Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2008, 22:19   #21
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, maar men spreek toch niet van Allah als over een 'zij'. Waarom niet eigenlijk. God is alles, ook vrouwelijk dus.
God is alles in de betekenis van de behoefte die de mens heeeft in hem, en niet dat hij letterlijk alles is, je maakt dus dezelfde fout als degene die de bijbel letterlijk interpreteren !!!

De "hij" vorm betekent niet een verwijzing naar het geslacht, maar naar een iets die bestaat in de vorm van een hoogheid, een koning of een koninging spreek je niet aan met een vorm die zijn hoogheid schendt, maar met de vorm die zijn hoogheid aanspreekt !
Oud 22 juni 2008, 22:23   #22
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lincoln Bekijk bericht
God is alles in de betekenis van de behoefte die de mens heeeft in hem, en niet dat hij letterlijk alles is, je maakt dus dezelfde fout als degene die de bijbel letterlijk interpreteren !!!

De "hij" vorm betekent niet een verwijzing naar het geslacht, maar naar een iets die bestaat in de vorm van een hoogheid, een koning of een koninging spreek je niet aan met een vorm die zijn hoogheid schendt, maar met de vorm die zijn hoogheid aanspreekt !
Ja maar waarom zou een 'hoogheid' een 'hij' moeten zijn? Daarover gaat het juist.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2008, 22:34   #23
Lincoln

Standaard

Citaat:
Ja maar waarom zou een 'hoogheid' een 'hij' moeten zijn? Daarover gaat het juist.
Wat zou hij dan zijn volgens u als hij geen hij is en geen hoogheid heeft ?
Oud 22 juni 2008, 22:35   #24
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lincoln Bekijk bericht
Wat zou hij dan zijn volgens u als hij geen hij is en geen hoogheid heeft ?
En het een én het ander én het nog andere én terzelfdertijd niets van het één noch van het andere, noch van het nog andere.

Laatst gewijzigd door system : 22 juni 2008 om 22:36.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2008, 22:38   #25
Lincoln

Standaard

Citaat:
En het een én het ander én het nog andere én terzelfdertijd niets van het één noch van het andere, noch van het nog andere.
Elke koning heeft graag dat hij hooggeacht wordt, zo hebben we dat gekregen van onze voorouders in onze menselijke linguistiek !
Oud 23 juni 2008, 03:39   #26
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat alle godsdiensten door mannen uitgevonden zijn om mensen klein te houden en vooral vrouwen aan zich te kunnen blijven onderwerpen.
Oud 23 juni 2008, 06:19   #27
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Deze vraag heb ik mij al dikwijls afgevraagt
Ik zou ook wel eens willen geloven maar in wat hé,ik denk dat ik hier zeker niet allen in ben
Het christelijke antwoord op deze vraag is compact samengevat als volgt:

God (als Vaderaspect) = het Zijn
God (Zoon-aspect) = de Waarheid
God (Geest-aspect) = de Waarheidstoegankelijkheid

Deze drie aspecten van het goddelijke zijn onherleidbaar tot elkaar en impliceren elkaar: één van de drie is slechts bestaanbaar indien de twee andere gegeven zijn.

Hierbij dienen Zijn, Waarheid en Waarheidstoegankelijkheid niet opgevat te worden als een soort pantheïstische abstracties, wat natuurlijk geen zin zou hebben, doch als iets wat men bij wijze van poging als 'personen' of 'persoonlijkheden' zou kunnen karakteriseren.

Nadere beschouwing van het begrip of beter het wezen Waarheid laat zien dat dit hetzelfde is als liefde of betrokkenheid.

Het bestaan van de christelijke God kan niet met de gebruikelijke natuurwetenschappelijke methoden worden aangetoond, omdat deze God juist de meest fundamentele aspecten van de werkelijkheid betreft, die moeten voorhanden zijn opdat überhaupt van wetenschap sprake zou kunnen zijn (met andere woorden: het is niet de wetenschap die God aantoont, het is de Triniteit die zichzelf ondermeer via de wetenschap aantoont). Evenwel beschikt de mens over het vermogen om vanuit zijn eigen wezen direct een eerste besef te ontwikkelen omtrent de realiteit van de drie goddelijke personen.

Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 23 juni 2008 om 06:21.
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 12:10   #28
Rechtvaardigheid Nu!
Partijlid

Standaard

Ik denk dat God een scheet in een fles is. Ik kan het niet bewijzen, maar niemand kan bewijzen dat het niet waar is.

Discussies over God zijn idioot, irrelevant en eigenlijk complete tijdverspilling.

Maar dat houdt hier nooit iemand tegen op het forum.
Rechtvaardigheid Nu! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 20:28   #29
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
God is Geest. Hij is een Persoon die ook net als wij lief kan hebben, verdriet kan hebben, genegenheid kan hebben, humor kan hebben, geduldig en verdraagzaam kan zijn, vreugde kan beleven, vriendschap kan geven.
Net zoals de mensen deze karakteristieken in zich hebben zo heeft God die ook.

Immers, de mens is naar Gods gelijkennis geschapen: 'En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis' - Genesis 1:26
Daarin gelijken wij zo op Hem. Maar waarom heeft God ons zo geschapen?
Simpel, omdat wij ons doel zouden bereiken in Hem, een intieme relatie zouden hebben met Hem.

