Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Frankrijk weer een Monarchie?
Ja! Vive Henri IV, vive ce roi vaillant! 10 26,32%
Nee. 28 73,68%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juni 2008, 22:40   #41
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Nooit gehoord van de Romeinse republiek voor Caesar???

Omdat Jezus een principe niet heeft afgekeurd betekent alleminst dat hij het goedkeurt!

Even absurd is dan ook beweren dat Jezus het gebruik van tabak aanmoedigt aangezien hij het gebruik ervan nooit ontmoedigd heeft.
Ja, in principe ben ik hier akkoord met U. Het is altijd gevaarlijk om achter alles een Goddelijke legimitatie te zien. De goddelijke connotatie wil ik zelfs nog wegdenken in de argumentatie.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2008, 22:43   #42
Another Jack
Banneling

Standaard

Geen lokale hofhouding??

Was Herodes dan geen joods monarch?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2008, 22:45   #43
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Geen lokale hofhouding??

Was Herodes dan geen joods monarch?
Ja, maar als deel van de Romeinse bezettingsadministratie. Er was geen autonoom opererend hof zoals U insinudeerde.

Oud 24 juni 2008, 22:50   #44
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Zeer interessante tekst over het belang van de monarchie, vergeleken met een republikeins stelsel, door Otto von Habsburg-Lothringen :
http://home1.gte.net/eskandar/ottohabsburg.html
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2008, 22:54   #45
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Zeer interessante tekst over het belang van de monarchie, vergeleken met een republikeins stelsel, door Otto von Habsburg-Lothringen :
http://home1.gte.net/eskandar/ottohabsburg.html
Zéér interessante tekst! Ook zeer objectief geschreven denk ik, gelet op de auteur.

Een officier b.d. vertelde me een tijd geleden nog dat goede oude Otto altijd present was tijdens de jaarlijkse oefeningen van de reserve. Doch dat was nog tijdens de dagen van de koude oorlog. Hij was daar altijd in het gezelschap van de Duitse hoogadel.

Oud 24 juni 2008, 23:12   #46
Another Jack
Banneling

Standaard

Zo vertelde een andere officier in dienst weliswaar me dat de jonge 'Belgische Habsburger' Amadeo als bij donderslag reserve olt was geworden bij de Carabiniers-Grenadiers.
Hij kreeg zelfs parawings (A-brevet) opgespeld na 1 sprong uit de ballon.

Het valt nog af te wachten of iemand hem ooit gaat zien tijdens de jaarlijkse oefeningen van de reserve...

Hij staat wel mooi in zijn oververdiend uniform, hoogadel weet je wel!
Oud 24 juni 2008, 23:14   #47
Pavolini
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Een republiek met een voor het leven gekozen leider waaraan iedereen een eed van trouw moet zweren, die bovendien de "volksvreemde" of "etnisch culturele vervuiling" zal "uitroeien".
Neen Verhiest, een republiek met een open zichzelf vernieuwende echte elite. Geen dictatuur, of deze nu van een omhooggevallen leidertje dan wel van het grootkapitaal is. Maar inderdaad wel één die etnische en identitaire vervuiling aanpakt, in tegenstelling tot u wensen wij een wereld met diversiteit in plaats van een grijze eenheidsworst.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2008, 23:17   #48
Pavolini
Banneling

Standaard

Frankrijk kan best een hedendaagse én eigen versie van de voormalige Italiaanse Sociale Republiek verkrijgen. Monarchiën, de RKK,... da's allemaal ouderwets en schadelijk voor wie een échte nieuwe ordening wil. Reactionaire gedachten zijn strijdig met identitaire en sociaal-nationalistische revolutie.
De RKK kwijnt definitief weg. Bijna 2000 jaar hebben we dat christelijk-joodse juk moeten verdragen, het is mooi geweest.
Oud 24 juni 2008, 23:19   #49
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
En wie van dat dozijn troonpretendenten dat in Frankrijk rondloopt moeten ze dan op de troon zetten?
Nicolas Sarkozy de Nagy Bocsa I:

Laatst gewijzigd door filosoof : 24 juni 2008 om 23:22.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2008, 23:19   #50
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Zo vertelde een andere officier in dienst weliswaar me dat de jonge 'Belgische Habsburger' Amadeo als bij donderslag reserve olt was geworden bij de Carabiniers-Grenadiers.
Dat lijfwachtregiment van ZKM is me zéér bekend. Op minder dan een jaar tijd na zijn commissie als Souslieutenant dus. En zelfs die bevordering was maar pro-forma dacht ik, het gaat hier vermoedelijk om een d'honneur-commissie.

