![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wanneer de paus stelt dat bijvoorbeeld het Geloof terug actief in de politiek dient te worden geïntegreerd en ik daar niet akkoord mee ga en dit als reactionair beschouw, getuigt dit volgens jou van minachting van mijnentwege tegenover de paus/gelovigen? Begrijp ik dit goed? En zo ja, waarom? Kritiek hebben is een synoniem voor minachting? Niet akkoord gaan of een andere mening toegedaan zijn is een synoniem voor minachting?
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 17 juli 2008 om 06:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Wordt de paus niet beschouwd als de plaatsvervanger van god op aarde en derhalve onfeilbaar? Ingaan tegen de standpunten van de paus is dus voor de katholieken per definitie ingaan tegen god.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het blijft natuurlijk belachelijk, dat wel.
![]() |
![]() |
#24 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tiens, die vraag stel ik regelmatig ook eens aan gelovigen van allerhande slag.
Meestal volgt dan wat vaag gemompel...
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 17 juli 2008 om 07:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie niet goed in waar er minachting zou bestaan. "Liberale" wetten laten de gelovigen toe te leven volgens hun eigen geloof. Katholieken zijn niet verplicht om te scheiden, condooms te gebruiken, zich te laten euthanasiëren, abortus te plegen, enz. Zij kunnen perfect volgens de regel van de RKK leven indien zij dit wensen. Indien men "religieuze" wetten zou toepassen, zoals onze vriend (of toch weer niet) Benedictus het zou willen, dan verplicht men mensen (de "ongelovigen") te leven op een wijze die zij niet wensen. Iran is hier een goed, zij het tamelijk extreem, voorbeeld van... Dus is het logisch dat "ongelovigen" kritiek hebben op de standpunten van de RKK, zonder daarom de Katholieken te minachten.
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er valt helemaal niks te ijveren in het Vaticaan, Ratzinger dirigeert en de rest zingt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||||||||||
Banneling
|
![]() [quote=Esperanza;3567562]Een kleine samenvatting over het ideeëngoed dat de RKK anno 2008 (nog steeds) hanteert :
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Alleen biedt de religie mensen een structuur. Als die structuur te rigide wordt, zoals dat voor de katholieke kerk, en waarschijnlijk ook voor de andere vormen van christendom, is geweest, dan wordt dat een probleem. Een structuur moet ondersteuning bieden, maar mag de adem niet afsnijden. Zonder structuur is het niet te doen. Structuurloos leven is zeer belastend voor de mensen, zeer stresserend, zeer zwaar. De meeste 'atheïsten' hebben nog stukken van de relgieuze structuren bewaard in hun leven, wat het nog enigszins te doen houdt. Citaat:
Maar ik kan de bekommernis van de paus begrijpen. Als men ziet dat politici staan te schreeuwen dat de 'scheiding tussen religie en staat' 'bedreigd' is door een hoofddoek op het hoofd van vrouwen, tja ... heeft de paus dan door dat er in dat hoofd van die politicus niet veel meer zit dan in dat van een papepaai? Citaat:
Het is evenwel ook een feit dat de goddeloosheid teveel drijft op negativisme. Anderzijds wil ik hier toch even meegeven dat Vlaanderen op katholiek vlak, nog altijd als vrucht van het werk van mensen zoals kardinaal Suenens, en nu ook van kardinaal Danneels, toch een stuk vooruit is binnen de grote kerk, ondanks onze enggeestige, bodemloze flaminganten, toch nog een eiland van progressiviteit is binnen de grote kerk. Voor die reden hadden progressieven van over de hele wereld gehoopt dat kardinaal Danneels de nieuwe paus was geworden. Het heeft niet mogen zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een tip misschien: jouw licht lijkt wel al uit. Het is niet nodig dat iemand dat voor jou uitdoet. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() Ik zou er eerder van maken: 'de heilige boeken'. Anders is het alweer zo van: "Wij hebben het grote gelijk." Niemand heeft het grote gelijk. De kerk zit met enkele problematische dogma's.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een bejaarde atheïstische voortrekker, Willy Declerck, zei dat vrijheid ook verantwoordelijkheid inhoudt. Maar zijn meeste volgelingen zijn doof voor dat tweede luik, voor die verantwoordelijkheid. Laatst gewijzigd door Linda : 17 juli 2008 om 10:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() [quote][quote=Linda;3571267]Dus als ik u goed begrijp: als men maar in een god gelooft, dan is er geen leegte. Dan is het leven vol. Wat een pretentie. Als ik sommige 'gelovigen' hier hoor ratelen, dan is er wel degelijk veel leegte in hun geest en gemoed. Ik noem dit een 'papegaaienleegte', afgeleid van het werkwoord 'papegaaien', en dat betekent: dingen uitkraamen en nazeggen zonder goed te weten waarover dat het gaat.
Laatst gewijzigd door system : 17 juli 2008 om 10:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Doet mij denken aan het VB dat vindt dat zijn vrijheid van mening grenzeloos is, en de rechten van medemensen mag schenden, maar zelf overgevoelig is. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Miss paus spreekt!
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De potten verwijten de ketels dat ze zwart zien. Laatst gewijzigd door Linda : 17 juli 2008 om 11:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() Dat soort extremistische antireligieuzen is al even erg als de inquisitie in de meest donkere episodes van de kerk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Iedereen gelooft wat hij wil, maar ik zeg dat de moeder van 'Jezus' seks heeft gehad. Tenminste als 'Jezus' een mens is. Als Jezus geen mens is, maar een verzinsel, dan heeft hij ook geen vader, maar ook geen moeder, en is het dogma niet aan de orde. De rest is flauwe kul, zoals we dat gewoon zijn van die geesten die zich oh zo 'verlicht' voelen. |
|
![]() |
![]() |