![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1141 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik als vlaming vindt het ook niet makkelijk het Limburgs onder de tong te krijgen. Hoewel dat van ons B-Limburg makkelijker is, na 36 jaar in de Limburg dan de dialecten van NL Limburg. Maar in B Limburg is het meestal AN op die typisch zangerige intonatie, maar ze spreken ook plat. Ja die neem ik makkelijker over, ik pak makkelijk dialecten over o.a west-vlaams. Maar het Limburgs heeft het langst geduurt, verstaan doe ik ze wel. Mijn kinderen zijn hier geboren en getogen dus dat hoort men elders direct: "Gij komt uit de Limburg zekers" is de standaard vraag. Dus ich gaon mien kleinzoon ouch Limburgs liere kalle... ![]() ![]() ![]() Hij zal het vanzelf wel leren denk ik. ![]()
![]() |
![]() |
#1142 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1143 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Hij zal wel ABN leren thuis en plat leert hij wel vanzelf in zijn sociale omgeving, vriendjes, school. En de intonatie gaat vanzelf ook in het AN samen met de wereld beroemde zachte G.. ![]() Maar zijnen Bompa gaat hem uuk wel Génts liere, tot lichte paniek van de moeder... ![]() ![]() ![]() Die kleine gaat 3-talig zijn: ABN, Limburgs en Gents. Daar gaan de Walen nog van staan kijke. ![]() ![]() ![]() ![]()
Wie sjoen os Limburg is... ![]() Laatst gewijzigd door stropkeuh : 3 augustus 2008 om 20:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() AN = Alles behalve dialecten en streektalen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1145 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik moet eerlijk bekennen dat ik voor mijn registratie hier op dit forum nog nooit van de term AN gehoord had(net als van zoveel termen trouwens
![]()
![]() |
#1146 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#1147 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Volgens mij zijn de mensen van de Taalunie zelf verstrikt geraakt in hun web dat ze zelf hebben ontworpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1148 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het zijn alweer de politiekers - de taalunieministers - die er een zootje van gemaakt hebben...
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1149 | |
|
![]() Citaat:
Swiebertje gaat nog post(h)uum helemaal gelijk krijgen, in een volgende ronde zullen de globeNtrotter en het menseLIJKdom ten doop worden gehouden. http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...lling&where=nl http://home.planet.nl/~posth144/Posthumus/Inleiding.htm
![]() |
![]() |
#1150 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1151 |
Banneling
|
![]() Vandaag stond er in Het Laatste Nieuws een artikel over Vlamingen die bouwgrond hadden gekocht in Wallonië en daar zijn gaan wonen. Een van deze Vlamingen, meende dat : 'de jonge Walen beter Nederlands spreken dan de jonge Vlamingen Frans'. Tja, en die mensen zouden het toch moeten weten...
Laatst gewijzigd door system : 4 augustus 2008 om 19:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1152 | |
Burger
|
![]() Citaat:
- ik heb weinig vertrouwen in de objectiviteit van HLN: ik zie ze 500 mensen vragen achter een communitair commentaar en er dan de "ergste" uithalen. Als dit het ergste is, dan mag het hier rap gedaan zijn. - het werd tijd dat Walen ook Nederlands krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1153 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1154 |
Banneling
|
![]() Hoogstens samenwerking, en dan nog. Holland is veel te liberaal om mee samen te gaan. Bovendien zijn de kaaskoppen ook een ander volk. Als er al zou moeten worden bij een ander land, laat dit dan maar Duitsland zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1155 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Swiebertje heeft het trouwens noch over de officiële, noch over de Geerts-spelling (alias Veto-spelling), maar wel over de "witte spelling". En die is inderdaad even rommelig als de officiële spelling.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1156 | |
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Swiebertje http://nl.wikipedia.org/wiki/Swiebertje-effect http://nl.wikipedia.org/wiki/Joop_Doderer
![]() |
![]() |
#1157 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1158 |
Parlementslid
|
![]() Bekrompen? Misschien, maar dat neemt niet weg dat Nederlanders zichzelf als gelukkig tot zeer gelukkig bestempen en dat kun je van de Belgen niet zeggen met hun enorme aantal scheidingen en hun hoge zelfmoordcijfers (vooral onder de jeugd). En dan dat eeuwige gezeur over de centen die naar de landgenoten gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1159 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |