![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welke stad kies je ? | |||
Brussel |
![]() ![]() ![]() |
45 | 46,88% |
Mechelen |
![]() ![]() ![]() |
8 | 8,33% |
Antwerpen |
![]() ![]() ![]() |
20 | 20,83% |
andere |
![]() ![]() ![]() |
23 | 23,96% |
Aantal stemmers: 96. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Brabant is altijd hoofdzakelijk Nederlandstalig geweest, zelfs gemeenten in Waals brabant of denk je dat die plaatsnamen van Franse oorsprong zijn????
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Inderdaad, het heeft een komisch gehalte, taalfaciliteiten voor franstaligen zeker waneer vlamingen hetzelfde niet kunnen krijgen elders in Belgiê. ![]() Brussel is van oorsprong Vlaams, en de verfransing vond pas plaats na WO II. Dus ik kan met gerust gemoed zeggen dat het nog steeds een Vlaamse Stad is, eendert welke taal men er spreekt. De verloedering is pas echt goed begonnen toen een meerderheid franstalig is geworden. De autochtone Vlaamse bevoking die er leeft is er altijd gebleven, dus van facilieteiten zou ik niet spreken, eerder van een erkenning dat het altijd een Vlaamse stad is geweest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#262 |
Vreemdeling
|
![]() Zijn er hier nog verstandige mensen of is het juist een Forum voor de fantaste mensen?
Als de mensen van de CDV-NVA zijn als jullie, ik begrijp waarom België altijd geen ervorming heeft... |
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() kerel denk je nu echt dat we nog meer grondgebied gaan afgeven aan jullie zodat jullie later nog meer kunnen opeisen. I
Is duizend jaar van Franstalig imperealisme niet genoeg. Is er niet genoeg Vlaams bloed, zweet en Tranen verloren gegaan om deze travestie van een land in leven te houden. Vlaming hebben al bewezen wat ze betekent hebben voor België, nu nog de franstaligen en pas dan zijn we gelijke partners. Ge moet wel 175 jaar inhalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Voor mij, België heeft altijd tweetalige geweest. Wanneer ik ga in Oostende, ik lig in mijn land en spreek de taal dat ik wil. Je denk mischien wat een autochtone vlaams is weten maar je weet niet. Veel vlamingen kies franse taal in historie. Ze zijn altijd Vlaams (en Belg) Ze zijn mischien mensen van jouw familie... En nee, de verfransing vond niet pas plaats na WO II, je weet niet, of je liegt... je bent geen eerlijk mens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van Franstaligheid? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
dat je mij niet eerlijk vind is jouw probleem, Brussel was pas met een franstalige meerderheid opgezadeld na WO II. ( had het misshien zo moeten verwoorden). ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
in 1898 was nog maar 5% van Brussel Franstalig, meer nog deze stad was een van de weinige in Europa dat anti-frans was, zoals je zegt alleen maar de elite, de verfransing was pas echt goed begonnen in de 20ste eeuw. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 15 juli 2008 om 20:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Mijn moeder is van Frankrijk en dus ja mijn moedertaal is Frans, maar ik ben altijd belg en vlaming. Franstaligen vandaag is niet imperialist... maar de vlamingen als jouw zijn... Laatst gewijzigd door dedez : 15 juli 2008 om 20:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#272 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Oeps, ja. Ik was even vergeten dat de Brusselse elite (mensen zoals Etienne Davignon en Albert Frère) Wallonië in het verleden al financieel hebben uitgezogen. ![]() Laatst gewijzigd door stropdrager : 15 juli 2008 om 20:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 |
Banneling
|
![]() "Wanneer ik ga in Oostende, ik lig in mijn land en spreek de taal dat ik wil. ???
maar als ik in Rochefort een malse steak wil eten moet ik die in het frans bestellen of mijn boterhammen meenemen |
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Een uitbreidding van Brussel is goed voor vlamingen als ze willen meer macht in de hoofstad... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is ook zo dat er pas in de 20ste eeuw meer Franstaligen dan Nederlandstaligen waren. Maar dat er in 1898 slechts 5% Franstaligen waren in Brussel, kan ik toch moeilijk geloven. België bestond toen al 68 jaar en het verfransingsproces was toen volop aan de gang, dus het zal toch wel meer dan 5% geweest zijn. Je moet bijvoorbeeld rekening houden met het feit dat alle scholen in Brussel Franstalig waren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Spijtig genoeg, en kan het uit jouw reactie opmaken, is opkomen voor Vlaamse rechten en cultuur (flamingantisme) gelijkgesteld met nationalisme. terwijl er geen nationalistische vlamingen zijn, misshien maar een klein percentage van de VB kiezers zal zich dit toeeigenen. wat betreft mijn vorige posts, en talloze hier voor mij hebben de vinger al op de wonde gelegd. Brussel kan niet bij Wallonië, de Economische en historische realiteit laat dit niet toe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
maar zeker in Durbuy en La roche is NL geen probleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
1914-1918: De Vlaming sneuvelt, want zijn officier spreekt Frans http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wet...-blootje.dhtml |
|
![]() |
![]() |