Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2008, 08:11   #121
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de indruk dat vele politieke commentaarschrijvers het moeilijk hebben met de terminologie die BdW hanteert: het gebruik van het woord "migrant" ligt blijkbaar zeer moeilijk. Waarschijnlijk omdat het een pejoratieve bijklank heeft, als het geassocieerd wordt met "Marokkanen en Turken". Is het echter volgens diezelfde politieke commentaarschrijvers niet zo dat migranten juist voor een "verrijking" zorgen? Dat de "multiculturele maatschappij" een positieve zaak is?
Oud 5 augustus 2008, 08:40   #122
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LcGrs Bekijk bericht
Het Nederlands in Brussel weegt met 10% absoluut niet op tegen 90% Frans. En dat zal zo blijven zolang het Nederlands niet meer gewicht krijgt...
Tja, als je de cijfers gaat verminken... In die 90% zit ook iedereen die Frans als tweede taal heeft, terwijl je de tweetaligen weglaat uit de groep Nederlandstaligen. Waarom doe je dat? Als ik jouw redenering omdraai zijn er 63% 'nederlandskundige' inwoners in Brussel en 35% moedertaalsprekers Frans. Ziet het prentje er al anders uit? En waarom negeer je het kwart miljoen Vlaamse pendelaars?

In deze post worden een paar bronnen gegeven die aantonen dat er in Brussel bijna steeds 400.000 Nederlandstaligen vertoeven. Als je hierbij het nederlands als tweede taal bijvoegt stijgt dit getal nog zeer gevoelig.

Een stad die actief politiek vijandig is ten opzichte van 400.000 hoogopgeleide mensen die elke dag haar economie komen versterken, op ethnische of culturele grond, is op geen enkele manier verdedigbaar. Dat is niet normaal, en je hoeft dat niet te pikken. Elke andere stad zou de rode loper uitrollen.

Dat is ook zeer nefast voor de stad zelf. Bijna geen van de massa Vlamingen die er werken die er over denkt om er te gaan wonen, met als gevolg dat Brussel nu loopt te jammeren dat ze die belastingsinkomsten mislopen. Tja.

Citaat:
Hier ga ik echt niet op reageren: je geeft zelf aan dat je bepaalde zaken niet kunt bewijzen, of dat je ze niet gezien hebt. Plaats ze dan ajb. ook niet... En zet vooral geen dingen waarvan je zo kunt weten dat ze niet bestaan...
Een tijd geleden dat je nog in Brussel bent geweest? Klinkt allemaal zeer aannemelijk hoor, uit eerste hand ervaring.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 5 augustus 2008 om 08:43.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 08:46   #123
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
er zullen wel een paar Brusselaars of Walen de laatste 10 jaar naar Vlaanderen verhuisd zijn, dat betwist ik niet. maar de meeste Franstaligen in de rand en in de rest van Vlaanderen zijn gewone Vlamingen, al generaties lang, maar die nu eenmaal Frans spreken. iemand die in hetzelfde dorp woont als zijn voorvaders tot in de 10e generatie maar die een andere taal spreekt dan de mensen rond hem, is dat een migrant??
In mijn onmiddellijke familiale omgeving ken ik meerdere personen die 'franstalig' zijn. Ziehier hoe dat komt: Iemand had goede studies gedaan (destijds uiteraard in het Frans) en behaalde een goed diploma, hij trouwde en werd benoemd in Wallonië. Na enkele jaren was het nieuwe koppel en kinderen behoorlijk verfranst, anders kon men gewoon niet overleven. Een tijdje later verhuisden ze terug naar Vlaanderen waar alle administratie en scholen ook nog frans waren. Zo ontstond een franstalige 'belgische' vleugel van onze familie.
Intussen is de 'deftige' taal in Vlaanderen weer Nederlands geworden en spreken de kinderen van die kinderen weer gewoon Nederlands.

Gelijkaardige gevallen vind je overal.
Jouw '10de generatie' is zo goed als onbestaande. De meeste van die gevallen zijn ontstaan uit de belgische besmetting van Vlaanderen, een ziekte die niets met 'ras' of minderheid te zien heeft.

Internationaal beschouwt men als minderheden bv de zeer grote groep Sudetenduitsers die eeuwen geleden door het gastland werden uitgenodigd. Ze kregen er een uitgestrekt gebied om er moerassen droog te leggen en de landbouw te ontwikkelen.

Andere voorbeelden zijn bv delen van traditioneel Duitssprekende gebieden die ingelijfd werden bij een ander land, zoals bv de Elzas bij Frankrijk.
Men weet wat met de Elzas gebeurd is. Maar dat is een ander verhaal.

