
Dan heeft het niet indexeren van de hoogstverdieners geen effect. De helft moet daarvan nu af als je al jaren niet meer werkt, geen 2%! Langdurig hoog blijven trekken, enkel omdat je rijke nokkel je ooit in zijn bedrijfje heeft ingeschreven, en zonder enige onderzoek naar je werkelijke zieketekosten, dat is gewoon de boel bedriegen.
Oud 13 juni 2008, 16:43   #53
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Wie werkt in godsnaam 70 uur? En als er zo van die zotten zijn wat heb je dan aan een loon van 10000 euro of 5000 euro of 50 miljoen euro want dan heb je toch geen tijd om van je leven en je geld te genieten.

24h X 7 dagen = 168h - 70h (werkweek) = 98h - 42h (6h slaap X 7) = 56h - 14h (elke dag spendeer je gemiddeld 2h aan eten) = 42h - 7h (elke dag moet men zich toch wassen en verzorgen) = 35h - 7h (elke dag 1h om van en naar het werk te gaan) = 28h - 7h ( elke dag 1h voor televisie kijken) = 21h /7 = 3h per dag om 322 euro op te doen (10000/31)
De EU nam vorige week een uniforme maximum werkweek van 48 uur aan.... Daar gaat "onze" 40-uurweek...
Niet veel over gelezen in de kranten, hé?

Laatst gewijzigd door filosoof : 13 juni 2008 om 16:45.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 16:44   #54
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan heeft het niet indexeren van de hoogstverdieners geen effect.
Dan heb je nog steeds niets door wat inflatie is; zoek dat even op wil je...
Oud 13 juni 2008, 16:48   #55
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
De overbetaalden, zoals jij ze zo vooringenomen noemt, zijn vaak niet zo stom om enkel op een wettelijk pensioen te wachten... Gezien de return die je hier krijgt in België, in vergelijking met wat je ervoor moet afdragen, heb je er alle baat bij om bijdragen hier in België te reduceren tot 0, en het gewonnen geld zelf te investeren in degelijke pensioensfondsen...
Die het dan beleggen aan rendementen die soms lager zijn dan een spaarrekening en waar de belastingen 16% veronderstelde verschuldigde inkomstenbelasting op aanrekenen op het kapitaal, de maand dat je 60 wordt.

Laatst gewijzigd door filosoof : 13 juni 2008 om 16:51.
Oud 13 juni 2008, 16:50   #56
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Die het dan beleggen aan rendementen die soms lager zin dan een spaarrekening.
Ik sprak wel degelijk over degelijke pensioensfondsen
Oud 13 juni 2008, 16:53   #57
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
De indexatie is nooit, herlees: nooit bedoeld als middel om een kloof weg te werken.
Inderdaad.
Oud 13 juni 2008, 16:57   #58
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Het is ondertussen ook onze politici duidelijk geworden dat ons repartitiesysteem het in de nabije toekomst zwaar te verduren zal krijgen. Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als een aanvullend pensioen(groepsverzekering) en de individuele pensioenopbouw(pensioensparen).
Oud 13 juni 2008, 16:58   #59
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik sprak wel degelijk over degelijke pensioensfondsen
Uit het reglement van zowat elk pensioenfonds:
"De rendementen uit het verleden geven geen waarborg voor toekomstige rendementen."
Het rendement van een levensverzekering is ook gekoppeld aan de rente vd spaarrekening en wordt regelmatig bijgesteld, als de rentevoeten dalen(minder regelmatig als de rente stijgt)

Laatst gewijzigd door filosoof : 13 juni 2008 om 17:00.
Oud 13 juni 2008, 17:02   #60
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Het is ondertussen ook onze politici duidelijk geworden dat ons repartitiesysteem het in de nabije toekomst zwaar te verduren zal krijgen. Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als een aanvullend pensioen(groepsverzekering) en de individuele pensioenopbouw(pensioensparen).
Dat wist ik al op 16 jaar, dank zij onze leraar van zedenleer...

Laatst gewijzigd door filosoof : 13 juni 2008 om 17:03.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be