![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2) zelfs al gaat héél de bijbel, koran, etc ... onderuit dan blijft het nog steeds een open vraag |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het slaat alleen maar op het beeld dat we ervan hadden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het leukste vind ik wel dat model van Setterfield |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is de 'verorbering' van de muis door de kat een voorbeeld van 'strijd'? Ik ben daar niet van overtuigd, ook al hoor ik net als u de muis piepen, leven willend. en verder...is uw bovenstaande stelling niet eveneens te zien als een manier om te verklaren dat wat het leven is, net als een religie dat zou doen? Zou het niet kunnen dat in een toekomst, deze stelling als een kind van deze tijd beschouwd wordt, een manier waarop vele 21ste eeuwers tegen het leven aankeken...of...acht u uw stelling 'bewezen'? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 augustus 2008 om 05:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
en ik heb het hier zelfs niet eens over een evolutionaire analyse, maar gewoon over common sense als je een blik op de natuur werkt, anders kan je evengoed alles in twijfel trekken, en kunnen we beter helemaal ophouden met discussies te voeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn geen goden, er zijn enkel mensen die denken dat ze voor god mogen spelen.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes Laatst gewijzigd door Distel : 29 augustus 2008 om 23:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alles wijst er dan ook op dat ze niet bestaan. Hun bestaan is even waarschijnlijk als dat van een god.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Genesis gaat uit van een mens die meteen geschapen is in haar huidige vorm. Het fossielbestand bewijst dat dit niet zo gebeurd is. Genesis -> vuilbak.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
Gouverneur
|
![]() Genesis heeft het niet over de huidige vorm. Het schrijft over de mens die gevormd is uit de aarde. Best accuraat voor de tijd waarin het verhaal opgeschreven werd.
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ook dat is slechts een subjectief gevoel vanuit een met ethische normen ( verre van natuurlijk dus ) gevulde waarnemer die die zaken als 'fou' aanziet de natuur is gewoon wat ze is niet meer en niet minder er is in weze geen 'goed' en geen 'kwaad' in een kat die een muis verslindt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
btw kan nog komen ook, hé... er is zoveel dat vorger niet gespot kon worden Citaat:
als het allemaal zo evident is dan mag het niet moeilijk zijn even haarfijn uit te laggen waarom ze precies indruisen mij lijkt het net het omgekeerde net omwille van hun vermeende metafysische status Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik ben benieuwd ps. ergens ben ik het wel eens met je in bepaalde gevallen is het zelfs perfect mogelijk te bewijzen dat iets niet bestaat maar dat is dan onder zéér strikte voorwaarden : oa gebruik van standaard of klassieke logica en oa een strikte definiëring ( afbakening ) van het te onderzoeken terrein geen één van beide is hier voldaan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
stel ( ik zeg wel stel... want je je kan er tussenuit al moet je daar de vrij absurde en dus nog meer onwaarschijnlijke weg voor op ) dat dat zo is dan heb je dus slechts het geloof van diegenen die letterlijk dat genesisverhaaltje slikten en dat ook als breekpunt zouden zien op de helling gezet blijft de religie algemeen dus nog Laatst gewijzigd door praha : 30 augustus 2008 om 00:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Als ik mij nu baseer, op de recente ontwikkelingen van de Fysica (inclusief de Biofysica) zijn er heden ten dage veel meer indicaties voorhanden die op het niet- bestaan dan op het wel- bestaan van een “Creator” of “Designer” wijzen .. Ik wil U er trouwens wel op wijzen dat dit een halve eeuw geleden minder het geval was...
Voor de huidige Wetenschap geldt misschien nog in sterkere mate het fiere antwoord van Euclides op de vraag van Koning Ptolemaeus Soter, of er dan geen kortere weg naar de Meetkunde bestond is dan door de "Elementen" : …µη ειναι βασιλικην ατραπον επι γεωμετριαν… (...zelfs voor Koningen is er geen afzonderlijk pad dat naar de Meetkunde leidt..) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik ben het met dat stukje eens als het gaat om de 'Creator'/'Designer' zoals die bv ( letterlijk) beschreven wordt in monotheïstische godsdiensten maar religie is veel ruimer en er blijft zeker plaats ( daarom nog geen nood vanuit het zuivere rationeel wetenschappelijke standpunt ) voor een creator of designer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik reken mezelf tot agnost ( sterke variant ), Svennies dus maw ik laat het open en doe er geen concrete uitspraken over ( alhoewel erover discussieren uiteraard leuk kan zijn ) vanuit het enige waar we enigsinds op een objectieve manier houvast aan hebben : de empirische werkelijkheid wat natuurlijk niet hezelfde is als er ook een filosofie van te gaan maken kortom, ik wijs enkel doorheen dit topic op 't feit dat het onmogelijk is daar uitsluitsel over te geven ter alle volledigheid aanvaard ik wel zulk een 'ultiem bewijs' maar zulks kan dan aleen maar indien het alles volledig gekend en wel-gedefinieerd zou zijn en het spirituele zou omsluiten Laatst gewijzigd door praha : 30 augustus 2008 om 23:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Biologische maar ook niet-biologische Evolutie is, naar mijn mening, het resultaat van een combinatie van drie factoren .. zelf-organisatie als "drijvende kracht" , toeval als "temporale factor" en natuurlijke selectie als "beperkende voorwaarde" ... Natuurlijk ben ik me er mij wel van bewust, dat bvb voor een bioloog, de notie "zelf-organisatie" erg moeilijk ligt en vreemd overkomt.. Nochtans, zowel wis- als natuurkundigen zijn of zouden in principe wel moeten vertrouwd zijn met dit begrip..
Voor de huidige Wetenschap geldt misschien nog in sterkere mate het fiere antwoord van Euclides op de vraag van Koning Ptolemaeus Soter, of er dan geen kortere weg naar de Meetkunde bestond is dan door de "Elementen" : …µη ειναι βασιλικην ατραπον επι γεωμετριαν… (...zelfs voor Koningen is er geen afzonderlijk pad dat naar de Meetkunde leidt..) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
die 'toevalligheid' waar in de context van de evolutietheorie steeds zo naar gegrepen wordt blijkt ook niet zo groot als critici voor wens nemen dat was al niet zo in zijn tijd maar heden lijkt het nog minder naarmate men de onderliggende systemen ( drijvende krachten ) meer en meer doorgrondt okay, hiermee verlegt men het probleem van de gestructureerde 'drang' tot orde binnen een geheel van toenemende wanorde ( stijgende entropie ) zelfs voorbij het leven an sich maar misschien vergeten we wat ... wat als die orde slechts bestaat uit een voor ons herkenbare chaos ? |
|
![]() |
![]() |