Mensen die tot een kaste gaan behoren in hun eigen samenleving en de taal gaan spreken van het heersende regime vormen geen 'minderheden'.

Zijn dat nu 'migranten'? eigenlijk niet. Ze vormen gewoon een asociale destijds door het regime gepamperde kaste die gebruikt werd om het gemene volk onder controle te houden.

Sommige 'progressieven' vinden nu heel speciale destijds bevoorrechte 'minderheden' uit om aan te tonen dat ze 'verdraagzaam en links' zijn.
Tegen alle democratische logica in!

Laatst gewijzigd door luc broes : 5 augustus 2008 om 08:58.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 11:28   #124
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
..
Zijn dat nu 'migranten'? eigenlijk niet. Ze vormen gewoon een asociale destijds door het regime gepamperde kaste die gebruikt werd om het gemene volk onder controle te houden.
..
[/b]
Interessante analieze. To the point.

Inderdaad, om een ander vb. te geven: de baron van een naburig dorp, die van oudsher nog Frans spreekt in zijn kasteel, maar tegen zijn boeren-grondpachters wel wat Vlaams, kan moeilijk een migrant genoemd worden.

Maar iemand die vandaag verhuist over de staats-taal-grens, die is een migrant.
Al was het maar om sommige te koeioneren.
Terwijl het zeer goed gezien is van den Broes, dat migranten, het weze
Turken, Marokkanen of Walen, eerbiedwaardige mensen zijn. Zeker en vast volgens links. Ook PS-links. Natuurlijk.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 17:17   #125
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Exact zoals de Naamse bisschop beschreef als de kern van het probleem. Een schandalige vorm van discriminatie.
Wordt het niet eens tijd dat Belgie voor een tribunaal in Denhaag komt? Das gewoon een cultuur genocide, een volk geestelijk doden door hun taal en cultuur en waarde af te pakken.
Maar.. ze zullen hem nie temmen...
Ik geloof niet in zulke internationale klucht
Oud 5 augustus 2008, 17:28   #126
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde

pekka_123's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Waarom?

Is voor Nederlandstaligen Frans dan géén moeilijke taal om te leren ?

Of zijn we gewoon slimmer?
Jawel, ik ken nochthans ook veel nederlanstaligen die weinig of geen Frans spreken.
Er wordt in Wallonie de laatste jaren veel meer inspanningen gedaan om Nederlands te leren. Er zijn dan wel een minderheid van Franstaligen in de rand van Brussel, die hardnekkig weigeren inspanning te doen. Hoeveel West-Vlamingen hebben altijd niet geweigerd zich verstaanbaar te maken ten op zichte van andere Nederlandstaligen en nog altijd?
pekka_123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 17:46   #127
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Voor franstaligen is ELKE taal moeilijk. Ofwel KUNNEN ze niet, ofwel WILLEN ze niet. Di ruppo zegt dat ze wel willen, dus ze kunnen niet...Leterme was er dus juist "op" ?
Daarmee is dan nog eens gezegd dat Leterme niet bekwaam is voor de functie van formateur en eerste minister.
Stel dat ze het niet kunnen. Dan is het zo. Ga je daar mensen op afrekenen op iets wat ze al dan wel of niet kunnen? Wat stel je dan voor dat er met ze gebeurd? Voor Leterme is dat eenvoudig: een andere functie.
Oud 5 augustus 2008, 17:53   #128
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Conclusie: dus niet een kwestie van niet kunnen, maar van nie willen.
Nog altij da frans superioriteits gevoel waar de Naamse bisschop over schreef.
Die gasten moeten eens bij hem naar de mis gaan, de preek goe luisteren.
Het gaat dus om de franse taal die zij mooier zouden vinden dan het Nederlands. Wel, ik vind de franse taal ook mooier, maar ook het Engels. En zo zijn er ook veel Nederlandssprekenden die het Italiaans en andere talen ook mooier vinden en veel "Vlamingen" die destijds Frans zijn gaan spreken.
De Engelsen en Amerikanen vinden ook dat hun taal superieur is aan andere, zijn dat dan ook vijanden?
Oud 5 augustus 2008, 19:01   #129
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pekka_123 Bekijk bericht
Het gaat dus om de franse taal die zij mooier zouden vinden dan het Nederlands. Wel, ik vind de franse taal ook mooier, maar ook het Engels. En zo zijn er ook veel Nederlandssprekenden die het Italiaans en andere talen ook mooier vinden en veel "Vlamingen" die destijds Frans zijn gaan spreken.
De Engelsen en Amerikanen vinden ook dat hun taal superieur is aan andere, zijn dat dan ook vijanden?
Veel Fransen vinden dat hun taal superieur is.
Ik heb nog niet veel Engelstaligen ontmoet die dat beweren van hun taal

Wie zich tov mijn taal en cultuur superieur opstelt is niet mijn vriend.

