Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2008, 23:22   #181
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Oh, dus de aarde kan best enkele miljarden jaren oud zijn... Deze tekst van Petrus zet elke tijdsaanduiding in de bijbel - ervan uitgaande dat het het woord van jouw god is - op losse schroeven.
Neen

God staat buiten de creatie en tijd heeft op hem geen vat. Hij heeft de tijd zoals wij dat ervaren geschapen. God is overal en altijd aanwezig. God kan op dit moment zowel het begin van de creatie zien als dat hij hier nu is als dat hij de toekomst kan zien. Dit is iets wat ons petje te boven gaat, maar dat is dus hoe groots en fantastisch dit oneindig wezen is.

Het gaat hier dus om hoe God tijd ervaart. Maar als God over tijd praat met ons wat hij nogal vaak doet in de bijbel dan is dat wel degelijk onze tijd zoals wij dat ervaren !! Petrus wil hier gewoon even duidelijk maken dat onze tijd voor God geen belang heeft, geen vat op hem heeft.

Om eerlijk te zijn ik zou me zorgen maken over God als er hier stond dat tijd wel vat op hem heeft want dan is hij niet onze schepper en zeker niet de moeite waard om te vereren. Dan zou hij trouwens een leugenaar zijn ook en zou hij zijn belofte van eeuwig leven niet kunnen nakomen.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 23:26   #182
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Wat er eigenlijk staat is dat voor God tijd van geen belang is, hij staat nl buiten de tijd. Dit heeft dus niks met de creatie of met de terugkeer te zien.

Dit is dus een voorbeeld van beeldspraak ... .
Hoezo is dit beeldspraak? Waaruit blijkt voor jou dat je dit citaat niet letterlijk moet nemen, maar enkel naar de achterliggende boodschap?
Oud 26 juni 2008, 15:28   #183
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde

Fiere Jood's schermafbeelding

Standaard

Om te beginnen heb ik respect voor iedereen en zijn geloof.
Ik had wel een vraag die ik allang wil stellen.
De laatste tijd proberen missionarissen in de joodse buurt joden te bekeren tot het katholisme.
Nu ik weet dat een jood tot het katholisme bekeren van de belangrijkse doelen is van de kerk.
Maar zoals de topic begint : de kerken lopen leeg,waarom joden gek maken in plaats van zijn eigen kinderen weer dicht tot Jesus brengen.
Fiere Jood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 16:25   #184
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
De laatste tijd proberen missionarissen in de joodse buurt joden te bekeren tot het katholisme.
Nu ik weet dat een jood tot het katholisme bekeren van de belangrijkse doelen is van de kerk.
Maar zoals de topic begint : de kerken lopen leeg,waarom joden gek maken in plaats van zijn eigen kinderen weer dicht tot Jesus brengen.
Je moet weten dat het katholicisme en het Jodendom allebei godsdiensten zijn die de leer van Jezus verwerpen. En vermits Jezus zei:
'Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven', kan je de rest wel vermoeden.
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 18:30   #185
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Je moet weten dat het katholicisme en het Jodendom allebei godsdiensten zijn die de leer van Jezus verwerpen. En vermits Jezus zei:
Ik vraag me nog altijd af met welk recht jij meent te mogen beweren dat de katholieke Kerk Jezus' leer verwerpt. Zij onderschrijft nochtans tenvolle het vers uit Johannes 14, 6 dat je hierboven citeert. M.a.w: buiten (geloof in) Hem is er geen redding mogelijk.

Jij stelt als (bijkomende?) voorwaarde dat een "echte" christen moet wedergeboren worden. Je definieert daarbij het begrip "wedergeboorte" als een crisis waarbij een mens zich totaal distantieert van zijn verleden. Wie niet totaal breekt met zijn verleden, zou dus niet wedergeboren zijn en is dus geen echte christen. Ik merk maar op dat dergelijke interpretatie van "wedergeboorte" niet per sé bijbels is, en dat lang niet alle christelijke kerken - zelfs van protestantse nominatie - jouw interpretatie van "wedergeboorte" onderschrijven. (Maar waarschijnlijk ga je je niet storen aan die "valse" christenen, die van protestantse stroming incluis... Niettemin zijn protestanten... géén katholieken.)

