Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2008, 09:45   #21
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Is dat Chinese wijsheid of zo?

Een afbetaling ligt in het dubbel (of meer) van een huurprijs.

Mijn zoon heeft net gekeken voor een hypotheek op iets meer dan 200'000 (220000 dacht ik) en kwam uit op iets rondom de 1650€/maand ...tot aan zijn pensioen.
Dat is dus niet interessant.
Komt er nog bij dat het al een redelijk oud huis is waar ook nog eens kosten aan zijn.

Je kan natuurlijk een bouwval in een doodlopend straatje kopen met één zolderkamertje en de volgende 25 jaar beginnen verbouwen.
ik denk dat je beter veranderd van bankier want de lijsten die ik heb mbt hypotheekleningen spreken van een maandelijks bedrag van 1150 € voor een bedrag van 220000 €
Oud 16 juli 2008, 09:47   #22
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Vastgoedprijzen moeten in de index

Vastgoedprijzen stijgen dubbel zo snel als in buurlanden

De Belgische prijs van vastgoed stijgt dubbel zo snel als in de omringende landen. De prijs van een doorsneehuis is inmiddels verdubbeld sinds 2000. Dat blijkt uit cijfers van de Nationale Bank die De Morgen kon inkijken.

Ondanks die steile klim vreest de Nationale Bank niet voor een vastgoedcrash zoals in de VS of Spanje. 'De financiële positie van de gezinnen blijft sterk.'

De Belgische huisprijzen zaten vorig jaar met 9,8 procent in de lift. Dat is dubbel zo hoog als de gemiddelde prijsstijging in het eurogebied (+4,6 procent) of in Nederland (+4,5 procent), zo blijkt uit een vergelijking door de Nationale Bank. Ook in de periode 2002-'06 steeg het Belgische residentiële vastgoed met ongeveer 10 procent per jaar. De prijs van een gemiddeld Belgisch huis is sinds 2000 verdubbeld. Tegenover 1995 komt de prijsstijging zelfs uit op 170 procent.

Zonder een aanpassingswet in de index zal het kopen van een huis al zeer snel onmogelijk zijn, voor zover dit het al niet is.

De regering moet zijn verantwoordelijkheid nemen in deze sector.
Is het niet met indexering, dan wel met andere middelen.

Maar niets doen kan niet meer.
in plaats van content te zijn ...

hoge inflatie
nog tamelijk lage rente
en goeie vastgoedrendement

maak dat je je zo ver mogelijk in de schulden steekt !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 09:52   #23
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

hoge inflatie
nog tamelijk lage rente

² nu het nog kan!
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 11:17   #24
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een afbetaling ligt in het dubbel (of meer) van een huurprijs.

Mijn zoon heeft net gekeken voor een hypotheek op iets meer dan 200'000 (220000 dacht ik) en kwam uit op iets rondom de 1650€/maand ...tot aan zijn pensioen.
Dat is dus niet interessant.
Komt er nog bij dat het al een redelijk oud huis is waar ook nog eens kosten aan zijn.
220K op 25 jaar aan 1650 euro per maand? Dan is uw zoon van plan om aan 9.6% te lenen. Ik zou hem aanraden om toch een andere bank te zoeken hoor.

U heeft wel gelijk dat zijn aflossing de eerste 5 tot max 10 jaar hoger uit zal vallen dan huren. U moet er natuurlijk wel bijrekenen dat de laatste 15 jaar afbetaling goedkoper zal uitvallen en belangrijker nog, dat hij zijn eigen bezit heeft...

En trouwens, als je 220K leent dan zoek speur je misschien toch best nog wat rond, want je hebt daar wel degelijk al een mooie woning voor. Geen villa, akkoord, maar een gezellig huisje behoort zeker tot de mogelijkheden.

Laatst gewijzigd door fox : 16 juli 2008 om 11:17.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 13:43   #25
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
ik denk dat je beter veranderd van bankier want de lijsten die ik heb mbt hypotheekleningen spreken van een maandelijks bedrag van 1150 € voor een bedrag van 220000 €

Mogelijks moet er eens beter rondgekeken worden wat betreft de lening, daar ga ik me hier nu niet over uitspreken want ik ben daar nu ook weer niet volledig van op de hoogte.
Maar het lijkt me al een serieus verschil dat wel.
Oud 16 juli 2008, 13:44   #26
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
220K op 25 jaar aan 1650 euro per maand? Dan is uw zoon van plan om aan 9.6% te lenen. Ik zou hem aanraden om toch een andere bank te zoeken hoor.

