![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() Citaat:
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
|
![]() Citaat:
Spijtig voor u. Als de Franstalige bewoners van de rand contact willen sturen ze maar een kaart. Laatst gewijzigd door HAMC : 15 juni 2008 om 08:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
|
![]() Citaat:
In Brussel is de verhouding 80/20? als men de mensen zou vragen welke van de 2 talen men verkiest te gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Burger
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 105
|
![]() Citaat:
Probleem van de arbitraire grens die Brussel van het hinterland scheidt is daarme opgelost. Brussel krijgt meer geld. En de Franstaligen in heel BHV kunnen meer rechten krijgen aangezien de Vlamingen niet meer moeten vrezen dat ze zouden misbruikt worden om hun grondgebied in vraag te stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.583
|
![]() Citaat:
Die waalse burgermeester die dat moest becommentarieren zag er toch wel zielig uit, zijn oogjes zaten diepzwart in zijn kassen; Je moet een beetje lichaamstaal lezen. De walen beginnen te kraken.. Dat is zeker. Het is een lange worstelpartij geweest, maar we hebben ze bijna plat op de vloermat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 34.114
|
![]() Citaat:
Schaalgrootte brengt de politiek verder van de mensen. De kloof is al zo groot.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() Citaat:
Of is het eerder je bedoeling dat men in Vlaams Brabant vanaf dan OOK Frans zal spreken, net zoals in brussel en net zoals in Waals Brabant.
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Burger
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 105
|
![]() Citaat:
En politiek die dicht bij de mensen staat connoteer ik vooral met dienstbetoon en nepotisme. Met al die PS-baronieën in het hoofdstedelijk gewest zou het misschien niet slecht zijn om de kloof wat te vergroten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 34.114
|
![]() Citaat:
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Burger
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 105
|
![]() Citaat:
Dan heb je er niets van begrepen. EDIT: sorry een beetje verkeerd gereageerd. In feite denk ben ik niet zo bezig met kloof burger-bestuur. Denk dat die er altijd zal zijn in een democratie. En bestuurlijke inefficiënties in stand houden omdat ze een beetje dichter bij de mensen staan lijkt mij geen goede redenering. Slecht bestuur dicht bij de mensen gaat hun geen beter gevoel geven dan 'goed bestuur' dat iets verder van hen verwijderd is. Tenzij het slechte bestuur hen natuurlijk materieel voordeel oplevert. Laatst gewijzigd door Aldous : 15 juni 2008 om 09:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Banneling
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
|
![]() Citaat:
De centen gaan bepalen hoe lang La Belgique nog gerokken kan worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 34.114
|
![]() Citaat:
dan hebben zij maar een agenda, een volksch-agenda. 'Het volk' als abstract begrip dat boven de hoofden van de burger zweeft. Instituten zijn instrumenten voor deze mensen, om 'het volk' nóg hoger boven de hoofden van de burger te laten zweven.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Het kan misschien raar overkomen voor jou, maar zelfs de gewestministers hebben hier weinig of niets te zeggen. Het zijn namelijk de planners die bepalen hoe de lijnen lopen en de wegenbouwkundige die bepalen of ergens tramsporen kunnen lopen. Om een goed openbaar vervoer te hebben, moet je dus eerst mensen hebben die bekwaam zijn om dit te plannen en daarna mensen om deze planning uit te werken. Trouwens openbaar vervoer zou voor mijn in de staatshervormingen moeten opgenomen worden. Dit is namelijk een bevoegdheid die over een zo groot mogelijk gebied moet lopen. En niet over een gewest of een stad, maar over heel Europa. Want voor mij is het namelijk een heel ingewikkelde zaak om het openbaar vervoer op een verantwoorde manier te kunnen gebruiken. Voor een rit naar de dichtsbijzijnde stad, moet ik namelijk maar 3 maal overstappen per en 3uur reizen, dit terwijl ik zelfs met de fiets op 30minuten in het centrum van deze stad sta. Opgebied van onderwijs, ook dit moet in de eerste plaats over een zo groot mogelijk