Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2008, 09:54   #541
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik heb het niet over communautaire kiezers, ik heb het over politieke keuzes, beleidskeuzen (nu zowat in ALLE domeinen) waardoor telkens Belgische draken van compromissen nodig zijn en ernstig beleid onmogelijk wordt

het gaat m dan over (politieke) beleidskeuzes in

gezondheidszorg
preventie
verkeersbeleid
ruimtelijke ordening (industrieterreinen en winkelscentra/boulevards)
etc etc

splits Vl en W en beiden krijgen een bestuur en een beleid dat veel nauwer aansluit bij de wil van de bevolking, d�*�*r is het mij om te doen, dat bedoel ik met democratischer

en kleinere landen in Europa bewijzen dat Wallonië en Vlaanderen daar afzonderlijk ook groot genoeg voor zijn. dus waarom vasthouden aan die minder democratische struktuur Belgie ??

Oei Anna, met wat kom jij nu weer af? Het volk dat iets te zeggen krijgt in Belgie?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 09:54   #542
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik denk dat je je hierin vergist largo,

goede afspraken maken goede buren, en naast iemand wonen die regelmatig bij je langskomt en dingen uit je huis neemt of een stuk van je tuin inpakt, dat blijft niet goedgaan ... tenzij je met plezier de zeep blijft oprapen natuurlijk ...
maak dan eerst die goeie afspraken... Ge kunt zo zeggen aan u buur dat hij een stuk van je tuin mag gebruiken als moestuin en hem een paar jaar later staan uitmaken als het crapuul van de straat omdat hij een stuk van je tuin inpalmd maar daarmee help je niks vooruit.

Ik vergis me misschien in HAMC (ik ken hem niet)...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 09:56   #543
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Wat je eist en wat je krijgt komt niet overeen... Ze mogen eisen wat ze willen hetzelfde aan vlaamse zijde ze zullen het toch niet krijgen. Uiteindelijk zullen de belangerijkste punten (eisen) blijven en dat is elke partij voor zich ook in Wallonië.
sta mij dan toe een dynamisch en aan de wil van de burger aansluitend beleid te eisen voor Wallonië én voor Vlaanderen ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 09:57   #544
largo_w

Standaard

Citaat:
ik heb het niet over communautaire kiezers, ik heb het over politieke keuzes, beleidskeuzen (nu zowat in ALLE domeinen) waardoor telkens Belgische draken van compromissen nodig zijn en ernstig beleid onmogelijk wordt

het gaat m dan over (politieke) beleidskeuzes in

gezondheidszorg
preventie
verkeersbeleid
ruimtelijke ordening (industrieterreinen en winkelscentra/boulevards)
etc etc

splits Vl en W en beiden krijgen een bestuur en een beleid dat veel nauwer aansluit bij de wil van de bevolking, d�*�*r is het mij om te doen, dat bedoel ik met democratischer

en kleinere landen in Europa bewijzen dat Wallonië en Vlaanderen daar afzonderlijk ook groot genoeg voor zijn. dus waarom vasthouden aan die minder democratische struktuur Belgie ??
Je leest maar selectief wat je wil denk ik uit mijn posts... De democratie in dit land kiest aan het lijntje "België" daar draait het om ik ga hier verder geen woorden aan vuil maken...
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
Oud 21 augustus 2008, 09:58   #545
largo_w

Standaard

Citaat:
sta mij dan toe een dynamisch en aan de wil van de burger aansluitend beleid te eisen voor Wallonië én voor Vlaanderen ...
doe ik ook dus dat sta ik je ook toe... Maar wij zijn maar 1/11000 000 veel is onze eis niet waard maar hey vele kleintjes maken een groot nietwaar?
Citaat:
Oud 21 augustus 2008, 09:59   #546
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
maak dan eerst die goeie afspraken... Ge kunt zo zeggen aan u buur dat hij een stuk van je tuin mag gebruiken als moestuin en hem een paar jaar later staan uitmaken als het crapuul van de straat omdat hij een stuk van je tuin inpalmd maar daarmee help je niks vooruit.