Nu kan ik best geloven dat lieden die er niet bepaald een eerzame levensgang op nahouden, best baat kunnen hebben bij zulk een radicale "wedergeboorte". Echter, lang niet iedereen begint zijn leven zo laakbaar, dat hij er op een gegeven ogenblik volstrekt en totaal afstand van dient te nemen. Er zijn m.a.w. ook lui - en zij zijn zelfs de overgrote meerderheid - wier leven vanaf kindsbeen op moreel vlak alleszins voldoet, óók aan de minimumnorm die Jezus stelt.

Of anders gezegd: de overgrote meerderheid van de mensen komt nooit aan zo'n radicale wedergeboorte toe; een minder ingrijpende crisis - die ikzelf overigens ook heb moeten doormaken - kan daarbij even goed als wedergeboorte geïnterpreteerd worden, en voldoet even goed (zo niet: beter) aan hoe de Bijbel het begrip "wedergeboorte" invult. Of is Jezus misschien alleen maar aan het kruis gestorven voor degenen die het "geluk" hebben hun leven zeer slecht aan te vangen, om daarna met een radicale "wedergeboorte" Hem te vinden?? Moet je m.a.w. eerst het krapuul uithangen om een "echte" christen te kunnen worden? Rare redenering als je het mij vraagt...

Wat dan met kinderen uit diepgelovige huisgezinnen, die van hun ouders een zekere christelijke basis meekrijgen, daarmee opgroeien, en daar al van kindsbeen aan iets positiefs mee doen, net zoals Hij dat van ons vraagt? Zijn zij dan niet gered, misschien?

O ja, bespaar je de moeite deze discussie dood te slaan op basis van de onfeilbaarheid van de paus, vooraleer je je eens verdiept hebt in wat dat dogma allemaal inhoudt. Want de meesten die hierop de katholieke Kerk bekritiseren, weten in de verste verte niet waarover het precies handelt. Je kan m.a.w. een klokje horen luiden, maar daarom weet je het klepeltje nog niet juist hangen...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 18:44   #186
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Ik vraag me nog altijd af met welk recht jij meent te mogen beweren dat de katholieke Kerk Jezus' leer verwerpt. Zij onderschrijft nochtans tenvolle het vers uit Johannes 14, 6 dat je hierboven citeert. M.a.w: buiten (geloof in) Hem is er geen redding mogelijk.

Jij stelt als (bijkomende?) voorwaarde dat een "echte" christen moet wedergeboren worden. Je definieert daarbij het begrip "wedergeboorte" als een crisis waarbij een mens zich totaal distantieert van zijn verleden. Wie niet totaal breekt met zijn verleden, zou dus niet wedergeboren zijn en is dus geen echte christen. Ik merk maar op dat dergelijke interpretatie van "wedergeboorte" niet per sé bijbels is, en dat lang niet alle christelijke kerken - zelfs van protestantse nominatie - jouw interpretatie van "wedergeboorte" onderschrijven. (Maar waarschijnlijk ga je je niet storen aan die "valse" christenen, die van protestantse stroming incluis... Niettemin zijn protestanten... géén katholieken.)

Nu kan ik best geloven dat lieden die er niet bepaald een eerzame levensgang op nahouden, best baat kunnen hebben bij zulk een radicale "wedergeboorte". Echter, lang niet iedereen begint zijn leven zo laakbaar, dat hij er op een gegeven ogenblik volstrekt en totaal afstand van dient te nemen. Er zijn m.a.w. ook lui - en zij zijn zelfs de overgrote meerderheid - wier leven vanaf kindsbeen op moreel vlak alleszins voldoet, óók aan de minimumnorm die Jezus stelt.

Of anders gezegd: de overgrote meerderheid van de mensen komt nooit aan zo'n radicale wedergeboorte toe; een minder ingrijpende crisis - die ikzelf overigens ook heb moeten doormaken - kan daarbij even goed als wedergeboorte geïnterpreteerd worden, en voldoet even goed (zo niet: beter) aan hoe de Bijbel het begrip "wedergeboorte" invult. Of is Jezus misschien alleen maar aan het kruis gestorven voor degenen die het "geluk" hebben hun leven zeer slecht aan te vangen, om daarna met een radicale "wedergeboorte" Hem te vinden?? Moet je m.a.w. eerst het krapuul uithangen om een "echte" christen te kunnen worden? Rare redenering als je het mij vraagt...

Wat dan met kinderen uit diepgelovige huisgezinnen, die van hun ouders een zekere christelijke basis meekrijgen, daarmee opgroeien, en daar al van kindsbeen aan iets positiefs mee doen, net zoals Hij dat van ons vraagt? Zijn zij dan niet gered, misschien?

