Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2008, 16:11   #41
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

@Jazeker :

wat zou je denken van een periode van 5 jaar met individueel uitdovende faciliteiten voor nieuwkomers (eventueel gekoppeld aan een financiële stimulans als die periode op vraag van de betrokkene wordt ingekort)?

Tijdens die periode van 5 jaar ontvangt de nieuwkomer de officiële communicatie in een tweetalige versie:

gedurende 1 jaar een versie waarbij de Nederlandse vertaling telkens volgt op de oorspronkelijke tekst in de gevraagde 'gefaciliteerde' taal,

de volgende jaren een versie waarbij de Nederlandse tekst op de eerste plaats komt

Na 5 jaar is het sowieso afgelopen met die tegemoetkoming, vanaf nu gebeurt de officiële communicatie uitsluitend nog in het Nederlands.

Voor de rest kan ik alleen maar beamen dat integratie geen vuil woord is, en dat er ernstige inspanningen mogen worden verwacht van nieuwkomers, op voorwaarde dat er ook ernstige inspanningen van onzentwege komen om die integratie ook eerlijk aan te pakken.

Nu, naar 't schijnt doen de Vlamingen het wat dat laatste betreft blijkbaar toch niet zo slecht, hé.

Tot grote ergernis van mevrouw Arena, eveneens blijkbaar :grijns:.

Ik denk dat madame vooral niet zo opgezet is met het succes van het Nederlandstalig Onderwijs in Brussel, eigenlijk.

Da moe wel pikken.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2008, 16:13   #42
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
@Jazeker :

wat zou je denken van een periode van 5 jaar met individueel uitdovende faciliteiten voor nieuwkomers (eventueel gekoppeld aan een financiële stimulans als die periode op vraag van de betrokkene wordt ingekort)?

Tijdens die periode van 5 jaar ontvangt de nieuwkomer de officiële communicatie in een tweetalige versie:

gedurende 1 jaar een versie waarbij de Nederlandse vertaling telkens volgt op de oorspronkelijke tekst in de gevraagde 'gefaciliteerde' taal,

de volgende jaren een versie waarbij de Nederlandse tekst op de eerste plaats komt

Na 5 jaar is het sowieso afgelopen met die tegemoetkoming, vanaf nu gebeurt de officiële communicatie uitsluitend nog in het Nederlands.

Voor de rest kan ik alleen maar beamen dat integratie geen vuil woord is, en dat er ernstige inspanningen mogen worden verwacht van nieuwkomers, op voorwaarde dat er ook ernstige inspanningen van onzentwege komen om die integratie ook eerlijk aan te pakken.

Nu, naar 't schijnt doen de Vlamingen het wat dat laatste betreft blijkbaar toch niet zo slecht, hé.

Ik denk dat madame vooral niet zo opgezet is met het succes van het Nederlandstalig Onderwijs in Brussel, eigenlijk.

Da moe wel pikken.
Veel succes om dit op te volgen, administratieve vereenvoudiging noemt men dit
Oud 19 augustus 2008, 16:16   #43
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Nochtans is het de logica zelve. De pariteit is een fundamenteel ondemocratisch gegeven. Het betekent niet meer of minder dat de stem van de ene bevolkingsgroep meer waard is dan die van de andere. Dat is zo op het niveau van:

* De senaat: waar de franstaligen de vruchten plukken.
* De federale regering: waar de franstaligen de vruchten plukken.
* Brussel: toegegeven dat daar de Nederlandstaligen de karige vluchten plukken. Karig, toch als je vergelijkt met het federale/senaatsniveau.

Een logische en eerlijke oplossing is:
1. Zetels/ministerposten naar aantal stemmen.
2. Weg kiesdrempels. Als er 200 zetels te verdelen zijn en mijn partij haalt 2,1 % van de stemmen, dan heb ik recht op een zetel.
3. Geen blokkeringswetten,alarmbellen en meer van dat soort pesterijen.
4. Geen koningshuis die steeds oude "Belgen" van onder het stof haalt om de Vlamingen te bewegen tot inbinden.
5. Geen opvolgers, geen bekende politici die stemmen trekken terwijl ze niet zullen zetelen, geen gemeenschapssenatoren... Je gaat voor een ambt en je moet ervoor verkozen worden en dat ambt dan ook uitzitten (ziekte of familiale omstandigheden uitgezonderd, natuurlijk).

