Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juli 2008, 16:34   #81
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Ik begrijp het inderdaad niet.

Als Vlaanderen en Nederland samen gaan, wie gaat wie dan onderdrukken, en met welke criteria: de taal, het geloof of het uiterlijk? Wil iemand een front creëren bij de Moerdijk of zo, waar tot nu toe nog nooit problemen waren?
Er zijn welliswaar meer Vlamingen dan Hollanders, echter er zijn nóg meer Brabanders in Groot-Nederland. En wie is plotseling een ge-annexeerde minderheid: de Achterhoekers, de Westhoekers, of toch de Groningers??? De West-Limburgers en de Oost-Limburgers zijn een minderheid, maar tesamen zijn de Limburgers een meerderheid (vergeleken met de inwoners van de provincie Utrecht).
Moet er dan iemand Heineken, Duvel of kroketten nuttigen van de regering??? Word lekker eten of een oranje pruik verboden?

Veel vragen, wie weet de antwoorden?
Is de spreuk "Eendracht maakt macht" vergeten? Of is het een Calimero gedrag ("help, ik ben een minderheid die men vast en zeker gaat onderdrukken"), als gevolg van een minderwaardigheidsgevoel?

Oud 10 juli 2008, 17:00   #82
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ja, maar Wilders gebruikte het argument dat een Nederlander en Vlamingen minder van elkaar verschillen dan een Zuid- of Noord-Duitser. Klinkklare onzin natuurlijk.
Een Noord-Nederlander en een Vlaming verschillen inderdaad minder van elkaar dan een Zuid- en een Noord-Duitser.
Dit komt door de grote afstanden in Duitsland (München-Hamburg is meer dan dubbel zo ver dan Gent-Groningen), door de grote verschillen in geschiedenis (Preußen / Freistaat Bayern / Habsburg), de verschillen in dialekten, verschillende regionale gerechten, verschillende etnische en genetische achtergronden, verschillende politieke voorkeur (SPD / CSU), etc.
En dan heb ik het nog niet over het gigantisch verschil 20 jaar geleden tussen Dresden en Düsseldorf.
Deze verschillen zijn echter geen enkel probleem om in één land samen te leven, men heeft niet voor niets Oost- en West-Duitsland binnen één jaar samengevoegd.
Het bundesland (provincie) Beieren is een stuk groter dan Vlaanderen en Nederland samen. Waar praten we eigenlijk over: moet Noord- en Zuid-Beieren gesplitst worden omdat het te groot en onbestuurbaar is?

Wie de verschillen tussen Noord-Nederland en Vlaanderen gaat opnoemen ('kroket uit de muur' en zo) neem ik net zo serieus als de Amerikanen die verbaasd zijn als de Hamburgers niet in lederhose jodelen.....
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 17:11   #83
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp het inderdaad niet.

Als Vlaanderen en Nederland samen gaan, wie gaat wie dan onderdrukken, en met welke criteria: de taal, het geloof of het uiterlijk? Wil iemand een front creëren bij de Moerdijk of zo, waar tot nu toe nog nooit problemen waren?
Er zijn welliswaar meer Vlamingen dan Hollanders, echter er zijn nóg meer Brabanders in Groot-Nederland. En wie is plotseling een ge-annexeerde minderheid: de Achterhoekers, de Westhoekers, of toch de Groningers??? De West-Limburgers en de Oost-Limburgers zijn een minderheid, maar tesamen zijn de Limburgers een meerderheid (vergeleken met de inwoners van de provincie Utrecht).
Moet er dan iemand Heineken, Duvel of kroketten nuttigen van de regering??? Word lekker eten of een oranje pruik verboden?

Veel vragen, wie weet de antwoorden?
Is de spreuk "Eendracht maakt macht" vergeten? Of is het een Calimero gedrag ("help, ik ben een minderheid die men vast en zeker gaat onderdrukken"), als gevolg van een minderwaardigheidsgevoel?