Citaat:
Het valt nog af te wachten of iemand hem ooit gaat zien tijdens de jaarlijkse oefeningen van de reserve...
Goede vraag. Maar het leger is ook een van die instituten dat van zijn voetstuk is gevallen. Het ligt afgebroken op de grond, naast dat van de Katholieke Kerk, de universiteiten en het gebroken glas van de waarden genaamd respect, moed en kordaatheid. Allemaal eigenschappen die vandaag weinig gelden. De "mens centraal", weet U wel, en andere fabels uit de hoofden van extreem-linkse demagogen.

[/quote]Hij staat wel mooi in zijn oververdiend uniform, hoogadel weet je wel![/quote]

Zonder Hoogadel zou U dat wapenschild niet eens in Uw avatar hebben kunnen plaatsen vrees ik.

Oud 24 juni 2008, 23:20   #51
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Frankrijk kan best een hedendaagse én eigen versie van de voormalige Italiaanse Sociale Republiek verkrijgen. Monarchiën, de RKK,... da's allemaal ouderwets en schadelijk voor wie een échte nieuwe ordening wil. Reactionaire gedachten zijn strijdig met identitaire en sociaal-nationalistische revolutie.
De RKK kwijnt definitief weg. Bijna 2000 jaar hebben we dat christelijk-joodse juk moeten verdragen, het is mooi geweest.
Hoort ge 't Jefke? Nog zo éne zoeken en ge kunt een vrijzinnige kaartclub beginnen.

Oud 25 juni 2008, 00:22   #52
Pavolini
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Hoort ge 't Jefke? Nog zo éne zoeken en ge kunt een vrijzinnige kaartclub beginnen.

Oud 25 juni 2008, 17:37   #53
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat lijfwachtregiment van ZKM is me zéér bekend. Op minder dan een jaar tijd na zijn commissie als Souslieutenant dus. En zelfs die bevordering was maar pro-forma dacht ik, het gaat hier vermoedelijk om een d'honneur-commissie.

Goede vraag. Maar het leger is ook een van die instituten dat van zijn voetstuk is gevallen. Het ligt afgebroken op de grond, naast dat van de Katholieke Kerk, de universiteiten en het gebroken glas van de waarden genaamd respect, moed en kordaatheid. Allemaal eigenschappen die vandaag weinig gelden. De "mens centraal", weet U wel, en andere fabels uit de hoofden van extreem-linkse demagogen.
Hij staat wel mooi in zijn oververdiend uniform, hoogadel weet je wel![/quote]

Zonder Hoogadel zou U dat wapenschild niet eens in Uw avatar hebben kunnen plaatsen vrees ik.[/quote]

Hij kreeg het met andere woorden allemaal in de schoot geworpen.
Hier heeft men een kans gemist om het imago van het koningshuis op te poetsen, had men de jonge man echt mee laten draaien met andere reservisten of in een peloton, dat zou pas PR geweest zijn.

Kijk maar eens naar prins William die naar het front ging. Onbetaalbaar qua PR voor de Britse monarchie.

Dat vind de 'koninklijke entourage' (die de echte verantwoordelijken zijn voor de wereldvreemdheid van sommige leden van het konigshuis) allemaal niet nodig.

En zo blijven ze hun eigen ruiten ingooien.

Wat mijn avatar betreft is daar geen hoogadel aan te pas gekomen, heb geen cadeautjes, wings naar mijn hoofd gesmeten gekregen.
En dat vind ik maar goed ook, ik zou me anders doodschamen...
Oud 25 juni 2008, 20:41   #54
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Het probleem met koningen is dat men er mee opgescheept zit totdat de koning in kwestie dood van zijn troon valt. En dan maar hopen dat de troonsopvolger, die in de meeste gevallen compleet wereldvreemd is, nog een min of meer redelijk iemand is.

Hieronder is een korte Engelstalige lijst van de meest geschifte heersers. Merk vooral op dat er moordenaars, verkrachters en vooral heel veel gekken tussen zitten.

Isabel of Portugal (1428-1496) the Queen who introduced madness into the Spanish Royal Family.

