Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 26 februari 2004, 22:20   #241
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Ik heb ze al geprobeerd te zoeken op de site van de Kamer, maar ik vind ze totaal niet.
Ook ik heb vruchteloos geprobeerd totaalcijfers te vinden, alsook de reglementering voor de 2/2-meerderheid. Maar die webstek van de Kamer is niet onmiddellijk een voorbeeld van gebruiksvriendelijkheid.
Dat gevoel had ik ook.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline  
Oud 26 februari 2004, 22:22   #242
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. En ik had de cijfers voor die bepaalde stemming gezien.
Als de zetelverdeling sinds de verkiezingen onveranderd is gebleven:
25 VLD
25 PS
24 MR
17 sp.a
8 CDH
samen 99 stemmen voor.
21 CD&V
4 Ecolo
1 N-VA
1 FN
samen 27 stemmen tegen.
18 Vlaams Blok
6 Spirit
samen 24 onthoudingen.

Als Vlaams Blok en Spirit hadden tegengestemd was de verhouding 99-51 geweest en was er dus geen tweederde meerderheid.
Dimitri is offline  
Oud 26 februari 2004, 22:26   #243
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Als Vlaams Blok en Spirit hadden tegengestemd was de verhouding 99-51 geweest en was er dus geen tweederde meerderheid.
Bij mijn weten waren er ook onthoudingen bij andere partijen. Klopt dat?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 26 februari 2004, 22:45   #244
Dimitri

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten waren er ook onthoudingen bij andere partijen. Klopt dat?
Het was inderdaad anders: CDH onthield zich, Spirit stemde gewoon vóór. Bij de stemming in de Kamer stemden 96 leden voor, 26 tegen bij 26 onthoudingen. Je kunt het stembord zien in dit verslag
Dimitri is offline  
Oud 27 februari 2004, 07:12   #245
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Spirit onthield zich dus niet maar stemde pro mee met 'de meerderheidspartijen'.
Eén fabeltje is dus al de wereld uit.
Oud 27 februari 2004, 07:35   #246
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
Citaat:
Toon me dat eens cijfermatig aan. Ook dit heb ik al gevraagd, maar ook daar kwam toen geen antwoord op.
Jan van den Berghe,

Vraag dit beter aan een blokmandataris die bij de stemming aanwezig was, van mij zal je dat toch niet aannemen. Of beter nog, haal de cijfergegevens op bij de kamer www.dekamer.be

Wanneer alle diegenen die zich hebben onthouden dit niet hadden gedaan en hadden tegengestemd, dan was de kiesdrempel er ook niet gekomen!

Of wanneer spirit en het blok, beiden zogenaamd tegen de kiesdrempel, hadden tegengestemd, dan was de kiesdrempel er ook niet geweest!
En wanneer iedereeen had tegen gestemd was dekiesdrempel er ook niet. Wat nen dikke zever.! U blijft volharden dat het de schuld is van het Vlaams Blok. U bent steke blind. Bekijk de cijfers welke U geeft een sheel goed!
fernand is offline  
Oud 27 februari 2004, 09:42   #247
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fernand
En wanneer iedereeen had tegen gestemd was dekiesdrempel er ook niet. Wat nen dikke zever.! U blijft volharden dat het de schuld is van het Vlaams Blok. U bent steke blind. Bekijk de cijfers welke U geeft een sheel goed!
Fernand en Knuppel,

Zo vlug en makkelijk kom je er niet van af! Het blok had met zijn onthouding de intentie de kiesdrempel er door te krijgen.

Het verslag van het VRT-nieuws is een bevestiging van mijn stelling.

Dat spirit zich zou onthouden hebben, heb ik nergens beweerd!

En het blijft ook zo, als het BLOK en CDH hadden TEGEN gestemd, inplaats van zich te onthouden dan was de kiesdrempel er ook niet geweest.
Door hun onthouding kwam de meerderheid makkelijker aan een 2/3 meerderheid. De verhouding was nu: 26-96-26

Als het BLOK en CDH hadden tegen gestemd, dan was de verhouding:
52-96-0, dan was er geen 2/3 meerderheid geweest, dus geen kiesdrempel!

En hadden de 5 spiritmandatarissen mee hadden tegengestemd of zich hadden onthouden, dan was de kiesdrempel er toch gekomen door de onthouding van het BLOK!

Het is vooral het groot aantal onthoudingen van het BLOK dat van doorslag gevend belang was.