Dat zou alvast het begin van een democratie zijn. Ik voeg er mijn persoonlijke hot item nog aan toe:

6. Het BROV. Dan ben je pas in het Nirvana van de democratie.

Dat lijkt mij een zeer schappelijk voorstel.

Vooral als je daar nu nog zou aan toevoegen:

7. De stemcomputers vliegen naar het recyclage-bedrijf, er wordt voortaan weer met potlood en papier gestemd.

Oud 19 augustus 2008, 16:17   #44
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Vlaanderen zou in pakweg Limburg pakweg Italiaans of Pools kunnen 'tolereren' en dat da presenteren als een 'beloning' voor de reeds geleverde integratie-inspanningen.
Ben ik de enige die in deze zin een paradox van jewelste ziet?

Heeft zoiets alsof je een vroegere hardrijder feliciteert omdat hij al 6 jaar niet te snel meer heeft gereden en als beloning mag hij vanaf nu ongestraft tot 190km/u rijden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2008, 16:21   #45
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Veel succes om dit op te volgen, administratieve vereenvoudiging noemt men dit
O, maar er is in ons land voldoende talent aanwezig om zoiets in de hand te kunnen houden, hoor.

Ik dacht meer bepaald aan u, zelfs

Zijt gij niet zo'n beetje zo'n wizard, en is statistiek en zo niet één van uw hobbies?

Wat mij betreft wordt gij directeur van het controle-agentschap dat moet toezien op de correcte toepassing van de nieuwe 'faciliteiten-regeling'.

Ge krijgt een goed salaris, en een bedrijfswagen .

Wa peisde?

Oud 19 augustus 2008, 16:25   #46
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben ik de enige die in deze zin een paradox van jewelste ziet?

Heeft zoiets alsof je een vroegere hardrijder feliciteert omdat hij al 6 jaar niet te snel meer heeft gereden en als beloning mag hij vanaf nu ongestraft tot 190km/u rijden.
Ja, 't is misschien een beetje paradoxaal, 'k geef het toe.

Misschien moet ik toch maar een andere manier bedenken om die Franstalige propaganda omtrent het racistische en intolerante Vlaanderen aan diggelen te slaan.

Heb jij toevallig goede ideeën?

Oud 19 augustus 2008, 16:33   #47
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Dat men in Brussel er eens gewoon mee zou beginnen een overzichtelijke minimaal 4-talige
VVV/toeristendienst infrastructuur op te zetten inclsief voor het Openbaar vervoer voor alle maatschappijen die zich daarmee in +Brussel bezighouden (MIVB - NMBS, De LIJN en TEC)

- misschien moet er eens iemand gaan kijken hoe ze dat in ander grote agglomeraties organizeren ?

& Wel bedenken dat de "Aglommeratie" in de toekomst de ganse driehoek Antwerpen/Brussel/Gent zal omvatten & dat dit een overwegend Nederlandstalig karakter zal hebben ...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2008, 16:33   #48
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nochtans is het de logica zelve. De pariteit is een fundamenteel ondemocratisch gegeven. Het betekent niet meer of minder dat de stem van de ene bevolkingsgroep meer waard is dan die van de andere. Dat is zo op het niveau van:

* Brussel: toegegeven dat daar de Nederlandstaligen de karige vluchten plukken. Karig, toch als je vergelijkt met het federale/senaatsniveau.

2. Weg kiesdrempels. Als er 200 zetels te verdelen zijn en mijn partij haalt 2,1 % van de stemmen, dan heb ik recht op een zetel.
4. Geen koningshuis die steeds oude "Belgen" van onder het stof haalt om de Vlamingen te bewegen tot inbinden.
5. Geen opvolgers, geen bekende politici die stemmen trekken terwijl ze niet zullen zetelen, geen gemeenschapssenatoren... Je gaat voor een ambt en je moet ervoor verkozen worden en dat ambt dan ook uitzitten (ziekte of familiale omstandigheden uitgezonderd, natuurlijk).

