![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij kan nu de hypocriet uithangen en Verhofstadt na-echoën dat de stemplicht doen verdwijnen een goede zaak is, je weet net evengoed als ik dat ze enkel zal verdwijnen als het de machthebbers voordeel oplevert. Toen de buiten-europese nationaliteitsweigeraars stemrecht kregen had jouw fantastische Verhofstadt het perfecte wapen in handen om iederéén stemrecht te geven en de opkomstdwang voor het eigen volk af te schaffen. Zelfs jij plande toen, samen met de bub, actie tegen de invoering van het stemrecht voor vreemdelingen maar niet voor de Belgen. De rooie vreemdelingenpartij wilde echter uit eigenbelang het stemrecht voor haar nieuwe kiesvee. Verhofstadt wilde ten allen prijze premier blijven. Dat stemrecht voor niet-Belgen kwam er dus, maar niet wat Verhofstadt zijn eigen kiesvee beloofde. De huidige 'argumenten' om de stemplicht af te schaffen deugen volgens jou dus niet. Je ![]() Uit electoraal eigenbelang dus.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 7 juli 2008 om 21:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ALS ik WIL stemmen moet dat uit vrije wil kunnen. NIET stemmen is immers ook een keuze die in elk democratisch land die naam waard mogelijk is.
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, maar dan moet je niet, zoals een aantal hypocrieten, achteraf komen zagen dat men geen rekening met je houdt. Zelfs al gaat de helft van de bevolking niet stemmen omdat ze geen goesting heeft, de consequentie is dat je dan ook niks te zeggen hebt en dat de andere helft, die wel gaat stemmen, met jou geen rekening moet houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je vergat iets te quoten dat nogal belangrijk is, Pelgrim, namelijk dit: ALS ik WIL stemmen moet dat uit vrije wil kunnen.
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat houdt je tegen, er is stemrecht. Als je uit vrije wil gaat stemmen, dan heb je een stem. Ga je uit vrije wil niet stemmen, dan heb je geen stem, en wordt je daar ook naar behandeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Gouverneur
|
![]() als u mij er op redelijke wijze van kunt overtuigen dat ik dat moet doen, is dat niet teveel gevraagd
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dope : 7 juli 2008 om 22:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mensen toch ! Verspil niet verder energie aan dit dom onderwerp: de stemplicht wordt tot nader order NIET afgeschaft !!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In een democratie die naam waard bestaat er geen stemplicht maar wel bindende referenda op volksinitiatief.
![]() |
![]() |
#31 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Gemeentelijk? Of over alle materies? Is het niet veel efficienter 1 maal te gaan kiezen voor een partij op basis van een programma en dan de beslissingen over te laten aan "uw" volksvertegenwoordiger? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Et alors? Wie verplicht jou om energie in dit onderwerp te steken?
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wedden dat éénder welk bindend referendum vanuit het volk 'efficiënter' zou zijn?
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
maar jij wil referenda op volksinitiatief. Dan kan iedere groep mensen over gelijk welk onderwerp een referendum aanvragen? Ik vrees dat we dan iedere week 104 referenda hebben in Veurne alleen ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is natuurlijk wel zo dat in dit (on)land (en wellicht ook in eenderwelk ander land in de wereld) de mening van de zetelende pollentiekers over stemrecht/plicht/opkomst eigenlijk alleen maar de mening was van de mogelijke winst die eruit te puren was bij de volgende verkiezingen.
De sossen waren tegen stemrecht voor vrouwen, want ze hadden grote schrik voor al die godsvrezende huismoeders die teveel naar het stemadvies van de pastoor luisterden. Het patronaat was tegen algemeen enkelvoudig stemrecht (ik pak er enkele bijeen) uit schrik voor het sukses van de sossen. Draait het of keert het: "iedereen één stem, en elke stem wordt gehoord" : is de meest zuivere vorm van demokratie. En voor dienen ene die er wil uitstappen: dat gaat niet hé manneke: daar zijn een paar dinges in 't leven waar je niet (levend) kan uitstappen: belastingen betalen, slecht weer als g'in Vlaanderen blijft, afgeven op de pollentiek ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Gouverneur
|
![]() ge begrijpt het niet hé, manneke
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
verder stel ik vast dat je visie op democratie niet erg consequent is een vraagje: als ik niet ga stemmen, mag ik dan nog staken, volgens jou? of heb ik mijn kans om aan de beslissingsprocedures deel te nemen dan verbeurd en is staken dan zagen achteraf? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als gij mij maar begrijpt, dat is het belangrijkste.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
1) bij verkiezingen stem je voor het geheel pakket aan partijstandpunten, terwijl het bij referenda om 1 enkele vraag gaat. Stel iemand die én voor een onafhankelijk Vlaanderen is, én voor migrantenstemrecht én voor de herinvoering van de doodstraf. Op wie moet die stemmen? 2) verkiezingen geven een mandaat voor 4 jaar, en tijdens dat mandaat heeft de bevolking momenteel weinig of geen middel om bij te sturen. In feiten "mag" een partij al haar beloftes inslikken, en vier jaar lang haar goesting doen. De correctie kan pas achteraf komen. Inzake het Verdrag van Lissabon (EU-Grondwet) is zelfs dat iet mogelijk: de goedkeuring van het VvL betekent het nagenoeg voor altijd afgeven van bevoegdheden, dus is geen enkele correctie achteraf mogelijk. 3) Onvoorziene omstandigheden. Op het moment dat verhofstadt verkozen werd waren de aanlagen van 9-11 nog niet gebeurd. Niemand kon dus op voorhand de beslissing voorleggen (of zelfs maar welke houding aan te nemen) tov de kwestie van deelname aan de VS-inspanningen. Deelname aan de inval in Afghanistan? Deelname aan de inval in Irak?
![]() |