Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2008, 20:46   #401
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja maar met Nederland bedoelt men dan wel de Nederlanden.

En daarbij horen dus Nederlandstalige én Franstalige gebieden. Dat moet u er even bij zeggen.
Waarom "moet" ik dat erbij zeggen? Waar en wanneer heb ik dan ooit gesteld of beweerd dat de Nederlanden enkel en alleen Dietstalig waren? Nergens en nooit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2008, 20:53   #402
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom "moet" ik dat erbij zeggen? Waar en wanneer heb ik dan ooit gesteld of beweerd dat de Nederlanden enkel en alleen Dietstalig waren? Nergens en nooit.
'Nederland' of 'de Nederlanden' van toen, zouden misschien door sommigen begrepen worden als zijnde gebieden waar er alleen Nederlands gesproken werd. Niets is minder waar. Vele mensen denken nog altijd dat de Zuiderlijke Nederlanden gebieden waren waar er slechts Nederlands of Vlaams werd gesproken. Neen, daar werd ook Frans gesproken. Zo hoorde ook Namen bij de Zuiderlijke Nederlanden, of Henegouwen, of het Doornikse. En zelfs werd er Duits gesproken. Een beetje zoals nu in België.

Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2008 om 20:57.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2008, 20:54   #403
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik ben er van overtuigd dat ge uw verleden (uwe geschiedenis) moet kennen om uw maatschappij te kunnen begrijpen.
Maar ik ben er nog meer van overtuigd dat teveel van uwe geschiedenis kennen, zeer kontraproduktief is.

Vakidioten zouden door hooggespesialiseerde psichiaters (ook vakidioten, grapje) bestendig behandeld moeten worden in gesloten instellingen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2008, 21:07   #404
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Nederland' of 'de Nederlanden' van toen, zouden misschien door sommigen begrepen worden als zijnde gebieden waar er alleen Nederlands gesproken werd. Niets is minder waar. Vele mensen denken nog altijd dat de Zuiderlijke Nederlanden gebieden waren waar er slechts Nederlands of Vlaams werd gesproken. Neen, daar werd ook Frans gesproken. Zo hoorde ook Namen bij de Zuiderlijke Nederlanden, of Henegouwen, of het Doornikse. En zelfs werd er Duits gesproken. Een beetje zoals nu in België.
Bij mijn weten heeft niemand in deze discussie ooit het tegendeel beweerd. Mij lijkt het sterk op spijkers op laag water zoeken.
Oud 17 augustus 2008, 21:08   #405
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten heeft niemand in deze discussie ooit het tegendeel beweerd. Mij lijkt het sterk op spijkers op laag water zoeken.
Toch eventjes de puntje op de i zetten om alle latere misverstanden te vermijden.

Dus de Nederlanden op de Leo Belgicus zijn Nederlandstalige- én Franstalige gebieden én Duitstalige gebieden.

Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2008 om 21:19.
Oud 17 augustus 2008, 21:29   #406
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Massaal? Ik zou toch wel eens een onderzoek hiernaar willen zien.
sgabelleke (sgabello IT), toert (torta IT), savatten (ciabatta IT), kwartier [deel van een huis / app.] (cuarto SP), Sinjoor (señor SP), basta! (IT), malet, soutienne, triporteur, commisjes, parbrise (voorruit), bare-choc, gardebou, claxon, portière, par-dessus, barbeteuse, tabouret, divan-lit...(FR)

Zonder twijfel kunnen de mede-forummers hier nog tientallen, zoniet honderden woorden aan toevoegen.

Grappig is het dat, wanneer je een cursus volgt, je soms de betekenis van de nieuwe woordenschat meteen herkent doordat ze in je eigen dialect voorkomen
kizzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2008, 21:41   #407
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch eventjes de puntje op de i zetten om alle latere misverstanden te vermijden.