Dat zou alvast het begin van een democratie zijn. Ik voeg er mijn persoonlijke hot item nog aan toe:

7. Elk politiek debat in kamer en senaat zou moeten worden uitgezonden op een themazender zodat we zien wat wordt gezegd. Nederland en Engeland hebben een mooie traditie op dat vlak. Ik ben jaloers als ik hun debatten kan volgen terwijl we het hier moeten doen met Villa Politica wat dat betreft.
Beste post hier ooit gelezen.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2008, 16:47   #49
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
@Jazeker :

Da moe wel pikken.
djimi,

Ik ben blij dat je ogen wat open gegaan zijn sinds pakweg twee-drie jaar geleden. En neen... van een pas in het land verblijvende bosjesman kan je niet eisen dat hij maar meteen Nederlands spreekt. Al zou ik me afvragen wat een bosjesman hier verloren heeft buiten een instinctieve drang naar sociale zekerheid.

Maar goed. Beetje help van onze kant uit mag wel, en dat gebeurt ook. De Vlaamse overheid biedt in vele steden (en pak me nu niet op terminologie) "inburgeringscentra" waar migranten gratis of quasi gratis lessen Nederlands kunnen krijgen.

Over je 5-jarige uitdovende faciliteiten... Ik zou eens naar de franstaligen stappen met dat voorstel. Draag een harnas en zorg voor een vluchtwagen met draaiende motor met minstens een V-8. Op zich vind ik het geen slecht idee, maar we moeten ook daar het aantal talen beperken. Hoeveel talen eisen we van een stad en hoeveel van een gemeente? En je moet natuurlijk de mensen vinden om achter het loket te zitten. Zat er vroeger in de gemeente waar ik opgroeide nog iemand die enkel Nederlands sprak en vooral weinig werd betaald voor de uitmuntende eigenschap om stempels te kunnen zetten, zou je voor sommige talen plots echte vertalers of tolken moeten inzetten. En ik denk dat het staatsapparaat van belgique al ietsje te dik is.

Dus op zich geen slecht idee, maar:
1. het moet ook gelden voor de franstaligen.
2. het moet beperkt zijn in het aanbod van talen en zeker kleinere gemeenten met beperkt budget ontzien.
3. het moet algemeen zijn. Ook in de huidige faciliteitengemeenten.
4. je moet er de franstaligen maar eens van kunnen overtuigen.

Over Arena kan ik kort zijn. Die is ongeveer de opvolgster van Lizin die nu ongeveer (ben de tel een beetje kwijt) 23 jaar terug liet optekenen dat het het doel van belgique moet zijn om zoveel mogelijk franstalige (lees: meestal arabs uit voormalige franse kolonies) migranten het land binnen te krijgen om de Nederlandstalige meerderheid te breken. Dat soort van etnische zuiveringstaal had ik anders sinds Hitler en de Balkan-toestanden niet meer gehoord in het vrije Westen.

Het is een detail natuurlijk, maar het Nederlandstalige schooltje in Komen heeft nog steeds geen voetpad. Het voetpad eindigt voor de school en start weer na de school. En soms worden die kindjes ook bekogelt. Tolerantie alom. Stel je voor dat zoiets gebeurt bij een franstalige school in de faciliteitengemeenten.

Niet dat Belga erover zal berichten, hoor. Dat hoor je maar van mensen die het terplekke zijn gaan bekijken. Ik verschiet er al van dat we nog maar iets te horen krijgen van BDW die doodsbedreigingen krijgt en wiens kinderen al bedreigd werden.

Ik geloof persoonlijk niet meer dat belgique ooit nog een democratie wordt zoals ik in mijn vorige mail mijn wensen voor een echte democratie heb gedefinieerd. Dus in mijn ogen mag het boeltje worden opgedoekt en gaat Vlaanderen een confederatie aan met Nederland. Geen unie, niet 1 land, maar een gezonde confederatie.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 19 augustus 2008, 16:53   #50
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het zou misschien geen slecht idee zijn om Brussel meertalig te maken. Dan valt onmiddelijk het '85 procent Franstaligen' verhaaltje weg. Een meertalig Brussel kan voor het Nederlands zelf een goede zaak zijn, de Franstalige dominantie is dan weg.
Ik vrees dat je dan de integratie van migranten tegenwerkt. Ik weet dat wat je zegt goed bedoeld is, maar met een eentalige Turk of Marrokaan kunnen we weer gaan janken dat hij geen kansen krijgt op de arbeidsmarkt.