O ja, bespaar je de moeite deze discussie dood te slaan op basis van de onfeilbaarheid van de paus, vooraleer je je eens verdiept hebt in wat dat dogma allemaal inhoudt. Want de meesten die hierop de katholieke Kerk bekritiseren, weten in de verste verte niet waarover het precies handelt. Je kan m.a.w. een klokje horen luiden, maar daarom weet je het klepeltje nog niet juist hangen...
Wedergeboorte is iets dat móét anders kun je het koninkrijk van God niet zien. Je kan het vergelijken met een totale ommekeer, een regeneratie. Zie wat Paulus hierover zegt, want hij heeft het ook meegemaakt tot in zijn diepste wezen: 2 Korintiërs 5:17:
'Daarom ook is iemand die één met Christus is een nieuwe schepping, het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.'

Dit mag je letterlijk nemen want ik heb het zelf meegemaakt. Alles wat was is weg, alles wat nu is, is compleet nieuw. Mijn oude leven is weg, verdwenen. Toen de persoon die mij doopte in de zee mij zei:'uw leven zal nooit meer hetzelfde zijn', lachte ik bij mezelf en dacht, 'niet overdrijven hé man.'
Maar hij sprak op zijn minst een understatement uit.

En je moet niet eerst in diepe zonde leven om dan uiteindelijk opnieuw geboren te worden. Ik ken broeders en zusters die uit een braaf christengezien ook opnieuw geboren worden. Zij hebben dan niet diep in de wereld geleefd maar zijn toch ook tot kennis van zichzelf gekomen dat ze verdorven waren en een Redder nodig hadden.

Laatst gewijzigd door luc154 : 26 juni 2008 om 18:46.
Oud 26 juni 2008, 21:29   #187
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wedergeboorte is iets dat móét anders kun je het koninkrijk van God niet zien.
Dat is niet het punt van discussie. Het punt van discussie is niet in hoeverre wedergeboorte nodig is, het is veel simpeler: ik verschil met jou van mening over wat wedergeboorte tout court is!!!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154
Je kan het vergelijken met een totale ommekeer, een regeneratie. Zie wat Paulus hierover zegt, want hij heeft het ook meegemaakt tot in zijn diepste wezen: 2 Korintiërs 5:17:
'Daarom ook is iemand die één met Christus is een nieuwe schepping, het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.'
Jongen, dat je anderen met totaal uit de context gerukte bijbelverzen wil imponeren, tot daaraan toe. Maar deze gelovige is zélf maar al te vertrouwd met de Bijbel, dus dergelijke aanpak lukt bij mij allang niet meer. In die zin ben ik op mijn beurt "wedergeboren", hé.
Citaat:
Dit mag je letterlijk nemen want ik heb het zelf meegemaakt. Alles wat was is weg, alles wat nu is, is compleet nieuw. Mijn oude leven is weg, verdwenen. Toen de persoon die mij doopte in de zee mij zei:'uw leven zal nooit meer hetzelfde zijn', lachte ik bij mezelf en dacht, 'niet overdrijven hé man.'
Maar hij sprak op zijn minst een understatement uit.
Ik neem de vrijheid om een algemeen geldige definitie van het begrip "wedergeboorte" niet te laten afhangen van jouw hoogst individuele ervaring. Evenmin van de mijne trouwens. Ook ik heb een geloofscrisis doorgemaakt, waarna "alles anders werd". Toch herken ik me in de verste verte niet in jouw ervaring.

Dus wie van ons beiden heeft nu een "echte" wedergeboorte doorgemaakt? Jij? Ik? Of wij allebei, maar dan op totaal verschillende wijze?

Ik gok op het laatste antwoord, waarmee ik opening laat voor andere invullingen. Mij zal je dus nooit horen zeggen dat jij geen "echte" christen bent.

