Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2008, 20:28   #1141
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Niet nodig; opvallend snel maken ze zich de locale dialecten eigen, met verwaarloosbaar accent. Hier heb ik grote bewondering voor want mij lukt dat na 28 jaar nog steeds niet en in kroegen versta ik zelden wat er rondom mij wordt gesproken.
Tja, tis idd niet simpel.
Ik als vlaming vindt het ook niet makkelijk het Limburgs onder de tong te krijgen. Hoewel dat van ons B-Limburg makkelijker is, na 36 jaar in de Limburg dan de dialecten van NL Limburg. Maar in B Limburg is het meestal AN op die typisch zangerige intonatie, maar ze spreken ook plat. Ja die neem ik makkelijker over, ik pak makkelijk dialecten over o.a west-vlaams.
Maar het Limburgs heeft het langst geduurt, verstaan doe ik ze wel. Mijn kinderen zijn hier geboren en getogen dus dat hoort men elders direct: "Gij komt uit de Limburg zekers" is de standaard vraag.

Dus ich gaon mien kleinzoon ouch Limburgs liere kalle...
Hij zal het vanzelf wel leren denk ik.
Oud 3 augustus 2008, 20:35   #1142
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Tja, tis idd niet simpel.
Ik als vlaming vindt het ook niet makkelijk het Limburgs onder de tong te krijgen. Hoewel dat van ons B-Limburg makkelijker is, na 36 jaar in de Limburg dan de dialecten van NL Limburg. Maar in B Limburg is het meestal AN op die typisch zangerige intonatie, maar ze spreken ook plat. Ja die neem ik makkelijker over, ik pak makkelijk dialecten over o.a west-vlaams.
Maar het Limburgs heeft het langst geduurt, verstaan doe ik ze wel. Mijn kinderen zijn hier geboren en getogen dus dat hoort men elders direct: "Gij komt uit de Limburg zekers" is de standaard vraag.

Dus ich gaon mien kleinzoon ouch Limburgs liere kalle...
Hij zal het vanzelf wel leren denk ik.
Als je hem ook maar keurig ABN leert. Over ABN gesproken, waarom noemen jullie het eigenlijk AN in tegenstelling tot ons ABN? Da's een goeie vraag he, die had je niet aan zien komen
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 20:49   #1143
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Als je hem ook maar keurig ABN leert. Over ABN gesproken, waarom noemen jullie het eigenlijk AN in tegenstelling tot ons ABN? Da's een goeie vraag he, die had je niet aan zien komen
Maar kverschiet nie van die vraag. Ik merkte al langer dat ze hier in NL de term AN (algemeen nederlands) gebruiken ipv algem beschaafd nederlands. Maar ze bedoelen hetzelfste.
Hij zal wel ABN leren thuis en plat leert hij wel vanzelf in zijn sociale omgeving, vriendjes, school. En de intonatie gaat vanzelf ook in het AN samen met de wereld beroemde zachte G..
Maar zijnen Bompa gaat hem uuk wel Génts liere, tot lichte paniek van de moeder...
Die kleine gaat 3-talig zijn: ABN, Limburgs en Gents.
Daar gaan de Walen nog van staan kijke.

