Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2008, 10:28   #1
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Biden is een defensieve keuze voor Obama

De keuze van Barack Obama voor Joe Biden als kandidaat-vice-president is ontgoochelend, want erg defensief. En dit op meerdere vlakken.
Ten eerste toont het dat de kritiek op de onervarenheid van Obama en zijn gebrek aan kennis van internationale zaken zijn doel niet gemist heeft. Biden brengt zeker heel wat politieke ervaring (36 jaar in de Senaat) en kennis van het buitenland. Maar eigenlijk zet dat Obama's onervarenheid nog meer in de verf. Dat Biden (èn Clinton) daar in de voorverkiezingen herhaaldelijk op wezen zullen de Republikeinen telkens opnieuw weer uitspelen. Bovendien kan een kandidaat-vice-president hier niet echt de hiaten van de kandidaat-president compenseren. Uiteindelijk telt op deze vlakken alleen wie president is.
Ten tweede mikt Obama met Biden ook op een kiespubliek waarvan hij eigenlijk al zeker had moeten zijn. Biden zou zogezegd helpen in Pennsylvania (waar hij geboren is) maar dat is een staat die Obama sowieso zou moeten kunnen winnen. En in Delaware (de staat van Biden) zijn de Republikeinen zelfs niet competitief. Het mag dan zo zijn dat Biden kan helpen bij de werkende klasse, maar ook hier geldt dat het uiteindelijk de presidentskandidaat zelf is die telt. Als Obama zelf geen credibiliteit bij die kiezers kan verwerven dan kan Biden die hem ook niet bezorgen.
Of Biden echt kan helpen om de Clinton-kiezers over de brug te halen valt te betwijfelen. Het feit dat de omgeving van Clinton de selectie van Biden aangreep om nog eens hun onvrede met Obama in de verf te zetten (o.m. inzake hulp bij afbetaling campagneschulden en consultatie bij selectie vice-presidentskandidaat) is een veeg teken. Biden kan wel als een signaal naar de vrouwenbeweging gezien worden (vooral inzake abortus), maar toch niet zo sterk als een vrouwelijke kandidaat.
Wat wel voor Biden pleit is dat hij ongetwijfeld met zijn lange ervaring de Senaat erg nuttig zou kunnen zijn bij het helpen realiseren van de wetgevingsagenda van een eventuele Obama-administratie. Maar dat voordeel speelt uiteraard pas na een eventuele verkiezingsoverwinning.
De selectie van Biden geeft aan dat Obama zich zorgen maakt over zijn credibiliteit en de steun bij de eigen traditionele Democratische achterban. Misschien heeft hij hierin wel gelijk. Maar het doet wel veel af van de vernieuwingsglans waarmee hij zich tot nu toe omringde.
Er waren nochtans interessante alternatieven voor Biden. De gouverneur van Virginia, Tim Kaine, zou veel beter de vernieuwingsboodschap belichaamt hebben. Als gouverneur zou hij ook interessante bestuurservaring bijgebracht hebben. En zijn selectie zou onderstreept hebben dat Obama de Republikeinen zelfs zou durven aanvallen in staten, zoals Virginia, die tot voor kort “veilig” waren voor hen.
Als er dan toch voor internationale ervaring moest worden gekozen zou Bill Richardson een betere keuze geweest zijn. Bovendien is ook hij een ex-gouverneur en hij zou een brug geweest zijn naar de Hispanics. Grootste nadeel zou wel zijn verzuurde relatie met de Clinton's geweest zijn.
Ook Evan Byah, de senator en ex-gouverneur uit Indiana, zou een veel offensievere keuze geweest zijn. Niet alleen staat hij dicht bij de Clintons, maar hij behoort ook tot een nieuwe, jonge generatie. Ook hij zou een uitdaging gevormd hebben in een traditioneel Republikeinse staat.
Hoewel ik geen Obama-supporter ben, vrees ik dat zijn kandidatuur met de selectie van Biden wat van zijn nieuwe glans gaat verliezen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2008, 13:41   #2
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Hoewel ik geen Obama-supporter ben, vrees ik dat zijn kandidatuur met de selectie van Biden wat van zijn nieuwe glans gaat verliezen.
Je geeft zelf aan dat je geen Obama-supporter bent. Daarom lijkt me je oordeel wat gekleurd en minder relevant.

