Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2008, 14:43   #161
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Wat is de reden dat ongehoorzaam zijn tegen een heilige god desastreuze gevolgen heeft? Dat moet dan toch liggen in hoe die god de ongehoorzaamheid beoordeelt?
Ik hou van mijn kinderen en zal hen niet genadeloos straffen voor ongehoorzaamheid. En ik ben nog wel gewoon een mens en geen god van liefde.
Jij houdt inderdaad van uw kinderen. En mochten uw kinderen u ongehoorzaam zijn dan zou jij hen ook bestraffen.

Maar jij bent niet heilig, God wel.
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 14:44   #162
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
En wat zou ik dan precies te verrechtvaardigen hebben volgens jou?
De zonde die je dagelijks pleegt.
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 14:47   #163
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Wat een kinderachtige opmerkingen toch. Het feit blijft dat er geen moraal bestaat ander dan die van God en dat er geen "vrijzinnige moraal" bestaat.

Heel simpel: uit het woord van God, overleverd door vrome generaties. Het feit dat U hier aan platte onderbroekenhumor kan te buiten gaan is trouwens te danken aan die door U en Uw mede-sekteleden zo verguisde Katholieken, die zich doorheen eeuwen half-dood gewerkt hebben om het land te cultiveren zodat het is wat het nu is. De sekteleden van de vrijzinnigheid vallen nu niet bepaald op door deugden zoals werkzaamheid of zelfdiscipline.
1. Ik noem de dingen bij naam, u noemt dat kinderachtig ik noem dat dat duidelijkheid. Als ik geen moraal zou hebben, hoe komt het dan volgens u dat ik nog steeds een blanco strafblad heb, mijn vrouw en kinderen het goed stellen op alle gebied?

2. Zoals ik al zei, maar veel explicieter en korter: mama en papa dus!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 14:49   #164
Another Jack
Banneling

Standaard

Over werkzaamheid en discipline hoef ik van een anonieme bron geen lessen te krijgen!

Of wil u open kaart spelen?
Oud 15 juli 2008, 14:50   #165
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
1. Ik noem de dingen bij naam, u noemt dat kinderachtig ik noem dat dat duidelijkheid. Als ik geen moraal zou hebben, hoe komt het dan volgens u dat ik nog steeds een blanco strafblad heb, mijn vrouw en kinderen het goed stellen op alle gebied?
Omdat U, net zoals de "vrijzinnigen" of toch een deel ervan, de christelijke waarden impliciet hebben opgenomen. De reden daarvoor heb ik nu al een paar keer gegeven. En veel respect of eerbeid voor de gever van de moraliteit kan ik niet waarnemen, zodoende moet ik besluiten dat de waardenopname slecht en gedeeltelijk verloren op. Of zoals dat wel vaker het geval is: de vrijzinnigheid is een slechte kopie van de christenheid.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 14:53   #166
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Over werkzaamheid en discipline hoef ik van een anonieme bron geen lessen te krijgen!

Of wil u open kaart spelen?
Wat hebben "vrijzinnigen" zoals opgebouwd en voor goeds gedaan in de wereld?

Niks.

Oud 15 juli 2008, 14:54   #167
Another Jack
Banneling

Standaard

De christelijke waarden komen grotendeels overeen met die van het Jodendom.
Zijn jullie dan een slechte kopie van jodendom?
Oud 15 juli 2008, 14:56   #168
Another Jack
Banneling

Standaard

In 200 jaar rechtzetten wat er al 2000 jaar fout loopt is inderdaad een serieuze klus.
En misschien hebt u gelijk en moeten vrijzinnigen wat meer uit hun schelp komen!
Oud 15 juli 2008, 14:59   #169
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Wie heeft ze het dan geleerd?

Paulus.
Dramatiseur!

Gedeeldelijk de ouders zelf, ieder kind vertelt wel eens een onschuldig
leugentje. Welke van de volwassene hier heeft dat niet gedaan ? Soms is het gewoon beter een leugentje om bestwil te vertellen. Omdat je een persoon niet wil kwetsen. Maar soms is het ook simpelweg leuk. Organiseer jij maar eens een verrassingsfeestje zonder leugentje! Hoeveel leugens vertellen ouders wel niet aan hun kinderen ?
Oud 15 juli 2008, 15:00   #170
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Jij houdt inderdaad van uw kinderen. En mochten uw kinderen u ongehoorzaam zijn dan zou jij hen ook bestraffen.

Maar jij bent niet heilig, God wel.
Ik zou ze corrigeren, maar zeker niet genadeloos bestraffen, zoals jouw god doet.
Oud 15 juli 2008, 15:00   #171
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
De christelijke waarden komen grotendeels overeen met die van het Jodendom.
Dat is nochtans een flater van jewelste die U daar schrijft. U heeft duidelijk nooit de Bijbel gelezen, niet dat ik me daarover verwonder, eerder dat U de hoogmoed bezit een ander de les te spellen over zijn eigen geloof dat U tegelijk aanvalt en wil afbreken. U had dan gemerkt dat er een enorm verschil is tussen het OT en het NT, zeker in moraal.

Citaat:
Zijn jullie dan een slechte kopie van jodendom?
Het jodendom en de christenheid zijn eigenlijk één: we bidden tot dezelfde God. Alleen erkent het jodendom vanuit een christelijk oogpunt de messias niet als de zoon van God. Afgezien daarvan is het natuurlijk een hopeloze zaak om de vrijzinnigheid, zo'n recent randfenomeen, te vergelijken met de christenheid die aan de bakermat van Europa stond. De vrijzinnigheid is, naast drugs en vervuiling, juist een van de nagels aan de doodskist van Europa.

