Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juli 2008, 09:48   #1341
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Waarom geloven mensen dat de Bijbel niet betrouwbaar is?
Nochthans kan je de bijbel goed gebruiken als wc-papier. Het papier is zacht en veegt perfect. Mij een raadsel wie verklaart dat de bijbel niet meer zijn diensten kan bewijzen.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2008, 09:58   #1342
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Nochthans kan je de bijbel goed gebruiken als wc-papier. Het papier is zacht en veegt perfect. Mij een raadsel wie verklaart dat de bijbel niet meer zijn diensten kan bewijzen.
Het papier is te dun
Oud 7 juli 2008, 10:00   #1343
Geertje

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Het papier is te dun
Heb jij dit al ooit al eens geprobeerd ?
Oud 7 juli 2008, 10:10   #1344
Tavek
Banneling

Standaard

De inkt geeft af

is niet leuk
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2008, 10:14   #1345
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb jij dit al ooit al eens geprobeerd ?
Neen, ik ben gewoon de eeuwige scepticus
Oud 7 juli 2008, 10:40   #1346
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ik ben gewoon de eeuwige scepticus
In deze materie eerder "septicus"

Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2008, 11:02   #1347
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En niet vergeten, als je nog een oude bijbel hebt liggen, niets zo goed om de kachel aan te maken. De nieuwe branden ook wel hoor maar die zijn vaak nog net iets te vochtig om een goed vuur aan te maken. De laatste paperback koran daarentegen, die brandt fantastisch.

Laatst gewijzigd door Tommm : 7 juli 2008 om 11:03.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2008, 11:10   #1348
Geertje

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
En niet vergeten, als je nog een oude bijbel hebt liggen, niets zo goed om de kachel aan te maken. De nieuwe branden ook wel hoor maar die zijn vaak nog net iets te vochtig om een goed vuur aan te maken. De laatste paperback koran daarentegen, die brandt fantastisch.
Een koran heb ik niet direct bij de hand. Anders had ik die ook eens kunnen proberen.
Oud 7 juli 2008, 13:08   #1349
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Tip aan eenieder die nog niet zo gedaan heeft: zet Preuße in je negeerlijst. Wat een hoeveelheid gerichte en ongerichte agressie...
Inderdaad een goede suggestie. Bij mij staat hij er ook op. Het forum ziet er meteen een stuk aangenamer uit.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2008, 14:08   #1350
cor
Minister

Standaard

Citaat:
M.i. is de bijbel niet 'opnemend' genoeg.
Inderdaad beter geschikt om te branden. Dat blijft ook meer in hun traditie.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2008, 14:17   #1351
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
M.i. is de bijbel niet 'opnemend' genoeg.
Hij is dan ook bedoeld om opgenomen te worden, niet om op te nemen.
Oud 7 juli 2008, 19:09   #1352
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij leeft Preuße in een parallel-leefwereld met een alternatieve geschiedenis
In tegenstelling tot de vrijzinnige meningsfascisten en bijbelverbranders heb ik geen enkel probleem met andersdenkenden. Ik ben er dan ook niet op uit om hun bestaan onmogelijk te maken of hun te stalken op het internet. Verdraagzaamheid is een deugd die atheïsten geheel onbekend is.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2008, 19:24   #1353
wauwelaer
Lokaal Raadslid

wauwelaer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Cyriel verschaeve, een Vlaamse atheist.

Kerk, versierd met het embleem van de Falange;