Citaat:
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 17:13   #84
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nederlanders zijn niet arrogant, maar door hun directe aanpak komen ze in Vlaanderen arrogant over, het is gewoon een verschil in cultuur. Vlamingen, en Belgen in het algemeen, gaan meer omzichtig te werk.
Er zijn ook verschillen tussen Nederlanders onderling: vergelijk een Fries maar eens met een Nederlandse Limburger.
Oud 10 juli 2008, 17:19   #85
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb de reacties in De Morgen gelezen, er stond geen enkele positieve bij, wel verschillende extreem negatieve, onder andere van een Nederlander die al 20 jaar in Gent woont en zich de twee niet kan voorstellen in een land, en van een historicus die alle pseudo-historische argumentatie van Wilders naar de prullenmand verwijst. Wat de Nederlanders willen interesseert me niet, IK wil het niet, en de meeste Vlamingen willen het ook niet. Stel U voor zeg, een minderheid worden in Néiderland, wat een verschrikking! Met Wilders als premier, en Beatrix als koningin! Heer heb medelijden! Dan nog liever bij Frankrijk of Engeland, of godbetert zelfs Duitsland. Als we ons perse ergens moeten bij aansluiten dan bij Luxemburg, die hebben veel geld en zijn met niet veel.
'De morgen' doet aan censuur! Ik heb samen met iemand van het forum getracht een tegenreactie te geven: echter al mijn reacties die Pro-hereniging waren, werden zonder pardon verwijderd. Die historicus maakt namelijk tal van fouten en geeft een eenzijdige visie die in zijn voordeel uitpakt.
Oud 10 juli 2008, 18:42   #86
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard Re: Niemand gaat niemand onderdrukken!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Niemand gaat niemand onderdrukken! Het enige wat ik juist probeer duidelijk te maken is juist dat er geen onderdrukking vanuit de Randstad zal zijn.
De Hollanders hebben sowieso niets te willen, ze zijn zelf een minderheid in Groot-Nederland. Nou ja, ze hebben in ieder geval geen last van een minderwaardigheidscomplex (zoals sommige meerderheden in Groot-Nederland), maar dat is hun gegund.

PS: met meerderheden bedoel ik bijvoorbeeld: Vlamingen, Brabanders & Limburgers samen. Sorry dat ik de Limburgers niet op ga delen in Oost- en West-Limburgers, dat is me te provinciaals.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 18:48   #87
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'De morgen' doet aan censuur! Ik heb samen met iemand van het forum getracht een tegenreactie te geven: echter al mijn reacties die Pro-hereniging waren, werden zonder pardon verwijderd. Die historicus maakt namelijk tal van fouten en geeft een eenzijdige visie die in zijn voordeel uitpakt.
In De Morgen proberen ze altijd reacties vanuit verschillende hoek te selecteren. Welke fouten maakte die historicus? Al zijn argumenten hielden steek.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 18:52   #88
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Nederland is een onland en Wilders zijn profeet. Bah!
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 18:58   #89
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar Wilders gebruikte het argument dat een Nederlander en Vlamingen minder van elkaar verschillen dan een Zuid- of Noord-Duitser. Klinkklare onzin natuurlijk. Daarnaast zijn er natuurlijk nog tal van andere zaken die zo'n unie bemoeilijken. De wetgeving en politieke cultuur is in de loop der tijden volledig uit elkaar gegroeid bvb.
Vergeet niet dat Wilders een Limburger is; hun sympathie voor Belgen is géén onzin.
Oud 10 juli 2008, 19:02   #90
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Er zijn ook verschillen tussen Nederlanders onderling: vergelijk een Fries maar eens met een Nederlandse Limburger.
Je zult er raar van opkijken hoe makkelijk die elkaar binnen de kortste tijd begrijpen en moeiteloos met elkaar opschieten, ondanks de taalverschillen.

Ook Limburgers en Amsterdammers vinden elkaar snel, Rotterdammers iets moeilijker.