En hoe de andere partijen gingen stemmen, kon het BLOK onmogelijk weten, alleen maar gissen!

Dus de BLOK-onthouding bood een zekerheid dat de kiesdrempel er door kwam!
Clemens is offline  
Oud 27 februari 2004, 09:48   #248
luc broes

Standaard

De discussie over kiesdrempel en Co sleept lang aan.
Vooreerst geldt een kiesdrempel in zeer veel (democratische) landen. Er zijn valabele argumenten voor en tegen. Wie er voordeel bij heeft is er voor, wie er nadeel van heeft is er tegen. Wat valt daar nu nog meer over te zeggen? Het zelfde geldt voor grotere kiesomschrijvingen.
Agalev heeft baanbrekend werk verricht om dat duidelijk te maken. Ze waren voor de 5% drempel omdat ze dachten er voordeel bij te hebben. Na hun katastrofale nederlaag waren ze ertegen.
Tijdens de bittere gevechten voor stemmen komen ook bij alle partijen de kleine venijnige kantjes boven. Maar natuurlijk vooral bij de andere
Laten we nu naar de toekomst kijken en zien hoe we best verder geraken.
Het grootste obstakel voor een goed bestuur in Vlaanderen is het NON van de PS. Dus moet CD&V-NVA de grootste 'democratische' partij worden met hopelijk veel voorkeurstemmen op de NVA-kandidaten. Deze laatsten zullen, samen met Vandenbrande en Sauwens, meer gewicht in de schaal werpen met een nieuwe triomf van het VB als een stok achter de deur.
luc broes is offline  
Oud 27 februari 2004, 09:48   #249
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

kijk naar de cijfers... zwart op wit !

verslag van de VRT dat is een referentie van neutraliteit zeker
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 27 februari 2004, 10:08   #250
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Ancapa,

Blijkbaar heb je mijn tekst niet grondig gelezen of wil je de waarheid niet onder ogen zien!

Mijn stellingen berusten op cijfers uit het verslag van de kamer! (www.dekamer.be)
Herlees onderstaande tekst nogmaals!
Citaat:
Fernand en Knuppel,

Zo vlug en makkelijk kom je er niet van af! Het blok had met zijn onthouding de intentie de kiesdrempel er door te krijgen.

Het verslag van het VRT-nieuws is een bevestiging van mijn stelling.

Dat spirit zich zou onthouden hebben, heb ik nergens beweerd!

En het blijft ook zo, als het BLOK en CDH hadden TEGEN gestemd, inplaats van zich te onthouden dan was de kiesdrempel er ook niet geweest.
Door hun onthouding kwam de meerderheid makkelijker aan een 2/3 meerderheid. De verhouding was nu: 26-96-26

Als het BLOK en CDH hadden tegen gestemd, dan was de verhouding:
52-96-0, dan was er geen 2/3 meerderheid geweest, dus geen kiesdrempel!

En hadden de 5 spiritmandatarissen mee hadden tegengestemd of zich hadden onthouden, dan was de kiesdrempel er toch gekomen door de onthouding van het BLOK!

Het is vooral het groot aantal onthoudingen van het BLOK dat van doorslag gevend belang was.

En hoe de andere partijen gingen stemmen, kon het BLOK onmogelijk weten, alleen maar gissen!

Clemens is offline  
Oud 27 februari 2004, 13:15   #251
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

ik heb nog een paar dozen kleenex staan... ik zal ze je opsturen

NVA boegbeeld of boeman heeft zijn zitje verzekerd !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 27 februari 2004, 13:57   #252
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
ik heb nog een paar dozen kleenex staan... ik zal ze je opsturen

NVA boegbeeld of boeman heeft zijn zitje verzekerd !
zou je niet beter zwijgen als je op Clemens zijn bericht niets zinnigs kan zeggen?
giserke is offline  
Oud 27 februari 2004, 14:10   #253
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Het was inderdaad anders: CDH onthield zich, Spirit stemde gewoon vóór. Bij de stemming in de Kamer stemden 96 leden voor, 26 tegen bij 26 onthoudingen.
Er ontbraken blijkbaar twee leden in het halfrond, respectievelijk eentje van de meerderheid en eentje van de oppositie.

Rekenen we de VB-stemmen eventjes bij de "neen", dan zouden aan een verhouding van 96 "ja" tegenover 44 "neen" komen (en de 8 onthoudingen van de CdH). Zou de wet er dan niet door zijn gekomen?