Ik heb in het verleden genoeg samengewerkt met Turken en Marrokanen die tenminste Nederlands of Engels kennen. En dan kan je samenwerken. Maar als ze eentalig blijven dan hebben mijns inziens hier niets te zoeken want ze kunnen niet bijdragen. Ze kunnen enkel leven van de ocmw dan. Of in het zwart gaan werken bij een Turkse of Marrokaanse winkel.

Integratie is geen lelijk woord.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 19 augustus 2008, 17:34   #51
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

1) Dus op zich geen slecht idee, maar:

1. het moet ook gelden voor de franstaligen.
2. het moet beperkt zijn in het aanbod van talen en zeker kleinere gemeenten met beperkt budget ontzien.
3. het moet algemeen zijn. Ook in de huidige faciliteitengemeenten.
4. je moet er de franstaligen maar eens van kunnen overtuigen.

2) Over Arena kan ik kort zijn.

3) Ik geloof persoonlijk niet meer dat belgique ooit nog een democratie wordt zoals ik in mijn vorige mail mijn wensen voor een echte democratie heb gedefinieerd. Dus in mijn ogen mag het boeltje worden opgedoekt en gaat Vlaanderen een confederatie aan met Nederland. Geen unie, niet 1 land, maar een gezonde confederatie.
Jazeker,

0) ik ben ook blij dat mijn blik op de wereld verruimd is . Blinde vlekken zijn niet goed voor de hersenen. Het zou op de verpakking moeten vermeld staan, eigenlijk.

1) 1. Dat zou in de éérste plaats voor hen moeten gelden.
2. Uiteraard. Er moet een minimum aantal gegadigden zijn, en met de herkomstlanden moeten akkoorden bestaan over de mogelijkheid 'onwilligen' terug te sturen vooraleer er van zo'n faciliteitenregeling sprake kan zijn (ENIGE uitzondering: politieke vluchtelingen); en kleinere gemeenten zijn ofwel vrijgesteld, ofwel krijgen ze extra steun uit een 'Integratiefonds' (of hoe het verder ook moge heten, je begrijpt wel wat ik bedoel).
3. Geen probleem. Voor nieuwkomers de uitdovende faciliteiten, voor de Franstaligen die er al wonen de oude regeling (die niet telkens opnieuw hoeft aangevraagd te worden, maar wèl op aanvraag kan worden vervangen door het nieuwe systeem) tot de laatste der gegadigden sterft of verhuisd is (wat ook mogelijk is, natuurlijk).
4. D�*t zal inderdaad dé te kraken noot zijn. Ik denk dat het gemakkelijker zal worden de 'harde kern' van het VB te overtuigen, dan de 'éminences' van het FDF. Maar men weet natuurlijk nooit.

2) Je bent niet de énige, wees gerust Bij mijn collega's van het 'Athenée Royal' zijn er maar weinigen (héél erg weinigen ) die een goed woord over 'dat mens' kwijt kunnen.

3) Ik ben niet zo pessimistisch als jij, blijkbaar, al durf ik zonder probleem toegeven dat het zéker niet gemakkelijk zal worden van België een democratie te maken.

Ik kan het echter niet helpen dat ik 'separatisme' nog steeds als 'ontwijkings- en vluchtgedrag' zie.

Ik zie de Vlaamse energie (en die is ontegensprekelijk ruim voorhanden) liever de andere kant opgaan:

laten 'we' onze verantwoordelijkheid opnemen,

onszelf èn onze Waalse vrienden ontdoen van de usurpatorenklieken rondom Laeken, de Antwerpse & Brusselse immo- & betonmaffia en de drugs- en wapensmaffia van Charleroi en Luik,

en daarna onze Waalse vrienden uitnodigen mee te stappen in die confederatie.

Als ze dat dan niet willen, dan is dat hun goed recht.