Oud 15 juli 2008, 15:02   #172
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vrijzinnigheid is, naast drugs en vervuiling, juist een van de nagels aan de doodskist van Europa.
Drugs is toch onlosmakelijk verbonden met vrijzinnigheid?
Oud 15 juli 2008, 15:04   #173
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is nochtans een flater van jewelste die U daar schrijft. U heeft duidelijk nooit de Bijbel gelezen, niet dat ik me daarover verwonder, eerder dat U de hoogmoed bezit een ander de les te spellen over zijn eigen geloof dat U tegelijk aanvalt en wil afbreken. U had dan gemerkt dat er een enorm verschil is tussen het OT en het NT, zeker in moraal.

Het jodendom en de christenheid zijn eigenlijk één: we bidden tot dezelfde God. Alleen erkent het jodendom vanuit een christelijk oogpunt de messias niet als de zoon van God. Afgezien daarvan is het natuurlijk een hopeloze zaak om de vrijzinnigheid, zo'n recent randfenomeen, te vergelijken met de christenheid die aan de bakermat van Europa stond. De vrijzinnigheid is, naast drugs en vervuiling, juist een van de nagels aan de doodskist van Europa.
Mens, apen vertonen ook solidair gedrag, religies hebben gewoon wat al bestond geclaimd.

Laatst gewijzigd door Tommm : 15 juli 2008 om 15:04.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 15:05   #174
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat hebben "vrijzinnigen" zoals opgebouwd en voor goeds gedaan in de wereld?

Niks.
Miljoenen mensen 'vrijzinnigen' over de hele wereld doen dagelijks 'goeds', dokters, verplegers, bradweerlui, kinderverzorgsters, zonder hiervoor te azen naar de goedkeuring van mensen zoals u.
Zij doen gewoon dagelijks wat ze moeten doen zonder de ijdele wens heilig, of zalig of wat dan ook verklaard te worden.
Oud 15 juli 2008, 15:06   #175
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Niet echt hoor, laten we er even van uit gaan dat een hond geen vrije wil heeft. Stop je met hem te bestraffen als hij zichzelf of anderen in gevaar brengt? Natuurlijk niet.
Een hond niet-corrigerend straffen is dan ook onethisch. Als een hond niet op het moment zelf gecorrigeerd wordt, dan beseft die niet eens waarvoor hij gestraft wordt.

Citaat:
Niettegenstaande dat kan je als werkmiddel "vije wil" wel toepassen. Sociale cohesie, straf of beloning vereisen geen vrije wil om te werken maar het maakt het makkelijk om er van uit te gaan. Ontoerekeningsvatbaar kan je dan beschouwen als" niet uitgerust om binnen een sociale context(al dan niet voor korte tijd)" te functioneren.
Een seriemoordenaar die toerekeningsvatbaar verklaard wordt kan moeilijk beschouwd worden als iemand die uitgerust is om binnen een sociale context te functioneren. Uiteindelijk komt toerekeningsvatbaarheid er slechts op neer dat men in staat is om rationeel zijn daden te evalueren, niet? Dit gaat echter steeds onbewust uit van een onafhankelijke agent die in staat is deze rationele beslissing te maken. Als je het gedrag echter enkel laat afhangen van externe factoren, dan is deze rationele ervaring slechts een functie met een vastbepaalde waarde als uitkomst. Wat maakt het nu voor de betekenis van een abstract begrip als "toerekeningsvatbaarheid" uit of deze functie door het cerebrum (en dus rationeel is, doordacht) of het cerebellum (een ontoerekeningsvatbare reflex). Ik stel het hier wat simplistisch voor, maar het is toch volledig absurd om rechtsuitspraken te gaan baseren op de lengte en complexiteit van functies die de hersenen deterministisch uitvoeren?
Oud 15 juli 2008, 15:07   #176
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Drugs is toch onlosmakelijk verbonden met vrijzinnigheid?
Het hangt van groep tot groep af, daarom heb ik het nog apart geschreven. Zie bijvoorbeeld deze vrijzinnige groep:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wikipedia
De Jonge Vrijzinnigen zijn maatschappelijk liberaal (voorstanders van de legalisering van cannabis) en economisch liberaal (voorstanders van een vrije markteconomie).

Oud 15 juli 2008, 15:07   #177
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Er is een enorm verschil en toch zijn jullie één??
En welke zijn nu die totaal andere waarden die joden hebben?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 15 juli 2008 om 15:12.
Oud 15 juli 2008, 15:09   #178
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Miljoenen mensen 'vrijzinnigen' over de hele wereld doen dagelijks 'goeds', dokters, verplegers, bradweerlui, kinderverzorgsters, zonder hiervoor te azen naar de goedkeuring van mensen zoals u.
Zij doen gewoon dagelijks wat ze moeten doen zonder de ijdele wens heilig, of zalig of wat dan ook verklaard te worden.
Het probleem zit hem dan ook in die groep fanatiekelingen die om de een of andere reden de christenheid (lees: Katholicisme) brutaal wil afbreken en zelfs op het internet zit te bekladden. En als ik kijk naar hoe de vrijzinnigheid in België ageert dan vrees ik dat we hier opgescheept zitten met een bende gekken die heel hun leven in het teken stellen van anderen haten en hen proberen stokken in de wielen te stekken.

Oud 15 juli 2008, 15:16   #179
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154
Spreek voor uzelf aub.

Baseert u zich op een specifiek bijbelcitaat voor het 'straffen' van aan hun ouders 'ongehoorzame' kinderen, of heeft dit meer te maken met uw persoonlijke visie op 'opvoeding'?
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 15:18   #180
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
De zonde die je dagelijks pleegt.
Dat ontken ik niet, maar dat heeft niets te maken met hoe ik Paulus lees. De Bijbel houdt me juist een spiegel voor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be