Even rekenen. In totaal tellen er dus 140 stemmen mee voor de berekening. Een tweederde meerderheid heb je dus al vanaf 94 stemmen voor. Bijgevolg zou de stem van het Vlaams Blok niets veranderd hebben aan de goedkeuring van de wet.

Het Vlaams Blok is dus niet medeplichtig aan de kiesdrempel, wat bepaalde N-VA'ers hier ook mogen beweren. Niet minder dan laster dus.
Oud 27 februari 2004, 14:12   #254
Tegendradigaard

Standaard

Doet me denken aan een vrolijk liedje van een pseudo italiaan in het Engelitaans gezongen.

Whats a matter you
he
gotta no respect

what do you think you do
he
why you loke so sad

it 's an nicer place
he
ah shuttupeyourface

of toch zo iets in den aard.

ok doe gerust voort met wat ge bezig waart.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 27 februari 2004, 14:13   #255
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat is helemaal niet zo. Daarvoor hadden én het Vlaams Blok én CdH tegen moeten stemmen.

Beide partijen hebben zich echter onthouden. Maar een goed overleg tussen de oppositie had misschien andere zaken kunnen teweegbrengen. Nu heeft men natuurlijk niet met het Vlaams Blok willen praten. Dat zijn immers de bozen waarmee men niet onderhandelt, niet spreekt, niet overlegt, geen akkoorden mee sluit, geen gezamelijke stemstrategie uitstippelt.
Oud 27 februari 2004, 14:15   #256
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat had moeiteloos vermeden kunnen worden door een voorafgaand overleg met alle oppositiepartijen. Maar ja, het Vlaams Blok dat zijn de bozen natuurlijk, de baarlijke duivel in partijvorm...
Oud 27 februari 2004, 14:17   #257
Tegendradigaard

Standaard

Een verdomd neveneffect van het verdomde cordon sanitaire dus ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 27 februari 2004, 14:27   #258
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat had moeiteloos vermeden kunnen worden door een voorafgaand overleg met alle oppositiepartijen. Maar ja, het Vlaams Blok dat zijn de bozen natuurlijk, de baarlijke duivel in partijvorm...
Met wat voor petaters zitten jullie daar dan eigenlijk in de kamer?
Moet je daar zo slim voor zijn om te weten dat je tegen moet stemmen als de splitsing BHV geweigerd wordt en er een kiesdrempel wordt ingevoerd?
Het schoonste was toe Annemans op het einde zij dat zijn fractie zich vergist had.
Daaruit kan ik een ding op uitmaken:

1 er zijn maar 3 mandatarissen die iets mogen zeggen en beslissen in de kamer, de anderen moeten van het Blok hun klep houden en doen wat hun gezegd wordt van de heilige 3 vuldigheid.

2 Ze hiermee een poging hebben ondernomen om hu bewuste onthouding te verdoezelen!
giserke is offline  
Oud 27 februari 2004, 14:41   #259
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Daaruit kan ik een ding op uitmaken:
Daaruit zou u maar één ding kunnen uitmaken: dat u met de andere leden van de oppositie moet leren praten en niet in de val trappen die de machtspartijen indertijd hebben gespannen met het invoeren van het "cordon". Nu doet u daar lustig aan mee en doet u alsof het Vlaams Blok niet bestaat... U had beter moeten weten.

Over de rest moeten we niet ingaan, daar het gaat om een gebruikelijk potje laster van de N-VA die het blijkbaar niet kan verkroppen dat er een grotere en krachtiger Vlaamsnationalistische partij naast hen bestaat. Ja, "naast", niet "tegen". Maar jullie zijn zo gebiologeerd om toch maar politiek correcter te zijn dan de politiek correcten dat jullie er "tegen" van gemaakt hebben. Jammer.
Oud 27 februari 2004, 14:43   #260
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Een verdomd neveneffect van het verdomde cordon sanitaire dus ?
Inderdaad. Geert Bourgeois heeft ook altijd al netjes meegedaan met het politiek correcte en het Vlaams Blok met alles wat lelijk was vergeleken. Met het Vlaams Blok praten was geen optie. Tja... Had men eventjes het dwangbeeld opzijgezet en met het Vlaams Blok van gedachten gewisseld, dan was de stemming misschien heel anders verlopen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be