Been there, done that.
Oud 10 juli 2008, 19:16   #91
willem1940NLD

Standaard

Ik denk toch, dat een onafhankelijk Vlaanderen de samenwerking zal vergemakkelijken en versnellen.

Mag van mij best zelfstandig blijven en/of uiteindelijk de leiding nemen.
Oud 10 juli 2008, 19:34   #92
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Hollanders hebben sowieso niets te willen, ze zijn zelf een minderheid in Groot-Nederland. Nou ja, ze hebben in ieder geval geen last van een minderwaardigheidscomplex (zoals sommige meerderheden in Groot-Nederland), maar dat is hun gegund.

PS: met meerderheden bedoel ik bijvoorbeeld: Vlamingen, Brabanders & Limburgers samen. Sorry dat ik de Limburgers niet op ga delen in Oost- en West-Limburgers, dat is me te provinciaals.
De verschillen tussen Limburgers, Friezen of Hollanders zijn te vergelijken met de verschillen tussen West-Vlamingen, Antwerpenaars en Limburg, ook een HEEL groot verschil, als een West-Vlaming op tv komt wordt die bijna altijd ondertiteld. De meeste Nederlanders denken dat alle Vlamingen een soort Antwerps spreken, maar niets is minder waar, zowel qua taal, mentaliteit, etc. verschilt vooral West-Vlaanderen heel erg van de rest. Maar de verschillen Tussen "Vlamingen" en "Nederlanders" zijn nog veel groter. Uw Groot-nederland bestaat niet en is nog veel kunstmatiger dan België, Vlaanderen of Nederland.
Betreffende Limburg, het klopt dat de "culturele afstand" het kleinst is tussen Limburg en Maastricht, maar ook dat blijft een heel groot verschil.
Oud 10 juli 2008, 19:41   #93
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Vergeet niet dat Wilders een Limburger is; hun sympathie voor Belgen is géén onzin.
Ik ben al enkele malen in Nederlands Limburg geweest, in Venlo, persoonlijk zie ik niet zoveel verschil met "Hollanders". Ze hebben wel een eerder "boers" accent (zoals "boersmurf") dat naar het Duits opgaat. En heel dat carnavalgedoe gebeurt ook anders dan in België, doet meer aan Duitsland denken. Over het algemeen doet die streek meer aan Duitsland denken dan aan België.
Oud 10 juli 2008, 19:53   #94
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een Noord-Nederlander en een Vlaming verschillen inderdaad minder van elkaar dan een Zuid- en een Noord-Duitser.
Dit komt door de grote afstanden in Duitsland (München-Hamburg is meer dan dubbel zo ver dan Gent-Groningen), door de grote verschillen in geschiedenis (Preußen / Freistaat Bayern / Habsburg), de verschillen in dialekten, verschillende regionale gerechten, verschillende etnische en genetische achtergronden, verschillende politieke voorkeur (SPD / CSU), etc.
En dan heb ik het nog niet over het gigantisch verschil 20 jaar geleden tussen Dresden en Düsseldorf.
Deze verschillen zijn echter geen enkel probleem om in één land samen te leven, men heeft niet voor niets Oost- en West-Duitsland binnen één jaar samengevoegd.
Het bundesland (provincie) Beieren is een stuk groter dan Vlaanderen en Nederland samen. Waar praten we eigenlijk over: moet Noord- en Zuid-Beieren gesplitst worden omdat het te groot en onbestuurbaar is?