Ik las een oordeel van een Obama-supporter:
Citaat:
Het is volstrekt onterecht (omdat gezond verstand belangrijker is dan ervaring als luidspreker in de senaat) maar Obama heeft op buitenland gebied een achterstand op McCain. Ik denk persoonlijk dat hij dat heel goed tegen McCain kan gebruiken, aangezien de man als een ware Bush III verantwoordelijk gehouden kan worden voor de desatreuze Bush/Cheney jaren en zelf ook niet al te aantrekkelijke ideeën heeft (zie Georgië). Maar goed, dat kan ik nou wel zeggen, McCain heeft de kiezers en het commentariat ervan weten te overtuigen dat het een probleem is en dus is het een probleem. Joe Biden kan direct in debat met McCain want ze hebben dezelfde ervaring – minus het vijf in het Hanoi Hilton zitten maar, met alle respect, dat levert toch weinig op. Een klein nadeel is dat Biden dit voorjaar nogal wat kritiek had op Obama toen hij zelf nog kandidaat was (een campagne overigens die iets herstelde van de allure van Biden - veel mensen, ook ikzelf, hadden weinig verwachtingen van de blowbag Biden). Als straks Romney de vp van McCain is kunnen ze trouwen kritiek op hun topmannen uitwisselen.

Hij is in elk geval presidentiabel. Hij kan het zo overnemen. Hij heeft ook wat andere ideeën en achtergronden dan Obama. Biden is katholiek, maar geen conservatieve abortus gek. Hij komt uit een arbeidersmilieu en kan waarschijnlijk beter de link leggen met de blanke arbeiders die Hillary aantrok (dit blijft allemaal vreemd want degene die het dichtste bij zijn armoede en achterstandsachtergrond staat blijft Obama zelf).
Ik hoorde een BBC commentator zeggen dat door Biden het gebrek aan ervaring van Obama des te duidelijker voorligt, maar dat lijkt me onzin. Een onervaren kracht, zoals Kaine, had McCain dubbel raak gegeven om te schieten op die twee jongens (overigens probeerde de oude Bush die truc met Clinton en Gore, maar dat werkte juist tegen hem).

Los van een complete verrassing zoals Al Gore of Chuck Hagel was dit de beste keuze die Obama kon maken. Ik denk dat ze gemakkelijk op elkaar inspelen, niet houterig zoals indertijd Dukakis en Bentsen (hoewel sommige mensen toen zeiden dat ze Bentsen liever als top dog hadden gezien) en niet ineffectief zoals Kerry en Edwards (die zeker in retrospect zo narcistisch lijkt – hij hield zich in de campagne van 2004 in om zijn kansen voor 2008 te bewaren – dat zelfs Bill bedreigd wordt in de toppositie op dit terrein). Het betekent dat op de conventie a.s. woensdag eerst Bill Clinton gaat spreken en dan Joe Biden. Dat is een mooie één-twee binnenlands en buitenlands, als Bill zich tenminste aan het script houdt.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2008, 14:45   #3
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Je geeft zelf aan dat je geen Obama-supporter bent. Daarom lijkt me je oordeel wat gekleurd en minder relevant.

Ik las een oordeel van een Obama-supporter:
Die Obama-supporter vergist zich. Biden zal nooit met McCain debatteren maar met de kandidaat-vice-president van McCain. Overigens zal snel blijken dat Biden inzake buitenlands beleid eigenlijk dichter bij McCain staat dan bij Obama.

Het is toch een beetje raar dat Obama tijdens de voorverkiezingen probeerde om Clinton's ervaring onderuit te halen door te argumenteren dat ze "fout" had gestemd door voor de oorlog in Irak te stemmen, terwijl Obama nu Biden kiest die net als Clinton ook voor de oorlog in Irak stemde.

Ik zou Kairne de beste keuze gevonden hebben.
Oud 25 augustus 2008, 17:38   #4
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overigens zal snel blijken dat Biden inzake buitenlands beleid eigenlijk dichter bij McCain staat dan bij Obama.
Jozef, volgens mij heb je het Foreign Relations Committee, voorgezeten door Biden, nog nooit aan het werk gezien. Je moet dan eens doen, dan zou je zo'n bizarre uitspraak niet doen.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2008, 20:44   #5
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als Obama president verkozen wordt dan liggen daar op zijn tafel voldoende buitenlandse probleempjes:

-Afghanistan
-Irak
-Iran
-Rusland
-Georgie
-De diplomatieke puinhoop na 8 jaar "Texas Cowboys"
-De dreigende ontrafeling van de NATO in een "NATO-west" en een "NATO-oost" als niet zeer voorzichtig gehandeld wordt in de komende maanden....

....daar zal in ieder geval een ervaren iemand op gezet moeten worden...hij zal een crack van een Minister van Buitenlandse Zaken moeten opsnorren,en het is best begrijpbaar dat ook zijn Vice-President een dergelijke specialiteit zal hebben.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 08:04   #6
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Als Obama president verkozen wordt dan liggen daar op zijn tafel voldoende buitenlandse probleempjes:

-Afghanistan
-Irak
-Iran
-Rusland
-Georgie
-De diplomatieke puinhoop na 8 jaar "Texas Cowboys"
-De dreigende ontrafeling van de NATO in een "NATO-west" en een "NATO-oost" als niet zeer voorzichtig gehandeld wordt in de komende maanden....

