Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Leerzorg, een goed initiatief ?
Ja 6 31,58%
Neen 7 36,84%
Ja, maar ... 3 15,79%
Neen, maar ... 0 0%
Geen idee 3 15,79%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 augustus 2008, 23:46   #1
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard Onderwijs: Het plan "leerzorg"

Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke werkt aan een plan "leerzorg". Dit plan houdt in dat meer kinderen met een of andere leerstoornis in het gewone onderwijs zullen terechtkomen in plaats van het bijzonder onderwijs.

Er zijn voor- en tegenstanders. Het onderwijzend personeel maakt zich ongerust wegens oa de werklast. Bij de ouders van de leerlingen zijn de meningen verdeeld.

Persoonlijk heb ik er geen probleem mee indien de leerlingen zonder leerstoornis er niet onder lijden.

Uw mening graag.


Voor sommige scholen is er alvast reden genoeg om alarm te slaan. Ze kijken bezorgd naar het plan ‘leerzorg’ van de Vlaamse minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), dat de komende jaren vanaf het schooljaar 2009-2010 moet ingaan. De scholen vrezen dat daardoor te veel kinderen met leerstoornissen in de gewone klas zullen terechtkomen.

Dat plan houdt een hervorming in van het buitengewoon onderwijs en moet meer kinderen met leerstoornissen langer in het gewoon onderwijs houden. ‘Meer kunnen wij niet meer aan’, zegt Dries Naulaers, directeur van de basisschool De Notelaar in Wijnegem.

‘Dat kunnen we niet aan’, zegt Dries Naulaers, directeur van de gemeentelijke basisschool De Notelaar in Wijnegem. ‘Als er nog ouders zijn die dit jaar hun kind met een leerstoornis bij ons willen inschrijven, zullen we hen voor het eerst moeten weigeren. Er kan niemand meer bij.’

Ook Kathleen Dewaele, zorgleerkracht in een basisschool in Vichte, is sceptisch: ‘Diversiteit is goed, maar er zijn grenzen aan de draagkracht van een school’, zegt ook Kathleen Dewaele, zorgleerkracht in de vrije basisschool in Vichte. ‘Vroeger stuurden we als samenleving de kinderen te snel naar het buitengewoon onderwijs, maar nu vrees ik dat we ze te lang in het gewoon onderwijs willen houden.’


http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MA30082008_001

Laatst gewijzigd door Rudy : 30 augustus 2008 om 23:53.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 23:56   #2
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Vlaanderen heeft zowat het beste B.O. van de E.U. (mogelijk op gelijke rang met Finland?) Deze maatregel is wel een troost voor de ouders van kinderen met een leerstoornis die liever het B.O. niet onder ogen zien. Of het beter is voor de kinderen met en zonder leerstoornis is een andere zaak.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 00:54   #3
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke werkt aan een plan "leerzorg". Dit plan houdt in dat meer kinderen met een of andere leerstoornis in het gewone onderwijs zullen terechtkomen in plaats van het bijzonder onderwijs.
Uhh. Ik snap de vraag niet echt. Sorry ?

Wordt er gevraagd of "meer kinderen met een of andere leerstoornis in het gewone onderwijs" een goed of slecht idee is ?

of

Dat het onafgewerkte plan "leerzorg" een goed of slecht idee is ?

Als het plan veel overeenkomsten heeft met het Amerikaanse "no child left behind" dan is mijn oordeel: Slecht idee. Maar dat is gissen eh ?


Als het plan inhoudt dat de beslissing of een kind "gewoon" onderwijs of "bijzonder" onderwijs volgt rekening houdt met :

° De beslissing word geheel en zelfstandig door specialisten in onderwijs gemaakt. Zij kunnen advies vragen van onderwijzers, psychologen, psychiaters en dokters die ADD, dyslexie, ADHD, dyscalculie, autisme, spraakstoornissen en hoogbegaafdheid diagnosticeren. Maar dat advies is niet bindend.

° Ouders hebben inspraak en kunnen een 2de opinie vragen.

° De volledige toekomst van het kind wordt niet bezegeld met één beslissing.