Maar zie in de wereld en merk de gevallen staat ervan. Dat is het gevolg van de mens die zich afgekeerd heeft van zijn Maker.
En al die doodgeboren/gehandicapte kinderen (ziektes als mucoviscidose zijn verschrikkelijk), wat hebben die uw oppermachtige misdaan? Of gaat ge ze genezen met gebed ipv geneesmiddelen? Ze zullen u dankbaar zijn denk ik.
Oud 23 juni 2008, 20:36   #30
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
En al die doodgeboren/gehandicapte kinderen (ziektes als mucoviscidose zijn verschrikkelijk), wat hebben die uw oppermachtige misdaan? Of gaat ge ze genezen met gebed ipv geneesmiddelen? Ze zullen u dankbaar zijn denk ik.
Als je Genesis eens gelezen had dan zou je deze vraag niet meer stellen.
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 20:37   #31
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechtvaardigheid Nu! Bekijk bericht
Ik denk dat God een scheet in een fles is. Ik kan het niet bewijzen, maar niemand kan bewijzen dat het niet waar is.

Discussies over God zijn idioot, irrelevant en eigenlijk complete tijdverspilling.

Maar dat houdt hier nooit iemand tegen op het forum.
Waarom ben je hier dan?
Oud 23 juni 2008, 20:39   #32
RodeLantaarn
Minister

Standaard

wel, waarop wacht je? Verlicht mij, o profeet! Ik heb net eens overlopen en nergens vind ik een aanwijzing waarom sommige kinderen wel en andere niet ongelukkig ter wereld komen. Ik dacht nog wel dat het de oorzaak lag in het genetisch materiaal en dus puur toeval, maar nee!

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 23 juni 2008 om 20:42.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 20:48   #33
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
wel, waarop wacht je? Verlicht mij, o profeet! Ik heb net eens overlopen en nergens vind ik een aanwijzing waarom sommige kinderen wel en andere niet ongelukkig ter wereld komen. Ik dacht nog wel dat het de oorzaak lag in het genetisch materiaal en dus puur toeval, maar nee!
Wel omdat je het zo mooi vraagt. Weet dat toen de schepping door God aan de mens gegeven werd perfect was. Adam had echter God ongehoorzaam geweest. Net zoals jij nu vandaag de dag God ook ongehoorzaam bent.
Dus God heeft door dit opstandig gedrag Adam verworpen en de schepping vervloekt. Door dit kwam ziekte, verderf, moord en dood in de wereld en tiert nog altijd welig (Kijk maar eens naar het dagelijkse nieuws).

Dus ziekte kwam in de wereld door de overtreding van Adam. Daarom sterven mensen en worden ze ziek.
Oud 23 juni 2008, 20:54   #34
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel omdat je het zo mooi vraagt. Weet dat toen de schepping door God aan de mens gegeven werd perfect was. Adam had echter God ongehoorzaam geweest. Net zoals jij nu vandaag de dag God ook ongehoorzaam bent.
Dus God heeft door dit opstandig gedrag Adam verworpen en de schepping vervloekt. Door dit kwam ziekte, verderf, moord en dood in de wereld en tiert nog altijd welig (Kijk maar eens naar het dagelijkse nieuws).

Dus ziekte kwam in de wereld door de overtreding van Adam. Daarom sterven mensen en worden ze ziek.
Er bestaan dus zaken en omstandigheden waar jouw god geen hand in heeft?
Oud 23 juni 2008, 20:57   #35
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Er bestaan dus zaken en omstandigheden waar jouw god geen hand in heeft?
Wat zou een alomtegenwoordige, alwetende en almachtige God niet in handen kunnen hebben volgens jouw?
Oud 23 juni 2008, 21:03   #36
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:

Die Adam, je zou hem willen toch wel een schop onder zijn kont willen geven niet?

Hier spreek je jezelf weer tegen. We hebben een eigen wil waarmee we moorden, verkrachten, liegen, noem maar op, maar tegelijk kunnen we daar niet veel aan doen want ja, tis de schuld van Adam!
Oud 23 juni 2008, 21:12   #37
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Die Adam, je zou hem willen toch wel een schop onder zijn kont willen geven niet?

Hier spreek je jezelf weer tegen. We hebben een eigen wil waarmee we moorden, verkrachten, liegen, noem maar op, maar tegelijk kunnen we daar niet veel aan doen want ja, tis de schuld van Adam!
Is het de schuld van Adam dat jij al zoveel gelogen hebt in je leven? Dat denk ik niet. Je kiest om te liegen om uw eigen vel te redden.
Is het de schuld van Adam dat jij al zovele malen God vervloekt hebt?
Is het de schuld van Adam dat jij al gestolen hebt in uw leven?

Steek het maar op Adam.
Oud 23 juni 2008, 21:14   #38
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het de schuld van Adam dat jij al zoveel gelogen hebt in je leven? Dat denk ik niet. Je kiest om te liegen om uw eigen vel te redden.

Steek het maar op Adam.
oei, hier is iemand zwaar aan het projecteren.

Oh ja, born again. De religie van krapuul, voor krapuul
Oud 23 juni 2008, 21:24   #39
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat zou een alomtegenwoordige, alwetende en almachtige God niet in handen kunnen hebben volgens jouw?
Alles! Dat fictief-opperwezen is volstrekt hulpeloos zonder al zijn bodempersoneel.
Oud 23 juni 2008, 21:25   #40
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:

Steek het maar op Adam.
Ten eerste, ken je mij niet. Ten tweede, ja, want je zegt dat god adam (en dus de menselijke bevolking) vervloekt heeft.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be