U heeft wel gelijk dat zijn aflossing de eerste 5 tot max 10 jaar hoger uit zal vallen dan huren. U moet er natuurlijk wel bijrekenen dat de laatste 15 jaar afbetaling goedkoper zal uitvallen en belangrijker nog, dat hij zijn eigen bezit heeft...

En trouwens, als je 220K leent dan zoek speur je misschien toch best nog wat rond, want je hebt daar wel degelijk al een mooie woning voor. Geen villa, akkoord, maar een gezellig huisje behoort zeker tot de mogelijkheden.
Nou ja het was een bungalow. Toch ook al iets.
Oud 16 juli 2008, 13:47   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

hoge inflatie
nog tamelijk lage rente

Is relatief.
Volgens wat bij aannemers vol de ronde doet valt de ganse markt plat rond februari komende.

Ieder heeft een volle agenda, en vanaf die periode niks meer. (of veel te weinig)
Er is iets raars bezig.

Men spreke van een ramp...misschien wat paniek zonder gegronde reden...maar toch zonder rook geen vuur.
Aannemers zitten zelden mis wat dat betreft. Dat zien ze in hun agenda's.
Oud 16 juli 2008, 17:02   #28
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat de huurprijzen de vastgoedprijzen eeuwig gaan blijven volgen dat weet ik toch nog niet.
Als je ziet dat de vastgoed de laatste 10 �* 12 jaar circa 170% zijn gestegen zal de inkomsten van de mensen toch serieus achter zijn gebleven.
Als we zo doorgaan en nog eens 170% stijgen de komende jaren dan denk ik niet dat er nog huurders zullen kunnen betalen, laat staan dat een eigenaar nog de huurprijs zal kunnen afmeten aan de waarde van zijn eigendom.

Uiteraard kan ik mis zijn.
Maar huurders zitten meestal zonder een berg cash op overschot.
Oud 16 juli 2008, 17:18   #29
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een huis is slechts waard wat men er voor wil betalen. Huizen kunnen dus per definitie niet onbetaalbaar worden.
maar dat huis staat wel op de grond en laat nu net de grond zijn die duur is door de schaarste op de markt.

En voor grond betaalt men niet wat men er voor wil betalen dit word uitgemaakt door vraag en aanbod en helaas is er meer vraag dan aanbod en zijn gronden per definitie heel duur en dit maakt als gevolg eender welke woning duur.

u moet dus wel alles onder ogen durven zien
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 17:43   #30
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Dat verandert niets aan Fox zijn stelling.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 18:03   #31
faoi shíocháin
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox
Een huis is slechts waard wat men er voor wil betalen. Huizen kunnen dus per definitie niet onbetaalbaar worden
Huizen zullen inderdaad niet onbetaalbaar worden... voor diegenen met genoeg geld. Maar terwijl de voldoende rijken volop kunnen "investeren" in vastgoed en zich jaar na jaar mogen verheugen in de toegenomen waarde van hun panden, zal het voor de laagverdienenden en de alleenstaanden met een gemiddeld loon wèl steeds moeilijker (of onmogelijk) worden een eigen huis aan te kopen.
faoi shíocháin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 19:35   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Het persentage aantal inwoners van een land/regio dat zijn eigen woning bezit / totaal aantal inwoners is een zeer interessant gegeven om internationaal te vergelijken.

Perfekt idieaal is natuurlijk dat zo ongeveer iedereen in zijn eigen eigendom kan wonen,
en het kan natuurlijk altijd beter dan de huidige toestand,

maar, internationaal vergeleken, hebben wij te klagen hier in Vlaanderen?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 20:12   #33
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Is relatief.
Volgens wat bij aannemers vol de ronde doet valt de ganse markt plat rond februari komende.

Ieder heeft een volle agenda, en vanaf die periode niks meer. (of veel te weinig)
Er is iets raars bezig.

Men spreke van een ramp...misschien wat paniek zonder gegronde reden...maar toch zonder rook geen vuur.
Aannemers zitten zelden mis wat dat betreft. Dat zien ze in hun agenda's.
gezien ikzelf ook in die branche aktief ben durf ik dat tegen te spreken.
we hebben inderdaad een gouden periode gekend als aannemer de laatste jaren en die periode is nu aan het af nemen, maar geloof me, het blijft druk.

wat typerend is in de bouwwereld is dat bij drukke perioden op iedere hoek van de straat een aannemer uit de grond schiet, doch enkele jaren later verdwijnen ze even snel en zijn het enkel de serieuze die overblijven.
het verschil tussen die serieuze en die anderen zit hem in de geleverde kwaliteit, de gemaakte afspraken, de korektheid van het toepassen van de prijzen, ... .
Oud 16 juli 2008, 20:35   #34
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
gezien ikzelf ook in die branche aktief ben durf ik dat tegen te spreken.
we hebben inderdaad een gouden periode gekend als aannemer de laatste jaren en die periode is nu aan het af nemen, maar geloof me, het blijft druk.