° De beslissing om een kind te plaatsen moet onafhankelijk zijn van het aantal beschikbare plaatsen.

° Het kind wordt gehoord.

° Niet het onderwijs maar de toekomst van het kind speelt de hoofdrol.

° Kind én ouders worden 1 schooljaar voor de beslissing zich opdringt op de hoogte gebracht of het 'gewoon' of 'bijzonder' onderwijs zou kunnen worden.

° De beslissing gebeurt eerlijk in alle openheid en met enkel de toekomst van het kind voor ogen.


Als dat nu betekent dat er meer kinderen met leerproblemen in het gewone onderwijs geraken. Dan is dat ok voor mij.

Als dat nu betekent dat er minder kinderen met leerproblemen in het gewone onderwijs geraken. Dan is dat ok voor mij.

Afwachten waar Frank Vandenbroucke precies aan werkt eh ?
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 01:25   #4
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Afwachten waar Frank Vandenbroucke precies aan werkt eh ?
FVDB moet bezuinigen en door kinderen uit het B.O. te houden doet hij de ouders van die kinderen een plezier. Twee vliegen in één klap. Aan de leerkrachten, het zo op te vangen dat het niet slechter is voor kinderen met en kinderen zonder leerproblemen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 08:48   #5
Depth of Field
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 juli 2008
Locatie: Occupied Flanders
Berichten: 1.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Aan de leerkrachten, het zo op te vangen dat het niet slechter is voor kinderen met en kinderen zonder leerproblemen.
Ze doen al het onmogelijke, waarom er geen mirakels van verwachten, lijkt jouw redenering.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 10:27   #6
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke werkt aan een plan "leerzorg". Dit plan houdt in dat meer kinderen met een of andere leerstoornis in het gewone onderwijs zullen terechtkomen in plaats van het bijzonder onderwijs.

Er zijn voor- en tegenstanders. Het onderwijzend personeel maakt zich ongerust wegens oa de werklast. Bij de ouders van de leerlingen zijn de meningen verdeeld.

Persoonlijk heb ik er geen probleem mee indien de leerlingen zonder leerstoornis er niet onder lijden.

Uw mening graag.
Mss zou het een beter idee zijn om het bestaande BO-onderwijs een beetje op te waarderen ... Nu lijkt het soms alsof er geen onderwijs wordt gegeven , 't is eerder een vorm van bezigheidstherapie om ze tot hun 18 jaar in de school te hebben ...
Men kan trouwens niet zomaar alle vormen van BO op dezelfde hoop gooien , er zijn verschillende type's , en niet alle kinderen zullen naar een gewone school kunnen gaan ... Mss is de angst van de scholen dat net die kinderen die door hun handicap niet naar een gewone school kunnen gaan toch bij hen zal terechtkomen , wat dan wel een rem zou zetten op het niveau van een school ...
Toch zouden veel leerlingen uit het type 1 of 3 perfect naar een gewone school kunnen overstappen, indien men het niveau in het BO een beetje zou opkrikken en er meer aandacht aan het leren zou geven ...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 10:50   #7
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
FVDB moet bezuinigen en door kinderen uit het B.O. te houden doet hij de ouders van die kinderen een plezier. Twee vliegen in één klap. Aan de leerkrachten, het zo op te vangen dat het niet slechter is voor kinderen met en kinderen zonder leerproblemen.
In welke zin zie jij dit plan als een bezuinigingsmaatregel ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 11:19   #8
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Mss zou het een beter idee zijn om het bestaande BO-onderwijs een beetje op te waarderen ... Nu lijkt het soms alsof er geen onderwijs wordt gegeven , 't is eerder een vorm van bezigheidstherapie om ze tot hun 18 jaar in de school te hebben ...
Men kan trouwens niet zomaar alle vormen van BO op dezelfde hoop gooien , er zijn verschillende type's , en niet alle kinderen zullen naar een gewone school kunnen gaan ... Mss is de angst van de scholen dat net die kinderen die door hun handicap niet naar een gewone school kunnen gaan toch bij hen zal terechtkomen , wat dan wel een rem zou zetten op het niveau van een school ...
Toch zouden veel leerlingen uit het type 1 of 3 perfect naar een gewone school kunnen overstappen, indien men het niveau in het BO een beetje zou opkrikken en er meer aandacht aan het leren zou geven ...
Ik denk dat het van het hoogste belang is dat men kinderen met leerproblemen, die blijkbaar niet geschikt zijn voor hoger onderwijs en eigenlijk ook helemaal geen boodschap hebben aan wiskunde ed, je het best kan helpen door hun een vak/stiel te leren met als aanvulling vakken die relevant zijn voor stand te houden in de huidige maatschappij. Zo kan je ze leren hoe een kleine boekhouding te maken, hoe een belastingsbrief in te vullen, hoe formele brieven te schrijven, de basis computerprogrammas ed....