Geen Herrenvolk-mentaliteit als je dat beter verstaat.

Laatst gewijzigd door luc broes : 5 augustus 2008 om 19:04.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 20:28   #130
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard De Engelsen...

Citaat:

"De" Engelsen bestaan niet. "De" Belgen nog minder...
De meeste Engelsen beseffen wel dat hun taal DE wereldtaal is. Daarom voelen ze zich nog niet superieur hoor!
Toevallig ken ik nogal wat Engelsen persoonlijk. Zowel in het UK als hier.
Ze zijn vriendelijke, beleefde mensen. Helemaal anders dan bv. veel Spanjaarden die denken dat hun taal een wereldtaal is en uit domme hoogmoed geen andere talen WILLEN leren...

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 20:41   #131
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
[/color]

"De" Engelsen bestaan niet. "De" Belgen nog minder...
De meeste Engelsen beseffen wel dat hun taal DE wereldtaal is. Daarom voelen ze zich nog niet superieur hoor!
Ze zijn vriendelijke, beleefde mensen. Helemaal anders dan bv. veel Spanjaarden die denken dat hun taal een wereldtaal is en uit domme hoogmoed geen andere talen WILLEN leren...

De Grieken denken daar persoonlijk wel anders over ... over die vriendelijke, beleefde, Engelse mensen, die met tienduizenden hun eilanden overspoelen, permanent zat zijn, alles overkotsen, verkrachten of het niets is en zelf moorden niet schuwen. Op één van hun eilanden is zelf een politiepost bemand door Engelse politie opgericht om dat crapuul te controleren. Bestaat dat in Engeland om losgeslagen Grieken en Spanjaarden te kunnen controleren? Nee, want zij gedragen zich.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 22:13   #132
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Veel Fransen vinden dat hun taal superieur is.
Ik heb nog niet veel Engelstaligen ontmoet die dat beweren van hun taal

Wie zich tov mijn taal en cultuur superieur opstelt is niet mijn vriend.

Geen Herrenvolk-mentaliteit als je dat beter verstaat.
Ik ook nog geen enkele franstalige die dat recht in mijn gezicht gezegd heeft.
Een Engelstalige zal dat ook niet doen. Stel je voor, op vakantie in Engeland.
Een barman die zegt: "What can i get you, sir?, But, by the way, my mother language is better than your stuped Dutch".
Dat eventueel superieur gevoel zit dus in het achterhoofd, niet op het puntje van de tong.

Laatst gewijzigd door pekka_123 : 5 augustus 2008 om 22:16.
Oud 5 augustus 2008, 22:48   #133
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

"De" Engelsen bestaan niet.
Vertel dat maar eens tegen die Engelsen die je persoonlijk kent dan

Citaat:
"De" Belgen nog minder...
Des te meer dus
Citaat:
Ze zijn vriendelijke, beleefde mensen.
Het zijn zeker vriendelijke en beleefde mensen, vriendelijker en beleefder dan de Vlamingen.
Citaat:
Helemaal anders dan bv. veel Spanjaarden die denken dat hun taal een wereldtaal is en uit domme hoogmoed geen andere talen WILLEN leren...
Amerikanen en Engelsen toch ook niet, op uitzonderingen na.
Oud 6 augustus 2008, 07:36   #134
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
er zullen wel een paar Brusselaars of Walen de laatste 10 jaar naar Vlaanderen verhuisd zijn, dat betwist ik niet. maar de meeste Franstaligen in de rand en in de rest van Vlaanderen zijn gewone Vlamingen, al generaties lang, maar die nu eenmaal Frans spreken. iemand die in hetzelfde dorp woont als zijn voorvaders tot in de 10e generatie maar die een andere taal spreekt dan de mensen rond hem, is dat een migrant??
Hoe verklaart u de stemmenwinst van de Franstalige partijen in BHV? Een duidelijk voorbeeld is dat het MR bij de laatste verkiezingen in Zaventem (als ik me niet vergis - kan ook een andere gemeente geweest zijn) voor het eerst de grootste partij geworden is??
Ik geloof nooit dat dat stemmen zijn van "autochtonen" die zeer gecharmeerd zijn door het programma van het MR.
Wake up!!!!
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 07:45   #135
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LcGrs Bekijk bericht
...http://nl.wikipedia.org/wiki/Resulta...edelijk_Gewest...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Resulta...teitengemeente...

Het Nederlands in Brussel weegt met 10% absoluut niet op tegen 90% Frans. En dat zal zo blijven zolang het Nederlands niet meer gewicht krijgt...