gebied in de basis gelijk gestelt worden, met daarna een mogelijke kleine aanpassing binnen de gewesten/regio's, dit volgens de behoefte van de regio's, maar niet volgens de taaleisen van de politici, wel volgens de taalnoden van de economie. Dit wil zeggen, dat men in Bxl dus Nederlands en Engels moet aanleren, juist omdat BXL zeer veel economische activiteiten heeft met de Antwerpse en Rotterdamse zeehavens. Vele vergeten het, maar ook BXL heeft een zeehaven, die zeer afhankelijk is van de twee grote zeehavens in de Benelux. En raar maar waar, het grootste deel van deze Brusselse zeehaven ligt dan ook nog in het Vlaamse gewest en niet in het hoofdstedelijke gewest, wat de noodzaak van de Nederlandse en Engelse taal dus nog eens vergroot voor de BXL-economie. Eigenlijk als ik alles op economisch vlak bestudeerd, dan kom ik tot de vaststelling dat het hoofdstedelijke gewest eigenlijk beter kan zwijgen en ja knikken tegen Vlaanderen, want de meest belangrijkste economische invalswegen van dit gewest lopen over Vlaams grondgebied. En dan nog wel via gemeentes waar de Vlamingen NOOIT van zullen aanvaarden dat ze bij Wallonie of het Hoofdstedelijke gewest worden gevoegd. Namelijk juist H.V. en daarbij komt dat Vlaanderen deze wegen zonder enig probleem kan sluiten of verwaarlozen, zonder zelf ook maar enige economische schade te lijden. En de enige waterweg die het hoofdstedelijke gewest heeft via Wallonie isnu net een waterweg die op Waalse grondgebied zeer erg verwaarloost is en eigenlijk enkel nog bruikbaar voor pleziervaart en kleine binnenscheepjes. De belangrijke waterwegen voor de Waalse economie lopen immers langs Limburg en Oost en West Vlaanderen, niet via BXL. Ook de luchttransportwegen van Wallonie hebben BXL niet nodig, ook daarvoor lopen de belangrijkste toevoerwegen of via Vlaanderen of direct naar de landsgrenzen met onze buurlanden, zowel weg en spoortransport. Vanuit Wallonie is er dus geen economische noodzaak om BXL binnen hun gewestgrenzen te krijgen of om met dit gewest een nauwe samenwerking te hebben. Via waterwegen zijn de zeeschepen die BXL kunnen aandoen immers kleiner dan de binnenschepen die direct op de grote zeehavens van de Benelux kunnen varen, via het Albertkanaal of de Schelde. Neem daarbij dat de grote moderne binnenvaartschepen ook kustvaarders zijn en dus zelfs de oversteek naar Engeland mogen en kunnen maken en deze schepen nu net niet via het kanaal van Brussel kunnen varen, omdat dit te ondiep is de sluizen te klein zijn. Zie je, economisch gezien is BXL gewoon een onbelangrijke stad voor Vlaanderen en wallonie. Het hoofdstedelijke gewest heeft economisch totaal niets te bieden aan de andere gewesten, de economie daar bestaat immers enkel uit de internationale instellingen die er gevesttigd zijn en niet uit handel of productie. Ook aan personeel heeft het hoofdstedelijke gewest niet te bieden, want de meeste zijn of laag en ongeschoolden of slechts ééntaligen, welke dus in beide gevallen niet bruikbaar zijn voor de Belgische bedrijven, daar de Belische bedrijven het juist moeten hebben van een hoge technische specalisatie kennis en meertaligheid. Het gebrek aan talenkennis is zelfs de rem om de Waalse economische groei, iets dat zelfs de Walen zijn gaan inzien en beginnen weg te werken, daarom niet door Nederlands te leren, maar wel door te zorgen dat ze meer talen kennen dan enkel het Frans. In de eerste plaats Engels en andere latijnse talen, dit omdat Wallonie wel goed waterwegen heeft naar het zuiden van Europa en dus via containertransporten over binnenwateren zijn economie kan uitbouwen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Burger
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 105
|
![]() Citaat:
Moest het niet off-topic zijn, ik zou je vragen om verduidelijking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.583
|
![]() Citaat:
Ik vind taalgegevens al fout op zichzelf. Stel als een gemeente nu 80% frans begint te spreken, waar haal je het uit dat je naar iedereen blijft nederlands te schrijven, verplicht nederlands te lezen, bibliotheken boeken doet kopen in het nederlands, eist dat alle administraties nederlands moeten leren of examens moet afleggen, de scholen in het nederlands moeten zijn ??? Ik zou dus echt niet weten als een taalgrens oprukt waarom je als vlaming dan moet beginnen eisen dat door de dynamiek van het taalgegeven, dat er allerlei wettelijke taalverplichtingen moeten opgelegd worden... Ik ga zelfs verder: ik zou echt niet weten waarom een algerien die hier bvb nederlands middelmatig kent, en bvb als stukadoor aan de slag is, waarom die moet verplicht worden om alles te lezen in het nederlands, als hij bvb toevallig door zijn opleiding in Algerie beter frans begrijpt... Ik zou ook niet weten waarom een Slovaak , die hier komt wonen en werken en ook terug net Nederlands middelmatig beheerst, hier alle papieren in het nederlands moet doorploegen, als hij uiteindelijk beter Engels begrijpt. Dus volgens mij moet je gewoon al die taalwetten die eisen stellen die aanleiding zijn tot dubbel gebruik of verspilling van documenten en materiaal te schrappen, want inse zijn ze zelfs economisch niet efficient. Dus apart van het taalpuriteins racimse die ervanaf straalt Dan als je het taalprobleem losgelaten hebt, eindig je met te kijken naar 300.000 mensen die wonen in een administratief gebied. Je gebruikt de schaal van de zone waarin ze liggen, maar je zult sowieso administratief bruggen moeten slaan. En in Belgie is het precies nietmoeilijk om die bruggen te slaan, we zijn gewoon om een drietal talen te gebruiken (NL - FR - EN ) De compromis zou kunnen zijn, als iemand niet de nederlandse taal spreekt in de nederlandse zone, de documenten , indien het equivalent niet bestaat in de Franse zone (omdat het bvb geen federale materie is) in het engels aangeboden worden... Waarmee we dan het nog grotere probleem van allochtonen bedienen... En al de andere discussies zijn eigenlijk aberraties. De grootste aberratie was de illusie wekken aan de Walen dat de BHV zone een soort half/half wallonie was die via Frans taalimperialisme kon gekoloniseerd worden en zijn half/halfstatus met tijd en boterham ging zien evolueren tot een Frans status als gevolg van het voldongen feit dat daar meerderheden voor franstalige politici kiezen... Dus het politiek imperialisme van de Walen is hier eigenlijk de basis van het probleem, de halfslachtige status van BHV is eigenlijk de basis van het probleem. Maar toch niet de keuze van een burger om NL of FR te spreken ??? Het andere gegeven waar we niet mogen naastkijken, is als de Eurozone die altijd sterk staat dankzij de motoren Frankrijk - Duitsland. Brussel als een neutrale zone wil blijven beschouwen, dan zullen we volgens mij toch alles moeten doen om daar een beleefde duiding aan te geven. Een duiding die toelaat te begrijpen dat alle taalgroepen van europa hier hun gading kunnen vinden. Ik denk dat we meer gaan scoren met bvb Eurocratisch te denken, en doe doelgroep in alle talen van Europa te bedienen, dan daar echt flamingant tot in het extreme te gaan voeren... We gaan hier echt tonen dat we kleingeestig zijn, of zo zal het begrepen worden... En een Eurocraat kan nog begrijpen dat hij bvb in een Frans sprekende hoofdstad woont, waar er ook vlot Engels kan gesproken worden. Maar ik vraag mij af of een Eurocraat begrijpt dat hij bvb zijn zoveelste omzendbrief van een gemeente moet doen vertalen door een vertaalburo om te filteren en lezen wat hij daar nu moet doen.En ik denk echt wel als je denkt zoals een bedrijf, dat je die mensen moet bedienen in hun taal. Dus inderdaad alle documenten vertalen in een 10tal talen als het moet... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 34.114
|
![]() Het is duidelijk genoeg, en on-topic.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 673
|
![]() Citaat:
Brussel -------------------------- -------------------------- ----eerste 1,75 km---- ----van de corridor---- -------gaat naar...------ --------wallonië--------- -------------------------- -------------------------- -------------------------- -------tweede stuk------ ----van de corridor---- ------gaat naar...------- --------Brussel---------- -------------------------- -------------------------- Wallonië voordeel: bij het uiteenvallen van België heeft Brussel geen rechtstreekse doorgang naar Wallonië, en omgekeerd. (ze moeten namelijk over elkaars grondgebied om de stad te bereiken) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 673
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 673
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
|
![]() |
![]() |
![]() |