Wie de verschillen tussen Noord-Nederland en Vlaanderen gaat opnoemen ('kroket uit de muur' en zo) neem ik net zo serieus als de Amerikanen die verbaasd zijn als de Hamburgers niet in lederhose jodelen.....
De verschillen gaan veel dieper dan "kroket uit de muur halen". Het is een totaal andere mentaliteit. Ik geef toe dat er een groot verschil is tussen Zuid-, Oost- en Noord-Duitsers, en nog een veel groter verschil tussen Noord- en Zuid-Italianen. (trouwens ook een gigantisch verschil tussen een Marseillais en een Rijselaar) Maar het verschil tussen een Vlaming en een Fries bvb. is wel veel groter dan tussen een Vlaming en een Waal of franstalige. Ik denk ook dat de politieke verschillen erg groot zijn. Geen enkele Vlaamse politicus zou aanvaarden dat er coffeeshops komen in Vlaanderen, of dat de ruimtelijke ordening en woningvoorschriften even streng worden als in Nederland, of dat er een sluitingsuur komt voor café's, om maar enkele voorbeelden te noemen. De katholieken zullen ook nooit aanvaarden dat hun greep op onderwijs en gezondheidszorg in gevaar zou komen, en niemand wil een sociale zekerheid zoals in Nederland.
Oud 10 juli 2008, 19:56   #95
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Dat ONDERDRUKKEN zit zo opgesloten in de meeste Vlaming dat je er alleen maar medelijden mee kan hebben. Waarschijnlijk als ze onafhankelijk zijn, dan hoor je binnen een paar jaar de West-Vlaming of de West-Limburger gillen dat ze onderdrukt worden door de rest van Vlaanderen. Het lijkt wel in hun persoonlijkheid ingebakken.
Vlamingen willen gewoon geen Nederlanders worden, mag dat?
En ja, West-Vlamingen klagen nu al over het overwicht van Antwerpenaars en Brabanders, een Vlaming is en blijft sterk verbonden met zijn eigen streek.
.
Oud 10 juli 2008, 19:59   #96
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Mijn kennis van Duitsland is te beperkt om hier over te oordelen. Maar ik weet wel dat er tussen Nederlanders onderling nogal veel verschillen zijn. Je hebt Zeeuwen, Limburgers, Friezen, etc. Die hebben allemaal een eigen identiteit. Zouden Vlamingen daartussen nou echt uit de toon vallen?
ja toch wel. omgekeerd overigens ook. Als je tussen een groep Nederlanders zit, ongeacht vanwaar ze komen, zoals op m'n werk, val je als Belg onmiddellijk uit de toon. En omgekeerd ook, de correspondent van de Volkskrant in Brussel zei het onlangs nog in een interview: je blijft altijd "den Ollander" zelfs al woon je al decennia in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door tomm : 10 juli 2008 om 19:59.
Oud 10 juli 2008, 20:01   #97
Eugeen Rob Kraat
Vreemdeling

Eugeen Rob Kraat's schermafbeelding

Standaard

We zouden er onze Vlaamse identiteit bij inboeten:

-geen rommelige ruimtelijke ordening meer
-waterzuiveringsstations liggen niet langer twintig jaar stil omdat ze niet op de riolen aangesloten raken
-we bouwen geen bruggen meer voor autosnelwegen die nooit aangelegd worden
-we raken in verlegenheid omdat onze onbeschoftheden met tolerantie bejegend worden
-we hebben geen noemenswaardige taalstrijd meer, behalve dat
-we al ons letterlijk vertaald Frans moeten afleren
-en nog heel wat letterlijk vertaald, en onvertaald Engels moeten bijleren
-maar we kunnen ons lekker de mindere blijven voelen, deze keer niet omdat ons Frans slechter is, maar omdat ons Nederlands slechter is.

Dus misschien valt de aanpassing nog mee.
Jens-Peter Bonde (EU Democrats): "Try and find at least one single law in any member country that will remain fully untouched by the Lisbon Treaty!". Een half jaar later heeft nog niet eens het JA-kamp in Ierland er eentje gevonden. http://eudemocrats.org/ www.newropeans.org

En Verhofstadt? Voor hem was Lissabon een lopende zaak.