Ik vergis me misschien in HAMC (ik ken hem niet)...
die afspraken zijn gemaakt ... in 1963 al is de taalgrens grondwettelijk vastgelegd ... maar Franstaligen betwisten die intussen gewestgrenzen nog steeds (nu door uitbreiding van Brussel te eisen in ruil voor gelijk welke Vlaamse politieke eis)
en jij bent degene die aan de Franstaligen dan nog de indruk geeft dat daarover gesproken kan worden (kleine uitbreiding mogelijk)

het is die houding die Belgie onleefbaar maakt, me duntk
Oud 21 augustus 2008, 10:00   #547
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
doe ik ook dus dat sta ik je ook toe... Maar wij zijn maar 1/11000 000 veel is onze eis niet waard maar hey vele kleintjes maken een groot nietwaar?

het is u wellicht ontgaan dat ik u net heb proberen uitleggen dat dit in Belgisch staatsverband onmogelijk is ... zucht
Oud 21 augustus 2008, 10:00   #548
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Oei Anna, met wat kom jij nu weer af? Het volk dat iets te zeggen krijgt in Belgie?
ik ben trots op mijn naieviteit hoor !
Oud 21 augustus 2008, 10:01   #549
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ja, laat uw broek maar zakken om u te laten pakken en diegenen die uw spelletje slavenmentaliteit niet meespelen horen op een eiland.
Degenen die zich niet wensen te schikken aan het omgeving en de wetten van hun samenleving horen inderdaad niet in die samenleving...

Op school was het vroeger ook altijd zo je moest je aan de regels houden of je mocht opstappen en een andere school zoeken...
Citaat:
En over welke partij hebt u het eigenlijk, ik ben niet in een partij.
Ik herken holle slogans van extremistische populisten...dat betekent vlaams belang, lijst dedecker,...zoiets enfin partijen die nog niets hebben waargemaakt alleen veel hebben staan roepen op de baklijn.
Citaat:
Oud 21 augustus 2008, 10:05   #550
largo_w

Standaard

Citaat:
die afspraken zijn gemaakt ... in 1963 al is de taalgrens grondwettelijk vastgelegd ...maar Franstaligen betwisten die intussen gewestgrenzen nog steeds (nu door uitbreiding van Brussel te eisen in ruil voor gelijk welke Vlaamse politieke eis)
ofwel is dat een gat in je dossierkennis ofwel is dat gewoon het probleem uit de weg proberen de te gaan...
-->http://nl.wikipedia.org/wiki/Facilit...e#Waalse_Visie

Citaat:
en jij bent degene die aan de Franstaligen dan nog de indruk geeft dat daarover gesproken kan worden (kleine uitbreiding mogelijk)

het is die houding die Belgie onleefbaar maakt, me duntk
Natuurlijk MOET daarover gesproken worden ik ben geen extremist ik ben een realist. De houding die België omleefbaar maakt is de wil van enkelingen om kost wat kost hun wil door te duwen...
Citaat:
Oud 21 augustus 2008, 10:08   #551
largo_w

Standaard

Citaat:
het is u wellicht ontgaan dat ik u net heb proberen uitleggen dat dit in Belgisch staatsverband onmogelijk is ... zucht
In jouw ogen, in de ogen van HAMC, in de ogen van zwartengeel,... hell in de ogen van misschien zelf 2 000 000 mensen in belgië maar niet in de ogen van de meerderheid en daarom blijven wij ervoor gaan. En jah "niet meer mogelijk" is natuurlijk relatief velen van die mensen geraken niet verder dan "en wallonië kost ons ...€ per jaar" dusja...
Citaat:
Oud 21 augustus 2008, 10:18   #552
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
ofwel is dat een gat in je dossierkennis ofwel is dat gewoon het probleem uit de weg proberen de te gaan...
-->http://nl.wikipedia.org/wiki/Facilit...e#Waalse_Visie

