![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#102 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#103 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Een kritiek op libertaire economie.
http://www.spunk.org/texts/otherpol/...e/sp001276.txt Niet iets waar een politieke organizatie zich intensief mee bezig moet houden. Maar wel leuk om voor uzelf te lezen. |
|
|
|
|
|
#104 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#105 | ||
|
|
Door lombas' schuld heb ik die tekst gelezen en ik vind 'm bedroevend. Ik zou toch mogen verwachten van iemand die de libertarische economische theorie wil ondergraven dat-ie minstens Theory of Money and Credit van Mises leest, dan zouden we zulke flaters kunnen vermijden als
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
|
#106 |
|
|
Ooit van competitie gehoord? Ik zie trouwens de flater niet van Mattick, hij herhaalde alleen maar de kritiek die al veel langer bestond.
|
|
|
|
|
|
#107 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#108 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#109 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
(op Caligula na - die was aan de macht voor 4 jaar, als ik me goed herinner). De centrale macht was véél stabieler, veel steviger. Het is wel een feit dat ik weinig weet over het karakter en het beleid van die mensen. In die zin weet ik bv ook niets van Caligula die het tij wou keren (er staat mij iets van bij dat hij nog één van de grootste zotten geweest zou zijn, maar ik weet daar dus niet het fijne van) In de lessen geschiedenis is mij wel verteld dat Octavianus er voor gezorgd heeft dat er marmeren gebouwen e.d. in Rome kwamen, maar volgens mij heeft dat ook met de omstandigheden te maken, dat dat mogelijk was. Een wereldrijk dat voor de verandering eens langdurige interne vrede kende. |
|
|
|
|
|
|
#110 |
|
Parlementslid
|
Ik denk dat de omgekeerde richting wel iets juist heeft. De prijs in de winkel is sterk afhankelijk van de productiekost.
|
|
|
|
|
|
#111 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En: inderdaad interne vrede. 20000 man verliezen in Germanië was geen goede afsluiter. Bijster goed was-ie niet. Tacitus heeft zijn "Res Gestae" dan ook schitterend geparodieerd.
|
|
|
|
|
#112 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Ondanks dat die achtergrondgegevens en het Romeinse geklaag er vierkant naartoe wijst, staat er nergens geschreven dat de centrale macht beperkt was. Tegelijkertijd had de slaveneconomie van het Romeinse Rijk nood aan een continue influx aan slaven, vandaar de veroveringsdrang. Onder de slaveneconomie was betere technologie onbruikbaar om de productie op te drijven, de enige manier om je rijkdom te vergroten was door je aantal slaven te vermeerderen. Er ontstond een tegenstelling die uiteindelijk tot de degeneratie van het rijk moest leiden. Volgens mij lag de macht grotendeels bij de provinciegouverneurs en wellicht ook de generaals. En als de centrale macht beperkte invloed had, wilde dit dus zeggen dat zij niet alle bevelen even stipt nakwamen. De legers waren vooral loyaal aan hun commandanten. Naar t schijnt heeft één van de keizers op zijn sterfbed tegen zijn zoons gezegd: "betaal de legers en vergeet de rest". Hij zei ook nog dat zijn zoons gezamelijk moesten regeren maar dat behoorde natuurlijk ook tot de "vergeet de rest". Lid zijn van de keizerlijke familie leek wel een garantie op vermoord te worden door je familie, en de enige bescherming hiertegen was die familie zelf eerst uit te roeien. Wel denk ik dat mijn punt overeind blijft: de centrale macht stelde naar het einde toe nog minder voor: in het begin bleven de keizers te minstens lelven tot ze stierven van ouderdom. Later trok om de 4 jaar een willekeurig leger naar Rome om een staatsgreep te plegen. Welke boeken/bronnen raad je aan om meer informatie te weten komen over het Romeinse Rijk? Laatst gewijzigd door FallenByTheHand : 26 augustus 2008 om 23:11. |
|
|
|
|
|
|
#113 |
|
Gouverneur
|
ik ben er niet zoveel mee bezig, maar De moord op Julius Caesar van Michael Parenti vond ik erg goed. Over macht en klasse in de late Republiek
http://www.epo.be/uitgeverij/boekinf...=9789064453625
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini |
|
|
|
|
|
#114 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Zeker naar net tegen het einde toe was die keizerlijke macht groter dan ooit. Dat is toch waarom ze het late keizerrijk het 'dominaat' noemen? Vooral Diocletianus heeft zich daarmee bezig gehouden. Ambtstermijnen werden drastisch ingekort (tot 1 jaar voor hogere ambtenaren), ambtenaren gerecruteerd uit het leger, er werd naar één godsdienst, één munt en één recht gestreefd in zowel het oosten als het westen en dan zitten we al bijna in de 4de eeuw. Veel van de latere keizers zijn die eenheid blijven nastreven en hebben grote wetboeken gebundeld (Theodosius II, Valentianus III voor het WRR) om de eenheid te behouden.
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em. -Miles Davis Laatst gewijzigd door reinaert68 : 27 augustus 2008 om 15:06. |
|
|
|
|
|
|
#115 | ||
|
Minister
|
Op de economische kritiek hierboven aangehaald ga ik (nog) niet reageren; ik wacht liever tot iemand die zich al wat meer verdiept heeft in de Oostenrijkse School zich er mee bezig houdt.
Ik ben wel de rest van de artikels aan het doornemen. Soms zitten er interessante kritieken bij, maar er lijkt te worden gesuggereerd door de auteurs dat die problemen nog nooit bij libertariërs zijn opgekomen. Het stukje over privé-verdediging comes to mind. Het getuigt in mijn ogen van intellectuele oneerlijkheid om een kritiek op het libertarisme te verwoorden, zonder het libertarische antwoord te vermelden, wat de schrijvers systematisch lijken te doen. Het artikel over Natural Law maakt ook een wel heel vreemde suggestie, tweemaal: Citaat:
Citaat:
Sterker nog, in The Fatal Conceit levert Hayek in mijn ogen juist een argumentatie pro kapitalisme door het te beschouwen als een krachtige evolutionaire culturele verworvenheid, die dan wel indruist tegen ons instinct (sociobiologie).
|
|
|
|
|
#116 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Natuurrecht op 1 lijn stellen met een sociobiologische verklaring is inderdaad redelijk manifest onfair.
|
|
|
|
|
#117 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wel grappig dat ze uit de lucht komen gevallen bij waarom het 'natural law' heet. Een beetje etymologie zou hen deugd doen in plaats van het op 1 lijn te willen stellen met zoiets zoals zwaartekracht.
Citaat:
|
|
|
|
|
#118 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
#119 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het zou me sterk verwonderen als je geen antwoord what-so-ever gekregen zou hebben.
|
|
|
|
|
#120 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Private beveiliging is trouwens niet zo moeilijk te snappen.
Mensen gaan niet systematisch in een Hobbesiaanse jungle hervallen, gewoon omdat er geen waakzame hond genaamd de staat is - die ook maar bestaat uit mensen zoals zij - die systematisch hun geld steelt om dan 'veiligheid' aan te bieden.
|
|
|