Ik wil ze echter wel eerst uit dezelfde klauwen die ook mij bij mijn ****** hebben, helpen bevrijden.

Vive la république! BROV nu!

Laatst gewijzigd door djimi : 19 augustus 2008 om 17:37.
Oud 19 augustus 2008, 18:55   #52
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klinkt mij bekend in de oren. Zelfs de "logisch en eerlijk".

Ja ik steun dat. Nu nog een nationale kieskring om vooral te zorgen dat er niet gesjoemeld wordt. En een tweede ronde om de kiezer inspraak te geven in de regeringsvorming. En we zijn er.
Oud 19 augustus 2008, 18:58   #53
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

7. Elk politiek debat in kamer en senaat zou moeten worden uitgezonden op een themazender zodat we zien wat wordt gezegd. Nederland en Engeland hebben een mooie traditie op dat vlak. Ik ben jaloers als ik hun debatten kan volgen terwijl we het hier moeten doen met Villa Politica wat dat betreft.
2.1% van 200 zetels is 4 zetels
Oud 19 augustus 2008, 20:09   #54
Wilhelmus
Burger

Wilhelmus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ben ik nu te cynisch wanneer ik denk dat bij zo'n regeling de nieuwkomer gedurende 5 jaar de tekst vooral in zijn 'gefaciliteerde' taal gaat lezen, ongeacht in welke volgorde de verschillende talen aangeboden worden? Het is nu eenmaal eigen aan de mens om de gemakkelijkste weg kiezen.

Iemand die zo gemotiveerd is, dat hij eerst de nederlandstalige tekst onder ogen neemt, en daarna de tekst in de 'gefaciliteerde' taal gaat bekijken om te zien of hij het wel goed begrepen heeft, hoeft heel deze omslachtige tralala waarschijnlijk niet. Met zo'n sterke motivatie kent deze nieuwkomer
al een deftig mondje Nederlands binnen het jaar na zijn aankomst.
Wilhelmus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2008, 20:48   #55
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wilhelmus Bekijk bericht
Ben ik nu te cynisch wanneer ik denk dat bij zo'n regeling de nieuwkomer gedurende 5 jaar de tekst vooral in zijn 'gefaciliteerde' taal gaat lezen, ongeacht in welke volgorde de verschillende talen aangeboden worden? Het is nu eenmaal eigen aan de mens om de gemakkelijkste weg kiezen.

Iemand die zo gemotiveerd is, dat hij eerst de nederlandstalige tekst onder ogen neemt, en daarna de tekst in de 'gefaciliteerde' taal gaat bekijken om te zien of hij het wel goed begrepen heeft, hoeft heel deze omslachtige tralala waarschijnlijk niet. Met zo'n sterke motivatie kent deze nieuwkomer
al een deftig mondje Nederlands binnen het jaar na zijn aankomst.
We kunnen de 'gefaciliteerde' tekst elk jaar in een kleiner lettertype zetten

Oud 20 augustus 2008, 08:11   #56
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

zout in de wonde????
is er wel een wonde???

er is enkel een kunstmatig probleem, veroorzaakt door een minderheid van extremisten...
die minderheden maken veel kabaal...
en dat is het enig probleem....

veel te veel mensen laten zich door dat dom spelleke beinvloeden...
van een muis wordt een olifant gemaakt...
Oud 20 augustus 2008, 09:26   #57
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
zout in de wonde????
is er wel een wonde???

er is enkel een kunstmatig probleem, veroorzaakt door een minderheid van extremisten...

Liever een olifant dan een steenbok...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 10:02   #58
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Liever een olifant dan een steenbok...
-

Laatst gewijzigd door lomeanor : 20 augustus 2008 om 10:03.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 10:51   #59
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zout in de wonde????
is er wel een wonde???

Leuk om weten, in de BH van V vormt deze minderheid van jou een absolute meerderheid ...
Oud 20 augustus 2008, 12:07   #60
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zout in de wonde????
is er wel een wonde???

Als 't pikt, dan is er een wonde.

En aan de reakties te zien, niet eens een regering, ruzie in de famille royale, enz. ... pikt het onnoemelijk hard.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be