Laatst gewijzigd door Eugeen Rob Kraat : 10 juli 2008 om 20:04.
Eugeen Rob Kraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 20:12   #98
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
ja toch wel. omgekeerd overigens ook. Als je tussen een groep Nederlanders zit, ongeacht vanwaar ze komen, zoals op m'n werk, val je als Belg onmiddellijk uit de toon. En omgekeerd ook, de correspondent van de Volkskrant in Brussel zei het onlangs nog in een interview: je blijft altijd "den Ollander" zelfs al woon je al decennia in Vlaanderen.
Ja, maar dat is tamelijk normaal voor de meeste provincies en ook tussen grote steden onderling. Ik heb als Rotterdammer tamelijk lang gewerkt in Amsterdam met wisselende deeltaak-dagen in Den Haag zowel als Utrecht, 11 jaar in Woerden gewoond dat Zuidholland heet maar sterk op Utrecht is geöriënteerd en ook de zowat 28 jaar die ik nu in Sittard woon maken het niet eenvoudiger, het zijn haast verschillende werelden. Waar het mij goed gaat, is mijn vaderland.

Ik denk wel dat Limburgers gemiddeld het meest hangen aan hun eigen streek/dorp/wijk/straat, hoewel zulk verschijnsel ook niet geheel onbekend is onder Rotterdammers.
Oud 10 juli 2008, 20:15   #99
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In De Morgen proberen ze altijd reacties vanuit verschillende hoek te selecteren. Welke fouten maakte die historicus? Al zijn argumenten hielden steek.
Mijn reacties op 'de morgen' zijn verwijderd, dus in sneltreinvaart de fouten:
Fout nummer 1: Jules Destrée heeft wel degelijk 'Il n'y a pas de Belges' geschreven, Gaston Eyskens heeft daaraan gegefereerd met 'Il n'y a plus de Belges'.
Fout nummer 2: Vlaanderen had voor 1830 wel degelijk een Nederlandstalig karakter: Zowel in huidige Nederland en Vlaanderen werden dialecten van het Nederlands gesproken. Bovendien was het bestuur in het Nederlands tot 1830 en was er een Nederlandse standaardtaal. De meerderheid van de Vlamingen sprak dus Nederlands, enkel de Vlaamse adel Frans en toch werd de enige officiele taal van Belgie Frans wat ondemocratisch en een aanval op het Nederlands is. Als je hogerop wilde komen moest je Frans spreken, dus er was sociale druk en zo is Brussel onder meer verfranst.
Fout nummer 3: In een cruciale fase van de Bourgondische Nederlanden verschilden de Nederlandstalige en Franstalige gewesten van elkaar m.b.t de 80 jarige oorlog. De walen wilden bij Filips de 2e blijven horen, de Nederlandstalige niet(unie van Atrecht/unie van Utrecht). In 1581 verklaarden de Nederlandstalige gewesten zich onafhankelijk van Filips de 2e, de akte van verlatinge, wat dus een een hereniging tussen Vlaanderen en Nederlands historisch verantwoord.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 10 juli 2008 om 20:19.
Oud 10 juli 2008, 20:20   #100
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eugeen Rob Kraat Bekijk bericht
We zouden er onze Vlaamse identiteit bij inboeten:

............

-we al ons letterlijk vertaald Frans moeten afleren
-en nog heel wat letterlijk vertaald, en onvertaald Engels moeten bijleren
-maar we kunnen ons lekker de mindere blijven voelen, deze keer niet omdat ons Frans slechter is, maar omdat ons Nederlands slechter is.

Dus misschien valt de aanpassing nog mee.
"Hoogvlaams" is zuiverder Nederlands dan wat er door de Nederlandse media èn kranten gemiddeld gepresteerd wordt en aan een paar nieuwe leenwoorden went men snel genoeg.

Sinds enige tijd heb ik, omdat er teveel (voetbal)praat op Nederlandse Radio-1 is, op mijn autoradio meest de Belgische FM-zender "Klara" aanstaan met veel goede muziek, nieuwsberichten en enige korte beschouwingen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be