Daar help je deze mensen het meest mee in mijn ogen. Soms moet je gewoon aanvaarden dat niet iedereen gemaakt is als bolleboos. Dat sommige studenten niet thuishoren op de gewone scholen. En toch hoeft dat niet te betekenen dat deze mensen geen waardevolle bijdrage kunnen leren aan de maatschappij later.

Maar de dag van vandaag worden mensen uit het BO nogal scheef bekeken, en dat is jammer. Een typisch "scheldwoord" in onze streek is "BLO"...jammer :s
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 11:34   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik denk dat het van het hoogste belang is dat men kinderen met leerproblemen, die blijkbaar niet geschikt zijn voor hoger onderwijs en eigenlijk ook helemaal geen boodschap hebben aan wiskunde ed, je het best kan helpen door hun een vak/stiel te leren met als aanvulling vakken die relevant zijn voor stand te houden in de huidige maatschappij. Zo kan je ze leren hoe een kleine boekhouding te maken, hoe een belastingsbrief in te vullen, hoe formele brieven te schrijven, de basis computerprogrammas ed....
Er bestaat ook nog zoiets als technisch onderwijs waar je een stiel kan leren. Leerlingen met een leerstoornis zijn niet enkel diegenen die ongeschikt zijn voor ASO.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 11:46   #10
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Er bestaat ook nog zoiets als technisch onderwijs waar je een stiel kan leren. Leerlingen met een leerstoornis zijn niet enkel diegenen die ongeschikt zijn voor ASO.
Op TSO heb je nog steeds een rist algemene vakken.

Ik heb het echt over de gevallen die niet thuis zijn op schoolbanken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 12:06   #11
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik denk dat het van het hoogste belang is dat men kinderen met leerproblemen, die blijkbaar niet geschikt zijn voor hoger onderwijs en eigenlijk ook helemaal geen boodschap hebben aan wiskunde ed, je het best kan helpen door hun een vak/stiel te leren met als aanvulling vakken die relevant zijn voor stand te houden in de huidige maatschappij. Zo kan je ze leren hoe een kleine boekhouding te maken, hoe een belastingsbrief in te vullen, hoe formele brieven te schrijven, de basis computerprogrammas ed....

Daar help je deze mensen het meest mee in mijn ogen. Soms moet je gewoon aanvaarden dat niet iedereen gemaakt is als bolleboos. Dat sommige studenten niet thuishoren op de gewone scholen. En toch hoeft dat niet te betekenen dat deze mensen geen waardevolle bijdrage kunnen leren aan de maatschappij later.

