Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Bekijk resultaten enquête: Moet de koning nu opstappen?
ja 86 81,90%
nee 16 15,24%
ik weet het niet 3 2,86%
Aantal stemmers: 105. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juli 2008, 14:42   #141
FDM
Banneling

Standaard

31-7 de dag dat Baudewijn stierf , de harlekijn die het had voor illegale fillipinnas maar voor de rest niet omkeek naar het gewone volk
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 15:33   #142
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard Mag ik ook stemmen op wie ik wil?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Ik heb toch liever een vertegenwoordiger die vijf straten verder woont, dan een die op TV te zien is.
U mag graag stemmen op een vertegenwoordiger die vijf straten verder woont, dat is Uw goed recht.

Ik wil liever stemmen op iemand die ik het meeste vertrouw (op basis van de informatie die ik tot de beschikking heb). Iemand die mijn politieke ideeen en politieke partij het beste vertegenwoordigd.
Het maakt mij dus niet uit dat hij (of ik) moest verhuizen is vanwege het werk.

Laat mij a.u.b. ook stemmen op de persoon die ik als vertegenwoordiger wil. Dus weg met de kieskringen.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 15:44   #143
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
U mag ... stemmen op een vertegenwoordiger die vijf straten verder woont, dat is Uw goed recht.
Dank je.

Citaat:
Ik wil liever stemmen op DEGENE die ik het MEEST vertrouw (op basis van de informatie die ik TER beschikking heb). Iemand die mijn politieke ideeën en politieke partij het BEST vertegenwoordigT.
Het maakt mij dus niet uit dat hij (of ik) IS MOETEN verhuizen vanwege het werk.

Laat mij a.u.b. ook stemmen op de persoon die ik als vertegenwoordiger wil.
Citaat:
Dus weg met de kieskringen.
Een enkele federale kieskring is geen probleem voor mij, maar dan wel zonder een gereserveerd aantal franstalige zetels.

Anderen dan ik zullen daar wel een probleem mee hebben, meen ik.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 22:05   #144
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
U mag graag stemmen op een vertegenwoordiger die vijf straten verder woont, dat is Uw goed recht.

Ik wil liever stemmen op iemand die ik het meeste vertrouw (op basis van de informatie die ik tot de beschikking heb). Iemand die mijn politieke ideeen en politieke partij het beste vertegenwoordigd.
Het maakt mij dus niet uit dat hij (of ik) moest verhuizen is vanwege het werk.

Laat mij a.u.b. ook stemmen op de persoon die ik als vertegenwoordiger wil. Dus weg met de kieskringen.
Dit is een fundamenteel cultuurverschil tussen de Belgische en de Nederlandse politiek.

In Nederland heeft men met nationale lijsten gepoogd de ideologie voorop te stellen, wat overigens als bijwerking heeft dat de personen onder de topkandidaten vrijwel onzichtbaar zijn. In België daarentegen staat door aparte zetelverdeling per kieskring de band tussen burger en politicus voorop, met als mogelijke bijwerking cliëntelisme of vriendjespolitiek ('ik stem op jou, als jij dan straks wat voor mij regelt'). Dat laatste is in Nederland een doodzonde die in de eed/belofte moet worden afgezworen (vandaar dat men spreekt van een zuiveringseed), maar in België zijn er zelfs politici die zich laten voorstaan op hun dienstbetoon, zoals 'erman De Croo, toch niet de minste.

Het Belgische systeem heeft ook als gevolg dat men veel meer gericht is op de eigen streek dan in Nederland. De natievorming is in Nederland veel verder dan in Vlaanderen. Dit is overigens geen positief of negatief punt, voor beide situaties valt wat te zeggen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 22:21   #145
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Sinds wanneer moet een vorst in een constituionele monarchie geschikt zijn voor zijn /haar functie ? Telkens als er een vorst is met een onbedwingbare dwang om "bekwaam te regeren" ontstaan er moeilijkheden. Dat is zo bij de Oranje's als bij de Saxen Coburgers .. hun voornaamste taak is het bevorderen van het samenhorigheidsgevoel bij de burgers en de vaderlandsliefde. bij het aanschouwen van nieuwe prinsjes en prinsesjes valt iedereen dank zij de "royaltywartchers" nog altijd in kartzwijm - de pogingen van sommige presidenten om dergelijke effecten te bekomen dank zij paparazzi e.d. zijn hiermee vergeleken amateuristisch geknoedel.

Stel je voor dat we nu met Koning Philips I gezegend zouden zijn, de man zou zeer vlug absoluut moeten ophouden met voluntaristische ideeën te hebben over het koningschap en "bekwaam" te zijn. de bekwaamheid die hij nodig heeft, is er voor de rest moet hij mooi zijn en zwijgen.
Geef wat mij betreft dan die functie maar aan Betty Owczarek. Ziet er veel mooier uit dan flupke, veel sympathieker en die kunnen we om lintjes door te knippen en handjes te schudden per optreden betalen wat veel goedkoper zal zijn. We hoeven ook niet nog eens al haar familieleden bovenover een dotatie te geven en met zo nu en dan een snoepreisje met Jetair is ze al lang meer dan tevreden.