Schril in contrast met die houding hoor ik jou andermans geloof beoordelen - ja, zelfs veroordelen - simpelweg omdat hun "wedergeboorte-ervaring" heel sterk afwijkt van de jouwe. Nogal pretentieus jezelf als norm te nemen. Een klein beetje meer bescheidenheid en zelfrelativering zou je allicht sieren... want je bent met open ogen in de val getrapt van de mentaliteit van wij-zijn-de-goei-en-de-anderen-zijn-de-slechten.
Citaat:
En je moet niet eerst in diepe zonde leven om dan uiteindelijk opnieuw geboren te worden. Ik ken broeders en zusters die uit een braaf christengezien ook opnieuw geboren worden. Zij hebben dan niet diep in de wereld geleefd maar zijn toch ook tot kennis van zichzelf gekomen dat ze verdorven waren en een Redder nodig hadden.
Ik verschil met jou van mening over de tijd waarin je het (door mij) vetgedrukte werkwoord dient te vervoegen. Een echt christen leeft niet in het besef dat hij (in een vorig leven) verdorven was, hij leeft met de idee dat hij verdorven is: tegenwoordige tijd dus!!!

Hij leeft in het volle besef van zijn zondigheid en zijn tekortkomingen. Zijn geloofsgetuigenis is er één waarin hij in andermans tekortkomingen ook die van hemzelf herkent; anderen - ook niet-gelovigen - dienen hem tot spiegel, waarin hij zichzelf ziet.

Hij ervaart die "berg" van fouten niet als onoverkomelijk, stelt in eer en geweten zijn prioriteiten, en hoopt dat de Verlosser die fouten voor Zijn rekening neemt waaraan hijzelf tijdens zijn leven niet tegemoet kan komen. Een mensenleven is immers te kort om aan de verbetering van alle fouten en tekortkomingen gevolg te kunnen geven. De mensgeworden God wéét dat; waarom stierf Hij anders aan het kruis?!

Ook ik leef in het besef van mijn verdorvenheid; doordat jij dat werkwoord in de verleden tijd vervoegt, wek je op zijn minst de schijn dat je gelooft dat je sedert je "wedergeboorte" niet langer verdorven bent, en dat je dus geen prioriteitenlijstje meer nodig hebt, waarvolgens je je eigen tekortkomingen poogt aan te pakken.

Misschien is hetvolgende wel een goede definitie van het begrip "wedergeboorte": ervóór beseft een mens niet hoe verdorven hij is, erná wél. Als ik jou zo bezig hoor, dan kan ik me nauwelijks van de indruk ontdoen dat voor jou "wedergeboorte" iets gans anders betekent: nl. het zich niet langer verdorven weten. Je komt er in ieder geval pretentieus genoeg voor over, en ik acht je tot iets dergelijks in staat nog ook.

Aan jou om me te corrigeren, mocht ik het verkeerd voorhebben. Een simpele ontkenning zal niet volstaan; je zal desgevallend alle punten hierboven genoemd moeten behandelen.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 22:08   #188
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dat is dan toch ooit anders geweest hoor; De Roomsen meenden weldegelijk dat de sleutels der hemel in handen was van de Paus. En die had het van Petrus de eerste Paus overgeërfd.

Bovendien is het weldegelijk zo, dat de Roomse kerk het eeuwig leven te koop heeft aangeboden door middel van de verkoop van aflaten. Ondermeer de St. Pietersbaseliek moest betaald worden. Het waren juist die praktijken die heel wat monniken aan het denken zetten. Waaronder Luther, Calvijn en Zwingli, gekend als voortrekkers van wat zij de Refomatie noemden.

En dat is toch heel wat anders dan: "Niemand komt tot de Vader dan door Mij". Ik vind niet dat de Roomse kerk dat onderschrijft. Ik spreek dan nog niet over het in de ban slaan en zo.

Citaat:
Jij stelt als (bijkomende?) voorwaarde dat een "echte" christen moet wedergeboren worden.
Jezus doet dat ook.

Citaat:
Je definieert daarbij het begrip "wedergeboorte" als een crisis waarbij een mens zich totaal distantieert van zijn verleden. Wie niet totaal breekt met zijn verleden, zou dus niet wedergeboren zijn en is dus geen echte christen. Ik merk maar op dat dergelijke interpretatie van "wedergeboorte" niet per sé bijbels is, en dat lang niet alle christelijke kerken - zelfs van protestantse nominatie - jouw interpretatie van "wedergeboorte" onderschrijven. (Maar waarschijnlijk ga je je niet storen aan die "valse" christenen, die van protestantse stroming incluis... Niettemin zijn protestanten... géén katholieken.)
Dat is juist.