Maar de dag van vandaag worden mensen uit het BO nogal scheef bekeken, en dat is jammer. Een typisch "scheldwoord" in onze streek is "BLO"...jammer :s
Veel van de kinderen in het BO hebben meer mogelijkheden dan de vastgelegde opleidingen die BO-scholen voor ogen hebben ...
Maar er worden helaas geen uitdagingen aan die kinderen gegeven ... Zo zouden er veel wel degelijk ASO aankunnen , maar dan op een trager niveau .
Er zitten nu kinderen die net de leerstof in ASO of zelfs de lagere school niet aankunnen (om verschillende redenen) tussen echt licht mentaal gehandicapten , wat ook in het BO een niveaudaling teweegbrengt .
Uiteraard is het best begrijpelijk dat men veel BO-kinderen bijeenzet , er is niet alleen te weinig geld om dit onderwijs te verbeteren , ook is er een gebrek aan leraren ... Die mensen hebben een erg zwaar beroep , en raken ook vaak snel "uitgeblust" , en niet iedereen kan het aan om daar les te geven ... Daarom is er nood aan een reorganisatie , zodat de meer "zware gevallen" (klinkt niet goed, 'k weet het maar vind effe geen andere uitdrukking) gescheiden leren van die kinderen die nog wel de mogelijkheden hebben om hogere studies aan te gaan ...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 12:09   #12
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Er bestaat ook nog zoiets als technisch onderwijs waar je een stiel kan leren. Leerlingen met een leerstoornis zijn niet enkel diegenen die ongeschikt zijn voor ASO.
't Probleem is dat zulke zaken vaak beslist worden door een CLB-medewerker die moet oordelen over een kind waar ze enkel enkele testen van te zien krijgen ...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 12:16   #13
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

De bedoeling is dacht ik om de leerlingen elkaar te laten helpen. Uit onderzoek blijkt dat dat in vele gevallen een win-win situatie is. Hopelijk zijn die onderzoeken niet te veel beïnvloedt door de hoop van de onderzoekers. Ik hoop alleszins dat leerzorg goed gaat uitdraaien.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 14:51   #14
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
De bedoeling is dacht ik om de leerlingen elkaar te laten helpen. Uit onderzoek blijkt dat dat in vele gevallen een win-win situatie is. Hopelijk zijn die onderzoeken niet te veel beïnvloedt door de hoop van de onderzoekers. Ik hoop alleszins dat leerzorg goed gaat uitdraaien.
Dat kan in geen geval een win-win situatie zijn. Iedereen met enige onderwijservaring weet, dat de verschillen in leercapaciteit tussen kinderen gigantisch zijn. Voor kinderen met een IQ boven pakweg 120 is het bestaande schoolsysteem sowieso al een verliessituatie. Goedlerende kinderen kunnen hetgeen ze op een lagere school opsteken leren op ongeveer 1/10 of 1/20 van de tijd die ze gedwongen op de schoolbanken moeten doorbrengen. Op scholen wordt IMMENS veel tijd verloren door de meer begaafde jongeren.

Daarnaast is het sowieso absoluut verwerpelijk om kinderen in te zetten voor opvoedingstaken. Dat is gewoon verdoken kinderarbeid. Wel een win-winsituatie voor de politieke kaste, die geld kan besparen, en voor allerlei onderwijsbureaucraten; maar absoluut niet voor diegenen die in de banken moeten zitten, en waarschijnlijk ook niet voor de leraren, waarvan de taak snel moeilijker wordt naarmate de capaciteiten van de kinderen in hun klas verder uit elkaar liggen.

En tenslotte: stel u maar niet te veel voor over dat 'onderzoek'. Zeker in de menswetenschappen is veel onderzoek door en door corrupt.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 14:56   #15
lollysticky
Minister
 
lollysticky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 3.805
Standaard

ik snap niet waarom ze dit nu gaan doen... ons buitengewoon onderwijs is echt super en van zeer degelijke kwaliteit! waarom gaan ze nu het buitengewoon onderwijs gaan mengen met het 'normaal' onderwijs? De ondersteuning en begeleiding van die jonge kinderen zal zo toch niet van dezelfde kwaliteit zijn dan dat ze gegeven wordt in een B.O.-school? ik kan niet meer volgen ze met onze vdb
__________________
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum)
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 31 augustus 2008 om 14:57.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 15:02   #16
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
De bedoeling is dacht ik om de leerlingen elkaar te laten helpen. Uit onderzoek blijkt dat dat in vele gevallen een win-win situatie is. Hopelijk zijn die onderzoeken niet te veel beïnvloedt door de hoop van de onderzoekers. Ik hoop alleszins dat leerzorg goed gaat uitdraaien.
Klinkt een beetje als die Steinerscholen waar ze vroeger zo over stoeften , wat was het uiteindelijk ??? Een leerachterstand van 2 jaar op 5 jaar ???
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 15:07   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Dat kan in geen geval een win-win situatie zijn. Iedereen met enige onderwijservaring weet, dat de verschillen in leercapaciteit tussen kinderen gigantisch zijn. Voor kinderen met een IQ boven pakweg 120 is het bestaande schoolsysteem sowieso al een verliessituatie. Goedlerende kinderen kunnen hetgeen ze op een lagere school opsteken leren op ongeveer 1/10 of 1/20 van de tijd die ze gedwongen op de schoolbanken moeten doorbrengen. Op scholen wordt IMMENS veel tijd verloren door de meer begaafde jongeren.

