![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#401 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Waarom "moet" ik dat erbij zeggen? Waar en wanneer heb ik dan ooit gesteld of beweerd dat de Nederlanden enkel en alleen Dietstalig waren? Nergens en nooit.
|
|
|
|
|
|
#402 |
|
Banneling
|
'Nederland' of 'de Nederlanden' van toen, zouden misschien door sommigen begrepen worden als zijnde gebieden waar er alleen Nederlands gesproken werd. Niets is minder waar. Vele mensen denken nog altijd dat de Zuiderlijke Nederlanden gebieden waren waar er slechts Nederlands of Vlaams werd gesproken. Neen, daar werd ook Frans gesproken. Zo hoorde ook Namen bij de Zuiderlijke Nederlanden, of Henegouwen, of het Doornikse. En zelfs werd er Duits gesproken. Een beetje zoals nu in België.
Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2008 om 20:57. |
|
|
|
|
|
#403 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik ben er van overtuigd dat ge uw verleden (uwe geschiedenis) moet kennen om uw maatschappij te kunnen begrijpen.
Maar ik ben er nog meer van overtuigd dat teveel van uwe geschiedenis kennen, zeer kontraproduktief is. Vakidioten zouden door hooggespesialiseerde psichiaters (ook vakidioten, grapje) bestendig behandeld moeten worden in gesloten instellingen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
#404 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#405 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Dus de Nederlanden op de Leo Belgicus zijn Nederlandstalige- én Franstalige gebieden én Duitstalige gebieden. Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2008 om 21:19. |
|
|
|
|
|
|
#406 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Zonder twijfel kunnen de mede-forummers hier nog tientallen, zoniet honderden woorden aan toevoegen. Grappig is het dat, wanneer je een cursus volgt, je soms de betekenis van de nieuwe woordenschat meteen herkent doordat ze in je eigen dialect voorkomen |
|
|
|
|
|
|
#407 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
D�*t is toch geen punt van discussie?! Alwie trouwens een minimale notie heeft aan aardrijkskundige kennis van onze gewesten weet dat toch bij het zien van de Leo Belgicus?!
|
|
|
|
|
|
#408 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#409 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#410 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#411 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
En de woorden uit het FR zijn bij ons in het dialect van pakweg dertig jaar geleden ook niet allemaal gekend. Wat zijn sgabelleke, gardebou, portière, par-dessus, barbeteuse, tabouret, divan-lit ? Die woorden ken ikhelemaal niet uit mijn dialect ? Verdwijnt het dialect stilaan ? Ja, wel de vreemde woorden. Een v(e)lo wordt een fiets. Een teloor een bord. Zelfs de auto-onderdelen en aanverwanten die tot voor kort enkel (bij de ingewijden) onder hun (verbasterde) franse naam gekend waren, worden door de jeugd alsdusdanig niet herkend... Voorruit, kofferdeksel, versnellingsbak, totaal verlies, lichte vracht (ipv camionet), vrachtwagen (ipv camion) zijn volledig ingeburgerd. Alleen het woordje 'savva' van 'ça va' is via de media bij de jeugd in het dagelijks taalgebruik ingeburgerd.
|
|
|
|
#412 |
|
Minister
|
Je moet heel veel fantasie hebben om de Waalse Dialecten als een vorm van het Frans te zien. Ja, net als onze Vlaamse Dialecten zijn er onvloeden van het Frans in terug te vinden. Maar Frans is het niet. Net zo min als ons Vlaams. Dus als je argumenten zoekt om België te omschrijven in de Taal Geschiedenis, dan zal je enkel argumenten vinden die België als een niet toevallig geheel versterken. Tenminste als je zo eerlijk bent om het bestaan en het belang van de Waalse Dialecten te erkennen.
|
|
|
#413 |
|
Minister
|
Trouwens, je zou beter het belang van alle dialecten erkennen en doen erkennen. Deel België in Vl en W doormiddel van de dialecten en je hebt een sterk argument om enerzijds wat jullie noemen het imperialisme in te dijken en anderzijds om de grootste dwaling ooit begaan in ons land aan te tonen en recht te zetten, althans gedeeltelijk.
|
|
|
#414 |
|
Gouverneur
|
Een groot deel van de door mij aangehaalde woorden komen uit het Antwerpse dialect. Enkele anderen uit het West-Vlaams.
Een gardebou is het deel van de carosserie (!) boven het wiel, een portière de autodeur, een par-dessus een overjas, een barbeteuse is een soort babykruippakje zonder beentjes, een sgabelleke en een tabouret zijn een krukje, een divan-lit een zetelbed, savatten zijn pantoffels, een malet een aktentas. Ik mag veronderstellen dat u een soutienne wel herkent qua betekenis? Ik kan aannemen dat u een aantal woorden niet herkent: zonder twijfel kunt u er op uw beurt een hele hoop opsommen die ik niet zal herkennen. Alleen al het aanhalen 'dat velen op de terugweg zijn', bevestigt dat ze er in zaten Tal van ouderen gebruiken deze woorden nog wel of herkennen ze op zijn minst. In mijn familie komen zowel West-Vlamingen als Antwerpenaars voor. Zij kennen deze woorden zeer zeker en velen ervan worden nog dagelijks gebruikt. Wat 'de jeugd' betreft, mijn kinderen hanteren begrippen als 'btw' (by the way ofwel 'tussen haakjes') slt (salut ofwel 'daag!') enzoverder. Ook bij hen is er duidelijk sprake van insijpeling van woorden uit vreemde talen. Dit fenomeen ('verschijnsel' voor de taalpuristen Laatst gewijzigd door kizzy : 18 augustus 2008 om 11:37. |
|
|
|
|
|
#415 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Tegenwoordig lijkt het me bijna of er is een soort van omhaalbeweging bezig.
Zo hoorde ik mijn zoon en enkele van zijn kameraden praten en inplaats van "dat sucks" spreken die jongens van"dat zuigt". Laatst gewijzigd door HAMC : 18 augustus 2008 om 11:41. |
|
|
|
|
|
#416 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#417 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Inderdaad, héél zielig van De Waele.
Heeft hij overigens de inwoners van Lennik om hun mening gevraagd? Nee hoor, hij heeft dat even in z'n uppie beslist. Stoer...
|
|
|
#418 | |
|
|
Citaat:
Maar wees gerust, de dag dat je zegt, ik ben dan toch maar Vlaming is je alles vergeven Kim. |
|
|
|
|
|
|
#419 | |
|
|
Citaat:
|