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 3 augustus 2008 om 20:50.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 20:49   #1144
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ABN = Algemeen Bekakt Hollands
AN = Alles behalve dialecten en streektalen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 22:30   #1145
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Ik moet eerlijk bekennen dat ik voor mijn registratie hier op dit forum nog nooit van de term AN gehoord had(net als van zoveel termen trouwens ). Ik zei altijd ABN.
Oud 4 augustus 2008, 01:17   #1146
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Ik moet eerlijk bekennen dat ik voor mijn registratie hier op dit forum nog nooit van de term AN gehoord had(net als van zoveel termen trouwens ). Ik zei altijd ABN.
Die "B" heeft haar bestaansrecht verloren met de komst van de (verdommenswaardige) Groene Boekjes, samenvallend met het multicultureel dooreenhusselen van de/het, die/dat en enkel/meer-vouden binnen langere zinnen plus daarbij als noviteit het ontkennen/verbieden van ... de Mensheid, behalve als lijk.
Oud 4 augustus 2008, 12:19   #1147
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Die "B" heeft haar bestaansrecht verloren met de komst van de (verdommenswaardige) Groene Boekjes, samenvallend met het multicultureel dooreenhusselen van de/het, die/dat en enkel/meer-vouden binnen langere zinnen plus daarbij als noviteit het ontkennen/verbieden van ... de Mensheid, behalve als lijk.
Enfin, zeg het maar: we komen er niet meer aan uit.

Volgens mij zijn de mensen van de Taalunie zelf verstrikt geraakt in hun web dat ze zelf hebben ontworpen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2008, 17:43   #1148
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Enfin, zeg het maar: we komen er niet meer aan uit.

Volgens mij zijn de mensen van de Taalunie zelf verstrikt geraakt in hun web dat ze zelf hebben ontworpen.
Ja en nee. De taalkundigen hebben goed werk geleverd. Hun ontwerp werd openbaar gemaakt in Voorzetten nr 44 deel I, en dat ontwerp is "steengoed" (om de beoordeling van Manu Ruys te gebruiken). Een samenvatting van dat rapport kan je nalezen op http://webh01.ua.ac.be/storme/geerts.html

Het zijn alweer de politiekers - de taalunieministers - die er een zootje van gemaakt hebben...
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2008, 18:48   #1149
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Ja en nee. De taalkundigen hebben goed werk geleverd. Hun ontwerp werd openbaar gemaakt in Voorzetten nr 44 deel I, en dat ontwerp is "steengoed" (om de beoordeling van Manu Ruys te gebruiken). Een samenvatting van dat rapport kan je nalezen op http://webh01.ua.ac.be/storme/geerts.html

Het zijn alweer de politiekers - de taalunieministers - die er een zootje van gemaakt hebben...
Ik vind die veto-spelling minstens zo slecht, is alleen maar op wéér een verschillende manier rommelig.

Swiebertje gaat nog post(h)uum helemaal gelijk krijgen, in een volgende ronde zullen de globeNtrotter en het menseLIJKdom ten doop worden gehouden.

http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...lling&where=nl

http://home.planet.nl/~posth144/Posthumus/Inleiding.htm
Oud 4 augustus 2008, 18:54   #1150
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Maar kverschiet nie van die vraag. Ik merkte al langer dat ze hier in NL de term AN (algemeen nederlands) gebruiken ipv algem beschaafd nederlands. Maar ze bedoelen hetzelfste.
Hij zal wel ABN leren thuis en plat leert hij wel vanzelf in zijn sociale omgeving, vriendjes, school. En de intonatie gaat vanzelf ook in het AN samen met de wereld beroemde zachte G..
Maar zijnen Bompa gaat hem uuk wel Génts liere, tot lichte paniek van de moeder...
Die kleine gaat 3-talig zijn: ABN, Limburgs en Gents.
Daar gaan de Walen nog van staan kijke.
De Walen? En wat denk je van die arme buurtjes van dat kulleke
Oud 4 augustus 2008, 19:01   #1151
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De Walen? En wat denk je van die arme buurtjes van dat kulleke
Vandaag stond er in Het Laatste Nieuws een artikel over Vlamingen die bouwgrond hadden gekocht in Wallonië en daar zijn gaan wonen. Een van deze Vlamingen, meende dat : 'de jonge Walen beter Nederlands spreken dan de jonge Vlamingen Frans'. Tja, en die mensen zouden het toch moeten weten...

