Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2008, 21:42   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Ja natuurlijk hebben wij "vrijheid van vereniging". Maar openbare orde is hier niet het enige criterium. Van zodra die vereniging mensen tewerksteld zijn er een 100 tal regels die je in acht moet te nemen. En één van die regels zijn de anti-discriminatie wetten.
Als u denkt dat uw eigen hersenspinsels de jurisprudentie uitmaken, kunt u gerust de RKK en andere Kerken voor de rechter sleuren... Ik denk evenwel dat u van een heel kale reis zult terugkeren. Religieuze vereningen hoeven zich immers helemaal niet te schikken naar bepalingen die niet op hen toepasselijk zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 21:50   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Meh, kan ik mee leven. Dat ze dat geld besteden aan het helpen van de mensen in nood, in plaats van't aan bijgelovige idioten die op de kuisvrouw zitten te geven.

Een pastoor heeft geen enkel nut meer in de maatschappij, al jaren niet meer, en als er zijn die't niet eens zijn me, awel, dat ze 't zelf betalen dan, dat loon.
Natuurlijk heeft een pastoor weldegelijk een maatschappelijk "nut". Nog steeds vinden heel veel mensen - zelfs al zijn ze helemaal niet kerkelijk en staat hun geloofsbeleving op een bijzonder laag pitje - het belangrijk dat er een geestelijke duiding wordt gegeven aan de belangrijke scharniermomenten in hun en andermans leven. Of u dat nu leuk vindt of niet, het is nu eenmaal zo.

Voor het overige heb ik al in meerdere, eerdere discussie me voorstander getoond van het systeem uit de Duitstalige landen.
Oud 29 augustus 2008, 22:03   #63
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen is de neerslag van de geloofsbelijdenis de vrucht van denken en redeneren om te komen tot een samenhangend, filosofisch raamwerk van hersenspinsels. Naargelang het referentiekader kan die verwoording soms verschillen.
Oud 29 augustus 2008, 22:28   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

U poneert de stelling dat de RKK (en ook andere Kerken) zich hoort te schikken naar de arbeidswetgeving. Welnu, als u dan toch er zo van overtuigd bent dat het grote gelijk aan uw kant is, kunt u de RKK voor de rechter brengen...

Citaat:
Als u denkt dat uw eigen hersenspinsels de jurisprudentie uitmaken, kunt u gerust de RKK en andere Kerken voor de rechter sleuren... Ik denk evenwel dat u van een heel kale reis zult terugkeren. Religieuze vereningen hoeven zich immers helemaal niet te schikken naar bepalingen die niet op hen toepasselijk zijn.
Oud 29 augustus 2008, 22:32   #65
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Volgens de 'kerkvader' Hiëronymus bleef Maria maagd, ook na de geboorte van Jezus.
Volgens de koran ook. Is het daarom waar?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 22:47   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dat zegt de koran helemaal niet. Slechts leert het dat Maria maagd was bij Jezus' conceptie. Voor het overige staat er niets te lezen in de koran.
Oud 29 augustus 2008, 22:50   #67
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vrees er voor dat ze vrijwel geen maatschappelijke impact meer hebben en louter functioneren als ceremoniemeesters voor trouwen en begrafenissen. Of gaat u nog regelmatig naar de kerk ? Ik ken geen enkel persoon meer die nog naar de kerk gaat.

Dus, alweer, wat kan een mens er nu op tegen hebben dat de staat alle religies afstoot en de geloofsbusiness privatiseert ? Tschijnt dat de pinksterkerken vrij goed functioneren zonder overheidssteun dus ik zie niet in waarom dit voor de katholieke kerk in Belgie ook niet kan. Of men heeft gewoon een gigantische schrik dat de hele boel in elkaar klapt al er geen miljoenen belastingsgeld in worden gestoken want het kan de mensen hun koude kleren niet raken wat er met de kerk gebeurt
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Meh, kan ik mee leven. Dat ze dat geld besteden aan het helpen van de mensen in nood, in plaats van't aan bijgelovige idioten die op de kuisvrouw zitten te geven.

Een pastoor heeft geen enkel nut meer in de maatschappij, al jaren niet meer, en als er zijn die't niet eens zijn me, awel, dat ze 't zelf betalen dan, dat loon.
In een periode dat "privatizeren" een modewoord is ontsnapt de kerk eraan: zeg nu nog dat er geen mirakels meer gebeuren!

Priesters hadden een functie als psychotherapeut, voor het beroep uitgevonden werd.
Priesters hadden een functie als maatschappellijk assistent, voor het beroep uitgevonden werd.
Priesters hadden een functie als jurist, voor het beroep uitgevonden werd.

Deze functies zijn belangrijk in een maatschappij, maar is een priester, met zijn dogmatische en manicheïstische vooroordelen en wereldvisie wel de best opgeleidde mens ervoor?

Mits een andere opleiding, mits minder onderworpen aan Vaticaan en dogmas, is er plaats voor. Ook een bezoldigde plaats.

Een priester die mensen komt helpen is welkom en nodig. Moet het dan een priester zijn? Een priester die een dogma verkondigt???

Laatst gewijzigd door filosoof : 29 augustus 2008 om 22:52.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 20:32   #68
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De mens die dit heeft bedacht is één van de ontwerpers van de 'enigma-code' en dito machine. Dat kan niet anders.
Maar dat wil nog niet zeggen dat Maagdelijke voorplanting niet kan

Haai baart jong zonder seksueel actief te zijn

woensdag 23 mei 2007 12:50 Wetenschappers hebben ontdekt hoe het kan dat er plotseling een babyhaai in een bassin van drie vrouwtjeshaaien zwom: een 'maagdelijke geboorte'...

http://www.elsevier.nl/web/10124554/...ef-te-zijn.htm
.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 21:46   #69
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Maar dat wil nog niet zeggen dat Maagdelijke voorplanting niet kan

Haai baart jong zonder seksueel actief te zijn

woensdag 23 mei 2007 12:50 Wetenschappers hebben ontdekt hoe het kan dat er plotseling een babyhaai in een bassin van drie vrouwtjeshaaien zwom: een 'maagdelijke geboorte'...

http://www.elsevier.nl/web/10124554/...ef-te-zijn.htm
.
Met andere woorden Maria was een hamerhaai?????
Of een slak. Want slakken kunnen zich ook zonder partner voortplanten.

Sommige vissen kunnen zelfs van geslacht veranderen. Dus misschien was Maria voorheen wel een man.

U ziet waar deze logica naartoe gaat

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 30 augustus 2008 om 21:49.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 21:52   #70
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Neen, natuurlijk niet.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 22:01   #71
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Met andere woorden Maria was een hamerhaai?????Of een slak. Want slakken kunnen zich ook zonder partner voortplanten.

Sommige vissen kunnen zelfs van geslacht veranderen. Dus misschien was Maria voorheen wel een man.

U ziet waar deze logica naartoe gaat
Dat zie ik toch zo niet zitten.
Oud 30 augustus 2008, 22:08   #72
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zie ik toch zo niet zitten.
sarcasme is u vreemd zeker

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 22:38   #73

Standaard

Citaat:
U poneert de stelling dat de RKK (en ook andere Kerken) zich hoort te schikken naar de arbeidswetgeving. Welnu, als u dan toch er zo van overtuigd bent dat het grote gelijk aan uw kant is, kunt u de RKK voor de rechter brengen...
Jan, met alle sympathie voor een West-Vlaming, onderwijzer, denkt U echt dat U " het " kent ..

Voorbeeld : Dadizele ... (de maand ontsnapt mij, vermoedelijk Mei, 1949 .. ziehier een zekere Monseigneur Lamiroy, bisschop van Brugge, verklaart het volgende :

K' ên gezeid an die Hi-eere van bruessel .. geilie weilt die schôelorloge .. wel ge zult z' hebben .. in oal ze viere en ze vlamme.. En al die boeren klappen in de handen...

Tiens, ik herinner mij ook nog "School en Gezin" , k' en weetet nog ... 1000 FB per maand voor de "Ziel van het Kind" ... wij noemden zoiets "School en Gewin" ..

Eerlijk, ik ben echt verbaasd, dat U, met alle respect voor uw opinies, hierover geen woord rept..
Voor de huidige Wetenschap geldt misschien nog in sterkere mate het fiere antwoord van Euclides op de vraag van Koning Ptolemaeus Soter, of er dan geen kortere weg naar de Meetkunde bestond is dan door de "Elementen" :

…µη ειναι βασιλικην ατραπον επι γεωμετριαν…
(...zelfs voor Koningen is er geen afzonderlijk pad dat naar de Meetkunde leidt..)

Laatst gewijzigd door alter : 30 augustus 2008 om 22:54.
alter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 23:48   #74
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

Jan, met alle sympathie voor een West-Vlaming, onderwijzer, denkt U echt dat U " het " kent ..

Voorbeeld : Dadizele ... (de maand ontsnapt mij, vermoedelijk Mei, 1949 .. ziehier een zekere Monseigneur Lamiroy, bisschop van Brugge, verklaart het volgende :

K' ên gezeid an die Hi-eere van bruessel .. geilie weilt die schôelorloge .. wel ge zult z' hebben .. in oal ze viere en ze vlamme.. En al die boeren klappen in de handen...

Tiens, ik herinner mij ook nog "School en Gezin" , k' en weetet nog ... 1000 FB per maand voor de "Ziel van het Kind" ... wij noemden zoiets "School en Gewin" ..

Eerlijk, ik ben echt verbaasd, dat U, met alle respect voor uw opinies, hierover geen woord rept..
Och je moet daar niet te fel op ingaan. 't Was gewoon om mij -volledig volgens kerkelijke gewoonte- de mond te snoeren. De bewering die hij daar doet raakt zo wie zo kant noch wal.

Ik heb hier mijn mening neergeschreven. En die mening is: Vrouwen weren uit een sacrament is pure discriminatie.

Moest ik nu geschreven hebben: B-H-V moet gesplitst worden en liefst zo vlug mogelijk. Dan zou hij niet gereageerd hebben met: Dan sta op en laat het verschijnen in het staatsblad.

Het verschil is dat hij politiek wel een mening kan tolereren. Maar godsdienstig niet, want gevangen in het keurslijf van een paar onfeilbare dogma's.

Overigens er zijn meer godsdiensten die vrouwen discrimineren. Niet alleen in het beleven van de godsdienst maar ook in het sociale. Het punt is: Als de ene niet buigt, dan hebben we geen been om op te staan om de andere aan te pakken. En dat is het grote drama in deze zaak.
Oud 31 augustus 2008, 11:53   #75
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Met andere woorden Maria was een hamerhaai?????
Bullshit.

Waar het om gaat is dat maagdelijke geboorte kan in de natuur spontaan gebeuren. Een vrouwelijke levende wezen kan zich alleen voortplanten (Niet regelmatig uiteraard, maar dat wordt dan ook door niemand beweerd).
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 11:57   #76
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Bullshit.

Waar het om gaat is dat maagdelijke geboorte kan in de natuur spontaan gebeuren. Een vrouwelijke levende wezen kan zich alleen voortplanten (Niet regelmatig uiteraard, maar dat wordt dan ook door niemand beweerd).
Ja maar in de veronderstelling dat het zou kunnen gebeuren, is het kind altijd van hetzelfde geslacht als de moeder, dus vrouwelijk. En dat is nu niet precies het geval bij Jezus.
Oud 31 augustus 2008, 12:21   #77
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja maar in de veronderstelling dat het zou kunnen gebeuren, is het kind altijd van hetzelfde geslacht als de moeder, dus vrouwelijk. En dat is nu niet precies het geval bij Jezus.

Score !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 12:44   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alter Bekijk bericht

Waarmee komt u hier aanzetten? Iets over de Schoolstrijd... wat hoegenaamd niets te maken heeft met de interne organisatie van de ambtelijke en liturgische indeling van de Kerk.
Oud 31 augustus 2008, 12:48   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Och je moet daar niet te fel op ingaan. 't Was gewoon om mij -volledig volgens kerkelijke gewoonte- de mond te snoeren. De bewering die hij daar doet raakt zo wie zo kant noch wal.

Ik heb hier mijn mening neergeschreven. En die mening is: Vrouwen weren uit een sacrament is pure discriminatie.
Welke bewering "doe" (sic) ik dan wel? Dat de interne organisatie van een geestelijk instituut niet valt onder de bestaande arbeidswetgeving? Dat is geen bewering; dat is een feit. Dat Kerken hun eigen voorwaarden tot de geestelijke ambten kunnen vooropstellen, stoelt enerzijds op de vrijheid van vereniging en anderzijds op de vrijheid van godsdienst.

Indien u trouwens er zo sterk van overtuigd dat u het grote (en juridische) gelijk aan uw kant heb, dan zou ik echt niet aarzelen de katholieke, orthodoxe en oud-oosterse Kerken voor de rechter te slepen...
Oud 31 augustus 2008, 12:56   #80
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bullshit.

Waar wil jij hiermee naartoe? Parthenogenese brengt enkel vrouwen voort.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be