Natuurlijk MOET daarover gesproken worden ik ben geen extremist ik ben een realist. De houding die België omleefbaar maakt is de wil van enkelingen om kost wat kost hun wil door te duwen...

die taalgrens is en blijft vastgelegd hoor
er is zelfs geen Vlaamse partij aan de onderhandelingstafel die de faciliteiten in Vlaamse gemeenten wil afschaffen

ik begrijp niet waar je heen wil hoor

moet je nu al zogezegde Vlaamse eisen fantaseren om het opgeven van Vlaams grondgebied, of de Franstalige claim op Vlaams gebied goed te praten ???
Oud 21 augustus 2008, 10:25   #553
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
In jouw ogen, in de ogen van HAMC, in de ogen van zwartengeel,... hell in de ogen van misschien zelf 2 000 000 mensen in belgië maar niet in de ogen van de meerderheid en daarom blijven wij ervoor gaan. En jah "niet meer mogelijk" is natuurlijk relatief velen van die mensen geraken niet verder dan "en wallonië kost ons ...€ per jaar" dusja...
een argument dat je me dunkt niet gehoord hebt in heel mijn betoog ... (integendeel, volgens mij verhindert die miljardenstroom de Waalse ontwikkelingskansen binnen Europa, ik verwijt dat Vlaamse en Waalse politici, ik zal dat nooit een Waal verwijten trouwens)

maar hoe zit dat met jou ? jij volgt de politiek, jij ziet ook die tegengestelde politieke keuzes op vele beleidsterreinen (drugpreventie, gehandicaptenzorg, jeugdbeleid, psychiatrie, woonbeleid ... etc etc (ik noem lukraak enkele dossiers die allen communautair vastliepen op de verschillende W-VL beleidskeuze)... wat is jou reden dan om vast te houden aan die Belgische struktuur, die duidelijk minder aansluit bij de Waalse én bij de Vlaamse keuze ?
Oud 21 augustus 2008, 10:27   #554
largo_w

Standaard

Citaat:
er is zelfs geen Vlaamse partij aan de onderhandelingstafel die de faciliteiten in Vlaamse gemeenten wil afschaffen

moet je nu al zogezegde Vlaamse eisen fantaseren om het opgeven van Vlaams grondgebied, of de Franstalige claim op Vlaams gebied goed te praten ???
De taalgrens is zo broos als nen afgieter als je faciliteiten hebt. De faciliteit op zich is het probleem dus hé voor het geval je dat nog niet doorhad. In BHV heb je gemeenten met faciliteiten... Ale ik snap niet echt dat je niet snapt dat de faciliteiten het probleem zijn. Natuurlijk moet je die faciliteiten afschaffen (BHV splitsen) om een eenduidige taalgrens te krijgen. Voor franstaligen is dat niet 'vlaanderen' omdat zij in een 'facilité' wonen, een gemeente waar ze frans en nederlands mogen.
Citaat:

Laatst gewijzigd door largo_w : 21 augustus 2008 om 10:27.
Oud 21 augustus 2008, 10:29   #555
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
De taalgrens is zo broos als nen afgieter als je faciliteiten hebt. De faciliteit op zich is het probleem dus hé voor het geval je dat nog niet doorhad. In BHV heb je gemeenten met faciliteiten... Ale ik snap niet echt dat je niet snapt dat de faciliteiten het probleem zijn. Natuurlijk moet je die faciliteiten afschaffen (BHV splitsen) om een eenduidige taalgrens te krijgen. Voor franstaligen is dat niet 'vlaanderen' omdat zij in een 'facilité' wonen, een gemeente waar ze frans en nederlands mogen.
nee, ik begrijp zelfs niet waarom je dat erbij sleurt, BHV gaat niet over faciliteiten

niks broos aan trouwens, die faciliteiten hebben niks te maken met de bestuurlijke overheid van een gemeente, ik bedoel, het is niet omdat een gemeente taalfaciliteiten heeft dat haar aanhorigheid met het gewest betwist wordt of dat het gewest er minder autoriteit geniet.
Oud 21 augustus 2008, 10:36   #556
largo_w