Daarnaast is het sowieso absoluut verwerpelijk om kinderen in te zetten voor opvoedingstaken. Dat is gewoon verdoken kinderarbeid. Wel een win-winsituatie voor de politieke kaste, die geld kan besparen, en voor allerlei onderwijsbureaucraten; maar absoluut niet voor diegenen die in de banken moeten zitten, en waarschijnlijk ook niet voor de leraren, waarvan de taak snel moeilijker wordt naarmate de capaciteiten van de kinderen in hun klas verder uit elkaar liggen.

En tenslotte: stel u maar niet te veel voor over dat 'onderzoek'. Zeker in de menswetenschappen is veel onderzoek door en door corrupt.
Ikmoet mij hier volledig bij aansluiten.
het huidige onderwijssysteem is gebaseerd op kinderen met een IQ van 100 in het basisonderwijs en met een gemiddelde leersnelhied.
50% van de leerlingen zit hier boven, 50% er onder.
Van die 50% die er onder zit, gaat er 20% naar het bijzonder onderwijs, omdat hun IQ onder de 70punten zit of omdat ze meer dan 1/2trager zijn in het leerproces dan de gemiddelde leerling
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 15:09   #18
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
ik snap niet waarom ze dit nu gaan doen... ons buitengewoon onderwijs is echt super en van zeer degelijke kwaliteit! waarom gaan ze nu het buitengewoon onderwijs gaan mengen met het 'normaal' onderwijs? De ondersteuning en begeleiding van die jonge kinderen zal zo toch niet van dezelfde kwaliteit zijn dan dat ze gegeven wordt in een B.O.-school? ik kan niet meer volgen ze met onze vdb
Ik denk dat er ook rekening moet gehouden worden met kinderen die er niet hoeven in te zitten ...
Dank zij de leerplicht moeten jongeren naar school gaan , maar er zijn er bij die "schoolmoe" zijn , en ook die er gewoon express hun botten aan vegen , die worden door "gewone" scholen systematisch buitengewipt , en zelfs in't beroeps of technisch onderwijs krijgen ze stilaan dezelfde behandeling ... Uiteindelijk gebruikt men dan nog 2 mogelijkheden , of naar 't BO-onderwijs, of ze beginnen met plaatsingen voor deze moeilijke leerlingen ...
Mss heeft VDB het daar moeilijk mee
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 16:49   #19
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Ik stel mij de vraag hoe een school zal moeten reageren als een leerling met leerstoornis het wat te bont maakt op school. Mag die dan geschorst worden, of van school worden gestuurd, zoals een andere leerling? Misschien wat ver gezocht maar ik denk dan aan ouders die met een briefje van de dokter zullen proberen aan te tonen dat de streken van hun spruit aan een leerstoornis te wijten zijn.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 16:53   #20
Depth of Field
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 juli 2008
Locatie: Occupied Flanders
Berichten: 1.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
De bedoeling is dacht ik om de leerlingen elkaar te laten helpen. Uit onderzoek blijkt dat dat in vele gevallen een win-win situatie is. Hopelijk zijn die onderzoeken niet te veel beïnvloedt door de hoop van de onderzoekers. Ik hoop alleszins dat leerzorg goed gaat uitdraaien.
Als men het nog niet weet, zou een kleinschalig experiment om te beginnen dan niet aangewezen zijn?

Of wil de minister nog eens scoren voor de verkiezingen, en hoeft het dan niet?
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be