Puur Bijbels gezien kunnen enkel wedergeboren christenen het koninkrijk Gods zien. Dat zou dan ook de maatstaf moeten zijn om te weten of iemand echt wedergeboren is. Niet de wijze waarop iemand dat wedergeboren worden ervaart. Ik zeg wel: Bijbels gezien.

Citaat:
Ik begrijp wat je bedoeld en ik geef je gelijk. Maar je moet wel indachtig zijn dat de minimumnorm voor Jezus, geloof is. Niet de goede daden.

Citaat:
Volledig mee eens.

Citaat:
Zeer terecht opgemerkt en in vraag gesteld.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 26 juni 2008 om 22:10.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 09:39   #189
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat is niet het punt van discussie. Het punt van discussie is niet in hoeverre wedergeboorte nodig is, het is veel simpeler: ik verschil met jou van mening over wat wedergeboorte tout court is!!!
U beseft niet goed dat dit niet mijn mening is, maar die van Jezus Christus.
Hij zegt niet alleen 'waarachtig', maar Hij zegt nog eens vlak daarna om zijn stelling te benadrukken, 'Ik verzeker u, Niemand kan het koninkrijk van God zien tenzij hij wederom geboren wordt.' (Johannes 3:3)

Jezus sprak hier tegen de hoogste religieuze leraar van de Joden. Dit wil zeggen dat Nicodemus zelfs nog niet eens opnieuw geboren was. En Nicodemus was wel serieus op zijn tenen getrapt daardoor, zie maar eens naar zijn sarcastische respons. 'Kan ik dan terugkeren naar mijn moeders schoot en een tweede maal geboren worden?'
Citaat:

Jongen, dat je anderen met totaal uit de context gerukte bijbelverzen wil imponeren, tot daaraan toe. Maar deze gelovige is zélf maar al te vertrouwd met de Bijbel, dus dergelijke aanpak lukt bij mij allang niet meer. In die zin ben ik op mijn beurt "wedergeboren", hé.Ik neem de vrijheid om een algemeen geldige definitie van het begrip "wedergeboorte" niet te laten afhangen van jouw hoogst individuele ervaring. Evenmin van de mijne trouwens. Ook ik heb een geloofscrisis doorgemaakt, waarna "alles anders werd". Toch herken ik me in de verste verte niet in jouw ervaring.

Dus wie van ons beiden heeft nu een "echte" wedergeboorte doorgemaakt? Jij? Ik? Of wij allebei, maar dan op totaal verschillende wijze?
Er is maar één geboorte uit God en dat is wanneer Hij Zijn Geest in u legt.
Citaat:
Ik gok op het laatste antwoord, waarmee ik opening laat voor andere invullingen. Mij zal je dus nooit horen zeggen dat jij geen "echte" christen bent.
Ik weet dat jij niet opnieuw geboren bent. Ik proef de dingen van het koninkrijk niet in uw woorden. Ook heb je geen enkel hartelijke liefde voor Jezus. Er staat niets in uw antwoorden waaruit ik besluit dat jij Hem bewondert of Hem dankbaar bent. Dit zeg ik niet om u te kwetsen, maar om u wakker te schudden. In de staat dat jij nu bent zul jij niet voor God kunnen staan en uw overtredingen zullen u aangerekent worden.
Citaat:
Schril in contrast met die houding hoor ik jou andermans geloof beoordelen - ja, zelfs veroordelen - simpelweg omdat hun "wedergeboorte-ervaring" heel sterk afwijkt van de jouwe. Nogal pretentieus jezelf als norm te nemen. Een klein beetje meer bescheidenheid en zelfrelativering zou je allicht sieren... want je bent met open ogen in de val getrapt van de mentaliteit van wij-zijn-de-goei-en-de-anderen-zijn-de-slechten.Ik verschil met jou van mening over de tijd waarin je het (door mij) vetgedrukte werkwoord dient te vervoegen. Een echt christen leeft niet in het besef dat hij (in een vorig leven) verdorven was, hij leeft met de idee dat hij verdorven is: tegenwoordige tijd dus!!!

Hij leeft in het volle besef van zijn zondigheid en zijn tekortkomingen. Zijn geloofsgetuigenis is er één waarin hij in andermans tekortkomingen ook die van hemzelf herkent; anderen - ook niet-gelovigen - dienen hem tot spiegel, waarin hij zichzelf ziet.