....daar zal in ieder geval een ervaren iemand op gezet moeten worden...hij zal een crack van een Minister van Buitenlandse Zaken moeten opsnorren,en het is best begrijpbaar dat ook zijn Vice-President een dergelijke specialiteit zal hebben.....
Indien Obama president wordt zal Biden geen rol van betekenis spelen inzake buitenlands beleid.

Overigens boezemt het mij niet bepaald vertrouwen in dat Obama zich inzake buitenlands beleid mede laat adviseren door mensen als Samantha Powers (schreef o.a. het barslechte "A Problem from Hell"). Maar het is op dit moment nog volslagen onduidelijk door wie Obama zich zal laten omringen als hij wint. Misschien kiest hij effectief een goede Secretary of State (Bill Richardson zou waarschijnlijk geen slechte keuze zijn).
Oud 26 augustus 2008, 10:04   #7
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Werd een aanslag verijdeld? of zijn dit nu net wat té stereotype typetjes om echt te zijn?

Een televisiezender uit Denver meldt dat agenten een moordcomplot tegen de Democratische presidentskandidaat Barack Obama hebben verijdeld. De politie pakte vier verdachten op en nam verscheidene geweren en munitie in beslag. Volgens de zender hadden twee van de verdachten juwelen en tatoeages die wijzen op racistische motieven. Volgens de FBI gaat het mogelijk om "druggy knuckleheads", later op de dag volgt een persconferentie.

KUSA-TV stelt dat de 28-jarige Tharin Gartrell (foto) zondagmorgen werd tegengehouden bij een verkeerscontrole in het plaatsje Aurora, nabij Denver. Er lagen twee geweren, munitie, kogelvrije kledij, pruiken, een verrekijker en drugs in zijn blauwe Dodge

alleen al die smoelen op die fotookes zijn geld waard.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 10:19   #8
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Werd een aanslag verijdeld? of zijn dit nu net wat té stereotype typetjes om echt te zijn?

Een televisiezender uit Denver meldt dat agenten een moordcomplot tegen de Democratische presidentskandidaat Barack Obama hebben verijdeld. De politie pakte vier verdachten op en nam verscheidene geweren en munitie in beslag. Volgens de zender hadden twee van de verdachten juwelen en tatoeages die wijzen op racistische motieven. Volgens de FBI gaat het mogelijk om "druggy knuckleheads", later op de dag volgt een persconferentie.

KUSA-TV stelt dat de 28-jarige Tharin Gartrell (foto) zondagmorgen werd tegengehouden bij een verkeerscontrole in het plaatsje Aurora, nabij Denver. Er lagen twee geweren, munitie, kogelvrije kledij, pruiken, een verrekijker en drugs in zijn blauwe Dodge

alleen al die smoelen op die fotookes zijn geld waard.
De kans op een aanslag tegen Obama is - vrees ik - realistisch. Hillary Clinton zinspeelde hier herhaaldelijk op tijdens de voorverkiezingen (sommigen dachten dat ze er op hoopte).

Maar ik neem aan dat Obama en zijn familie wel goed beschermd zijn door de Secret Service. Hopelijk gebeurt er niets. Overigens lijkt het risico op een aanslag mij veel groter tijdens de campagne in oktober dan nu tijdens de conventie.
Oud 26 augustus 2008, 13:36   #9
luc broes

Standaard

Een aanslag op Obama zou een ramp zijn, en niet alleen voor de VSA.
Een kleurling president van de VSA zou een signaal van hoop zijn voor de zwarten wereldwijd: als je werkt dan kun je zelfs president van Amerika worden!
Een moord op Obama zou het tegenovergestelde aantonen.

Laat ons hopen dat het gezond verstand zegeviert, en dat ontspoorde idioten in bedwang gehouden worden.
Oud 27 augustus 2008, 14:56   #10
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Een flauw woordspelletje, maar ik kan het niet laten...

Er zullen nu allicht veel bumperstickers verdeeld worden met "Obama-Biden". We weten al dat er tss Obama en Osama slechts 1 letter verschil is. Nu komt er ook Biden bij en dat zou een samentrekking kunnen zijn van Bin Laden.

Als ik "support Obama-Biden" zou zien zou ik toch onbewust denken aan "support Osama Bin Laden". Maar dit geheel terzijde.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 14:58   #11
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Een flauw woordspelletje, maar ik kan het niet laten...

Er zullen nu allicht veel bumperstickers verdeeld worden met "Obama-Biden". We weten al dat er tss Obama en Osama slechts 1 letter verschil is. Nu komt er ook Biden bij en dat zou een samentrekking kunnen zijn van Bin Laden.

Als ik "support Obama-Biden" zou zien zou ik toch onbewust denken aan "support Osama Bin Laden". Maar dit geheel terzijde.
Inderdaad een beetje flauw.
Oud 27 augustus 2008, 15:06   #12
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad een beetje flauw.
Idd; het overstijgt het niveau niet van McCain, more of the same.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be