Dus de Nederlanden op de Leo Belgicus zijn Nederlandstalige- én Franstalige gebieden én Duitstalige gebieden.
D�*t is toch geen punt van discussie?! Alwie trouwens een minimale notie heeft aan aardrijkskundige kennis van onze gewesten weet dat toch bij het zien van de Leo Belgicus?!
Oud 17 augustus 2008, 21:43   #408
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
sgabelleke (sgabello IT), toert (torta IT), savatten (ciabatta IT), kwartier [deel van een huis / app.] (cuarto SP), Sinjoor (señor SP), basta! (IT), malet, soutienne, triporteur, commisjes, parbrise (voorruit), bare-choc, gardebou, claxon, portière, par-dessus, barbeteuse, tabouret, divan-lit...(FR)

Zonder twijfel kunnen de mede-forummers hier nog tientallen, zoniet honderden woorden aan toevoegen.

Grappig is het dat, wanneer je een cursus volgt, je soms de betekenis van de nieuwe woordenschat meteen herkent doordat ze in je eigen dialect voorkomen
Correctie: in bepaalde dialecten zijn er veel vreemde woorden (maar heus niet "massaal"), in andere veel minder. Als ik uw reeks zie, dan komen heel veel hier bij ons niet voor of zijn ondertussen flink op de terugweg. Want, vergeten we dat niet, onze dialecten ondergaan een ver-AN-ing. Hierdoor verdwijnen niet alleen heel plaatselijke woorden maar ook heel wat vreemde woorden.
Oud 17 augustus 2008, 22:06   #409
system
Banneling

Standaard

Citaat:
D�*t is toch geen punt van discussie?! Alwie trouwens een minimale notie heeft aan aardrijkskundige kennis van onze gewesten weet dat toch bij het zien van de Leo Belgicus?!
U maakt zich een hoop illusies.
Oud 17 augustus 2008, 22:06   #410
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard To the point

Citaat:
Correctie: in bepaalde dialecten zijn er veel vreemde woorden (maar heus niet "massaal"), in andere veel minder. Als ik uw reeks zie, dan komen heel veel hier bij ons niet voor of zijn ondertussen flink op de terugweg. Want, vergeten we dat niet, onze dialecten ondergaan een ver-AN-ing. Hierdoor verdwijnen niet alleen heel plaatselijke woorden maar ook heel wat vreemde woorden.
Wat was hier ook weer het onderwerp van gesprek ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 09:18   #411
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht

In mijn dorpsdialect van tot pakweg dertig jaar geleden, waren zeer veel woorden van vreemde oorsprong. Maar de woorden uit het IT die je hier aanhaalt ken ik echt niet (in die betekenis) uit ons dialect.
En de woorden uit het FR zijn bij ons in het dialect van pakweg dertig jaar geleden ook niet allemaal gekend.
Wat zijn sgabelleke, gardebou, portière, par-dessus, barbeteuse, tabouret, divan-lit ? Die woorden ken ikhelemaal niet uit mijn dialect ?

Verdwijnt het dialect stilaan ? Ja, wel de vreemde woorden. Een v(e)lo wordt een fiets. Een teloor een bord. Zelfs de auto-onderdelen en aanverwanten die tot voor kort enkel (bij de ingewijden) onder hun (verbasterde) franse naam gekend waren, worden door de jeugd alsdusdanig niet herkend... Voorruit, kofferdeksel, versnellingsbak, totaal verlies, lichte vracht (ipv camionet), vrachtwagen (ipv camion) zijn volledig ingeburgerd.

Alleen het woordje 'savva' van 'ça va' is via de media bij de jeugd in het dagelijks taalgebruik ingeburgerd.
Oud 18 augustus 2008, 09:28   #412
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Je moet heel veel fantasie hebben om de Waalse Dialecten als een vorm van het Frans te zien. Ja, net als onze Vlaamse Dialecten zijn er onvloeden van het Frans in terug te vinden. Maar Frans is het niet. Net zo min als ons Vlaams. Dus als je argumenten zoekt om België te omschrijven in de Taal Geschiedenis, dan zal je enkel argumenten vinden die België als een niet toevallig geheel versterken. Tenminste als je zo eerlijk bent om het bestaan en het belang van de Waalse Dialecten te erkennen.
Oud 18 augustus 2008, 09:36   #413
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Trouwens, je zou beter het belang van alle dialecten erkennen en doen erkennen. Deel België in Vl en W doormiddel van de dialecten en je hebt een sterk argument om enerzijds wat jullie noemen het imperialisme in te dijken en anderzijds om de grootste dwaling ooit begaan in ons land aan te tonen en recht te zetten, althans gedeeltelijk.
Oud 18 augustus 2008, 11:32   #414
kizzy
Gouverneur