Hij ervaart die "berg" van fouten niet als onoverkomelijk, stelt in eer en geweten zijn prioriteiten, en hoopt dat de Verlosser die fouten voor Zijn rekening neemt waaraan hijzelf tijdens zijn leven niet tegemoet kan komen. Een mensenleven is immers te kort om aan de verbetering van alle fouten en tekortkomingen gevolg te kunnen geven. De mensgeworden God wéét dat; waarom stierf Hij anders aan het kruis?!

Ook ik leef in het besef van mijn verdorvenheid; doordat jij dat werkwoord in de verleden tijd vervoegt, wek je op zijn minst de schijn dat je gelooft dat je sedert je "wedergeboorte" niet langer verdorven bent, en dat je dus geen prioriteitenlijstje meer nodig hebt, waarvolgens je je eigen tekortkomingen poogt aan te pakken.

Misschien is hetvolgende wel een goede definitie van het begrip "wedergeboorte": ervóór beseft een mens niet hoe verdorven hij is, erná wél. Als ik jou zo bezig hoor, dan kan ik me nauwelijks van de indruk ontdoen dat voor jou "wedergeboorte" iets gans anders betekent: nl. het zich niet langer verdorven weten. Je komt er in ieder geval pretentieus genoeg voor over, en ik acht je tot iets dergelijks in staat nog ook.

Aan jou om me te corrigeren, mocht ik het verkeerd voorhebben. Een simpele ontkenning zal niet volstaan; je zal desgevallend alle punten hierboven genoemd moeten behandelen.
Uw beschrijving van het nieuwe leven na de wedergeboorte is volgens mij een beeld dat jij hebt van hoe jij verlangt dat het zou moeten zijn. Een hunkering, een heimwee. Ik kan u maar één raad geven: bekeer u van uw zondige toestand en vraag vergiffenis aan God voor het te laat is.

Laatst gewijzigd door luc154 : 27 juni 2008 om 09:43.
Oud 27 juni 2008, 09:40   #190
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Heeft onze vriend Mohamed er al over nagedacht dat het verdwijnen van religie nu eenmaal hoort bij een samenleving die volwassen wordt? Bedenk even wat Europa voor elkaar krijgt op menselijk en wetenschappelijk gebied en hoe tragisch achterlijk de toestand in de moslimwereld is. Wil de moslimwereld nog een rol spelen in de wereld, buiten die dan van boeman, zal ook zij volwassen moeten worden en religie verwerpen.
Oud 27 juni 2008, 11:43   #191
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Ik zal het woord "Jezus" in "kerk" veranderen.
Terug tot mijn vraag.
Ik ken veel Vlaamse 20-jarigen die niks van de religie willen(zelfs niet geloven),allemaal kleinkinderen van mensen die wekelijks naar de kerk gingen.
De jeugd loopt weg van de kerk.
Als kind zag ik de kerk in Knokke vollopen van jonge mensen.
De kerk op de Loosplaats(Antwerpen) wordt alleen bewoont door Polen en Russen.

Waarom geen tijd spenderen om de eigen jeugd terug naar de geloof te brengen in plaats van tijd verliezen om joden te bekeren.
Oud 27 juni 2008, 11:56   #192
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom geen tijd spenderen om de eigen jeugd terug naar de geloof te brengen in plaats van tijd verliezen om joden te bekeren.
Waarom geen tijd spenderen aan een degelijke herziening van ons onderwijssysteem in plaats van tijd te verliezen om ... euh... "onderricht" te geven over één of andere vermeende goddelijke entiteit?

Laatst gewijzigd door Esperanza : 27 juni 2008 om 12:00.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 12:22   #193
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Terug tot mijn vraag.
Ik ken veel Vlaamse 20-jarigen die niks van de religie willen(zelfs niet geloven),allemaal kleinkinderen van mensen die wekelijks naar de kerk gingen.

Ik hoop dat ze geen van beiden doen en mensen gewoon met rust laten. De jongeren weten goed genoeg waarom ze niet meer religieus zijn: ze hebben verstand en gebruiken het ook.

Mensen "bekeren" zou strafbaar gemaakt moeten worden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 12:27   #194
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Terug tot mijn vraag.

Ik ga naar alle mensen (en zeker ook naar de jeugd), Joden of niet-Joden, want ook Joden zijn geschapen naar Gods gelijkennis. Ik heb veel respect voor de Jood. God heeft immers het Joodse volk uitgekozen, bevrijdt uit slavernij en andere volkeren doorheen het Joodse volk gezegend. Maar God richt zich in deze laatste tijd naar alle mensen:
'God wil dat alle mensen gered worden en tot kennis komen van de waarheid.' 1 Timoteüs 2:4

Ook als de Jood zich niet bekeert van zijn dwaalwegen is hij ten dode opgeschreven, net zoals elk mens die van God los leeft.