Moet de koning opstappen? Het antwoord is volmondig JA, maar niet omdat hij al dan niet bekwaam zou zijn maar omdat gans die koninklijke poppenkast volstrekt niet meer van dit tijdperk is en totaal overbodig en zelfs misplaatst is, misplaatst dat er met dergelijke grote bedragen gesmeten wordt alleen maar om één welbepaalde familie op een piédestal te zetten als zouden het goden zijn.

Laatst gewijzigd door Garry : 21 juli 2008 om 22:34.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 09:31   #146
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Dotaties

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht

Moet de koning opstappen? Het antwoord is volmondig JA, maar niet omdat hij al dan niet bekwaam zou zijn maar omdat gans die koninklijke poppenkast volstrekt niet meer van dit tijdperk is en totaal overbodig en zelfs misplaatst is, misplaatst dat er met dergelijke grote bedragen gesmeten wordt alleen maar om één welbepaalde familie op een piédestal te zetten als zouden het goden zijn.
Groot bedrag: bijna 14 miljoen € voor de ganse poppenkast (=meer dan een half miljard oude fr.). De episoden v.d."goden" zijn voorbij.
Na 7 juni volgend jaar het land splitsen en de monarchie naar Monaco zenden: ze kunnen daar op hun nieuwe boot logeren.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 09:37   #147
Gargamel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ik wil mijn Mechelse belangen niet verdedigd laten worden door een Charleoier, beeld je in dat ik tot daar moet gaan om aan zijn oren te trekken .
Carolo's beste.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 09:40   #148
Gargamel
Banneling

Standaard

Vind het een grote schande dat die vent durfde praten over armoede.
Dat heeft altijd de mond vol over solidariteit,armoede,respect,enz...
Wat kregen we van die zuigers,niks,nada,wel betalen om hen te onderhouden,en niet een klein beetje.

Het zal denkelijk niet lang duren eer we met 3 koninginnen en 2 koningen opgescheept zijn.
Wat een lamentabel spectakel die klucht.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 10:27   #149
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
de koning moet opstappen omdat hij niet geschikt is voor zijn functie.
Opstappen en dan ?

Er staat niemand gereed die zijn taak kan voortzetten. Enkel het koningshuis afschaffen kan een oplossing bieden.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 23:42   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Schaveiger?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aha, de conclusie die bijgevolg uit dit bericht kan worden trekken, is dat men beter parlement, partijen en politici afschaft en het geheel van het politiek gebeuren bij een onverkozen staatshoofd legt. Of, zoals ik al eerder schreef, u hangt nogal merkwaardige ideeën aan. Verlicht despotisme...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 23:56   #151
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hawkeye Bekijk bericht
We lopen zelfs achter op Afrika, Zuid-Amerika en Azië waar een koning al lang nietm eer bestaat. Enkel de Arabische wereld en scandinavië hebben nog een meerderheid aan landen waar een koning is.
In Nepal heeft het parlement op 21 juli een president gekozen.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 23:59   #152
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Dit is een fundamenteel cultuurverschil tussen de Belgische en de Nederlandse politiek.

In Nederland heeft men met nationale lijsten gepoogd de ideologie voorop te stellen, wat overigens als bijwerking heeft dat de personen onder de topkandidaten vrijwel onzichtbaar zijn. In België daarentegen staat door aparte zetelverdeling per kieskring de band tussen burger en politicus voorop, met als mogelijke bijwerking cliëntelisme of vriendjespolitiek ('ik stem op jou, als jij dan straks wat voor mij regelt'). Dat laatste is in Nederland een doodzonde die in de eed/belofte moet worden afgezworen (vandaar dat men spreekt van een zuiveringseed), maar in België zijn er zelfs politici die zich laten voorstaan op hun dienstbetoon, zoals 'erman De Croo, toch niet de minste.

Het Belgische systeem heeft ook als gevolg dat men veel meer gericht is op de eigen streek dan in Nederland. De natievorming is in Nederland veel verder dan in Vlaanderen. Dit is overigens geen positief of negatief punt, voor beide situaties valt wat te zeggen.
We hebben nu grotere kieskringen dan vroeger. Ik herinner mij nog dat CDenV daar tegen was toen de kieskringen groter werden.
Oud 24 juli 2008, 01:03   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie Bekijk bericht
We hebben nu grotere kieskringen dan vroeger. Ik herinner mij nog dat CDenV daar tegen was toen de kieskringen groter werden.
En terecht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2008, 21:54   #154
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik vrees dat het bij 'sul' zal blijven...
Oud 24 juli 2008, 21:57   #155
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik vrees dat het bij 'sul' zal blijven...
Allez man, ik zou dat goed kunnen ze.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be