Standaard

Een groot deel van de door mij aangehaalde woorden komen uit het Antwerpse dialect. Enkele anderen uit het West-Vlaams.
Een gardebou is het deel van de carosserie (!) boven het wiel, een portière de autodeur, een par-dessus een overjas, een barbeteuse is een soort babykruippakje zonder beentjes, een sgabelleke en een tabouret zijn een krukje, een divan-lit een zetelbed, savatten zijn pantoffels, een malet een aktentas. Ik mag veronderstellen dat u een soutienne wel herkent qua betekenis?
Ik kan aannemen dat u een aantal woorden niet herkent: zonder twijfel kunt u er op uw beurt een hele hoop opsommen die ik niet zal herkennen.

Alleen al het aanhalen 'dat velen op de terugweg zijn', bevestigt dat ze er in zaten . Het is niet omdat u -en ik, maar dit tussen haakjes- geen echt dialect meer hanteren, dat dat dialect niet meer bestaat.

Tal van ouderen gebruiken deze woorden nog wel of herkennen ze op zijn minst. In mijn familie komen zowel West-Vlamingen als Antwerpenaars voor. Zij kennen deze woorden zeer zeker en velen ervan worden nog dagelijks gebruikt.

Wat 'de jeugd' betreft, mijn kinderen hanteren begrippen als 'btw' (by the way ofwel 'tussen haakjes') slt (salut ofwel 'daag!') enzoverder. Ook bij hen is er duidelijk sprake van insijpeling van woorden uit vreemde talen. Dit fenomeen ('verschijnsel' voor de taalpuristen ) heeft altijd bestaan en zal ook altijd blijven bestaan.

Laatst gewijzigd door kizzy : 18 augustus 2008 om 11:37.
kizzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 11:39   #415
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Tegenwoordig lijkt het me bijna of er is een soort van omhaalbeweging bezig.

Zo hoorde ik mijn zoon en enkele van zijn kameraden praten en inplaats van "dat sucks" spreken die jongens van"dat zuigt".

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 18 augustus 2008 om 11:41.
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 12:10   #416
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard Vlaggenoorlog aan gemeentehuis Lennik

Citaat:
zo 17/08/08 09:15 - Vannacht hebben onbekenden de Belgische vlag opgehangen aan het gemeentehuis van Lennik. Burgemeester De Waele heeft de driekleur onmiddellijk laten verwijderen.
Op 11 juli had burgemeester Willy De Waele (Open VLD) alle Belgische vlaggen aan de gemeentelijke gebouwen laten vervangen door de Vlaamse leeuw.

Hij wil die Belgische vlaggen pas weer ophangen als het land een confederale staat is geworden. De Waele is een van de burgemeesters uit de Vlaamse rand die een grote voorstander is van de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde.

Blijkbaar is niet iedereen in de gemeente het eens met zijn beslissing, want vannacht hebben onbekenden dus de Belgische driekleur gehesen aan het gemeentehuis.

In een eerste reactie zegt burgemeester De Waele dat hij opdracht heeft gegeven om de Belgische vlag te verwijderen.
Oud 18 augustus 2008, 12:12   #417
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Inderdaad, héél zielig van De Waele.

Heeft hij overigens de inwoners van Lennik om hun mening gevraagd? Nee hoor, hij heeft dat even in z'n uppie beslist. Stoer...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 12:15   #418
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht

Heeft hij overigens de inwoners van Lennik om hun mening gevraagd? Nee hoor, hij heeft dat even in z'n uppie beslist. Stoer...
De belgische wereld wordt kleiner en kleiner Kim.

Maar wees gerust, de dag dat je zegt, ik ben dan toch maar Vlaming is je alles vergeven Kim.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 12:19   #419
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht

Hij wordt met de dag populairder in Lennik
Oud 18 augustus 2008, 14:25   #420
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Hij wordt met de dag populairder in Lennik
Als het maar lang duurt. Populisten klimmen vlug en dalen nog sneller.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be