Laatst gewijzigd door luc154 : 27 juni 2008 om 12:32.
Oud 27 juni 2008, 12:29   #195
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan u maar één raad geven: bekeer u van uw zondige toestand en vraag vergiffenis aan God voor het te laat is.
Als jij een katholiek al als zondig of verdorven beschouwt, vraag ik me af wat jouw visie is over atheisten. Extra Large?
Oud 27 juni 2008, 12:34   #196
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Als jij een katholiek al als zondig of verdorven beschouwt, vraag ik me af wat jouw visie is over atheisten. Extra Large?
Ik ben een mens net zoals jou. God maakt geen verschil tussen katholieken, protestanten, Moslims...
Allen zijn verdorven. Ik ben niet meer of minder dan jou. Ook jij bent geschapen naar Gods gelijkennis net als ik.
Oud 27 juni 2008, 12:37   #197
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik hoop dat ze geen van beiden doen en mensen gewoon met rust laten. De jongeren weten goed genoeg waarom ze niet meer religieus zijn: ze hebben verstand en gebruiken het ook.

Ik proef de laatste tijd meer en meer bij jongeren dat ze niet meer geloven dat er geen doel is in het leven. Dat ze per toeval hier zouden op aarde wandelen.
Ze stellen zich meer en meer vragen over de zin van het leven.

En dan is het mijn plicht om hen de waarheid te brengen, net zoals Jezus ons ook geboden heeft:
'Ga in de wereld en verkondig de blijde boodschap tot redding van de mens.'
Markus 16:15
Oud 27 juni 2008, 12:42   #198
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Tavek ik begrijp dat je ongelovig bent en heb daar zeker respect voor.
Maar doe jij niet hetzelfde,mensen overtuigen dat god niet bestaat ?
Dat zou even strafbaar moeten zijn.

Citaat:
Ik ga naar alle mensen (en zeker ook naar de jeugd)
Dan ben ik content Luc.
Want alleen naar joden gaan bewijst een verloren strijd in zijn eigen jeugd.

Vraagje Luc,

Hoe zien jullie een "Nochaiet" voor.
Oud 27 juni 2008, 12:59   #199
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Tavek ik begrijp dat je ongelovig bent en heb daar zeker respect voor.
Maar doe jij niet hetzelfde,mensen overtuigen dat god niet bestaat ?
Dat zou even strafbaar moeten zijn.

Dan ben ik content Luc.
Want alleen naar joden gaan bewijst een verloren strijd in zijn eigen jeugd.

Vraagje Luc,

Hoe zien jullie een "Nochaiet" voor.
Wat is een 'nochaiet'?
Oud 27 juni 2008, 13:01   #200
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is een terechte vraag. Het is ongelooflijk dat er nog missionarissen rondlopen die Joden willen bekeren tot het katholicisme. Dat is toch al lang achterhaald.

Het christendom is een vorm van Jodendom, maar ik betwijfel of er veel christenen zijn die hun eigen godsdienst begrijpen. Ik ben de afgelopen maanden een aantal keren naar de mis geweest, aanvankelijk om te controleren of er daar antisemitische uitspraken worden gedaan, en ik kan er echt niet veel van maken. In het vrij in te vullen deel doen de pastoors hun best om de hand te reiken naar andersdenkenden, maar de vaste delen zijn nogal ... hoe zal ik het zeggen, gemakkelijk interpreteerbaar als anti-Joods.
Tijdens de begrafenismis van mijn oom zei de pastoor bijvoorbeeld: Christenen geloven dat Jezus de zoon van God. Op die manier geformuleerd moet dat geen struikelsteen zijn voor een Jood of voor een moslim. Maar ga aan de uitgang van de kerk staan, en vraag aan de mensen wat ze gehoord hebben, dan zeggen ze: Christus is de zoon van God.

Als ik je iets op het hart mag drukken, je bent met het Jodendom beter af dan met het Christendom. De weg naar God is korter en gemakkelijker. Het is niet Sinte Pieter die de sleutel van de hemel heeft. Er is een sleutel van het christendom naar het jodendom, maar die is zoek.
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be