Afonso VI "The Glutton" of Portugal (1643-1683) a grinning moron on the throne.

Barbara of Portugal (1711-1758), the Spanish Queen who was afraid to die in poverty.

Maria I of Portugal (1734-1816) the Queen who thought she was already in hell.

Robert III Stuart of Scotland (1337-1406) the King who left his son on a tiny, rocky island.

James I & VI of England and Scotland (1566-1625) the wisest fool.

"Mad King" George III of Great-Britain (1738-1820), the King in the strait-jacket.

Pope Urban VI (±1318-1389) the Pope who murdered his own cardinals.

Filippo Maria Visconti of Milan (1392-1447) a cowardly and suspicious Duke.

Gian Gastone de' Medici of Tuskany (1671-1737) the Grand Duke who refused to leave his bed.

Isabella of Parma (1741-1763) a lovely Princess preoccupied with death.

Gaius "Caligula" of Rome (12-31) the schizophrenic Emperor with the bad temper.

Nero of Rome (37-68) the Emperor with the mother-complex.

Domitian of Rome (51-96) the Emperor who tortured flies.

Elagabalus "The Sun-God" of Rome (204-222) the narcissistic High Priest of Baal.

Rudolf II of Austria (1552-1612) the enlightened Emperor with dark moods.

Ferdinand of Austria (1793-1875) the Emperor who wanted noodles.

Anna of Saxony (1544-1577) the moody Princess of Orange-Nassau.

Maria Eleonore of Brandenburg (1599-1655) the Swedish Queen who clung to her husband's remains.

John George IV of Saxony (1668-1694) the hot-tempered, love-sick Elector.

Frederick William I of Prussia (1688-1740) the eccentric King who collected tall soldiers.

Ludwig II "The Swan King" of Bavaria (1845-1886) the recluse who built fairy-tale castles.

Peculiar Princes and Princesses of The Low Countries

Amalie of Orange-Nassau (1710-1777) the confused Countess of Baden-Durlach.

Alexander of the Netherlands (1851-1884) the Crown Prince, mother's darling and recluse.

Charlotte of Belgium (1840-1927) the Empress of Mexico with a handkerchief in front of her face.

Charles VI "The Mad" of France (1368-1422) the kindly King who turned into a murdering madman.

"Princess Chubby" Marie Louise of Orléans (1695-1719) the notorious Duchess of Berry.

Juana the Mad of Castile (1479-1555) the Queen who caressed her husband's remains.

Don Carlos of Spain (1545-1568) the Crown Prince who liked to beat up girls.

Carlos II "The Bewitched" of Spain (1661-1700) the degenerated monstrosity on the throne.

Philip V "El Rey Animoso" of Spain (1683-1746) the King torn between desire and guilt.

Ferdinand VI of Spain (1713-1759) the King who brought peace to his people but not to his mind.

Eric XIV Wasa of Sweden (1533-1577) the paranoid King poisoned with pea soup.

Christian VII of Denmark (1749-1808) the King who let his doctor care for both his country and his Queen.

Ivan IV "The Terrible" of Russia (1530-1584) Tsar, rapist and mass murderer.

Fyodor I "The Bellringer" of Russia (1557-1598) the feeble-minded Tsar fond of church bells.

Ivan V "The Ignorant" of Russia (1666-1696) the simple-minded Tsar, ruled by his sister and his wife.

Ivan VI Antonovich of Russia (1740-1764) the baby Tsar who became a vegetable.

Vlad III the Impaler of Walachia (±1431-1476) the Prince who impaled thousands of people.

Erzsébet of Transylvania (±1561-1614) the Countess who bit her servants.
Sadistic Sultans of Turkey

"Mad" Mustafa I of Turkey (1591-1639) the Sultan fetched from the Cage.

Murad IV of Turkey (1612-1640) the Sultan who hated women.

"Mad" Ibrahim I of Turkey (1615-1648) the Sultan who drowned his entire harem.

Sado "The Rice-Box Prince" of Korea (1735-1762) the Crown Prince with the clothes obsession.

Nadir Shah Afshar of Persia (1688-1747) the Shah who took the Koh-i Noor diamond.

Farouk of Egypt (1920-1965) playboy, glutton, kleptomaniac and King.

Nabonidus of Babylon (+539 BC) the King who ate grass and imagined he was a goat.