Standaard

Citaat:
een argument dat je me dunkt niet gehoord hebt in heel mijn betoog ... (integendeel, volgens mij verhindert die miljardenstroom de Waalse ontwikkelingskansen binnen Europa, ik verwijt dat Vlaamse en Waalse politici, ik zal dat nooit een Waal verwijten trouwens)
vandaar de "velen" ik weet ondertussen dat er ook een paar andere ideën hebben.
Citaat:
maar hoe zit dat met jou ? jij volgt de politiek, jij ziet ook die tegengestelde politieke keuzes op vele beleidsterreinen (drugpreventie, gehandicaptenzorg, jeugdbeleid, psychiatrie, woonbeleid ... etc etc (ik noem lukraak enkele dossiers die allen communautair vastliepen op de verschillende W-VL beleidskeuze)... wat is jou reden dan om vast te houden aan die Belgische struktuur, die duidelijk minder aansluit bij de Waalse én bij de Vlaamse keuze ?
Je suis Belge et fier de l'être . ik sta een sterk federale staat voor. Een staat waar het geheel (onze Belgische natie) bovengeschikt is aan onze deelstaten (mon nom=Belge Le nom de famille= Flamand). Een geheel dat heel sterk kan staat dan weer in een Europa waar zo min mogelijk grenzen gelden.

Samen met de walen staan we sterk in de toekomst moeten wij nauwer gaan samenwerken met deze. Eerst moet deze natuurlijk schone kuis gaan houden en eens de vuile was gewoon wegsmijten. Op termijn zullen we op dezelfde lijn staan (ik geloof daar echt in!). En op termijn zullen we als belgische natie onze buurlanden nog meer jaloers maken op onze effectiviteit en macht.

Tegenstellingen zijn er nog steeds maar die zijn er altijd als je samen een oplossing moet zoeken. Een hervorming van de staat zal helpen tot de versterking van deze in zoverre de hervorming gebouwd is op fundamenten om de staat te versterken als ze gemaakt is op fundamenten die ervoor moeten zorgen dat onze natie verdwijnt dan kan je ze best niet hervormen. Het is eens tijd dat onze politici waarmaken wat ze ons beloofden dat denk ik...
Citaat:
Oud 21 augustus 2008, 10:40   #557
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je suis Belge et fier de l'être . ik sta een sterk federale staat voor. Een staat waar het geheel (onze Belgische natie) bovengeschikt is aan onze deelstaten (mon nom=Belge Le nom de famille= Flamand). Een geheel dat heel sterk kan staat dan weer in een Europa waar zo min mogelijk grenzen gelden.

Samen met de walen staan we sterk in de toekomst moeten wij nauwer gaan samenwerken met deze. Eerst moet deze natuurlijk schone kuis gaan houden en eens de vuile was gewoon wegsmijten. Op termijn zullen we op dezelfde lijn staan (ik geloof daar echt in!). En op termijn zullen we als belgische natie onze buurlanden nog meer jaloers maken op onze effectiviteit en macht.

Tegenstellingen zijn er nog steeds maar die zijn er altijd als je samen een oplossing moet zoeken. Een hervorming van de staat zal helpen tot de versterking van deze in zoverre de hervorming gebouwd is op fundamenten om de staat te versterken als ze gemaakt is op fundamenten die ervoor moeten zorgen dat onze natie verdwijnt dan kan je ze best niet hervormen. Het is eens tijd dat onze politici waarmaken wat ze ons beloofden dat denk ik...
ik denk dat jij het gevoel in Wallonië onderschat. het gevoel van l'état Belgo-Flamand. zij vinden nu al dat België en dus Wallonië volledig gedomineerd worden door de Vlamingen. zij vinden nu al dat er zoveel Waalse werkloosheid is omdat de Vlaamse managers geen Walen willen aanwerven (Delvaux heeft dat letterlijk gezegd op de Franse tv). en ze vinden nog altijd dat het niet aan hun is om die andere taal te leren, want zij spreken toch wel 1 van de belangrijkste talen in de wereld zeker!

je moet wat meer op Franstalige fora lezen, echt verhelderend hoor.
Oud 21 augustus 2008, 10:42   #558
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bovendien interpreteren de Franstaligen de faciliteiten ook op een verschillende manier.

