![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Dit komt door de grote afstanden in Duitsland (München-Hamburg is meer dan dubbel zo ver dan Gent-Groningen), door de grote verschillen in geschiedenis (Preußen / Freistaat Bayern / Habsburg), de verschillen in dialekten, verschillende regionale gerechten, verschillende etnische en genetische achtergronden, verschillende politieke voorkeur (SPD / CSU), etc. En dan heb ik het nog niet over het gigantisch verschil 20 jaar geleden tussen Dresden en Düsseldorf. Deze verschillen zijn echter geen enkel probleem om in één land samen te leven, men heeft niet voor niets Oost- en West-Duitsland binnen één jaar samengevoegd. Het bundesland (provincie) Beieren is een stuk groter dan Vlaanderen en Nederland samen. Waar praten we eigenlijk over: moet Noord- en Zuid-Beieren gesplitst worden omdat het te groot en onbestuurbaar is? ![]() Wie de verschillen tussen Noord-Nederland en Vlaanderen gaat opnoemen ('kroket uit de muur' en zo) neem ik net zo serieus als de Amerikanen die verbaasd zijn als de Hamburgers niet in lederhose jodelen..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Europees Commissaris
|
![]() Er zijn ook verschillen tussen Nederlanders onderling: vergelijk een Fries maar eens met een Nederlandse Limburger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() PS: met meerderheden bedoel ik bijvoorbeeld: Vlamingen, Brabanders & Limburgers samen. Sorry dat ik de Limburgers niet op ga delen in Oost- en West-Limburgers, dat is me te provinciaals. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Minister-President
|
![]() Nederland is een onland en Wilders zijn profeet. Bah!
![]() |
#89 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
Ook Limburgers en Amsterdammers vinden elkaar snel, Rotterdammers iets moeilijker. Been there, done that.
![]() |
![]() |
#91 |
|
![]() Ik denk toch, dat een onafhankelijk Vlaanderen de samenwerking zal vergemakkelijken en versnellen.
Mag van mij best zelfstandig blijven en/of uiteindelijk de leiding nemen.
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Betreffende Limburg, het klopt dat de "culturele afstand" het kleinst is tussen Limburg en Maastricht, maar ook dat blijft een heel groot verschil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben al enkele malen in Nederlands Limburg geweest, in Venlo, persoonlijk zie ik niet zoveel verschil met "Hollanders". Ze hebben wel een eerder "boers" accent (zoals "boersmurf") dat naar het Duits opgaat. En heel dat carnavalgedoe gebeurt ook anders dan in België, doet meer aan Duitsland denken. Over het algemeen doet die streek meer aan Duitsland denken dan aan België.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, West-Vlamingen klagen nu al over het overwicht van Antwerpenaars en Brabanders, een Vlaming is en blijft sterk verbonden met zijn eigen streek. . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tomm : 10 juli 2008 om 19:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Vreemdeling
|
![]() We zouden er onze Vlaamse identiteit bij inboeten:
-geen rommelige ruimtelijke ordening meer -waterzuiveringsstations liggen niet langer twintig jaar stil omdat ze niet op de riolen aangesloten raken -we bouwen geen bruggen meer voor autosnelwegen die nooit aangelegd worden -we raken in verlegenheid omdat onze onbeschoftheden met tolerantie bejegend worden -we hebben geen noemenswaardige taalstrijd meer, behalve dat -we al ons letterlijk vertaald Frans moeten afleren -en nog heel wat letterlijk vertaald, en onvertaald Engels moeten bijleren -maar we kunnen ons lekker de mindere blijven voelen, deze keer niet omdat ons Frans slechter is, maar omdat ons Nederlands slechter is. Dus misschien valt de aanpassing nog mee.
Jens-Peter Bonde (EU Democrats): "Try and find at least one single law in any member country that will remain fully untouched by the Lisbon Treaty!". Een half jaar later heeft nog niet eens het JA-kamp in Ierland er eentje gevonden. http://eudemocrats.org/ www.newropeans.org En Verhofstadt? Voor hem was Lissabon een lopende zaak. Laatst gewijzigd door Eugeen Rob Kraat : 10 juli 2008 om 20:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk wel dat Limburgers gemiddeld het meest hangen aan hun eigen streek/dorp/wijk/straat, hoewel zulk verschijnsel ook niet geheel onbekend is onder Rotterdammers.
![]() |
![]() |
#99 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Fout nummer 1: Jules Destrée heeft wel degelijk 'Il n'y a pas de Belges' geschreven, Gaston Eyskens heeft daaraan gegefereerd met 'Il n'y a plus de Belges'. Fout nummer 2: Vlaanderen had voor 1830 wel degelijk een Nederlandstalig karakter: Zowel in huidige Nederland en Vlaanderen werden dialecten van het Nederlands gesproken. Bovendien was het bestuur in het Nederlands tot 1830 en was er een Nederlandse standaardtaal. De meerderheid van de Vlamingen sprak dus Nederlands, enkel de Vlaamse adel Frans en toch werd de enige officiele taal van Belgie Frans wat ondemocratisch en een aanval op het Nederlands is. Als je hogerop wilde komen moest je Frans spreken, dus er was sociale druk en zo is Brussel onder meer verfranst. Fout nummer 3: In een cruciale fase van de Bourgondische Nederlanden verschilden de Nederlandstalige en Franstalige gewesten van elkaar m.b.t de 80 jarige oorlog. De walen wilden bij Filips de 2e blijven horen, de Nederlandstalige niet(unie van Atrecht/unie van Utrecht). In 1581 verklaarden de Nederlandstalige gewesten zich onafhankelijk van Filips de 2e, de akte van verlatinge, wat dus een een hereniging tussen Vlaanderen en Nederlands historisch verantwoord.
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 10 juli 2008 om 20:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
|
![]() Citaat:
Sinds enige tijd heb ik, omdat er teveel (voetbal)praat op Nederlandse Radio-1 is, op mijn autoradio meest de Belgische FM-zender "Klara" aanstaan met veel goede muziek, nieuwsberichten en enige korte beschouwingen.
![]() |