Ja, ik wil echt wel dat zo iemand over mij zal heersen.

(De volledige tekst kan men hier vinden:

http://www.xs4all.nl/~kvenjb/madmon.htm )
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 21:02   #55
Paracelsus
Minister

Standaard

Toch een beetje simplistisch die lijst, vind je niet?

Meteen valt op dat het merendeel van die heersers afkomstig zijn uit een ver vervlogen tijd waar de algemene moraal toch wat anders was dan nu.

bv. In het geval van Iwan de Verschrikkelijke wordt in die one-liner gemakkelijkheidshalve niet bijvermeld dat hij aanvankelijk een goeie heerser was die o.a. de boekdrukkunst in Rusland geïntroduceerd had. Zijn waanzin kwam door een vergiftigingspoging met kwik, die hij weliswaar overleefde, maar men wist toen nog niet dat je van kwik knettergek wordt.
Oud 25 juni 2008, 21:10   #56
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch een beetje simplistisch die lijst, vind je niet?

Meteen valt op dat het merendeel van die heersers afkomstig zijn uit een ver vervlogen tijd waar de algemene moraal toch wat anders was dan nu.

bv. In het geval van Iwan de Verschrikkelijke wordt in die one-liner gemakkelijkheidshalve niet bijvermeld dat hij aanvankelijk een goeie heerser was die o.a. de boekdrukkunst in Rusland geïntroduceerd had. Zijn waanzin kwam door een vergiftigingspoging met kwik, die hij weliswaar overleefde, maar men wist toen nog niet dat je van kwik knettergek wordt.
Bwa, simplistisch, ik weet niet. Toegegeven het is een snelle lijst, maar het geeft een goede indruk (deze draad is trouwens ook bijzonder simplistisch).

Het waanzinnig groot aantal doden dat de koningen op hun geweten hebben wordt dan nog niet eens vermeld in de lijst, en dat vind ik persoonlijk het belangrijkste.

Het feit dat de heersers uit afkomstig zijn uit het verleden, maakt geen enkel verschil. Of moet ik een lijst maken van waanzinnige heersers uit de twintigstse eeuw ?
Oud 25 juni 2008, 21:16   #57
Paracelsus
Minister

Standaard

Citaat:
Zéér interessante tekst! Ook zeer objectief geschreven denk ik, gelet op de auteur.

Een officier b.d. vertelde me een tijd geleden nog dat goede oude Otto altijd present was tijdens de jaarlijkse oefeningen van de reserve. Doch dat was nog tijdens de dagen van de koude oorlog. Hij was daar altijd in het gezelschap van de Duitse hoogadel.
Deze zeer respectabele man heeft een vrij groot aantal politieke en historische oeuvres op z'n rekening staan. Hij staat bekend om z'n onbaatzuchtige inzet voor de Europese eenheidsgedachte.

Opmerkelijk ook dat hij zijn zoon met een barones heeft laten trouwen, hoewel hij eigenlijk daarmee de ebenbürtigkeit-regels overtrad.
Oud 25 juni 2008, 21:20   #58
Paracelsus
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Of moet ik een lijst maken van waanzinnige heersers uit de twintigstse eeuw ?
graag, liefst daarin apart de monarchen, presidenten en dictators.

Dezelfde ruime interpretatie van waanzin als in uw voorgaande lijst mag daarbij gegeven worden. (moody, hot-tempered, playboy, eccentric, cowardly, suspicious,...)
Oud 25 juni 2008, 22:02   #59
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
graag, liefst daarin apart de monarchen, presidenten en dictators.
Ik weet niet wat je tracht te bewijzen. Of is onderstaande lijst ook simplistisch ?

Idi Amin
Somoza
Kim Jong-il
Pol Pot
Mobutu
Hitler
Bokassa
De Duvaliers
Mao
Ferdinand Marcos
Saddam Hoessein
Mugabe
Stalin
Pinochet
Ceauşescu
Franco
Mussolini
Hoxha

Er zijn er uiteraard véél meer. Je kunt beginnen met hun slachtoffers te tellen, ik persoonlijk kan het op geen miljoen na zeggen.
Oud 25 juni 2008, 22:40   #60
Paracelsus
Minister

Standaard

Jamaar, nu geef je me hier een lijstje met vooral dictators en presidenten?

Het ging hem toch over de monarchie?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be