Hier ga ik echt niet op reageren: je geeft zelf aan dat je bepaalde zaken niet kunt bewijzen, of dat je ze niet gezien hebt. Plaats ze dan ajb. ook niet... En zet vooral geen dingen waarvan je zo kunt weten dat ze niet bestaan...
"Echt niet op reageren" = zeer zwakke repliek. U heeft geen enkel tegenargument of tegenvoorbeeld.

Ik heb in het algemeen zeer veel moeite om bij Franstalige politici of commentatoren positieve (geen ANECDOTISCHE) projecten voor Wallonië en zeker niet voor België te ontdekken. Tenzij je NON of WIJ WILLEN MEER GELD positieve projecten noemt. Een uitzondering is het Marshall-plan, maar in de praktijk komt daar jammer genoeg niet veel van terecht. Spijtig genoeg zijn voorstellen die TEGEN de Nederlandstaligen gericht zijn veel talrijker. Ik zou echt willen dat het anders was.

Ik heb trouwens al lang zin om de haatzaaierij van Le Soir t.o.v. Vlamingen en het Nederlands aan de kaak te stellen. Zou het niet verkeerd vinden als iemand een subforum of zelfs een website zou opstarten waarin geregeld een aantal artikels uit die krant geplaatst kunnen worden. Dan kan de rest van de wereld hiervan meegenieten.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 6 augustus 2008 om 07:53.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 21:45   #136
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Ongetemde Leeuw's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ongetemde Leeuw
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jbl Bekijk bericht
Elke regio moet verplicht alle talen van het Rijk aanbieden, probleem opgelost.
Hebben de Vlamingen voorgesteld in de jaren '30 om zo onze cultuur te redden en toch met de Walen te kunnen samenblijven. Die tweetaligheid werd geweigerd door wie? -juist ja, door Wallonië
Oud 6 augustus 2008, 21:47   #137
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Ongetemde Leeuw's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ongetemde Leeuw
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
"Echt niet op reageren" = zeer zwakke repliek. U heeft geen enkel tegenargument of tegenvoorbeeld.

Ik heb in het algemeen zeer veel moeite om bij Franstalige politici of commentatoren positieve (geen ANECDOTISCHE) projecten voor Wallonië en zeker niet voor België te ontdekken. Tenzij je NON of WIJ WILLEN MEER GELD positieve projecten noemt. Een uitzondering is het Marshall-plan, maar in de praktijk komt daar jammer genoeg niet veel van terecht. Spijtig genoeg zijn voorstellen die TEGEN de Nederlandstaligen gericht zijn veel talrijker. Ik zou echt willen dat het anders was.

Ik heb trouwens al lang zin om de haatzaaierij van Le Soir t.o.v. Vlamingen en het Nederlands aan de kaak te stellen. Zou het niet verkeerd vinden als iemand een subforum of zelfs een website zou opstarten waarin geregeld een aantal artikels uit die krant geplaatst kunnen worden. Dan kan de rest van de wereld hiervan meegenieten.
Wel, doen zou ik zo zeggen. I'll help you
Oud 6 augustus 2008, 21:47   #138
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe verklaart u de stemmenwinst van de Franstalige partijen in BHV? Een duidelijk voorbeeld is dat het MR bij de laatste verkiezingen in Zaventem (als ik me niet vergis - kan ook een andere gemeente geweest zijn) voor het eerst de grootste partij geworden is??
Ik geloof nooit dat dat stemmen zijn van "autochtonen" die zeer gecharmeerd zijn door het programma van het MR.
Wake up!!!!
hm, ik snap je niet hoor. of het nu ingeweken Walen zijn of Franstalige Vlamingen die hier al decenia lang wonen, ze stemmen op Franstalige partijen.
Oud 6 augustus 2008, 21:48   #139
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wake up!!!!
De MR was de grootste partij in het kanton Zaventem, niet de gemeente Zaventem. Het kanton Zaventem bestaat uit de gemeenten Zaventem, Steenokkerzeel, Kraainem, Wezembeek-Oppem, Overijse en Hoeilaart.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 21:50   #140
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ook nog geen enkele franstalige die dat recht in mijn gezicht gezegd heeft.
Een Engelstalige zal dat ook niet doen. Stel je voor, op vakantie in Engeland.
Een barman die zegt: "What can i get you, sir?, But, by the way, my mother language is better than your stuped Dutch".
Dat eventueel superieur gevoel zit dus in het achterhoofd, niet op het puntje van de tong.
oh, ik heb een Franstalige collega gehad, perfect tweetalig trouwens, die dat echt zo vond hoor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be