Wanneer het gaat over faciliteitengemeenten voor Nederlandstaligen in Wallonië, dan zijn de faciliteiten uitdovend.

Wanneer het gaat over faciliteitengemeenten voor Franstaligen in Vlaanderen, dan zijn die gemeenten plots tweetalig.

Bovendien heeft de Raad van State zich ook al uitgesproken over de faciliteiten:

Citaat:
Medio juli 2008 velde de Raad van State een arrest waarin de rondzendbrief Peeters geduid werd als de enige juiste interpretatie van de taalwet voor de 6 faciliteitengemeenten rond het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het arrest argumenteert dat de Vlaamse Regering en zij alleen bevoegd is de taalwet te interpreteren in deze materie. De interpretatie is conform de wet, daarbuiten kan geen andere interpretatie gelden, aldus het arrest. Het arrest preciseert nog dat de interpretatie die Wezembeek-Oppem in zijn klacht verdedigt zou neerkomen op het geven van de status van tweetaligheid aan die gemeente.[19]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Omzendbrief-Peeters
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 10:43   #559
largo_w

Standaard

Citaat:
nee, ik begrijp zelfs niet waarom je dat erbij sleurt, BHV gaat niet over faciliteiten
--> http://nl.wikipedia.org/wiki/Brussel...aals_standpunt
De Waalse partijen willen de stemmen uit Halle-Vilvoorde niet verliezen en meer in het bijzonder de band met de faciliteitengemeenten in de Brusselse Rand behouden. Zij weigeren daarom al decennialang elke medewerking aan een splitsing van de kieskring. Als er toch een splitsing zou moeten komen, dan kan dat voor bijna alle Waalse partijen alleen als ze gepaard gaat met grootschalige compensaties: een uitbreiding van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met enkele of alle faciliteitengemeenten, uitbreiding van de faciliteiten zelf, of de mogelijkheid voor de inwoners van de faciliteitengemeenten om op Brusselse lijsten te blijven stemmen.

Citaat:
niks broos aan trouwens, die faciliteiten hebben niks te maken met de bestuurlijke overheid van een gemeente, ik bedoel, het is niet omdat een gemeente taalfaciliteiten heeft dat haar aanhorigheid met het gewest betwist wordt of dat het gewest er minder autoriteit geniet.
Wat is een faciliteit? Een faciliteit is een zeer moeilijk begrip omdat ze door iedereen wordt gepercipieerd als iets anders... Het betekent dat ze mij bij de gemeente in het frans moeten aanspreken als ik dat wens, het betekent dat ik mag stemmen op franstalige lijsten, het betekent... betekent het dat je eigenlijk niet in vlaanderen woont?(vergeet niet dat vlaanderen eentalig nederlands is) Het gaat hem dus om de perceptie van de bewoners (ze zitten dus metaforisch te tuinieren in uwen tuin) en die perceptie die bij bewoners onderling die botst. Is dat niet het probleem?
Citaat:
Oud 21 augustus 2008, 10:45   #560
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

wie van ons twee is nu de grootste idealistische dromer !?

soit, we zullen wel zien ... maar als ik even pragmatisch blijf, zie ik momenteel alleen het immobilisme in veel dossiers ... en al die negatieve energie dat dat kost (én de vaak schrijnende toestanden op het terrein dat die meebrengen) ... dat stemt mij bijzonder somber ... ik zie die Belgische locomotief zoals jij m tekent niet meer in beweging komen, volgens mij zijn de wielen intussen aan de sporen geroest door te lange stilstand
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be