wat typerend is in de bouwwereld is dat bij drukke perioden op iedere hoek van de straat een aannemer uit de grond schiet, doch enkele jaren later verdwijnen ze even snel en zijn het enkel de serieuze die overblijven.
het verschil tussen die serieuze en die anderen zit hem in de geleverde kwaliteit, de gemaakte afspraken, de korektheid van het toepassen van de prijzen, ... .
Ja maar toch, er staat iets op til dat zijn gelijke nog niet heeft gekend.

Meerdere aannemers en ook architecten spreken van een totale val rondom februari.
We zullen zien.

En cowboys duiken ieder seizoen wel opnieuw op.
Dat heet telkens het kaf dat zich van het koren scheid.
Maar alle jaren staat er nieuw kaf tussen het koren.

ps is uw agenda na februari al vol?
Gewoon om eens te weten

Laatst gewijzigd door Mambo : 16 juli 2008 om 20:36.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 20:40   #35
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ja maar toch, er staat iets op til dat zijn gelijke nog niet heeft gekend.

Meerdere aannemers en ook architecten spreken van een totale val rondom februari.
We zullen zien.

En cowboys duiken ieder seizoen wel opnieuw op.
Dat heet telkens het kaf dat zich van het koren scheid.
Maar alle jaren staat er nieuw kaf tussen het koren.

ps is uw agenda na februari al vol?
Gewoon om eens te weten
er is nog wat ruimte maar deze ruimte word altijd gehouden voor onvoorziene omstandigheden, de geplande werkzaamheden op heden voor de vier ploegen lopen reeds tot aan het bouwverlof 2009, voor de schrijnwerkers tot net na de paasvakantie 2009
Oud 16 juli 2008, 20:43   #36
faoi shíocháin
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak:
Perfekt idieaal is natuurlijk dat zo ongeveer iedereen in zijn eigen eigendom kan wonen,
en het kan natuurlijk altijd beter dan de huidige toestand,

maar, internationaal vergeleken, hebben wij te klagen hier in Vlaanderen?
Ik heb de cijfers niets meteen beschikbaar, maar ik geloof dat we het wat dat betreft zeer goed doen. Maar het is niet wijs gewoon op onze lauweren te blijven rusten in een veranderende wereld. "Kwalijke tendensen" moeten tijdig gespot en gecorrigeerd worden. Hoe langer men daarmee wacht, hoe moeilijker het wordt.
faoi shíocháin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 20:44   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
er is nog wat ruimte maar deze ruimte word altijd gehouden voor onvoorziene omstandigheden, de geplande werkzaamheden op heden voor de vier ploegen lopen reeds tot aan het bouwverlof 2009, voor de schrijnwerkers tot net na de paasvakantie 2009
Goed de mijne staat ook altijd vol en zonder ruimte feitelijk.
Maar hopelijk blijft dat dan zo.

Anders kom ik wel eens aankloppen bij u.
Oud 16 juli 2008, 20:45   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door faoi sh�*ocháin Bekijk bericht
Ik heb de cijfers niets meteen beschikbaar, maar ik geloof dat we het wat dat betreft zeer goed doen. Maar het is niet wijs gewoon op onze lauweren te blijven rusten in een veranderende wereld. "Kwalijke tendensen" moeten tijdig gespot en gecorrigeerd worden. Hoe langer men daarmee wacht, hoe moeilijker het wordt.
²
Oud 16 juli 2008, 20:47   #39
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Goed de mijne staat ook altijd vol en zonder ruimte feitelijk.
Maar hopelijk blijft dat dan zo.

Anders kom ik wel eens aankloppen bij u.
geen probleem en ido dito, als aannemers onder elkaar moet je naast de concurrentie om ook de handen kunnen samenslaan
Oud 16 juli 2008, 21:05   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
geen probleem en ido dito, als aannemers onder elkaar moet je naast de concurrentie om ook de handen kunnen samenslaan
Af en toe verschiet ik toch nog eens zelf van bepaalde aannemers, wat betreft hun prijzen dan toch.
Laatst een dakwerkers bedrijf bezig gezien, enfin hun factuur gezien.
60 m² dak en 700'000bfr voor een paar dagen werk.
Dat vond ik ...veel geld voor weinig dak.
Maar professioneel dat wel. Ook hun factuur.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be