Laatst gewijzigd door system : 4 augustus 2008 om 19:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2008, 19:08   #1152
Thorum
Burger

Standaard

Citaat:
Vandaag stond er in Het Laatste Nieuws een artikel over Vlamingen die bouwgrond hadden gekocht in Wallonië en daar zijn gaan wonen. Een van deze Vlamingen, meende dat : 'de jonge Walen beter Nederlands spreken dan de jonge Vlamingen Frans'. Tja, en die mensen zouden het toch moeten weten...
2 dingen:

- ik heb weinig vertrouwen in de objectiviteit van HLN: ik zie ze 500 mensen vragen achter een communitair commentaar en er dan de "ergste" uithalen. Als dit het ergste is, dan mag het hier rap gedaan zijn.

- het werd tijd dat Walen ook Nederlands krijgen.
Thorum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2008, 20:29   #1153
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ja, dat Nederlands zal nog lukken, maar als je daarnaast ook nog Gents en Limburgs hoort en je bent zelf een geimporteerde Fries, dan schrik je je toch helemaal het leplazarus!
Oud 5 augustus 2008, 06:21   #1154
Pavolini
Banneling

Standaard

Hoogstens samenwerking, en dan nog. Holland is veel te liberaal om mee samen te gaan. Bovendien zijn de kaaskoppen ook een ander volk. Als er al zou moeten worden bij een ander land, laat dit dan maar Duitsland zijn.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 06:57   #1155
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik vind die veto-spelling minstens zo slecht, is alleen maar op wéér een verschillende manier rommelig.

Swiebertje gaat nog post(h)uum helemaal gelijk krijgen, in een volgende ronde zullen de globeNtrotter en het menseLIJKdom ten doop worden gehouden.
Rommelig? Leg uit...

Swiebertje heeft het trouwens noch over de officiële, noch over de Geerts-spelling (alias Veto-spelling), maar wel over de "witte spelling". En die is inderdaad even rommelig als de officiële spelling.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 14:53   #1156
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Rommelig? Leg uit...

Swiebertje heeft het trouwens noch over de officiële, noch over de Geerts-spelling (alias Veto-spelling), maar wel over de "witte spelling". En die is inderdaad even rommelig als de officiële spelling.
Je bent waarschijnlijk te jong om te weten op welke Swiebertje (TV-artist) ik doel. Men lag toen krom van het lachen over zijn taaltje, zoals het nu overwegend in de Groene Boekjes wordt voorgeschreven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Swiebertje
http://nl.wikipedia.org/wiki/Swiebertje-effect
http://nl.wikipedia.org/wiki/Joop_Doderer
Oud 5 augustus 2008, 23:34   #1157
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
En? Hebben ze je al dikwijls in 't zak gezet?
Speelt geen rol. Ik wil geen Nederlander worden. Gadverdamme nog aan toe, wat een bekrompen land.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 16:32   #1158
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Speelt geen rol. Ik wil geen Nederlander worden. Gadverdamme nog aan toe, wat een bekrompen land.
Bekrompen? Misschien, maar dat neemt niet weg dat Nederlanders zichzelf als gelukkig tot zeer gelukkig bestempen en dat kun je van de Belgen niet zeggen met hun enorme aantal scheidingen en hun hoge zelfmoordcijfers (vooral onder de jeugd). En dan dat eeuwige gezeur over de centen die naar de landgenoten gaan.
Oud 6 augustus 2008, 19:10   #1159
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Bekrompen? Misschien, maar dat neemt niet weg dat Nederlanders zichzelf als gelukkig tot zeer gelukkig bestempen en dat kun je van de Belgen niet zeggen met hun enorme aantal scheidingen en hun hoge zelfmoordcijfers (vooral onder de jeugd). En dan dat eeuwige gezeur over de centen die naar de landgenoten gaan.
Nederlanders zijn dan ook gelukkig met een scheet.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 19:12   #1160
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Nederlanders zijn dan ook gelukkig met een scheet.
Er staat veel wijsheid in uw onderschrift.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be