Duitse atheisten (links in beeld)
Wat een mooi ponim voor de duitse propaganda. En de duitsers schamen zich voor hun wandaden.
wauwelaer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2008, 19:28   #1354
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Enige citaten uit Mein Kampf :
Dit is slechts een kleine greep uit Hitlers boek. Mein Kampf is doordrénkt met religieuze retoriek.
‘In zijn toespraak van 12 april 1922 te München :
Eens dringend in een woordenboek de betekenis van het woord "atheisme" opzoeken...
Hitler heeft natuurlijk vóór de machtsovername geregeld naar God gerefereerd. Hoe kan het ook anders? In Duitsland met zijn toen noch sterk-protestantse cultuur zou een politiek leider die niet naar God gerefereerd wel erg uit de boot zijn gevallen. Vergelijk het misschien met Amerika van vandaag. Maar eens na 1933 is dat natuurlijk in sterke mate weggevallen. Zoals allicht niet onbekend werd er toen nog alleen naar "de voorzienigheid" gerefereerd. Ook in de praktijk werden de kerken doodgezwegen en poogden de nazis een soort nieuwe heidendom in te voeren. Alleen al de moraal was natuurlijk totaal tegenovergesteld. "Mein Kampf" is eigenlijk alleen een momentopname in de leefwereld van AH. Het heeft weinig uitstaans met de korte maar hevige regeerperiode van de nazi's. Bovendien was de Nazi-partij ook nog Goebbels en Göring. Het nazisme wou een soort vechtend nieuw-heidendom invoeren, vooral de symboliek van de SS en de constructie van de burcht in Wewelsburg zijn in die zin veelzeggend.

De Katholieke Kerk had het nazisme in maart 1937 al door de Pauselijke encycliek Mit brennender Sorge formeel afgekeurd. Daartoe zelfs als enige in het Duits opgesteld en in elke Katholieke Kerk in Duitsland voorgelezen. Later toen het nazisme dan de eerste moorden uitvoerde (de T4-euthanasieacties op gehandicapten) was de Kerk dan ook in fel protets hiertegen hetgeen zelfs tot de afschaffing van de acties voerde. Idem in Nederland door Kardinaal De Jong. De protestantse kerk was natuurlijk in een lastiger parket vermits Duitsland in principe gereformeerd is, Beieren en voor de rest enkele regio's ten Westen daargelaten.

Dat een lokale kapelaan uit Vlaanderen dan nog zijn leven lang dweepte met allerlei esoterische en nationalistische ideeën kan men toch zéér moeilijk naar de H. Kerk als instituut terug koppelen. De Paus of het Heilig Officie hebben zich natuurlijk nooit in die zin uitgelaten. Golda Meir, toen minister van buitenlandse zaken in Israel, heeft zich meermaals zeer dankbaar uitgesproken tegenover de houding van de H. Vader Pius XII tijdens de oorlog met betrekking op het helpen van joden. Zelfs de Kerk in Vlaanderen is Verschaeve nooit gevolgd en heeft de collaborateurs zelfs in principe geëxcommuniceerd. Ze kregen géén communie meer toegediend, hetgeen tot de nodige haat van Vlaams-nationalisten (tot op vandaag) heeft geleden. Ik herinner me nog dat ze als wraak een slogan op de muren van de basiliek van Koekelberg hadden geschilderd tijdens de nacht. In rode verf. Degrelle werd zelfs formeel geëxcommuniceerd na een handgemeen met zijn pastoor in 1944.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2008, 19:38   #1355
wauwelaer
Lokaal Raadslid

Standaard Een beetje respect voor de religie

Ik vind dat hier lichtzinnig en laatdunkend over de religie wordt gedacht, gesproken en geschreven. Willen de mensen het taalgebruik een beetje aanpassen?

Laatst gewijzigd door wauwelaer : 7 juli 2008 om 19:40.
Oud 7 juli 2008, 19:46   #1356
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wauwelaer Bekijk bericht
Ik vind dat hier lichtzinnig en laatdunkend over de religie wordt gedacht, gesproken en geschreven. Willen de mensen het taalgebruik een beetje aanpassen?
Elk vogeltje zingt zoals hij gebekt is. Waarom zou er trouwens niet laatdunkend over een religie mogen worden gesproken en/of geschreven ??
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2008, 20:21   #1357
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Elk vogeltje zingt zoals hij gebekt is. Waarom zou er trouwens niet laatdunkend over een religie mogen worden gesproken en/of geschreven ??
Dat zien we wel aan Pruis.
Oud 7 juli 2008, 20:22   #1358
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wauwelaer Bekijk bericht
Kan je gedachten lezen?
Oud 7 juli 2008, 22:13   #1359
wauwelaer
Lokaal Raadslid

Standaard

[quote=Preuße;3552511]Hitler heeft natuurlijk vóór de machtsovername geregeld naar God gerefereerd.
Je zegt het goed: "Vòòr de machtsovername...." maar je vertelt exact niet wat er plaatst vond "n�* de machtsovername in 1933." Hitler trok maar zeker alle macht naar zich toe. Waar lag het eerste concentratiekamp in Duitsland en vertel me maar: wat waren zijn concrete bedoelingen.
"En vooral de symboliek van de SS en de constructie van de burcht in Wewelsburg zijn in die zin veelzeggend."
Natuurlijk, want zij konden en mochten ongestoord hun gang gaan. Zij hadden de duitse bevolking volledig in hun greep met behulp van chantages en deporteren.
"Later toen het nazisme dan de eerste moorden uitvoerde (de T4-euthanasieacties op gehandicapten) was de Kerk dan ook in fel protets hiertegen hetgeen zelfs tot de afschaffing van de acties voerde."
Beste jongen. het euthanasieproject kwam reeds in opspraak toen Nederland nog niet bezet was. Titus Brandsma had het terreurbewind in Duitsland waaronder dit reeds aangekaart bij Pius XII. Deze geruchten bereikten ook Engeland en de USA. Toen de Holocast op volle toeren draaiden, hebben de USA en Engeland dit heftig veroordeeld ten kosten van miljoen mensenlevens. Hitler's netwerk was goed in elkaar gezet.
"Idem in Nederland door Kardinaal De Jong. De protestantse kerk was natuurlijk in een lastiger parket vermits Duitsland in principe gereformeerd is, Beieren en voor de rest enkele regio's ten Westen daargelaten."
Kardinaal de Jong tekende in de oorlog protest aan bij Hitler als de paus. Samen met de hervormde en geroformeerde kerk nam hij een standpunt in tegen de jodenvervolging en het duitse terreurbeleid.
"Golda Meir, toen minister van buitenlandse zaken in Israel, heeft zich meermaals zeer dankbaar uitgesproken tegenover de houding van de H. Vader Pius XII tijdens de oorlog met betrekking op het helpen van joden."
En wanneer was Golda Meir premier in Israel? De Staat bestaat pas 60 jaar en zij was tijdens of na de Yom Kipuroorlog van 1973 premier. Toen was de oorlog 27 al jaar voorbij.
Ik kan Pius XII niet veroordelen omdat ik niet in zijn schoenen sta. Misschien was Hitler ooit in staat hem te willen vermoorden. Maar ik denk dat hij dat niet gedaan heeft omdat zijn positie kon gaan wankelen. Ook de duitse bevolking begon genoeg van hem te krijgen, en zeker toen de geruchten de ronde deden van de KZ in Polen. Maar zolang de SS de touwtjes in handen hadden. bleef de bevolking machteloos. En Hitler besefte, dat hij na de slag om Stalingrad de oorlog had verloren.
Jij zal toch moeten toegeven dat de misdaden op de mensheid niet uitgewist zullen worden. Ook ontkennen neo nazis de holocaust, Auschwitz is een feit en de bewijzen zijn vastgelegd.

Laatst gewijzigd door wauwelaer : 7 juli 2008 om 22:25.
Oud 8 juli 2008, 08:36   #1360
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
In tegenstelling tot de vrijzinnige meningsfascisten en bijbelverbranders heb ik geen enkel probleem met andersdenkenden. Ik ben er dan ook niet op uit om hun bestaan onmogelijk te maken of hun te stalken op het internet. Verdraagzaamheid is een deugd die atheïsten geheel onbekend is.
Oh wij zijn erg verdraagzaam, alleen niet ten opzichte van onverdraagzame geloofsfreaks.

Dan ist gewoon battle for survival.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be